ارائه مدل توانمندسازهای شکل‌گیری اکوسیستم دانش بنیان

نوع مقاله : مقالات پژوهشی آمیخته

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد امارات، دانشگاه‌آزاد اسلامی، دبی، امارات متحده عربی

2 گروه مدیریت بازرگانی، واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران )نویسنده مسئول)

3 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

4 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.

10.22059/jed.2025.387756.654471

چکیده

هدف: شرکت‌های دانش بنیان علی‌رغم اهمیت بالایی که در اقتصاد دارند، با مشکلات بسیار زیادی در قیاس با شرکت‌های بزرگ رو‌به‌رو هستند. به‌عنوان مثال، نسبت به شرکت‌های بزرگ احتمال کمتری دارند که بتوانند وام‌های بانکی دریافت کنند. در عوض، آنها برای راه‌اندازی و رشد اولیه شرکت‌های خود به منابع مالی داخلی یا پول نقد دوستان و خانواده متکی هستند. شکل‌گیری اکوسیستم‌های کسب‌وکار یک رویکرد بسیار موثر بر رشد همزمان شرکت‌های نوپا به شمار می‌رود؛ با‌این‌حال تاکنون تحقیقات زیادی پیرامون عوامل موثر بر اکوسیستم‌های دانش‌بنیان انجام نشده است. ازاین‌رو مطالعه حاضر با هدف ارائه مدل توانمندسازهای شکل‌گیری اکوسیستم دانش‌بنیان انجام شده است.

روش: این پژوهش از لحاظ جهت‌گیری از نوع کاربردی بوده که با رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) انجام شده است. نمونه آماری شامل 25 نفر از خبرگان مدیریت بازرگانی شامل اساتید دانشگاه و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است که به روش هدفمند غیرتصادفی با تکنیک گلوله برفی انجام شد. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها در بخش کیفی، مصاحبه عمیق نیمه‌ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه مقایسات زوجی بوده است. جهت تعیین روایی و پایایی مصاحبه‌ها از دو روش بازآزمون و توافق دو کدگذار استفاده شده است. همچنین، برای کدگذاری از روش کدگذاری اترید استرلینگ (2001) استفاده شد. تحلیل داده‌های کیفی با استفاده از نرم‌افزار مکس کیودا انجام شده است. در بخش کمی از فرایند تحلیل سلسله مراتبی جهت اولویت‌بندی عوامل توانمندساز استفاده شده است.

یافته‌ها: بر اساس نتایج بدست آمده عوامل مالی، حمیات دولتی، عوامل محیطی، همکاری بین شرکت‌ها و عوامل قانونی بعنوان توانمندسازهای شکل‌گیری اکوسیستم دانش‌بنیان شناسایی شدند. همچنین رتبه‌بندی این توانمندسازها نشان داد که معیار تامین مالی با وزن نرمال شده 339/0 از بیشترین اولویت برخوردار است و معیار همکاری بین شرکت‌ها، عوامل قانونی، عوامل محیطی و حمایت‌های دولتی به ترتیب در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

نتیجه‌گیری: شرکت‌های دانش‌بنیان در بدو شروع از خدمات مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری استفاده کنند؛ چرا که چنین نهادهایی تسهیلات مالی (هر چند اندک) را با نرخ بهره پایین در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند. همچنین لازم است تیم مدیریتی استارت‌آپ فعالیت گسترده‌ای برای پیدا کردن سرمایه‌گذاران فرشته انجام دهد تا مشکلات مالی شرکت را برطرف کنند. پارک‌های فناوری و مراکز حامی کارآفرینی فرصت‌های بیشتری برای تعامل بین شرکت‌های دانش‌بنیان را فراهم آورند. همچنین شرکت فعال در نمایشگاه‌های تخصصی و تجاری می‌تواند زمینه مناسبی برای همکاری بین این شرکت‌ها فراهم آورد.همچنین سالانه تعداد زیادی کارگاه‌ها آموزشی راجع به حقوق تجارت توسط نهادهایی چون پارک علم و فناوری برگزار می‌شود که شرکت در چنین جلساتی می‌تواند باعث بهبود بینش مدیران راجع به شرایط قانونی و حقوقی حاکم بر محیط کسب‌وکار شود.همچنین پیشنهاد می‌شود که شرکت‌های دانش‌بنیان از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری برای دریافت بازخورد از مشتریان استفاده کنند تا بتوانند تغییرات لازم در محصولات شرکت متناسب با خواسته‌های مشتریان را ایجاد کنند و همچنین آگاهی بخشی بیشتری راجع به تسهیلات دولتی شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گیرد تا مدیران چنین شرکت‌هایی بتوانند استفاده بهتری از تسهیلات و فرصت‌های دولتی داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting the model of enablers for the formation of knowledge-based ecosystem

نویسندگان [English]

  • Yaser Faizi 1
  • hamid Saeidi 2
  • Fariz Taherikia 3
  • Fereshteh Lotfi Zadeh 4
1 Ph.D. candidate, Faculty of Business Administration, Emirates Branch, Islamic Azad University, Dubai, United Arab Emirates.
2 Department of Business Management, Yadegar Imam Khomeini (RA) Shahrari Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran. (Corresponding Author)
3 Assistant Professor, Faculty of Business Management, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
4 Assistant Professor, Faculty of Business Management, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran.
چکیده [English]

Objective: Knowledge-based companies, despite their high importance in the economy, face many problems compared to large companies. For example, they are less likely to be able to get bank loans than large companies. Instead, they rely on internal funding or cash from friends and family to start and grow their companies early. The formation of business ecosystems is considered a very effective approach to the simultaneous growth of start-up companies; However, so far, not much research has been done on the factors affecting knowledge-based ecosystems. Therefore, the present study was conducted with the aim of providing a model of enablers for the formation of a knowledge-based ecosystem.

Method: In terms of orientation, this research is of an applied type, which was carried out with a mixed (qualitative-quantitative) approach. The statistical sample included 25 business management experts, including university professors and managers of knowledge-based companies, which was carried out in a targeted non-random way using the snowball technique. The main tool for data collection in the qualitative part was a semi-structured in-depth interview and in the quantitative part, a paired comparison questionnaire. In order to determine the validity and reliability of the interviews, two methods of retesting and the agreement of two coders were used. Also, for coding, the Etrid Sterling (2001) coding method was used. Qualitative data analysis was done using Max Kyuda software. Hierarchical analysis process has been used in a small part to prioritize enabling factors.

Results: Based on the obtained results, financial factors, government support, environmental factors, cooperation between companies and legal factors were identified as enablers of knowledge-based ecosystem formation. Also, the ranking of these enablers showed that the criterion of financing with a normalized weight of 0.339 has the highest priority, and the criterion of cooperation between companies, legal factors, environmental factors, and government support are in the next priorities, respectively.

Conclusion: Knowledge-based companies should use the services of growth centers and science and technology parks at the beginning; Because such institutions provide companies with financial facilities (however small) with low interest rates. It is also necessary for the startup's management team to do extensive work to find angel investors to solve the company's financial problems. Technology parks and entrepreneurship support centers provide more opportunities for interaction between knowledge-based companies. Also, the active company in specialized and commercial exhibitions can provide a good basis for cooperation between these companies. Also, every year, a large number of training workshops on business law are held by institutions such as science and technology park, and participation in such meetings can improve managers' insight into the legal and legal conditions governing the business environment. It is also suggested that knowledge-based companies use the customer relationship management system to receive feedback from customers so that they can make the necessary changes in the company's products in accordance with the customers' demands, and also to raise more awareness about government facilities for knowledge-based companies so that the managers of such companies To be able to make better use of government facilities and opportunities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Business ecosystem
  • knowledge base
  • Enablers. financing
  • government support