ارائه مدل تقلید از کسب‌وکارهای کارآفرینانه بر اساس نظریه تلنگر با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری (مطالعه موردی: کسب‌وکارهای تاکسی اینترنتی در ایران)

نوع مقاله : مقالات پژوهشی آمیخته

نویسندگان

1 گروه مدیریت فناوری و کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 گروه مدیریت فناوری و کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

یکی از چالش‌های کسب‌وکارهای جدید و نوآورانه، تقلید و کپی‌برداری توسط تازه‌واردان است. تقلیدکنندگان تازه‌وارد اغلب با شکست مواجه شده و هزینه‌هایی را به نوآوران پیش‌گام وارد می‌کنند. هدف از این پژوهش تحلیل تأثیر کارآفرینان پیش‌گام بر رفتار دیگر عوامل اقتصادی بازار و تقلید کنندگان از آن‌ها است. برای اولین‌ بار نقش نظریه تلنگر در تقلید از کسب‌وکارهای کارآفرینانه مدل‌سازی شده است. این پژوهش از منظر هدف کاربردی است و از رویکرد روش‌شناسی در دسته پژوهش‌های آمیخته اکتشافی قرار می‌گیرد که در دو گام تحلیل مضمون و مدل‌سازی ساختاری تفسیری صورت پذیرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از دو گروه است، گروه اول به‌واسطه مطالعه موردی بودن پژوهش نمونه‌های داخلی کسب‌وکارهایی از جنس تاکسی اینترنتی در سال 1401 همچون اسنپ، تپسی و ماکسیم را در برمی‌گیرد. گروه دوم متشکل از پانزده نفر خبرگان دانشگاهی و مدیران و مؤسسان کسب‌وکارهای کارآفرینانه هستند که با عنوان گروه خبرگان در نظر گرفته شده اند. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و بررسی مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های مدیران کسب‌وکارهای مذکور، صورت پذیرفته است. یافته‌های پژوهش، مدل مفهومی چهارسطحی متشکل از چهارده مضمون را نشان می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به ارتباطات، آمادگی ذهنی و انگیزه اشاره نمود. با استفاده از تحلیل میک مک، مضمون میهن‌پرستی به‌عنوان متغیر مستقل، مضمون الگوبرداری به‌عنوان متغیر وابسته و مضمون اثر نورافکن به‌عنوان متغیر پیوندی شناسایی شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting an Imitation Model of Entrepreneurial Businesses Based on the Nudge theory with an Interpretive-Structural Modeling Approach (Case study:Internet Taxi Businesses in Iran)

نویسندگان [English]

  • Alireza Shirin 1
  • mohsen motiei 1
  • Saeed Mirvahedi 2
1 Department of Technology and Entrepreneurship Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
2 Department of Technology and Entrepreneurship Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

One of the challenges for new and innovative businesses is imitation and copying by newcomers. Novice imitators often fail and incur costs for pioneering innovators. This research is aimed at analyzing the impact of pioneer entrepreneurs on those who copy and imitate their works and also the other influential factors in economy of the market. For the first time, the role of Nudge Theory has been modelled in copying the entrepreneurial businesses. This research is practical in terms of purpose, and from the methodological approach, it is included in the category of exploratory mixed research, which is carried out in two steps: thematic analysis and interpretive structural modeling (ISM). The statistical population of this case study consists of two groups; the first group includes national cases of online taxis like Snapp, Tapsi and Maxim. The second group, called ‘the experts’ comprises fifteen university professionals, principals and the founders of entrepreneurial businesses. Data collection has been done using semi-structured interviews and reviewing the interviews and speeches of the managers of the mentioned busainesses. The research findings illustrate a four-level model consisting of fourteen concepts including communication, mental readiness and motivation. The application of MICMAC analysis identified the concept of patriotism, modelling, and the spotlight effect as an independent, dependent and linkage variable, respectively

کلیدواژه‌ها [English]

  • Choice Architecture
  • Entrepreneurial Businesses
  • Imitation
  • Nudge Theory
آبتین، عبدالعزیز. (1390). بررسی شیوه های نوین توسعه کارآفرینی در استان سیستان و بلوچستان. ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه. 135(10)، 55-75.
ابراهیمی، سید بابک؛ کتابیان، حمید؛ رحیمی، حسام. (1394). شناسایی معیارهای مؤثر بر انتخاب برند مقلد در کالاهای مصرفی. مدیریت بازرگانی، 7(2)، 294-273.
عربیون، ابوالقاسم؛ مبینی دهکردی، علی؛ سلاجقه، نیلوفر (1398)."مفهوم پردازی «کنش کارآفرینانه» توسعه کارآفرینی،12(2)،241-260.
غلامی قاجاری، حسن؛ کلاته سیفری، معصومه؛ شیرخدایی، میثم. (1396). شناسایی راهکارهای موفقیت استراتژی تقلید در شرکت‌های کارآفرین ورزشی (مطالعة موردی: شرکت طنین پیک سبلان، برند بتا). رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 5(19)، 37-51.
Ahmed, P.K. and Rafiq, M. (1998), "Integrated benchmarking: a holistic examination of select techniques for benchmarking analysis", Benchmarking for Quality Management & Technology, 5 ) 3), 225-242.
Ahmad Farhan Alshira'h and Hijattulah Abdul-Jabbar, (2020), Moderating role of patriotism on sales tax compliance among Jordanian SMEs, International Journal of Islamic and Middle Eastern Finance and Management, 13(3), 389-415
Anand, G. and Kodali, R. (2008), "Benchmarking the benchmarking models", Benchmarking: An International Journal, 15)3(, 257-291.
Attri, R., Dev, N., & Sharma, V. (2013). Interpretive structural modelling (ISM) approach: an overview. Research journal of management sciences, 2319(2), 3-8.
Baggen, Y., Mainert, J., Lans, T., Biemans, H. J., Greiff, S., & Mulder, M. (2015). Linking complex problem solving to opportunity identification competence within the context of entrepreneurship. International Journal of Lifelong Education, 34(4), 412-429.
Baron, R. A. (2007). Entrepreneurship: A Process Perspective. In J. R. Baum, M. Frese, & R. A. Baron (Eds.), The psychology of entrepreneurship (pp. 19–39). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Baroncelli, A., & Landoni, M. (2019). Imitation and entrepreneurial learning: Insights from academic spin-offs. Industry and Higher Education, 33(4), 233-245.
Barry, A., & Thrift, N. (2007). Gabriel Tarde: imitation, invention & economy. Economy & society, 36(4), 509-525.
Brondoni, S. M. (2012). Innovation and imitation: Corporate strategies for global competition. Symphonya. Emerging Issues in Management (symphonya. unimib. it), 1(1), 10-24.
Campbell, C. A. (1992). A decision theory model for entrepreneurial acts. Entrepreneurship theory and practice, 17(1), 21-27.
Carlsson, B., Acs, Z. J., Audretsch, D. B., & Braunerhjelm, P. (2009). Knowledge creation, entrepreneurship, and economic growth: a historical review. Industrial and corporate change, 18(6), 1193-1229.
Casson, M. (1982). The entrepreneur: An economic theory. Rowman & Littlefield.
Chen, X. P., Yao, X., & Kotha, S. (2009). Entrepreneur passion and preparedness in business planpresentations: a persuasion analysis of venture capitalists' funding decisions. Academy ofManagement journal, 52(1), 199-214.
Dyer Jr, W. G., & Handler, W. (1994). Entrepreneurship and family business: Exploring the connections. Entrepreneurship theory and practice, 19(1), 71-83.
Ebert, P., & Freibichler, W. (2017). Nudge management: applying behavioural science to increase knowledge worker productivity. Journal of organization Design, 6(1), 1-6.
Eckhardt, J. T., & Shane, S. A. (2003). Opportunities and entrepreneurship. Journal of management, 29(3), 333-349.
García-Villaverde, P. M., Ruiz-Ortega, M. J., Ignacio, C. J. (2013). “Entrepreneurial orientation & the threat of imitation: The influence of upstream & downstream capabilities”. European Management Journal, 31(3), 263-277.
Hertwig, R., & Ryall, M. D. (2020). Nudge versus boost: Agency dynamics under libertarian paternalism. The Economic Journal, 130(629), 1384-1415.
Heyes, C. (2001). Causes and consequences of imitation. Trends in cognitive sciences, 5(6), 253-261.
Huang, J. J., Tzeng, G. H., & Ong, C. S. (2005). Multidimensional data in multidimensional scaling using the analytic network process. Pattern Recognition Letters, 26(6), 755-767.
Hull, David L. ; Bosley, John L. & Udell, Gerald G. (1980). Renewing the Hunt for Heffalump: Identifying Potential Entrepreneurs by Personality Characteristics. _Journal of Small Business Management_ 18 (1), 11-18.
Johansson, A. W. (2010). Innovation, creativity and imitation. F. Bill, B. Bjerke, & AW Johansson, (Eds.), 123-139.
Johnson, E. J., Shu, S. B., Dellaert, B. G., Fox, C., Goldstein, D. G., Häubl, G., ... & Weber, E. U. (2012). Beyond nudges: Tools of a choice architecture. Marketing Letters, 23(2), 487-504.
Kahneman, D. (2011). Thinking, fast and slow. Farrar, Straus and Giroux.
Kosters, M., & Van der Heijden, J. (2015). From mechanism to virtue: Evaluating Nudge theory. Evaluation, 21(3), 276-291.
Leonard, T. C. (2008). Richard H. Thaler, Cass R. Sunstein, Nudge: Improving decisions
about health, wealth, and happiness. Constitutional Political Economy, 19(4), 356–360.
Mitchell, G. (2004), Libertarian Paternalism is an Oxymoron, Northwestern University Law Review, 99(3), 1245–1277.
Montemari, M., Taran, Y., Schaper, S., Nielsen, C., Thomsen, P., & Sort, J. (2022). Business model innovation or Business model imitation–That is the question. Technology Analysis & Strategic Management, 5(4) 1-15. DOI: 10.1080/09537325.2022.2034780.
Motiei, M. (2022), "Explanation and classification of technological entrepreneurship financing policies: lessons from Iran", International Journal of Islamic and Middle Eastern Finance and Management, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/IMEFM-04-2020-0140
Ogunleye, A. J., & Osagu, J. C. (2014). Self-efficacy, tolerance for ambiguity & need for achievement as predictors of entrepreneurial orientation among entrepreneurs in Ekiti state, Nigeria. European Journal of Business & Management, 6(17), 240-250.
Rebonato, R. (2014). A critical assessment of libertarian paternalism. Journal of Consumer Policy, 37(3), 357-396.
Schmitz Jr, J. A. (1989). Imitation, entrepreneurship, and long-run growth. Journal of Political Economy, 97(3), 721-739.
Schumpeter, J. A. (2000). Entrepreneurship as innovation. Entrepreneurship: The Social Science View, 51-75.
Shane, S., Locke, E. A., & Collins, C. J. (2003). Entrepreneurial motivation. Human resource management review, 13(2), 257-279.
Stewart, A. (1989). Team Entrepreneurship, Newbury Park: Sage Publications, pp. 178.
Stoy, C. (2007), "The application of a benchmarking concept", Journal of Facilities Management, 5(1), 9-21.
Sułkowski, Ł., Ignatowski, G., Stopczyński, B., & Sułkowska, J. (2022). INTERNATIONAL DIFFERENCES IN PATRIOTIC ENTREPRENEURSHIP-THE CASE OF POLAND AND UKRAINE. Economics & Sociology, 15(1), 297-319.
Thaler, R. H., & Sunstein, C. R. (2003). Libertarian Paternalism. American Economic Review, 93(2), 175–179.
Thaler, Richard and Cass Sunstein (2008). Nudge: Improving Decisions about Health, Wealth, and Happiness. New Haven: Yale University Press.
Thaler, Richard, Cass Sunstein, and John Balz. 2010. Choice Architecture. SSRN Working
Paper. http://ssrn.com/abstract=1583509 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1583509
Valaei, N., Rezaei, S., & Emami, M. (2017). Explorative learning strategy and its impact on creativity and innovation: an empirical investigation among. Business Process Management Journal, 23(5), 957-983.
Van Bavel, R., Rodríguez-Priego, N., Vila, J., & Briggs, P. (2019). Using protection motivation theory in the design of nudges to improve online security behavior. International Journal of Human-Computer Studies, 123, 29-39.
White, M. (2013). The manipulation of choice: Ethics & libertarian paternalism. Springer.
Wierzbicki, M., & Nowodziński, P. (2019). Imitation & innovation in business environment. Production Engineering Archives, 22(22), 36-40.
Yasin, M. M. (2002). The theory & practice of benchmarking: then & now. Benchmarking: An International Journal, 9(3), 217-243.
Zander, U., & Kogut, B. (1995). Knowledge and the speed of the transfer and imitation of organizational capabilities: An empirical test. Organization science, 6(1), 76-92.