واکاوی برنامه درسی کارآفرینی در مدارس با مطالعه تطبیقی مدارس 9 کشور اروپایی

نوع مقاله : مقالات پژوهشی- کیفی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی و کسب وکار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 گروه مدیریت بازرگانی و کسب و کار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران

3 گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

4 دانشکده کسب و کار هسکین، دانشگاه کلگری، آلبرتا، کانادا

چکیده

هدف از این پژوهش، مطالعه تطبیقی عناصر برنامه درسی کارآفرینی در مدارس پیشتاز حوزه کارآفرینی در حوزه اتحادیه اروپا به منظور توسعه چارچوب برنامه‌ درسی کارآفرینی در مدارس ایران با استفاده از مدل برنامه درسی کلاین میباشد. منبع استخراج داده‌های مطالعاتی در این پژوهش استفاده از داده‌های سازمان TES ( www.tesguide.eu)میباشد که توسط اتحادیه اروپا تاسیس گردید و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز نوآور در امر آموزش کارآفرینی مدارس مشغول به فعالیت می‌باشد. روش پژوهش با توجه به ماهیت آن، کیفی و از نوع مقایسه‌ای- تطبیقی است که چهار مرحله بردی را شامل می‌شود. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که هدف مدارس از اجرای برنامه درسی کارآفرینی، ارتقای سطح دانش، مهارت و نگرش دانش آموزان نسبت به موضوع کارآفرینی است. فرایند انجام فعالیت کارآفرینی در برنامه درسی به شکل تئوری و عملی و نوعا در قالب راه اندازی کسب و کار و همچنین انجام پروژه‌های کارآفرینی می‌باشد. مشارکت و حمایت داوطلبان در فعالیت‌های کارآفرینی از طریق خانواده‌ها، کارآفرینان، نمایندگان کسب و کارها، سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و موسسات خیریه صورت می‌گیرد. نحوه زمان‌بندی آموزش کارآفرینی در قالب برنامه-هایی در کلاس های عادی، کلاس‌های کارآفرینی و فوق برنامه و بصورت یک تا چند ساعت در هفته انجام می‌گیرد. نحوه ارزیابی فعالیت کارآفرینی به شکل‌های مختلفی مانند میزان موفقیت دانش آموزان در اداره‌ی شرکتشان، گزارشات پیشرفت پروژه‌ها و میزان توسعه مهارت‌های آن‌ها صورت می‌گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of school entrepreneurship curriculum with a comparative study of schools in 9 European countries

نویسندگان [English]

  • Tayebnia Mohammad Reza 1
  • Asef karimi 2
  • Hamid Padash 3
  • hamidreza yazdani 1
  • mohammad Keyhani 4
1 Department of commerce and Business Management, Faculty of Management and Accounting, College of Farabi, university of Tehran, Qom, Iran
2 Department of commerce and Business Management, Faculty of Management and Accounting, College of Farabi, university of Tehran, Qom, Iran
3 Department of Corporate Entrepreneurship, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran.
4 Haskayne School of Business, Strategy and Global Management, University of Calgary, Alberta, Canada
چکیده [English]

This research is seeking to conduct a comparative study in the schools pioneering in the entrepreneurship field in the European Union countries so as to develop a model for entrepreneurship education in Iranian schools based on the Kleyn’s curriculum model. The data sources in this investigation, were based on the TES (www.tesguide.eu) data, an entity founded by the European Union and is now operating as one of the leading innovation centers for offering entrepreneurship programs in schools. The research method is qualitative based on a comparative study which includes four stages for practical purposes. The findings indicate that the objective pursued by schools is to teach entrepreneurship and further enhance the level of entrepreneurial knowledge, skills and attitudes among the school children. Entrepreneurship will be presented in the curricula of schools in the form of theoretical training and  practical application and will also be typically planned for the launch of business ventures and implementation of entrepreneurship projects.  The partnership and support of volunteers in the entrepreneurial activities will be facilitated by families, entrepreneurs, agents of businesses, rganizations, universities and charitable foundations. The timing for delivery of entrepreneurship education program is normal classes, entrepreneurship classes and for extracurricular activities will be scheduled for one or more hours in the school curriculum. The entrepreneurship education programs will be analyzed and evaluated in various methods such as the level of a student's success in the management of their companies reports on the program progress of projects and level of their skills development.

کلیدواژه‌ها [English]

  • entrepreneurship education at schools
  • entrepreneurship curriculum
  • entrepreneurial learning outcomes
  • comparative study
البیضی، خاطره؛ عارفی، محبوبه و اجارگاه، کورش(1388). بررسی عنصر زمان در برنامه درسی حسابان از دیدگاه شرکای برنامه درسی، فصل نامه مطالعات برنامه درسی،4 (15). 165-135
امیدی، جمشید؛ هاشمی، سید احمد؛ قلتاش، عباس؛ ماشینچی، علی اصغر.(1398). برساختهای ذهنی مدیران آموزشی از برنامه درسی آموزش کارآفرینی برای مدارس. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران.14(53) 134-101.
بهمئی، لیلا؛ احمدپور کریم آبادی، فریبا؛ برکت، غلامحسین. (1400). ارائه مدل توسعه توانمندی­های کارآفرینی در دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان بندر ماهشهر. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزش دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار.15 (1). 61-95
بهمنی، ندا؛ آراستی، زهرا؛ حسینی، سید رسول. ( 1396 ). آموزش کارآفرینی در مقطع ابتدایی با هدف تقویت نگرش کارآفرینانه. توسعه کارآفرینی، 10(4). 555-574.
تقی پور ظهیر، علی (1392). مقدمهای بر برنامه­ریزی آموزشی و درسی. تهران: نشر آگاه
حاج آقایی، حنیف؛ خلخالی، علی. (1398). پایش اکوسیستم کارآفرینی در مدارس ایران. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت مدرسه. 7 (2) 166-190
غفرانی، نرگس؛ حسینی، سید رسول؛ موسی خانی، مرتضی. (1401). طراحی مدل مدرسه کارآفرین مبتنی برتوسعه شایستگی های کارآفرینانه در مقطع متوسطه.  توسعه کارآفرینی, 15(1) 141-160.
 شریعتمداری، علی. جامعه و تعلیم و تربیت. تهران: امیرکبیر، 1389.
قربانی، زهرا .(1395). طراحی مدل مدرسة کارآفرین با رویکرد مدل کسب وکار (پایان نامة کارشناسی ارشد). دانشگاه شاهد.
قورچیان، نادرقلی و تن ساز، فروغ. سیمای روند تحولات برنامه­ی درسی به عنوان یک رشتهی تخصصی از جهان باستان تا جهان امروز. تهران: موسسه­ی پژوهش برنامه­ریزی آموزش عالی، 1374.
لوی، الف، (1390) برنامه ریزی مدارس، فریده مشایخ. سازمان پژهش و برنامه ریزی آموزش.
محب زادگان، یوسف؛ جدی گرگری، جواد؛ عزیزی، محمد. (1400). تدوین الگوی آموزش کارآفرینی دانش آموزان مدارس دوره دوم متوسطه. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت مدرسه. 9 (1) 231-261
ملکی، حسن (1392). برنامه درسی- راهنمای عمل. تهران:  نشر مدرسه
مهرابی، امید (1397). کارآفرینی در مدارس. مجلة رشد معلم، 36 (8)، 30-28
میرزابیگی، علی(1380). برنامه­ریزی درسی و طرح درس در آموزش رسمی و تربیت نیروی انسانی، تهران: سیطرون، چاپ اول.
واثقی، بهنام (1390). تحلیل محتوای کتاب درسی کارآفرینی و نظر معلمان استان اردبیل از منظر مؤلّفه­های کارآفرینی، دانشگاه خوارزمی تهران.
هاشمی، سید احمد؛ حضرتی، عباس؛ قلتاش، عباس، ماشینچی، علی اصغر. (1399). واکاوی الزامات و بایسته های اجرای مطلوب برنامه درسیِ پژوهش کاربردی در مدارس ابتدایی. پژوهش در برنامه ریزی درسی،17 (67) 147-166.
یارمحمدزاده، پیمان؛ مهدیون، روح الله؛ قلی پور، سولماز. (1398). شناسایی عوامل موثر بر ارتقای فرهنگ کارآفرینی در مدارس کاردانش و فنی حرفهای: رویکرد ترکیبی. فصلنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی.10 (2) 35-56
Ataran, A., Mosapour, N., Attaran, M., & Hosseinikhah, A. (2019). Designing and Validation of “Revision of Teacher Education Curriculum in Iran” Model. Research in Curriculum Planning, 16(61), 14-33.
Barma, S., Laferrière, T., Lemieux, B., Massé-Morneau, J., & Vincent, M.-C. (2017). Early stages in building hybrid activity between school and work: the case of PénArt. Journal of Education and Work, 30(6), 669-687.
Blenker, P., Korsgaard, S., Neergaard, H., & Thrane, C. (2011). The questions we care about: paradigms and progression in entrepreneurship education. Industry and Higher Education, 25(6), 417-427.
Breen, J. P. (2004). Enterprise, entrepreneurship and small business: where are the boundaries? International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 1(1-2), 21-34.
Cant, G., Abdullah, F., Hamali, J., Deen, A. R., Saban, G., & Abdurahman, A. Z. A. (2009). Developing a framework of success of Bumiputera entrepreneurs. Journal of enterprising communities: People and places in the global economy. 3(1), 8-24.
Cranwell, P. B., Davis, F. J., Elliott, J. M., McKendrick, J. E., Page, E. M., & Spillman, M. J. (2017). Encouraging independent thought and learning in first year practical classes. New Directions in the Teaching of Physical Sciences, 12(1). 420-445.
Diego, I., & Vega, J. (2016). La educación para el emprendimiento en el sistema educativo español. Año 2015. Ministerio de Educación y Cultura: Madrid, Spain.
Fitzgerald, B. K., Barkanic, S., Cardenas-Navia, I., Elzey, K., Hughes, D., Kashiri, E., & Troyan, D. (2014). The BHEF National Higher Education and Workforce Initiative: A model for pathways to Baccalaureate attainment and high-skill careers in emerging fields. Industry and Higher Education, 28(5), 371-378.
Grus, J. (2019). Data science from scratch: first principles with python: O'Reilly Media.
Haghighi, N. F., Mahmoudi, M., & Bijani, M. (2018). Barriers to entrepreneurship development in Iran’s higher education: A qualitative case study. Interchange, 49(3), 353-375.
Hazrati, A., Hashemi, S. A., Gholtash, A., & Machinist, A. A. (2021). The Analysis of the Requirements for the Proper Implementation of the Applied Research Curriculum in Primary Schools. Research in Curriculum Planning, 17(67), 147-166.
Hebles, M., Llanos-Contreras, O., & Yaniz-Alvarez-de-Eulate, C. (2019). Perceived Evolution of the Entrepeneurial Competence Based on the Implementation of a Training Program in Entrepreneurship and Innovation. Revista Espanola de Orientacion y Psicopedagogia, 30(1), 9-26.
Huang, J., Jackson, J., Nair, P., & Cox-Petersen, A. (2017). Using Lean Start-Up Approach to Integrate Engineering Education with En-trepreneurship Practices at Middle Schools. Paper presented at the Proceedings of the 124 th ASEE (American Society on Engineering Education) Annual Conference and Exposition.
Hytti, U., & O’Gorman, C. (2004). What is “enterprise education”? An analysis of the objectives and methods of enterprise education programmes in four European countries. Education+ Training. 46(1),11-23.
Johannisson, B. (2010). The agony of the Swedish school when confronted by entrepreneurship. Creativity and Innovation. Preconditions for entrepreneurial education, 91-105.
Johansen, V., & Schanke, T. (2014). Entrepreneurship Projects and Pupils' Academic Performance: a study of Norwegian secondary schools. European Educational Research Journal, 13(2), 155-166.
Lackéus, M. (2014). An emotion based approach to assessing entrepreneurial education. The International Journal of Management Education, 12(3), 374-396.
Leffler, E., Svedberg, G., & Botha, M. (2010). A global entrepreneurship wind is supporting or obstructing democracy in schools: A comparative study in the North and the South. Education Inquiry, 1(4), 309-328.
Lensing, K., & Friedhoff, J. (2018). Designing a curriculum for the Internet-of-Things-Laboratory to foster creativity and a maker mindset within varying target groups. Procedia Manufacturing, 23, 231-236.
Molaei, R., Zali, M. R., Mobaraki, M. H., & Farsi, J. Y. (2014). The impact of entrepreneurial ideas and cognitive style on students entrepreneurial intention. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies. 6(2) 140-162.
Nabi, G., Liñán, F., Ertuna, Z. İ., & Gurel, E. (2011). The moderating role of higher education on entrepreneurship. Education+ Training. 53(5) 387-402.
5Neill, N. T., & Mulholland, G. E. (2003). Student placement–structure, skills and e‐support. Education+ Training. 45(2), 89-99.
Nevenglosky, E. A. (2018). Barriers to effective curriculum implementation. Walden University.  
Nouri, F., Yarmohammadian, M. H., & Nadi, M. A. (2019). Investigating the Role of Technology-Related Competency Components in the Curriculum. Research in Curriculum Planning, 16(63), 49-65.
Othman, N., & Othman, S. (2017). The perceptions of public university students of entrepreneurship education in Malaysia. International Business Management, 11(4), 865-873.
Pelletier, D. (2005). Invitation à la culture entrepreneuriale. Guide d’élaboration de projet à l’intention du personnel enseignant.
Rae, D. (2010). Universities and enterprise education: responding to the challenges of the new era. Journal of small business and enterprise development. 17(4), 591-606.
Rasmussen, A., & Nybye, N. (2013). Entrepreneurship education: progression model. Odense: Young Enterprise Denmark. Lokaliseret på dansk den, 25. 3(1) 50-67.
Riyanto, B., & Putri, R. I. I. (2019). Senior High School Mathematics Learning through Mathematics Modeling Approach. Journal on Mathematics Education, 10(3), 425-444.
Rotova, N. A. (2018). Development of Independence among Future Primary School Teachers by Applying Interactive Learning Methods. Journal of Education and e-Learning Research, 5(2), 118-121.
Sai, X., Kenayathulla, H. B., & Siraj, S. (2019). A model for youth entrepreneurship skills of the community-based leadership training for the urban youth in China. Malaysian Online Journal of Educational Management, 7(3), 80-98.
Sato, K. (2018). Intellectual Autonomy and Understanding. Paper presented at the Tokyo Forum for Analytic Philosophy.
Winarno, A., Wijijayanti, T., Agustina, Y., Churiyah, M., & Basuki, A. (2019). Integration of Vocational School and Small-Medium Enterprises (SMEs) Learning: an Effort of Elevating Entrepreneurship Spirit Based on Strength and Weakness in East Java. Academy of Entrepreneurship Journal, 25(1), 1-11.
Wojniak, J. (2018). George ZF Bereday (Zygmunt Fijałkowski) and his comparative method in educational research. Paper presented at the SHS Web of Conferences.
Zivkovic, Z., Nikolic, S. T., Doroslovacki, R., Lalic, B., Stankovic, J., & Zivkovic, T. (2015). Fostering creativity by a specially designed Doris tool. Thinking Skills and Creativity, 17, 132-148.