رابطه هویت اجتماعی با سرمایه اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی(مورد مطالعه: دانشجویان تربیت‌بدنی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی - کمی

نویسندگان

گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط هویت اجتماعی با سرمایه اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی در دانشجویان تربیت‌بدنی است که برحسب هدف جزو تحقیقات کاربردی است و به‌صورت توصیفی – همبستگی انجام شد. جامعه آماری دانشجویان تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه‌های شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1400 بود. بر اساس جدول حجم نمونه 254 دانشجو به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه‌های سرمایه اجتماعی اونیکس و بولن (2000)، هویت اجتماعی صفاری نیا (1390) و کارآفرینی اجتماعی عرب (1390) را تکمیل کردند. به‌منظور تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و مدل معادله ساختاری(SEM) با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS/24 و Smart PLS/3استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که هویت اجتماعی با کارآفرینی اجتماعی و سرمایه اجتماعی رابطه مثبت و معناداری دارد(05/0P<) و همچنین سرمایه اجتماعی با کارآفرینی اجتماعی ارتباط مثبت و معناداری دارد(05/0P<). برای برازش مدل از شاخص GOF استفاده شد که این شاخص نشان داد پژوهش حاضر از برازش مطلوبی برخوردار است (66/0=GOF). بر اساس یافته‌ها می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که با تقویت هویت اجتماعی در دانشجویان تربیت‌بدنی می‌توان کارآفرینی اجتماعی را تقویت کرد و همچنین با بهبود سرمایه اجتماعی در دانشجویان تربیت‌بدنی کارآفرینی اجتماعی آن‌ها بهبود می‌یابد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship of social identity with social capital and social entrepreneurship (case study: physical education students)

نویسندگان [English]

  • Habib Golestani
  • Rasool Norouzi Seyed hossini
  • Marjan Saffari
Department of Sports sciences, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this study is to investigate the relationship of social identity with social capital and social entrepreneurship in physical education students. The present research is applied research and the research method is descriptive-correlational. The statistical population was students of physical education and sports sciences of Tehran universities in the academic year 2020-2021. 254 students were selected as a sample by the Morgan table. Participants completed the Social Capital Questionnaire (2000), Social Identity Questionnaire (2011), and Social Entrepreneurship Questionnaire (2011). In order to analyze the data, descriptive statistics and structural equation model (SEM) were used using SPSS/24 and Smart PLS/3 software. Results showed that social identity has a positive and significant relationship with social entrepreneurship and social capital (p<0.05) also, social capital has a positive and significant relationship with social entrepreneurship (p<0.05). GOF index was used to fit the model, which showed that the present study has a good fit (GOF = 0.66). Therefore, one of the factors affecting social entrepreneurship is social identity. Social entrepreneurship can be enhanced by strengthening social identity, and social entrepreneurship and students' social identity can be strengthened by improving social capital in physical education students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Identity
  • Social Entrepreneurship
  • Social Capital
  • Sports Science
ابطحی، سید حسین؛ شریف‌زاده، فتاح و ابراهیم پور، حبیب. (1390). بررسی مفاهیم، نظریه‌ها و مدل‌های کارآفرینی اجتماعی و ارائه مدل مفهومی. مدیریت فرهنگ‌سازمانی، 8(21) 87-112.
امینی، مرجان؛ جمشیدی، رحیم؛ حیدری نژاد، صدیقه. (1393). اولویت‌بندی موانع کارآفرینی ازنظر دانشجویان تربیت‌بدنی با استفاده از روش TOPSIS. پژوهش در ورزش دانشگاهی ،6(5): 15-32.
ذوقی پایدار، محمدرضا و فعلی، سمانه. (1396). بررسی رابطه بین گرایش به مد مدگرایی با هویت دینی-ملی و هویت اجتماعی در دانش آموزان مقطع متوسطه ایرانی93-94. اولین کنفرانس بین‌المللی فرهنگ، آسیب‌شناسی روانی و تربیت. https://civilica.com/doc/649358
ربیعی، علی و صادق زاده، حکیمه. (1390). بررسی رابطه سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی. راه اجتماعی. 11(41) 191-120.
زکی، محمدعلی. (1394). بررسی سرمایه اجتماعی زنان و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن (موردمطالعه دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور اصفهان). فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده. 9(30)54-78.
عرب، عباس. (1390). نقش سبک رهبری تحولی مدیران در پیش‌بینی کارآفرینی اجتماعی کارکنان مطالعه تطبیقی دانشگاه‌های دولتی با غیردولتی مشهد، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه فردوسی.
فاطمی عقدا، سید حمیدرضا و دهقان بنادکی، نرگس (1397). بررسی تأثیر هویت اجتماعی در تحقق کارآفرینی. دومین کنفرانس ملی کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف. https://civilica.com/doc/901682
هاشمیان فر، سید علی؛ مرتضی پور، مسلم؛ یعقوبی، کرم؛ کرمی، مهرداد و قلی پور، گلناز. (1395). بررسی عوامل مؤثر بر شکل‌گیری هویت اجتماعی نوجوانان چرام. فصلنامه علمی پژوهشی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر. 10 (1) 25-35.
Ali, A., & Yousuf, S. (2019). Social capital and entrepreneurial intention: empirical evidence from rural community of Pakistan. Journal of Global Entrepreneurship Research9(1), 1-13.
Bjärsholm, D. (2017). Sport and social entrepreneurship: A review of a concept in progress. Journal of Sport Management31(2), 191-206.
Brown, R. (2000). Social identity theory: Past achievements, current problems and future challenges. European journal of social psychology30(6), 745-778.
Chen, C. Y., & Lin, Y. H. (2021). Social entrepreneurship in professional sports: antecedents and outcomes from the consumer perspective. Sustainability13(3), 1-18.
Chung, N., Nam, K., & Koo, C. (2016). Examining information sharing in social networking communities: Applying theories of social capital and attachment. Telematics and Informatics33(1), 77-91.
Cruwys, T., South, E. I., Greenaway, K. H., & Haslam, S. A. (2015). Social identity reduces depression by fostering positive attributions. Social Psychological and Personality Science, 6(1), 65-74.
Dinda, S. (2008). Social capital in the creation of human capital and economic growth: A productive consumption approach. The Journal of Socio-Economics, 37(5), 2020-2033.‏
Friedrichs, Y. V., & Wahlberg, O. (2016). Social entrepreneurship in the rural areas-a sports club's mobilisation of people, money and social capital. International Journal of Entrepreneurship and Small Business29(2), 199-216.
Fujisawa, Y., Hamano, T., & Takegawa, S. (2009). Social capital and perceived health in Japan: an ecological and multilevel analysis. Social science & medicine69(4), 500-505.
Gallagher, D., Gilmore, A., & Stolz, A. (2012). The strategic marketing of small sports clubs: From fundraising to social entrepreneurship. Journal of Strategic Marketing20(3), 231-247.
García-Jurado, A., Pérez-Barea, J. J., & Nova, R. (2021). A new approach to social entrepreneurship: A systematic review and meta-analysis. Sustainability13(5), 1-16.
Gedajlovic, E., Honig, B., Moore, C. B., Payne, G. T., & Wright, M. (2013). Social capital and entrepreneurship: A schema and research agenda.  Entrepreneurship Theory and Practice37(3), 455-478.
Genkova, P., & Grimmelsmann, M. (2020). Investigating interculturality in Germany by means of social identity, social distance, personality and xenophobia. Migration and Development, 11(3): 314-333.
Haslam, C., Haslam, S. A., Jetten, J., Cruwys, T., & Steffens, N. K. (2021). Life change, social identity, and health. Annual Review of Psychology72, 635-661.
Helliwell, J. (2001). Social capital, the economy and well-being. The review of economic performance and social progress, 1(1): 43-60.
Hogg, M. A. (2016). Social identity theory. In Understanding peace and conflict through social identity theory (pp. 3-17). Springer, Cham.
Madhooshi, M., & Samimi, M. H. J. (2015). Social entrepreneurship & social capital: A theoretical analysis. American Journal of Economics, Finance and Management1(3), 102-112.
Mair, J. and Marti, I. (2006), "Social entrepreneurship research: A source of explanation, prediction, and delight", in Journal of World Business, 41 (1):36-44
Miragaia, D. A. M., Martins, C. I. N., Kluka, D. A., & Havens, A. (2015). Corporate social responsibility, social entrepreneurship and sport programs to develop social capital at community level. International review on public and nonprofit marketing12(2), 141-154.
Miragaia, D. A., Ferreira, J., & Ratten, V. (2017). Corporate social responsibility and social entrepreneurship: Drivers of sports sponsorship policy. International Journal of Sport Policy and Politics9(4), 613-623.
Mort, G. S., Weerawardena, J., Carnegie, K. (2003). “Social entrepreneurship: Towards conceptualization”, International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 8 (1): 76-88.
Odera, E. O. O. (2022). Responding to environmental challenges in Kenya through social entrepreneurship: Sadili Sports Academy. In Social Innovation, Entrepreneurship, and Sport for Development and Peace (pp. 112-120). Routledge.
Pan, N. D., Gruber, M., & Binder, J. (2019). Painting with all the colors: The value of social identity theory for understanding social entrepreneurship. Academy of Management Review44(1), 213-215.
Perry, E., Mandy, W., Hull, L., & Cage, E. (2022). Understanding camouflaging as a response to autism-related stigma: A Social Identity Theory approach. Journal of Autism and Developmental Disorders52(2), 800-810.
Peterson, T., & Schenker, K. (2018). Social entrepreneurship in a sport policy context. Sport in Society21(3), 452-467.
Putnam, R. (1993). The prosperous community: Social capital and public life. The American prospect13(4). 12-19.
Ratten, V. (2011). Social entrepreneurship and innovation in sports. International journal of social entrepreneurship and innovation1(1), 42-54.
Siisiainen, M. (2003). Two concepts of social capital: Bourdieu vs. Putnam. International journal of contemporary sociology40(2), 183-204.
Tajfel, H., & Turner, J. C. (1979). An integrative theory of inter-group conflict. In W. G. Austin & S. Worchel (Eds.), The social psychology of inter-group relations (pp. 33–47). Monterey, CA: Brooks/Cole.
Weight, E. A., Taylor, E., Huml, M. R., & Dixon, M. A. (2021). Working in the sport industry: A classification of human capital archetypes. Journal of Sport Management35(4), 364-378.
Yoon, H., Yun, S., Lee, J., & Phillips, F. (2015). Entrepreneurship in East Asian regional innovation systems: Role of social capital. Technological Forecasting and Social Change, 100, 83-95.‏
Zeng, F. Q., Zheng, M. Q., & Lee, D. (2015). An empirical study on the influencing factors of university students' entrepreneurial intention-A research based on the Chinese nascent social entrepreneur. Journal of Asia Entrepreneurship and Sustainability11(1), 89-95.
Zhou, R., Kaplanidou, K., & Wegner, C. (2021). Social capital from sport event participation: scale development and validation. Leisure Studies40(5), 612-627.