تدوین مدل بومی بازاریابی رسانه های اجتماعی فروشگاه‌های اینترنتی با رویکرد آمیخته

نوع مقاله : مقالات پژوهشی آمیخته

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی غزالی، قزوین، ایران.

3 گروه مدیریت دولتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

4 گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

هدف: این مطالعه با هدف تدوین مدل بومی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی فروشگاه‌های اینترنتی انجام شده است.
روش: روش پژوهش برحسب هدف توسعه ای و برحسب روش گردآوری اطلاعات آمیخته - اکتشافی انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 10 نفر از خبرگان بوده و در بخش کمی شامل مدیران و کارشناسان بازاریابی فروشگاه‌های اینترنتی در سال 1401 می‌باشد که از این میان نمونه‌ای متشکل از 384 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش میدانی شامل مصاحبه (در بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته شامل 52 گویه (در بخش کمی) است که در سال 1401 در بین اعضاء نمونه آماری توزیع شد. جهت تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از روش داده بنیاد و در بخش کمی جهت تبیین رابطه بین متغیرها از تکنیک حداقل مربعات جزئی استفاده شده است.
یافته‌ها: ماحصل تحلیل داده‌ها، ارائه الگوی پارادایمی شامل شش مولفه شرایط علی (فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت زمان و مدیریت هزینه)، شرایط زمینه‌ای (زیرساخت فروشگاه‌های اینترنتی)، شرایط مداخله‌گر (تحریم و مشکلات اقتصادی، و مدیریت ریسک)، راهبردها (استفاده از نیروی انسانی متخصص و استفاده از تاثیرگذاران)، پدیده محوری (بازاریابی رسانه‌های اجتماعی) و پیامدها (پایداری در استفاده از شبکه اجتماعی، ارزش ویژه برند) بوده است.
نتیجه‌گیری: برای هر یک از مقوله‌های اصلی شناسایی شده نیز تعدادی شاخص شناسایی شد. نتایج حاصل از بخش کمی نشان داد که مدل پیشنهادی تحقیق از اعتبار مناسب برخوردار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Development of the native model of social media marketing for online stores

نویسندگان [English]

  • Mohammad Amin Assarian 1
  • Hormoz Mehrani 2
  • zahra alipourdarvishi 3
  • Narges Hasanmoradi 4
1 Department of Business Management, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Department of Management, Ghazali Institute of Higher Education, Qazvin, Iran.
3 Department of Public Administration, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
4 Department of Educational Management, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective: This study was conducted with the aim of compiling the local model of social media marketing of online stores.
Method: The research method was carried out according to the development goal and according to the mixed-exploratory data collection method. The statistical population in the qualitative section includes 10 experts and in the quantitative section it includes managers and marketing experts of online stores in 2022, from which a sample of 384 people was selected. The data collection tool in the field section includes interviews (in the qualitative section) and a researcher-made questionnaire containing 52 items (in the quantitative section) that was distributed among the members of the statistical sample in 2022. In order to analyze the data in the qualitative part, the foundation data method was used, and in the quantitative part, the partial least squares technique was used to explain the relationship between the variables.
Results: The result of data analysis, presenting a paradigm model including six components of causal conditions (information and communication technology, time management and cost management), background conditions (infrastructure of online stores), intervening conditions (sanctions and economic problems, and risk management), strategies ( The use of expert human resources and the use of influencers) has been the central phenomenon (social media marketing) and consequences (sustainability in the use of social networks, special value of the brand).
Conclusion: A number of indicators were also identified for each of the identified main categories. The results of the quantitative part showed that the proposed research model is valid.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social marketing
  • social media
  • branding
  • grounded theory. online stores
Refreneces
Alidoost Zoghi, P., Chirani, A., and Azadeh Del, M. (2021). Social media marketing and social brand identity with a focus on customer engagement in the investment process. Investment Knowledge, 10(38), 591-609. (In Persain)
Anandaa, A., Hernández-Garcíaa, A., & Lamberti, L. (2016). N-REL: A comprehensive framework of social media marketing strategic actions for marketing organizations. Journal of Innovation and Knowledge, 3, 120-180.
Asadi Damavandi, G. Mohammmadkazemi, R., Sajadi, M. (2022). Journal of International Business and Management. The Impact of Social Media Marketing on Brand Equity Considering the Mediating Role of Brand Experience and Social Media, International Journal of Current Research, 5(12), 56-71. (In Persian)
Ashley, C., & Tuten, T. (2019). Creative strategies in social media marketing: An exploratory study of branded social content and consumer engagement. Psychology & Marketing, 32(1), 15-27.
Azami, M. & Aine, M. (2019). The impact of social media marketing activities on brand equity with the mediating role of consumer understanding (case study: auto parts supply companies in Kermanshah province). Media Science Quarterly, 31(4), 71-88. Dio:20.1001.1.10227180.1399.31.4.4.4 (In Persian)
Chatterjee, S., & Kar, A. K. (2020). Why do small and medium enterprises use social media marketing and what is the impact: Empirical insights from India. International Journal of Information Management, 53, 475- 488.
Çutuk, Z. A. (2021). Investigating the Relationship among Social Media Addiction, Cognitive Absorption, and Self-Esteem. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 9(2), 42-51.
De Oliveira Santini, F., Ladeira, W. J., Pinto, D. C., Herter, M. M., Sampaio, C. H., & Babin, B. J. (2020). Customer engagement in social media: a framework and meta-analysis. Journal of the Academy of Marketing Science, 48(6), 1211-1228.
Dwivedi, Y. K., Ismagilova, E., Hughes, D. L., Carlson, J., Filieri, R., Jacobson, J., & Wang, Y. (2021). Setting the future of digital and social media marketing research: Perspectives and research propositions. International Journal of Information Management, 59, 152-168.
Gholizadeh. S., & Mohammadkazemi, R., (2022), International entrepreneurial opportunity: A systematic review, meta-synthesis, and future research agenda, Journal of International Entrepreneurship, 20 (2), 218–254. (In Persian)
Harb, A. A., Fowler, D., Chang, H. J., Blum, S. C., & Alakaleek, W. (2019). Social media as a marketing tool for events. Journal of Hospitality and Tourism Technology, 10(1), 28-44.
Ibrahim, B. (2022). Social media marketing activities and brand loyalty: A meta-analysis examination. Journal of Promotion Management, 28(1), 60-90.
Khanifar, H., Karimi, A., Zainsaz, A., Mobini Dehkordi, A. (2022). Providing a framework for using social media in home businesses using the hybrid method. Entrepreneurship Development, 15(3), 441-457. (In Persian)
Kulushani, M., Faiz, D., Maleki Min Bash Rozgah, M., Zarei, A. (2019). Designing the alignment model of social media marketing tools and goals of start-up companies. Business Management Perspectives, 19(43), 120-148. (In Persian)
Li, F., Larimo, J., & Leonidou, L. C. (2021). Social media marketing strategy: definition, conceptualization, taxonomy, validation, and future agenda. Journal of the Academy of Marketing Science, 49(1), 51-70.
Mirzaei, S (2021) Investigating the impact of marketing activities in social networks on the special value of customers; Snap study. Master thesis of Kharazmi University. (In Persian)
Mohammadkazemi, R., Ebrahimi, B. P., & Shiri, M. (2020). Mobile marketing influence on football fan behaviour: the case of FC Persepolis. International Journal of Sport Management and Marketing, 20(5-6), 405-427. (In Persian)
Saifullahi, N., Eskandari, N. (2021). Social media marketing and consumer purchase intention; Image mediation and brand awareness. Studies in Consumer Behavior, 8(3), 199-220. Doi: 10.34785/J018.2021.772. (In Persian)
Tamizhifar, M., Tawhidi, M., Shokri Khiyadani, M. (2022). Identification and ranking of solutions to improve the access of small and medium businesses to banking services in Iran. Entrepreneurship Development, 15(4), 627-639. Doi: 10.22059/JED.2022.339140.653904 (In Persian)