شناسایی پیشایندهای هم آفرینی ارزش در استارت آپ های اقتصاد اشتراکی با رویکرد آمیخته

نوع مقاله : مقالات پژوهشی آمیخته

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

3 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران..

چکیده

پژوهش حاضر به دنبال شناسایی پیشایندهای هم آفرینی ارزش در استارت آپ‌ها در فضای اقتصاد اشتراکی است. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی و برحسب گردآوری داده‌ها، پژوهشی کیفی مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی است. بدین منظور در بخش کیفی، داده‌ها از طریق بررسی ادبیات پژوهش و انجام مصاحبه‌های عمیق جمع‌آوری شدند. جامعه آماری پژوهش کیفی خبرگان و مدیران اجرایی استارت‌آپ‌های حوزه اقتصاد اشتراکی بودند. نمونه‌گیری به صورت گلوله برفی انجام شد و تا اشباع نظری ادامه داشت و با رویکرد تحلیل محتوای کیفی تحلیل شدند و تعداد 8 مقوله اصلی، 32 مقوله فرعی و 131 کد باز شناسایی شدند. پیشایندهای هم‌آفرینی ارزش استارت‌آپ‌ها در فضای اقتصاد اشتراکی شامل «ادراکات اخلاقی مصرف‌کنندگان»، «قدرت برند»، «بازاریابی رابطه‌مند»، «ارزش مورد انتظار»، «تجربه مشتری»، «پایداری»، «کمک به رشد و توسعه کسب‌وکارها» و «زیرساخت‌ها» بودند. پایایی تحلیل داده‌های کیفی از طریق ضریب توافق کوهن محاسبه شد و مقدار آن 843/0 به دست آمد. در بخش کمی، از طریق مدلسازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS3 به آزمون فرضیه‌های پژوهش پرداخته شد که تمام 8 فرضیه تایید شدند. پایایی پرسشنامه از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی (CR) و روایی آن از طریق تحلیل عاملی تاییدی و بارهای عاملی و میانگین واریانس استخراج‌شده (AVE) محاسبه شدند. در انتها، پیشنهادهایی برای پژوهش‌های آتی و همچنین پیشنهادهای کاربردی ارائه شدند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying the Antecedents of Value Co-creation in Startups in a Sharing Economy: A Mixed Approach

نویسندگان [English]

  • Asadollah Kordnaeij 1
  • Asghar Moshabaki Esfahani 2
  • Fatemeh Asghari Goudarzi 3
1 Department of Business Administration, Faculty of Management and Economics, University of Tarbiat Modares, Tehran, Iran
2 Department of Business Administration, Faculty of Management and Economics, University of Tarbiat Modares, Tehran, Iran
3 Department of Business Administration, Faculty of Management and Economics, University of Tarbiat Modares, Tehran, Iran
چکیده [English]

The present research is seeking to identify the antecedents of value co-creation in startups in a shares economy environment. The research method is considered applied in terms of the purpose and in respect of the data collection with a content analysis approach. To this end, in the qualitative section, data have been gathered through a survey of the research literature and conduct of profound interviews. The statistical population constituted the experts and executive managers of startups in the contents of a shared economy. The sampling was processed with a snowball method, continued up to level of theoretical saturation and then the collected data were analyzed by a thematic content approach out of which 8 basic themes, 32 secondary themes and 3 open codes were identified. The findings indicate that the antecedents of value co-creation in startups in a shared economy environment include: the consumer's ethical perceptions, brand strength, relationship-based marketing, expected value, customer's experience, sustainability, contribution to the growth and development of businesses as well as infrastructures. The reliability of the qualitative data analysis was calculated through the Cohen Kappa coefficient which was 0.843. the quantitative section was handled through the structural equations modelling and the hypotheses were tested by using the PLS3 Software whereby all the 8 assumed hypotheses were confirmed. The reliability of the questionnaire was calculated through the Alpha Cronbach Coefficient and Combined Reliability ((CR)) while the validity was obtained through the confirmatory factor analysis, factor loads and the average variance extracted (AVE). Finally, some recommendations were made for enhancement of the upcoming research activities and practical approaches

کلیدواژه‌ها [English]

  • Co-Creation
  • Value Co-Creation
  • Shared Economy
  • Mixed Method
  • Qualitative Content Analysis
الکام استارز (1398). تحلیل فضلی استارت­آپی ایران، https://ecomotive.ir/wp-content/uploads/2019/12/ElecomStars98-Report.pdf
بیات سیدشهابی، علی؛ سعیدآبادی، محمدرضا؛ خواجه‌ئیان، داتیس. (1399). ارائه مدلی برای هم‌آفرینی ارزش در رسانه‌های خبری؛ مورد مطالعه، سامانه فارس‌من خبرگزاری فارس. فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی، 13(1)، 39-61.
دانایی­فرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی؛ آذر، عادل (1387). روش­شناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع، صفار: تهران.
صارمی­نیا، صبا؛ حسن­زاده، علیرضا؛ الهی، شعبان؛ منتظر، غلامعلی. (1397) توسعه چارچوب مفهومی جهت رهنگاری مدیریت دانش سازمانی؛ تحلیل محتوای کیفی. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، ۳۴ (۱) :۲۰۴-۱۷۱.
طالاری، محمد و دهقانی قهنویه، عادله. (1398). تأثیر ارزش‌های تجربی بر نگرش هم‌آفرینی مشتری و رفتارهای هم‌آفرینی ارزش مشتری در صنعت گردشگری؛ مطالعة گردشگران شهر اصفهان. تحقیقات بازاریابی نوین، 9(3)، 1-18.
فرد، ملیکا؛ کاباران زاد قدیم، محمدرضا؛ حقیقت منفرد، جلال. (1400). مدل‌سازی و پیکره‌بندی عوامل اثرگذار بر توسعه کارآفرینی دیجیتال در شرکت‌های دانش بنیان کوچک و متوسط. توسعه کارآفرینی،  14(3)، 501-520.
فاضل دهکردی، مهدی و خلیلی نصر، آرش (1399). پیامدهای منفی شکست خدمت در هم­آفرینی ارزش در پلتفرم­های دوسویه و راه­های کاهش آن. کنفرانس بین­المللی پژوهش­های مدیریت و علوم انسانی در ایران.
Akhmedova, A., Mas-Machuca, M., & Marimon, F. (2020). Value co-creation in the sharing economy: The role of quality of service provided by peer. Journal of Cleaner production266, 1-12.
Belk, R. (2014). You are what you can access: Sharing and collaborative consumption online. Journal of business research67(8), 1595-1600.
Cantamessa, M., Gatteschi, V., Perboli, G., & Rosano, M. (2018). Startups’ roads to failure. Sustainability10(7), 1-19.
Chae, H., Kim, S., Lee, J., & Park, K. (2020). Impact of product characteristics of limited edition shoes on perceived value, brand trust, and purchase intention; focused on the scarcity message frequency. Journal of Business Research120, 398-406.
Chandna, V., & Salimath, M. S. (2018). Peer-to-peer selling in online platforms: A salient business model for virtual entrepreneurship. Journal of Business Research84, 162-174.
Cheng, X., Fu, S., & de Vreede, G. J. (2018). A mixed method investigation of sharing economy driven car-hailing services: Online and offline perspectives. International Journal of Information Management41, 57-64.
Ert, E., Fleischer, A., & Magen, N. (2016). Trust and reputation in the sharing economy: The role of personal photos in Airbnb. Tourism management55, 62-73.
González-Mansilla, Ó., Berenguer-Contrí, G., & Serra-Cantallops, A. (2019). The impact of value co-creation on hotel brand equity and customer satisfaction. Tourism Management75, 51-65.
Hajli, N., Shanmugam, M., Papagiannidis, S., Zahay, D., & Richard, M. O. (2017). Branding co-creation with members of online brand communities. Journal of Business Research70, 136-144.
Harkison, T. (2018). The use of co-creation within the luxury accommodation experience–myth or reality? International Journal of Hospitality Management71, 11-18.
Henseler, J., Ringle, C. M., & Sinkovics, R. R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing. In New challenges to international marketing. Emerald Group Publishing Limited.
Kamboj, S., Sarmah, B., Gupta, S., & Dwivedi, Y. (2018). Examining branding co-creation in brand communities on social media: Applying the paradigm of Stimulus-Organism-Response. International Journal of Information Management39, 169-185.
Kim, J., & Choi, H. (2019). Value co-creation through social media: A case study of a start-up company. Journal of Business Economics and Management20(1), 1-19.
Koul, S., Jasrotia, S. S., & Mishra, H. G. (2021). Value co-creation in sharing economy: Indian experience. Journal of the Knowledge Economy, 3(5) 1-19.
Kruger, C., Caiado, R. G. G., França, S. L. B., & Quelhas, O. L. G. (2018). A holistic model integrating value co-creation methodologies towards the sustainable development. Journal of Cleaner Production191, 400-416.
Liu, C. H. S., & Huang, C. E. (2020). Discovering differences in the relationship among social entrepreneurial orientation, extensions to market orientation and value co-creation–The moderating role of social entrepreneurial self-efficacy. Journal of Hospitality and Tourism Management42, 97-106.
Lou, L., Li, L., Yang, S. B., & Koh, J. (2021). Promoting User Participation of Shared Mobility in the Sharing Economy: Evidence from Chinese Bike Sharing Services. Sustainability13(3), 1-17.
Lusch, R., & Nambisan, S. (2015). Service innovation: A service-dominant logic perspective. MIS Quarterly, 39(1), 155-175.
Lusch, R. F., & Vargo, S. L. (2014). Service-dominant logic: Premises, perspectives, possibilities. Cambridge: University Printing House.
Nadeem, W., Juntunen, M., Hajli, N., & Tajvidi, M. (2021). The role of ethical perceptions in consumers’ participation and value co-creation on sharing economy platforms. Journal of Business Ethics169(3), 421-441.
Nadeem, W., Juntunen, M., Shirazi, F., & Hajli, N. (2020). Consumers’ value co-creation in sharing economy: The role of social support, consumers’ ethical perceptions and relationship quality. Technological Forecasting and Social Change151, 119786.
Nadeem, W., Juntunen, M., & Juntunen, J. (2017). Consumer segments in social commerce: A latent class approach. Journal of Consumer Behaviour, 16(3), 279–292.
Payne, A. F., Storbacka, K., & Frow, P. (2008). Managing the co-creation of value. Journal of the academy of marketing science36(1), 83-96.
Prahalad, C. K., & Ramaswamy, V. (2004). Co-creation experiences: The next practice in value creation. Journal of interactive marketing18(3), 5-14.
Ruoslahti, H. (2020). Complexity in project co-creation of knowledge for innovation. Journal of Innovation & Knowledge5(4), 228-235.
Sanz-Blas, S., Bigne, E., & Buzova, D. (2019). Facebook brand community bonding: The direct and moderating effect of value creation behaviour. Electronic Commerce Research and Applications35, 1-8.
Sarmah, B., Islam, J. U., & Rahman, Z. (2015). Sustainability, social responsibility and value co-creation: A case study based approach. Procedia-Social and Behavioral Sciences189, 314-319.
Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2016). Research methods for business students (Seventh). Nueva York: Pearson Education.
Schiavone, F., Mancini, D., Leone, D., & Lavorato, D. (2021). Digital business models and ridesharing for value co-creation in healthcare: A multi-stakeholder ecosystem analysis. Technological Forecasting and Social Change166, 1-12.
Sutherland, W., & Jarrahi, M. H. (2018). The sharing economy and digital platforms: A review and research agenda. International Journal of Information Management43, 328-341.
Tajvidi, M., Wang, Y., Hajli, N., & Love, P. E. (2021). Brand value Co-creation in social commerce: The role of interactivity, social support, and relationship quality. Computers in Human Behavior115, 1-32.
Thaichon, P., Surachartkumtonkun, J., Singhal, A., & Alabastro, A. (2020). Host and guest value co-creation and satisfaction in a shared economy: The case of Airbnb. Journal of Global Scholars of Marketing Science30(4), 407-422.
Vargo, S. L., & Akaka, M. A. (2012). Value co-creation and service systems (re) formation: A service ecosystems view. Service Science4(3), 207-217.
Vargo, S. L., Maglio, P. P., & Akaka, M. A. (2008). On value and value co-creation: A service systems and service logic perspective. European management journal26(3), 145-152.
Xu, H., Liu, Y., & Lyu, X. (2018). Customer value co-creation and new service evaluation: the moderating role of outcome quality. International Journal of Contemporary Hospitality Management. 30(4), 2020-2036.
Zhang, T. C., Jahromi, M. F., & Kizildag, M. (2018). Value co-creation in a sharing economy: the end of price wars? International Journal of Hospitality Management, 71, 51-58.
Zhao, X., Song, P., Shi, L., Xue, L., & Feng, F. (2021). Motivating Third-Party Providers to Avoid Complaints: A Random Field Experiment from the Perspective of Value Co-creation and Appropriation in Platform Governance.