بهرغم برخی شواهد پژوهشی که نشان میدهد شرکتهای کارآفرین بیش از شرکتهای محافظهکار درگیر فرایندهای مدیریت راهبردی هستند، اما هیچ تحقیق مستقل و منسجمی در اینباره، در محیط کسبوکار ایران انجام نشده است. در این پژوهش، روابط درونی میان شاخصهای مدیریت راهبردی و درجهی کارآفرینی شرکتی و همچنین گرایش راهبردی غالب در شرکتهای کارآفرینی براساس طبقهبندی پورتر بررسی شده است. دادههای تحقیق، از نمونههایی متشکل از 362 مدیر در 136 شرکت کوچک و متوسط در سه صنعت مختلف گردآوری شده و براساس نتایج این مطالعه، رابطهی عمیق مثبتی میان برخی شاخصهای راهبردی شامل تجزیه و تحلیل، انعطافپذیری، حیطهی برنامهریزی، کنترل راهبردی با کارآفرینی و رابطهای منفی میان کنترل مالی با کارآفرینی مشاهده شد. همچنین راهبرد رقابتی عاملی تعیینکننده در کارآفرینی محسوب میشود و شرکتهای کارآفرین گرایش بیشتری به استفاده از راهبردهای متمایزسازی و تمرکزی نشان میدهند.
امیری, م. and نائیجی, م. ج. (2011). شاخصهای مدیریت راهبردی، راهبرد رقابتی و کارآفرینی شرکتی. Journal of Entrepreneurship Development, 3(4), 155-171.
MLA
امیری, م. , and نائیجی, م. ج. . "شاخصهای مدیریت راهبردی، راهبرد رقابتی و کارآفرینی شرکتی", Journal of Entrepreneurship Development, 3, 4, 2011, 155-171.
HARVARD
امیری, م., نائیجی, م. ج. (2011). 'شاخصهای مدیریت راهبردی، راهبرد رقابتی و کارآفرینی شرکتی', Journal of Entrepreneurship Development, 3(4), pp. 155-171.
CHICAGO
م. امیری and م. ج. نائیجی, "شاخصهای مدیریت راهبردی، راهبرد رقابتی و کارآفرینی شرکتی," Journal of Entrepreneurship Development, 3 4 (2011): 155-171,
VANCOUVER
امیری, م., نائیجی, م. ج. شاخصهای مدیریت راهبردی، راهبرد رقابتی و کارآفرینی شرکتی. Journal of Entrepreneurship Development, 2011; 3(4): 155-171.