نویسندگان
1 استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
2 کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه تربیت مدرس
3 استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
کسبوکارهای کوچک و متوسط نقش محوری در توسعهی اقتصادی کشورها دارند و این بنگاهها حدود 80 درصد رشد اقتصادی جهان را شامل میشوند. با این وجود درصد بالایی از بنگاههای کوچک در سالهای اولیهی تاسیس با شکست مواجه میشوند. در این میان در حوزهی فناوریهای برتر بهدلیل وابستگی زیاد به فناوری در حال تغییر و همچنین نیاز به سرمایهی اولیهی زیاد، بنگاهها با وضعیت دشوارتری روبهرو هستند. هدف این تحقیق ارائهی مدلی برای تعیین و اولویتبندی عوامل اثرگذار بر موفقیت کسبوکارهای کوچک و متوسط حوزهی فناوریهای برتر میباشد. با توجه به تعدد این عوامل و وجود همبستگی بین آنها، و همچنین بهمنظور لحاظ نمودن عدم قطعیت موجود در قضاوتهای کیفی تصمیمگیرندگان در این پژوهش از شیوهی فرایند تحلیل شبکهای فازی برای تحلیل دادهها و رتبهبندی استفاده شده است. جامعهی آماری این تحقیق خبرگان حوزهی کسبوکارهای کوچک (شامل اساتید دانشگاه، کارآفرینان و سیاستگذاران) میباشد، که از این میان 6 نفر بهعنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. براساس نتایج تحقیق از میان شاخصهای 10 گانهی موفقیت، سیاستها و قوانین کسبوکار در کشور، فناوری و ویژگیهای کارآفرین با وزنهای 0.194، 0.141 و 0.135 به ترتیب بهعنوان مهمترین عوامل اثرگذار بر موفقت کسبوکارهای کوچک و متوسط حوزهی فناوریهای برتر شناسایی شدند.