نقش‌های بنگاه جدید فناوری نانو در توسعۀ محصول جدید مشترک با شرکت صنعتی

نوع مقاله : مقالات پژوهشی- کیفی

نویسندگان

1 دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

2 دانشگاه تهران

3 عضو هیات علمی دانشگاه تهران

چکیده

بنگاه‌های جدید به‌طور معمول فاقد منابع و قابلیت‌های موردنیاز بوده و به‌دنبال ایجاد همکاری به‌منظور دسترسی به منابع بیرون از بنگاه هستند. علیرغم اهمیت همکاری بنگاه‌های جدید با شرکت‌های صنعتی، تکامل نقش بنگاه جدید در همکاری با شرکت صنعتی در طی فرایند توسعۀ محصول جدید، کمتر موردتوجه محققان بوده است. این تحقیق بر مبنای هدف، کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات، کیفی است و با روش مورد کاوی چندگانه طولانی‌مدت، به بررسی پنج همکاری بنگاه جدید فناور نانو و شرکت صنعتی از سال 1389 تا 1395 پرداخته است. روش گردآوری داده، مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته و بررسی مکاتبات، توافق‌نامه‌ها، قراردادها و صورت‌جلسات بوده و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، پس از اشباع نظری، از روش کدگذاری استفاده شد. یافته­های تحقیق نشان می‌دهد نقش بنگاه جدید در ابتدای همکاری، توصیه‌کنندۀ فناوری و برانگیزانندۀ شرکت صنعتی بوده و بعداز آن به‌ترتیب مجری پژوهش‌های موردنیاز شرکت صنعتی، ارائه‌دهندۀ دانش فنی، تأمین‌کنندۀ مواد و تجهیزات پیشرفته موردنیاز شرکت صنعتی و سرانجام مشاورۀ وی در حوزه­های فناوری است. این مطالعه تصویر مناسبی از همکاری بنگاه جدید فناوری نانو با شرکت‌های صنعتی برای محققان و مدیران بنگاه­ها و شرکت­ها و همچنین سیاست‌گذاران ارائه می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The new nanotechnology firms’ roles during collaborative new product development with incumbents

نویسندگان [English]

  • Mohammad Ali Bahreini Zarj 1
  • ali mobini dehkordi 2
  • Mohammad Reza Meigounpoory 3
1 Faculty of entrepreneurship, Tehran University
2 Faculty of Entrepreneurship
3 faculty of entrpreneurship
چکیده [English]

New firms face with diverse challenges such as lack of resources. Business relationships are a special approach to reach other organizations’ resources and capabilities. Yet very little research has explained how new nanotechnology firms’ roles change during joint new product development process. This paper is applied and qualitative research based on longitudinal multi-case study of five collaborations between the new nanotechnology firms and incumbents from 1388 to 1395. The contribution of this research is available in two parts. First, the roles of the new nanotechnology firms change during collaboration from a “technology recommend-er” at the start to “technology developer” and then “incumbent’s value chain supplier” in mass production. Second, the result shows the evaluation of new nanotechnology firms’ role. This study provides a worthy illustration of these collaborations for researchers, businesses, and policy makers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Business relationship
  • New firm
  • Incumbent
  • New product development
  • Nanotechnology
باقری، افسانه، پاک، فاطمه و زهرا آراستی (1396). « شناسایی نقش مرشد در راه­اندازی کسب­وکارهای جدید در شتاب­دهنده­ها»، توسعه کارآفرینی، 10(2): 257-241.
بحرینی زارچ، م.ع.، صالحی یزدی، ف. و ابوالحسنی، ز. (1391). بررسی و مطالعه توصیفی وضعیت زنجیره ارزش شرکت‌های نانو فناوری ایرانی، فصلنامه علمی- پژوهشی سیاست علم و فناوری، 4(3): 86-71.
زالی، محمدرضا، امیری، مجتبی و مهدی مجد (1388). «محدودیت­های راه­اندازی کسب‌وکارهای نوظهور»، توسعه کارآفرینی، 1(3): 102-81.
ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، (1395). گزارش عملکرد پیشرفت فناوری نانو در ایران.
Aaboen, L., & Aarikka-Stenroos, L., (2017). Start-ups initiating business relationships: process and asymmetry. IMP Journal. 11 (2): 1-33.
Aaboen, L., Dubois, A., & Lind, F. (2013). Strategizing as networking for new ventures. Industrial Marketing Management. 42(7): 1033-1041.
Aarikka-Stenroos, L., Sandberg, B. & Lehtimäki, T. (2014). Networks for the commercialization of innovations: A review of how divergent network actors contribute. Industrial Marketing Management. 43(3): 365-381.
Ackermann, S. (Ed.). (2012). Are small firms important? Their role and impact. Springer Science & Business Media. New York.
Aldrich, H. E., & Martinez, M. A. (2001). Many are called, but few are chosen: An evolutionary perspective for the study of entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice. 25(4): 41-56.
Barringer, B. R. (2015). Entrepreneurship: Successfully launching new ventures. Pearson Education India, India.
Ciabuschi, F., Perna, A., & Snehota, I. (2012). Assembling resources when forming a new business. Journal of Business Research. 65(2): 220-229.
Creswell, J.W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among Five approaches (2nd ed.). Sage Publications, Inc., Thousand Oaks California.
Eisenhardt, K.M., Graebner, M.E. (2007). Theory building from cases: Opportunities and challenges. Academy of Management Journal. 50(1): 25-32.
Eppinger, S., & Ulrich, K. (2015). Product design and development. McGraw-Hill Higher Education, India.
European Commission, (2011). Key Enabling Technologies, http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/ict/files/kets/hlg_report_final_en.pdf.
Fatoki, O. (2014). The causes of the failure of new small and medium enterprises in South Africa. Mediterranean Journal of Social Sciences. 5(20): 922-937.
Flick, U. (2014). An introduction to qualitative research. Sage Publication. Thousand Oaks, California, United States.
Fogelberg, H., & Sandén, B. A. (2008). Understanding reflexive systems of innovation: An analysis of Swedish nanotechnology discourse and organization. Technology Analysis & Strategic Management, 20(1): 65-81.
Gadde, L. E., Hjelmgren, D., & Skarp, F. (2012). Interactive resource development in new business relationships. Journal of Business Research. 65(2): 210-217.
GEM, Global Entrepreneurship Monitor, Global Report, 2016. http://www.gemconsortium.org/report.
Genet, C., Errabi, K., & Gauthier, C. (2012). Which model of technology transfer for nanotechnology? A comparison with biotech and microelectronics. Technovation. 32(3): 205-215.
Given, L.M. (Ed.), (2008). The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods. Sage Publications, Inc., Thousand Oaks California.
Hockerts, K., & Wüstenhagen, R. (2010). Greening Goliaths versus emerging Davids—Theorizing about the role of incumbents and new entrants in sustainable entrepreneurship. Journal of Business Venturing. 25(5): 481-492.
La Rocca, A., & Snehota, I. (2014). Relating in business networks: Innovation in practice. Industrial Marketing Management. 43(3): 441-447.
Linnarson, H. (2005). Patterns of alignment in alliance structure and innovation. Technology Analysis & Strategic Management, 17(2): 161-181.
Mangematin, V., & Walsh, S. (2012). The future of nanotechnologies, Technovation. 32(3-4): 157-160.
Marion, T. J., Eddleston, K. A., Friar, J. H., & Deeds, D. (2015). The evolution of interorganizational relationships in emerging ventures: An ethnographic study within the new product development process. Journal of business Venturing. 30(1): 167-184.
Mohr, J., Sengupta, S., & Slater, S. (2010). Marketing of High-Technology Products and Innovation, Pearson Education Inc., New Jersey, USA.
Mowery, D.C. (2011). Nanotechnology and the US national innovation system: continuity and change. The Journal of Technology Transfer. 36(6): 697-711.
Nikulainen, T. (2010). Identifying nanotechnological linkages in the Finnish economy–An explorative study. Technology Analysis & Strategic Management. 22(5): 513-531.
Palmatier, R. W., Dant, R. P., & Grewal, D. (2007). A comparative longitudinal analysis of theoretical perspectives of interorganizational relationship performance. Journal of Marketing. 71(4): 172–194.
Pandza, K., & Holt, R. (2007). Absorptive and transformative capacities in nanotechnology innovation systems. Journal of Engineering and Technology Management. 24(4): 347-365.
Pérez, L, J Florin and J Whitelock (2012). Dancing with elephants: The challenges of managing asymmetric technology alliances. Journal of High Technology Management Research. 23(2): 142–154.
Prange, C., Eng, T. Y., & Li, J. (2015). Collaborative new product alliances: A review of the literature and research perspectives. Strategic Change. 24(4): 351-371.
Shane, S., & Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of management review. 25(1): 217-226.
The Global Innovation Index, (2016). Availible at: www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_gii_2016.pdf
Townsend, D. M., Busenitz, L. W., & Arthurs, J. D. (2010). To start or not to start: Outcome and ability expectations in the decision to start a new venture. Journal of Business Venturing. 25(2): 192-202.
Yin, R., K., (2014). Case Study Research: design and Methods. 5th Edition. Sage Publication. Thousand Oaks, California, United States.