تبیین ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینان هنری بر مبنای رویکرد شومپیتر به ناولتی

نوع مقاله : مقالات پژوهشی- کیفی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد کارآفرینی، گروه مدیریت فناوری وکارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت فناوری و کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

چکیده

کارآفرینان هنری، از طریق صنایع خلاق و با ظهور ایده‌های جدید، تغییرات بنیادی که شومپیتر (2005) اصطلاحاً آن را خلق بی‌بدیل (ناولتی) می‌نامد در بطن جامعه ایجاد کرده و پیشران توسعه هستند. اما تاکنون به ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینان هنری بر مبنای رویکرد شومپیتر پرداخته نشده است بنابراین هدف پژوهش بنیادی و جزء پژوهش‌های آمیخته کمی - کیفی به شمار می‌آید. جامعه هدف در بعد کیفی هنرمندان است که در همین زمینه سه تن از کارآفرینان هنری به‌صورت هدفمند انتخاب‌شده‌اند سپس به بررسی روایت زندگی آن‌ها از کودکی تا کنون پرداخته شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از کدگذاری مضمون استفاده گردید. در بعد کمی نیز برای ارائه الگویی از ویژگی‌های کارآفرینان هنری از الگوسازی ساختاری تفسیری با استفاده از نظرات خبرگان استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد ضمن شباهت دو حوزه کارآفرینی و هنر نسبت به هم برای کارآفرینان هنری علاوه بر ویژگی‌های یک کارآفرین شامل خلاقیت و نوآوری، مرکز کنترل درونی، توفیق طلبی، ریسک‌پذیری و تحمل ابهام، ویژگی‌های دیگری نیز از قبیل دانش مدیریتی، اعتقاد به کار علمی، شهرت-طلب، هم نوع‌دوستی، ارزش محوری دینی، ارزش‌های ملی، الگوبرداری و خوش‌اقبالی مفروض است. درنهایت با استفاده از الگوسازی ساختاری تفسیری علاوه بر روابط بین ویژگی‌ها نشان داده شد ویژگی‌های خوش‌اقبالی و هم نوع‌دوستی به‌عنوان متغیر‌های کلیدی و ویژگی‌های تحمل ابهام و ارزش‌های ملی به‌عنوان متغیرهای وابسته و دیگر ویژگی‌ها به‌عنوان متغیرهای پیوندی هستند

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explain the personality traits of art entrepreneurs based on Schumpeter's approach to Novelty

نویسندگان [English]

  • vajihe saraj 1
  • mohsen motiei 2
1 Graduate of Entrepreneurship New Business Orientation, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.Email
2 Assistant Professor, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Art entrepreneurs as Schumpeter called it “unique creation or novelty “, have made fundamental changes in the heart of the society through their creative industries and emergence of new ideas and are further drivers of development and advancement. However the personality traits of art entrepreneurs based on the Schumpeter's approach have not been studied so far. Therefore, the purpose of a basic research is considered a part of the quantitative-qualitative dimensions of the research.
The target community is the qualitative dimension of artists in which three entrepreneurs have been purposefully selected and a narration of their lives from childhood up to present has been followed up. Content coding was used to analyze the information. In the quantitative dimension, the structural-interpretive modelling was applied to provide a pattern of the characteristics of art entrepreneurs using the expert's opinions. The finding indicates that, while the fields of entrepreneurship and art resemble each other for art entrepreneurs in addition to the characteristics of an entrepreneur including creativity  and innovation, internal control focus, success, risk-taking and forbearance with ambiguity, there are other characteristics presumed such as management knowledge, belief in scientific work, reputation, altruism, central religious values, national values, modelling, and good luck. Finally, upon reliance                                                       on the structural- interpretative modeling, further to the relationships between the characteristics, it was shown that the characteristics of good luck and altruism are                            key variables and the characteristics of tolerance of  ambiguity and national values  are dependent variables while other characteristics are regarded as linkage variables.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Unmatched Creation (Novelty).Entrepreneurship
  • Art Entrepreneurship
  • Personality Traits
اوتادی، محمد و صفری، سعید (1398). بررسی تأثیر ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری در تبیین قصد کارآفرینانه دانشجویان (موردمطالعه: دانشگاه شاهد).  توسعه کارآفرینی.12(4):501-520.
آذر، عادل خسروانی، فرزانه و جلالی، رضا (1395). تحقیق در عملیات نرم رویکردهای سـاختاردهی مسـئله، تهـران: سـازمان مدیریت صنعتی
حبیبی، آرش؛ ایزدیار، صدیقه؛ سرافرازی، اعظم. (۱۳۹۳)، کتاب تصمیم‌گیری چندمعیاره فازی، انتشارات کتیبه گیل
شردین، میکائل و زاندر، آیوو (1400). کارآفرینی هنری. ترجمه محسن مطیعی و صبا خانقایی. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی
متوسلی، محمود (1394). نگاهی معرفت‌شناختی به جایگاه و منشأ ناولتی در توسعه اقتصادی توسعه کارآفرینی. 8(3): 413-431.
متوسلی، محمود (1395). پیش‌درآمدی بر فرایند خلق بی‌بدیل (ناولتی) در توسعه اقتصادی و کارآفرینی. توسعه کارآفرینی. 9(1): 177-195
مطیعی، محسن، احمدپورداریانی، محمود و الیاسی، مهرداد (1393). از ایده تا عرضه. مرکزی: انتشارات مهر کتیبه
Becker, M. C. Knudsen, T and March, J. G. (2006). Schumpeter, Winter and the source of novelty, Industrial and Corporate Change, 15(2), 353- 371.
Braun, V. and Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.‏
Coate, Bronwyn, Robert Hoffmann, Pia Arenius, and Swee-Hoon Chuah. (2021)‏‎. A ‎Behavioural Approach to Understanding the Artist as Entrepreneur. Researching Art ‎Markets, 86-98 . Routledge
Creswell, J. (2012). Creswell (2013) Qualitative research narrative structure. pdf. Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches, Third Edition, 220-230.‏
Elias, S. R. S. T. A. (2016). Essays on arts entrepreneurship: Exploring creative entrepreneurial processes (Doctoral dissertation, University of Missouri-Columbia).‏
Essig,­ L. (2016) Same or different? The Cultural Entrepreneurship and Arts Entrepreneurship. constructs in European and US higher education.
Guest, Greg; MacQueen, Kathleen M. Namey, Emily E. (2012) Applied Thematic Analysis, SAGE Publications.
Joseph, E. O. & Matthias, O. N. (2021) Drivers and Inhibitors of Entrepreneurial Growth: The Nigeria’s Situation.‏
Nelson-Kavajecz, C. (2019). Midwestern Artists’ Responses to the Demands of Entrepreneurial Management (Doctoral dissertation, Walden University).‏
Petrides, L. & Fernandes, A. (2020). The successful visual artist: the building blocks of artistic careers model. The Journal of Arts Management, Law, and Society, 50(6), 305-318.‏
Poorsoltan, K. (2012). Artists as entrepreneurs. International Journal of Entrepreneurship, 16, 77- 94
Schumpeter, J. (2005). ‘Development,’. Journal of Economic Literature, XLIII, 104–116. (Entwicklung) [Translated by M. C. Becker and T. Knudsen].
Schumpeter, J. A. (1934). The Theory of Economic Development: An Enquiry into Profits, Capital, Credit, Interest and the Business Cycle, New Brunswick, NJ.: Transaction Publishers.
van der Kooij, Bouke J. G. (‎‏2021)‏‎. Deep Origins of Innovation (Part I/III): Creation of Novelty. ‎SSRN Electronic Journal.‎
Witt, U. (2010). Symbolic consumption and the social construction of product characteristics. Structural Change and Economic Dynamics, 21(1), 17-25.