مدل سنجش نوآوری اجتماعی در ایران

نوع مقاله : مقالات پژوهشی- کیفی

نویسندگان

1 گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران ،تهران ،ایران/ استاد مدعو دانشگاه یورک کانادا

3 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22059/jed.2023.352601.654108

چکیده

هدف: ارائه مدلی برای اندازه‌گیری نوآوری‌اجتماعی با توجه به مشخصه‌های این پدیده و عوامل مؤثر بر آن در ایران.

روش پژوهش: (انجام تحقیق با نمونه‌گیری هدفمند و مراجعه به صاحب‌نظران و کارآفرینان اجتماعی با روش نظریه بر پایه به شیوه اشتراوس و کوربین انجام شد. با توجه به هدف تحقیق در مدل دلیل لزوم اندازه‌گیری اثر اجتماعی و همچنین عوامل مداخله‌گر و زمینه‌های مؤثر در آن و راهبردها و نتایج و پیامدهای آن ارائه شده‌اند.

یافتهها: این تحقیق پدیده اصلی در سنجش نتایج نوآوری اجتماعی را تعریف کرد و عوامل مختلف موثر بر ان و شیوه اجرا و نتایج این پدیده را شکل داد .نتایج به‌دست آمده از مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته با ۱۴ خبره به ارائه مدل با ۲۲ عامل منجر شد.

نتیجه‌گیری: عوامل مختلفی که در شکل‌گیری هم‌آفرینی و تکامل فرایند اندازه‌گیری اثر نوآوری‌اجتماعی اثر دارند معرفی شده و در پایان تأکید شده است که اندازه‌گیری نوآوری‌اجتماعی را باید با تمرکز بر تاثیر واقعی و کامل هدایت کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Model for social innovation evaluation in Iran

نویسندگان [English]

  • Iman Mostashar Nezami 1
  • Mohsen Nazari 2
  • Manouchehr Ansari, 3
1 Department of management, University of Tehran, Iran
2 Associate Prof., Department of Business Management, Faculty of Management, University of Tehran, Visiting Professor , York University ،Toronto ,Canada
3 Department of Business Management, Faculty of Management, University of Tehran
چکیده [English]

Research objective: Financial hardships and pandemics have modulated the shape of innovation initiatives to address wicked social problems. To assess the impact of social innovation on society, international organizations and scholars are conducting research and exploring best practices. Therefore, we aim to provide a model for measuring social innovation in Iran based on its characteristics and affecting factors.



Methodology: We reviewed the literature to decipher impact evaluation of social innovation and acquire theoretical sensitivity for grounded theory. Purposefully selected academics and professionals in social innovation. Subsequently, semistructured interviews were conducted with participants to gain insight into their understanding. MAXQDA2022 software was used to document all interviews. In order to measure social innovation in Iran, Strauss's and Corbin's grounded theory versions were applied. In order to evaluate the impact of the social innovation theoretical concept, we utilized open, axial, and selective coding.



Based on in-depth and semi-structured interviews with 14 experts, 22 factors were identified. Throughout the impact evaluation process, interviewees consistently expressed a desire for co-creation with all beneficiaries, including the society where social innovations were implemented. It is also imperative that the interviewees' arguments are evaluated using robust metrics. The current research focuses on these two phenomena. Under causal conditions, context, intervening conditions, strategies, and consequences, the open coding phase was classified as the axial coding phase.



Social innovation effectiveness measurement has evolved over time based on various factors affecting co-creation formation. The impact of social innovation should be measured based on the real impact. In order to start the work, a specific definition for social innovation and its activities should be determined before proceeding with the model and impact measurement (Figures 1 and 2). Also, check if the activity has an opinion on the social innovation definition. In the evaluation process, independent evaluators are of paramount importance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social innovation
  • impact evaluation
  • social impact measurements
  • grounded theory