تدوین و اعتبارسنجی مدل کارآفرینی اجتماعی دیجیتال

نوع مقاله : مقالات پژوهشی آمیخته

نویسندگان

1 گروه مدیریت کارآفرینی، دانشکده مدیریت ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان

2 گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، اصفهان، ایران

10.22059/jed.2024.373412.654338

چکیده

هدف: کارآفرینی اجتماعی مفهومی برآمده از کارآفرینی است؛ اما دارای مقاصد و اهداف متفاوت با کارآفرینی است. قصد فعالیت کارآفرینی اجتماعی، حل یک مسأله اجتماعی و یا تشویق به انجام فعالیت اجتماعی در جهت ایجاد یک راه­حل پایدار است. هدف پژوهش حاضر،  طراحی مدل کارآفرینی اجتماعی دیجیتال و آزمون و برازش آن از طریق مدلسازی معادلات ساختاری بوده است.
روش: پژوهش به­روش کیفی و کمی و از نوع آمیخته است. از نظر هدف کاربردی و به ­لحاظ ماهیت پیمایشی-اکتشافی است. بخش کیفی مبتنی بر نظریه داده­بنیاد و بخش کمی بر اساس مدلسازی معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش کسب­وکارهای حوزه اجتماعی و حوزه دیجیتال کشور بوده است. داده­ها بر اساس مصاحبه با 11 نفر از کارآفرینان خبره و فعالان این دو حوزه کسب­وکار، از طریق نمونه­گیری هدفمند به­روش گلوله برفی و بخش کمی با توزیع پرسشنامه محقق­ساخته در بین کارآفرینان و مدیران دو حوزه فوق، جمع­آوری شده است. روایی و پایایی به­روش لینکلن و گوبا ارزیابی و تأیید شد. تحلیل داده­های کیفی گردآوری­شده به­کمک نرم­افزار Maxquda.2020 و تحلیل داده­های کمی با نرم­افزارهای SPSS و Smart PLS.3 صورت گرفته است.
یافته‌ها: بر اساس نتایج بخش کیفی پژوهش، مفهوم کارآفرینی اجتماعی دیجیتال، پدیده محوری مدل را تشکیل داده ­است. از 33 مؤلفه تأثیرگذار، شرایط علّی با چهار مؤلفه: ویژگی­های شخصیتی، الگوپذیری افراد، نیازهای مغفول جامعه، مزیت­های خاص رویکرد دیجیتال؛ شرایط زمینه­ای با مؤلفه­های: پذیرش جامعه، فراهم­بودن بستر کارآفرینی، دانش و تخصص کارآفرینی و کاربرد ابزار مناسب رویکرد دیجیتال؛ عوامل مداخله­گر در سه دسته تقویت­کننده، تضعیف­کننده و بالقوه؛ راهبردها تحت پنج مقوله: استراتژی مشارکت، تدوین برنامه و اجرای حرفه­ای، تسهیل شرایط و حمایت کسب­وکارهای اجتماعی، رشد تدریجی بلندمدت و الگوسازی؛ پیامدها با مؤلفه­های: تعالی جامعه، کسب جایگاه برتر اجتماعی، ارتقای رفاه عمومی، تسریع انجام امور، توسعه کسب­وکارها و رفع نیازهای ارضانشده شناسایی شده­اند و بر اساس یافته­های بخش کمی، روابط اصلی مدل پژوهش مورد برازش و تأیید قرار گرفته است.
نتیجه: کارآفرینان اجتماعی در صورتی­که فعالیت­های خود را درراستای حل مسائل اجتماعی، با سوگیری دیجیتالی­شدن و استفاده از خدمات آنلاین پیش ببرند، قادر خواهند بود خدمات سریع­تر، ارزشمندتر و گسترده­تری، فراتر از قلمروی محلی برای افراد نیازمند بیشتری ارائه نمایند.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Compilation and validation of digital social entrepreneurship model

نویسندگان [English]

  • Iman jafarinasab 1
  • ALIREZA SHIRVANI 2
  • mohammad reza davoodi 1
1 Department of Entrepreneurship Management, Faculty of Management, Islamic Azad University, Dahaghan Branch
2 Associate Professor of Islamic Azad University, Dahaghan Branch
چکیده [English]

Objective: Social entrepreneurship is a concept derived from entrepreneurship; but it has purposes and goals different from entrepreneurship. Social entrepreneurship activity intends to solve a social problem or to encourage social activity to create a sustainable solution. The purpose of this research was to design a digital social entrepreneurship model and test and fit it through structural equation modeling.
Method: The research is a mixed qualitative and quantitative method. It is practical in terms of purpose and exploratory. The qualitative part is based on data-based theory and the quantitative part is based on structural equation modeling. The statistical population was the qualitative part of the research on businesses in the social and digital fields of the country. The data is based on interviews with 11 expert entrepreneurs and activists of these two business areas, through targeted sampling using the snowball method and a quantitative part by distributing researcher-made questionnaires among the entrepreneurs and managers of the above two regions. Has been collected. Validity and reliability were evaluated and confirmed by the Lincoln and Goba method. Qualitative data analysis was done with the help of Maxquda.2020 software and quantitative data analysis was done with SPSS and Smart PLS.3 software.
Results: Based on the results of the qualitative part of the research, the concept of digital social entrepreneurship has formed the central phenomenon of the model. Out of 33 influential components, causal conditions with four components: personality traits, people's role models, neglected needs of society, special advantages of digital approach; Background conditions with the following components: society's acceptance, availability of entrepreneurship platform, knowledge and expertise of entrepreneurship and application of suitable tools of digital approach; Intervening factors in three categories: strengthening, weakening and potential; Strategies under five categories: partnership strategy, program formulation and professional implementation, facilitating conditions and supporting social businesses, long-term gradual growth and modeling; The consequences have been identified with the following components: the excellence of the society, the acquisition of a superior social position, the promotion of public welfare, the acceleration of affairs, the development of businesses, and the satisfaction of satisfied needs, and based on the findings of the quantitative part, the main relationships of the research model and Confirmed.
Conclusion: If social entrepreneurs advance their activities toward solving social problems, with the bias of digitalization and using online services, they will be able to provide faster, more valuable, and wider services, beyond the territory of Providing a place for more needy people.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • entrepreneurship
  • social entrepreneurship
  • digital social entrepreneurship
  • digital
Bavarsad, B., & Qezelbash, H. (2021), evaluating the mediating role of social entrepreneurship in the effect of social capital and human capital on operational performance, Change Management Journal, 13(26), 157-184. https://doi.org/10. 22067/tmj.2022.31039.0. [In Persian]
Corbin, J., & Strauss, A. (2015). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Sage Publication. DOI:10.4135/9781452230153.
Fallah, M.R., & Pashaini, R. (2019). Women entrepreneurs and successful entry into the field of social entrepreneurship: presenting a theoretical model. Women's Strategic Studies, 23(90), 103-131. DOI: 10.22095/JWSS.2020.237389.2389. [In Persian]
Firouzabadi, S.A., & Dabaghi, H. (2014). The role of social entrepreneurship in local development. Local Development (Rural-Urban), 7(1), 29-58. DOI: 10.22059/JRD.2015.58433. [In Persian]
Holzmann, P., & Gregori, P. (2023). the promise of digital technologies for sustainable entrepreneurship: A systematic literature review and research agenda. International Journal of Information Management, 68, 102593, 1-14. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2022.102593.
Kalendzhyan, S., & Kadol, N. (2023). Digitalization in the development of social entrepreneurship. E3S Web of Conferences, 403, 08030. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202340308030.
Imani, A.M., Hosseinifar, A., & Mubaraki, M. (2016), the effect of social networks on digital entrepreneurship in knowledge-based companies, Smart Business Management Studies Quarterly, 22(1), 22-1. [In Persian] https://doi.org/10.22054/ims.2018.8518.
Mohammad Kazemi, R. (2018). Comprehensive book of business plan design and development. Tehran: University of Tehran, Publishing Institute, first edition. https://doi.org/10.1016/0147-1767(85) 90062-8
Moradi, M., Imanipour, N., Arasti, Z., & Mohammad Kazemi, R. (2017). Identifying the dimensions of the formation of entrepreneurial intention in poor people based on the capabilities approach. Entrepreneurship Development, 11(2), 380-361. [In Persian] DOI: 10.22059/JED.2018.68132.