طراحی الگوی بازاریابی کارآفرینانه بر مبنای مراحل عمر استارت‌آپ‌های الکترونیکی در ایران

نوع مقاله : مقالات پژوهشی- کیفی

نویسندگان

1 گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

2 گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سوال اساسی است که چگونه یک کسب‌و‌کار کارآفرینانه در شرایطی که هنوز بازاری برای آن وجود ندارد و یا زمانی که در مراحل گوناگون رشد قرار دارد، بازاریابی را به عنوان ابزاری برای توسعه به کار می‌گیرد. رویکرد پژوهش از نوع کیفی و از منظر ماهیت اکتشافی و از منظر هدف کاربردی است. در این پژوهش از استراتژی پژوهش پدیدار شناسی استفاده شده و ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه عمیق بوده است. جامعه آماری این پژوهش کارآفرینان ایرانی فعال در حوزه استارت‌آپ‌های الکترونیکی تا پایان شهریورماه سال 1400 بوده و از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شده است. در مجموع 8 مصاحبه عمیق پدیدارشناسانه، صورت گرفته و داده‌ها گردآوری شده است. در نهایت تعداد 51 مقوله در قالب 5 مضمون اصلی شناسایی و دسته‌بندی گردیده است. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش حاضر مجموعه فعالیت‌هایی که کارآفرینان در هر مرحله از مراحل عمر کسب و کار خود در مواجهه با بازار انجام می‌دهند متفاوت خواهد بود. تفاوت فوق در چگونگی کشف فرصت‌های بازار، اهداف بازاریابی، منابع در دسترس، انتخاب بازار هدف و ترکیب‌بندی آمیخته بازاریابی قابل مشاهده است. نتیجه اینکه کارآفرینان در مواجهه با بازار و حتی قبل‌تر از آن در زمان تصمیم‌گیری در رابطه با محصول یا خدمت خود جهت معرفی به بازار با توجه به دانش، داشته‌ها و توانایی‌های خود اقدام می‌نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing the entrepreneurial marketing model based on the life stages of e-startups in Iran

نویسندگان [English]

  • Behnood Choobineh 1
  • Mohammad ali Abdolvand 2
  • kambiz heidarzadeh 3
1 Department of Entrepreneurship, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran.
2 Department of Business Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Department of Business Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The present study seeks to answer the fundamental question of how an entrepreneurial business uses marketing as a tool for development in a situation where there is no market for it yet or when it is in various stages of growth. To take. The research approach is qualitative and is exploratory in terms of nature and applied in terms of purpose. In this research, phenomenological research strategy has been used and the data collection tool has been in-depth interview. The statistical population of this study is Iranian entrepreneurs active in the field of electronic startups until the end of September 1400 and purposive sampling method has been used. A total of 8 in-depth phenomenological interviews were conducted and data collected. Finally, 51 categories have been identified and categorized in the form of 5 main themes. According to the results of the present study, the set of activities that entrepreneurs perform in each stage of their business life in the face of the market will be different. The above differences can be seen in how market opportunities are discovered, marketing goals, available resources, target market selection and marketing mix composition. The result is that entrepreneurs in the face of the market and even earlier when deciding on their product or service to introduce to the market according to their knowledge, assets and abilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • Entrepreneurial Marketing
  • Marketing
  • Startup
الله دادی، مهدی؛ تاج زاده نمین، ابوالفضل؛ ایراندوست، منصور و سلطان پناه، هیرش (1397). "طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه با استفاده از روش فراترکیب و دلفی: مطالعه­ای در شرکت­های کوچک و متوسط" علوم مدیریت ایران، 13(49):137-156.
خزائی پول، مرتضی؛ تاج زاده نمین، ابوالفضل؛ ضرغام بروجنی، حمید و کروبی، مهدی (1396). "مفهوم پردازی بازاریابی کارآفرینانه در صنعت هتل­داری ایران با رویکرد کیفی" مطالعات اجتماعی گردشگری، 5(10):59-97.
رضوانی، مهران؛ خداداد حسینی، سید حمید؛ آذر، عادل و احمدی، پرویز (1388). "مفهوم پردازی بازاریابی کارآفرینانه بین المللی در بنگاه­های کارآفرین ایرانی؛ بخش صنایع غذایی" توسعه کارآفرینی، 2(5):31-53.
سید جوادین، سیدرضا؛ مقیمی، سید محمد و سید امیری، تادر (1394). "بازاریابی کارآفرینانه کسب و کارهای کوچک و متوسط فناوری اطلاعات با رویکرد نظریه زمینه­ای کلاسیک" توسعه بازرگانی، 7(1):101-125.
طغرایی، محمد تقی؛ رضوانی، مهران و مبارکی، محمد (1395). "طراحی الگوی بازاریابی کارآفرینانه در کسب و کارهای فرهنگی هنری" توسعه کارآفرینی، 9(3):473-491.
کوسه غراوی، شهرام؛ صفاریان همدانی، سعید (1398). "طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه استراتژیک در صنعت ساختمان با رویکرد آمیخته" توسعه کارآفرینی، 12(1):121-140.
فروزنده، محمدرضا؛ ثانوی فرد، رسول و حمیدی زاده، علی (1399). "طراحی و تبیین مدل بازاریابی کارآفرینانه بین المللی برای استارت­آپ­های خدمات بانکی" راهبردهای بازرگانی، 26/17(15):1-18.
مرادزاده، عبدالباسط؛ یعقوبی، نورمحمد و صفورا، ژیلا (1400). "ارائه الگوی بازاریابی کارآفرینانه در صنایع با رویکرد خلق محصولات مشتری محور" مطالعات رفتار مصرف کننده، 8(2):74-91.
Baack, D., Wilson, R. T., van Dessel, M. M., & Patti, C. H. (2015). Advertising to business: Does creativity matter? Industrial Marketing Management available online 30 October 2015 10.1016/j.indmarman.2015.10.001
Bjerke, B., & Hultman, C. M. (2002). Entrepreneurial marketing. The growth of small firms in the new economic era. Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing.
Crick, James & Crick, Dave & Chaudhry, Shiv. (2019). Entrepreneurial marketing decision-making in rapidly internationalising and de-internationalising start-up firms. Journal of Business Research,113(C), 158-167.
Fiore, A. M., Niehm, L. S., Hurst, J. L., Son, J., & Sadachar, A. (2013). Entrepreneurial marketing: Scale validation with small, independently-owned businesses. Journal of Marketing Development & Competitiveness,7(4), 63-86.
Gabrielsson, P., & Gabrielsson,M. (2013). A dynamicmodel of growth phases and survival in international business-to-business new ventures: The moderating effect of decision-making logic. Industrial Marketing Management, 42(8), 1357–1373.
Gardner, D. M. (1994). Marketing/Entrepreneurship Interface: A conceptualization. In G. E. Hills (Ed.). Marketing and entrepreneurship: Research ideas and opportunities (35–53). London: Quorum Books.
Gholizadeh, S., Mohammmadkazemi, Reza. (2022). International entrepreneurial opportunity: A systematic review, meta-synthesis, and future research agenda. Journal of International Entrepreneurship, 20(1).
 Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1981). Effective evaluation: Improving the usefulness of evaluation results through responsive and naturalistic approaches. Jossey-Bass.
Hansen, David & Deacon, Jonathan & Pascal, Vincent & Sethna, Zubin. (2020). The Future is in the Past: A Framework for the Marketing-Entrepreneurship Interface (MEI).  Journal of Business Research, 113(C), 198-208.
Hills, G., & Hultman, C. (2006). Entrepreneurial marketing. In S. Lagrosen & G. Svensson (Eds.), Marketing: Broadening the Horizons (pp.220-234). Lund, Sweden: Studentlitteratur.
Jamali, Behruz. Mohammmadkazemi, Reza. Yadollahi farsi, Jahangir. Mobini, Ali (2018). Theories of opportunity creation and effective entrepreneurial actions in opportunity creation context.   Journal of Decision Science Letters. 7( 1), 443 -454
Jones, R., & Rowley, J. (2013). Entrepreneurial marketing: A comparative study. The Service Industries Journal, 33(7-8), 705-719
Jones, R., & Rowley, J. (2011). Entrepreneurial marketing in small businesses: A conceptual exploration. International Business Journal (Sage Publications), 29, 25-36.
Jones, R., & Rowley, J. (2009). Presentation of a generic EMICO framework for research exploration of entrepreneurial marketing in SMEs. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 11(1), 5–21
Leininger, M.M. and McFarland, M.R. (2002) "Transcultural nursing: Concepts, theories, research and practice". 3rd Edition, McGraw-Hill, New York.
Miles, M., Crispin, S., & Kasouf, C. J. (2011). Entrepreneurships relevance to marketing. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship,13(2),126–136.
Miles, M., Lewis, G. K., Hall-Phillips, A., Morrish, S. C., Gilmore, A., & Kasouf, C. J. (2016). The influence of entrepreneurial marketing processes and entrepreneurial self-efficacy on community vulnerability, risk, and resilience. Journal of Strategic Marketing, 24(1), 34–46.
Mohammmadkazemi, Reza. Nikraftar, H. Yadollahi Farsi, J. Ahmadpour, M. (2019). The Concept of International Entrepreneurial Orientation in Competitive Firms: A Review & A Research Agenda. International Journal of Entrepreneurship, 23( 3).
Mort, S. G., Weerawardena, J., & Liesch, P. (2012). Advancing entrepreneurial marketing: Evidence from born global firms. European Journal of Marketing, 46(3/4), 542–561.
Morris, M, Schindehutte, M., & LaForge, R. (2002). Entrepreneurial marketing: A construct for integrating emerging entrepreneurship and marketing perspectives. Journal of  Marketing Theory and Practice, 10(4), 1-19
Ottosson, M., & Kindström, D. (2015). "Exploring proactive niche market strategies in the steel industry: Activities and implications". Industrial Marketing Management, 55(10), 1-20
Ranjan, K. R., & Read, S. (2014). "Value co-creation: Concept and measurement". Journal of the Academy of Marketing Science,44(3), 290-315.
Renton, Michelle & Richard, James. (2019). "Entrepreneurship in marketing: Socializing partners for brand governance in EM firms". Journal of Business Research. 113(C), 180-188
Schmid, J. (2012). "Entrepreneurial marketing- Often described, rarely measured". Paper presented at the Academy of Marketing Conference, Southampton, UK.
Uslay, C., & Erdogan, E. (2014). "The mediating role of mindful entrepreneurial marketing (MEM) between production and consumption". Journal of Research in Marketing & Entrepreneurship, 16(1), 47–62.
Whalen, P., Uslay, C., Pascal, V., Omura, G., McAuley, A., Kasouf, C., Deacon, J. (2016). "Anatomy of competitive advantage: Towards a contingency theory of entrepreneurial marketing". Journal of Strategic Marketing, 24(1), 5–19.