تبیین نقش مؤلفه‌های فردی، محیطی و سیستمی در موفقیت آموزش الکترونیکی کارآفرینی دانشگاه تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی - کمی

نویسندگان

1 دانشیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران

2 کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشگاه تهران

3 استادیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران

چکیده

با توجه به آموزش‌پذیربودن کارآفرینی و ضرورت آموزش آن، نیاز به شیوه‌های آموزشی نوین از جمله آموزش الکترونیکی کارآفرینی بیش از پیش احساس می‌شود. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت آموزش الکترونیکی کارآفرینی در دانشکدة کارآفرینی دانشگاه تهران با استفاده ازروشتحقیق ترکیبی (کیفی -کمی) انجام گرفته است. براساس نتایج تحقیق کیفی نه مصاحبة نیمه‌ساحتاریافته با استادان دانشکدة کارآفرینی دانشگاه تهران صورت گرفت که به‌صورت هدفمند با داشتن دو ویژگی سابقة حداقل دو دورة تدریس الکترونیکی در دانشکدة کارآفرینی و آشنایی با حوزة فناوری اطلاعات در آموزش انتخاب شده بودند. عوامل مؤثر بر موفقیت آموزش الکترونیکی کارآفرینی براساس نتایج تحلیل داده‌ها در سه دسته شناسایی و دسته‌بندی شدند: عوامل فردی شامل ویژگی‌های استاد و ویژگی‌های دانشجو، عوامل محیطی شامل تعاملات و ارزیابی، عوامل سیستمی شامل کیفیت آموزش و محتوای ارائه‌شده، کیفیت زیرساخت اینترنت و سیستم آموزش مجازی و کیفیت عملکرد دانشگاه و خدمات آن. همچنین، نتایج تحقیق کمی در نمونة آماری 139 دانشجوی دورة آموزش الکترونیکی کارآفرینی ورودی 89  نشان می‌دهد عامل فردی ویژگی‌های دانشجو، عامل محیطی تعاملات و عامل سیستمی آموزش و محتوای ارائه‌شده می‌توانند بیشترین تأثیر را در موفقیت آموزش الکترونیکی کارآفرینی دانشگاه تهران داشته باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explanation the Role of the Personal, Environmental and System Factors on the Success of Entrepreneurship Electronic Learning in University of Tehran

نویسندگان [English]

  • Zahra Arasti 1
  • Afrooz Sefidgar 2
  • Reza Zaefarian 3
1 Associate professor of entrepreneurship, University Of Tehran
2 M.Sc. Student in Entrepreneurship Management, University Of Tehran
3 Assistant Professor, faculty of entrepreneurship, University Of Tehran
چکیده [English]

Considering the fact that entrepreneurship can be taught and the emergence of entrepreneurship education, there is a stronger need for newer ways of education such as electronic entrepreneurship education.
This research is conducted to identify the success factors of electronic entrepreneurship education in the entrepreneurship faculty of Tehran University using a qualitative and quantitative approach.
Based on the results of the semi-structured interviews analysis with nine lecturers of electronic entrepreneurship education in the entrepreneurship faculty of Tehran university with the experience of at least two terms teaching and familiarity with the field of information technology in education, success factors of electronic entrepreneurship education was identified in three categories of personal factors including lecturers' characteristics and learners' characteristics, environmental factors including interactions and assessment and system factors including the quality of education and content, the quality of Internet infrastructure and e-learning system and the quality of university performance and its services.
Results of quantitative research which was conducted to explain the role of these factors in the success of entrepreneurship electronic education among 139 students of this course, admitted in 2010, point out that learners' characteristics in personal factors, interactions in environmental factors and the quality of education and content  in system factors can have the greatest impact on the success of the entrepreneurship electronic education in the entrepreneurship faculty of Tehran university.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship education
  • Entrepreneurship Electronic Education
  • Success factors
باقرصاد، وجیهه، علیزاده، مهدی، سعید بنادکی، سعیده، شناسایی عوامل کلیدی موفقیت آموزش الکترونیکی کارآفرینی در دانشگاه های دولتی شهر تهران، (1391)، توسعۀ کارآفرینی، دورۀ پنجم، شمارۀ سوم، 85-104
ذبیحی،محمد رضاو مقدسی، علیرضا، (1385)، کارآفرینی از تئوری تا عمل، مشهد،نشر جهان فردا
رضایی، مسعود، موحد محمدی، حمید، اسدی، علی، بررسی مسائل توسعۀ آموزش مجازی در آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه اعضای هیئت علمی، (1388)،مجلۀ آموزش عالی، سال دوم، شمارۀ2پیاپی(6)
رضایی‌ راد، مجتبی، شناسایی عوامل موفقیت در اجرای برنامۀ آموزش الکترونیکی در آموزش عالی، (1391)، پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، سال نهم، دورۀ دوم، شمارۀ6پیاپی(33)
سرفصل دروس کارشناسی ارشد کارآفرینی (1387). در دسترس در آدرس http://ent-lms.ut.ac.ir/  موارد آموزشی دورۀ کارشناسی ارشد
شهسواریاصفهانی، سکینه،مصلی‌نژاد، لیلی،سبحانیان، سعید. (1389). مقایسۀتأثیراستفادهازدوروشآموزشمجازیوسنتیبرمهارتهایقابلیت‌‌مداردانشجویان، مجلۀپزشکیهرمزگان،سالچهاردهم،شمارۀسوم، صفحات184-190
 کیامنش، علیرضا(1370)، ارزشیابی چه هست و چه نیست،فصلنامۀ تعلیم و تربیت،شمارۀ12
مشایخ، پری (1386)، بررسی تأثیر آموزش کارآفرینی بر روحیۀ کارآفرینی دانش‌آموزان دبیرستانی شهرستان شهرستان کازرون، فصلنامۀ اندیشه‌های تازه در علوم تربیتی، سال دوم، شمارۀ چهارم.
وفایینجار، علی،محمدی، مریم، خیابانیتنها، بهروز،ابراهیمی‌پور، حسین، (1390)، نگرشوعملکرداعضایهیأتعلمینسبتبهپیاده‌سازینظامآموزش مجازیدردانشگاهعلومپزشکیمشهد، مجلۀایرانیآموزشدرعلومپزشکی، 11(2).
Askun, B., Yildirim, N. (2011), Insights On Entrepreneurship Education In             Public Universities In Turkey: Creating Entrepreneurs Or Not?, Procedia Social and Behavioral Sciences, 24, p. 663–676.
Bhuasiri, W.,  Xaymoungkhoun, O.,  Zo, H., Rho, J., Ciganek, A. (2012). Critical success factors for e-learning in developing countries: A comparative analysis between ICT experts and faculty. Computers & Education, 58, 843–855.
Bullen, C., V., Rockart, J., F. (1981). A primer on critical success factors. Massachusetts school of technology.
Frimpon, M. F. (2012). A Re-Structuring of the Critical Success Factors for E-Learning Deployment, American International Journal of Contemporary Research, 2(3), 115-127.
Govindasamy, T. (2002). Successful implementation of e-learning; pedagogical considerations. The Internet and Higher Education, 4(3–4), 287–299.
Karimi, S., Chizari, M., Biemans, H., Mulder, M. (2010). Entrepreneurship             Education in Iranian Higher Education: The Current State and Challenges. European Journal of Scientific Research,  48(1), pp.35-50
Keramati, A.,  Afshari-Mofrad, M.,  Kamrani, A.  (2011) .The role of readiness factors in E-learning outcomes: An emprical study . Computers and Education 57, 1919 -1929
Lee, L., & Wong, P. (2007). Entrepreneurship Education—A Compendium of Related Issue, in Zoltan J. Acs & David B. Audretsch. International Handbook Series on Entrepreneurship. 3 (pp 79-105). The Life Cycle of Entrepreneurial Ventures. http://dx.doi.org/10.1007/978-0-387-32313-8.
Lin, C. C., Ma, Z., & Lin, R. C. P. (2011). Re-examining the Critical Success Factors of e-learning from the EU perspective, International Journal of Management in Education, 5(1), 44-62.
McPherson, M., Nunes, M. B. (2006), Organisational issues for e-learning               Critical success factors as identified by HE practitioners, International Journal of Educational Management, 20 No. 7, p. 542-558
Mohammadi, N., Ghorbani, V., Hamidi, F. (2011). Effects of e-learning on            Language Learning, Procedia Computer Science, 3, 464–468
Papp, R. (2000). Critical success factors for distance learning. Paper presented at the Americas Conference on Information Systems, Long Beach, CA, USA
Selim, H. M. (2007). Critical success factors for e-learning acceptance:     confirmatory factor models. Computers & Education, 49(2), 396–         413
Soong, B. M. H., Chan, H. C., Chua, B. C., & Loh, K. F. (2001). Critical success factors for on-line course resources. Computers & Education, 36(2), 101–120.
Sun, P.-C., Tsai, R. J., Finger, G., Chen, Y.-Y. & Yeh, D. (2008). What drives a successful e-learning? An empirical investigation of the critical factors influencing learner satisfaction. Computers & Education, 50(4), 1183–1202.
Volery, T., & Lord, D. (2000). Critical success factors in online education. The International Journal of Educational Management, 14(5), 216–223.
Yengin, I., Karahoca, A, Karahoca,D. (2011).  E-Learning success model for instructors’ satisfactions in perspective of interaction and usability outcomes. Procedia Computer Science 3, 1396 – 1403