سخن سردبیر

سخن سردبیر

10.22059/jed.2024.98719

چکیده

تحولات فلسفه فکر و مهارت های ذهنی موجب پدید آمدن تحولات اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی و تکنولوژیک می شود و کاربرد فناوری های نوظهور روش حل مسائل را با سرعت بیشتر و هزینه کمتر ممکن می سازد. بر این اساس رویکردهای  نوین تحولات علمی و پژوهشی منجر به تحولات اجتماعی و اقتصادی در جوامع می گردد و ماموریت های دانشگاه برای ضرورت سیر تحول شکل می گیرد  به نحوی که تحولات علمی در دانشگاه ها موجب تغییرات و تحولات اجتماعی می گردد و درنهایت منجر به تغییرات اقتصادی با نگاه نوآوری و بهره برداری از منابع کمیاب با رویکرد اقتصاد سبز- توسعه پایدار پیشرفت مستمر و پایداری و تاب آوری جوامع می شوند.
اگر به نسل جدید صنعت از دیدگاه نسل 4 و 5 پیگیری نمائید که عصر دیجیتال هوشمندی، رباتنیک، سلول های بنیادی، فن آوری های نانو مواد پیشرفته و فضا و ارتباطات  و ... هستند نمی توان دانشگاه و نسل دوم و سوم خود که صرفا به آموزش و پژوهش پرداخته اند اکتفا نمود بنابراین عصر تحولات فکری، فناورانه، اجتمالعی، اقتصادی اقدام راهبردی تحولات نظام علمی و دانشگاهی در جوامع شده است و بطور تعاملی تحولات فکری بر دانشگاه و جامعه و صنعت تاثیر متقابل دارند اینکه دانشگاه کارآفرین چگونه باید ساخت مناسب داشته باشد تا مسئولایت پذیر شود نیازمند معماری هوشمندانه با رویکرد کارآفرینی در عصر صنعت کنونی که تحولات دیجیتال و کسب و کاره های نوآوری محور و سایر فن آوری های نوظهور است در همه اقدامات دانشگاه باید متبلور شود.
دانشگاه ها مسئولیت توسعه نظریه های علمی، کاربرد علوم جدید، دستیابی به فن آوری های موثر در حل مسائل اجتماعی و برطرف کننده نیازهای اجتماعی جوامع را برعهده دارند. این قبیل دانشگاه ها باید توانمندی بدیل علم به ثروت و رفع فقر و توانمندسازی اقشار نیازمند واجدالشرایط تحصیل در هر جامعه ای را باید به عنوان ماموریت خود پذیرفت تغییر در ماموریت های اصلی نهادهای علمی به ویژه دانشگاه ها در جهان امروز از شتاب روزافزونی بهره مند شده است. اگر به مرجعیت علمی در جهان نظری کوتاه داشته باشیم توانائی خلق و ابداع نظریه ها و مدل های چارچوبهای تئوریک جدید و نوآورانه باید داشته باشند و هم چنین اعضای علمی دانشگاه علوه بر آموزش و پژوهش باید توانایی تجاری سازی علم خود برای ثروت آفرین و دفع چالش های زیست اجتماعی داشته باشند و فارغ التحصیلان با تشکیل شرکت های زایشی دانشگاهی به اتفاق اعضای هیات علمی و شرکاء صنعتی می توانند محصولات و خدمات جدید قابل رقابت با سایر جوامعه را تولید و عرضه و صادر نمایند.
پشتوانه نظری و توانادی کاربردی و ارائه فن آوری نوظهور شاخص اقدامات عملکرد سیستم ها و مقالات نهادهای علمی در جامعه محسوب می گردد.
متنوع سازی منابع درآمد و مدل های درتمدی دانشگاه از طریق توسعه کسب و کارهای جدید و ساختاردهی به اکوسیستم کارآفرینی مبتنی بر پیشتازی دانشگاه از رویکردهای جدید تحول نهاد های علم بحساب می آید.
نشریه توسعه کارآفرینی که از تاسیس و تحول کمی خود را با زحمات مدیران و اعضای هیات تحریریه از ارتقا آغاز انتشار تاکنون طی نموده است. در دوره جدید در تلاش هستند تا با ارتقا سطح کیفی مقالات پذیرفته شده و انتشار یافته با رعایت ضوابط و قواعد علمی به چاپ مقالات مبنی بر نظریه پردازی، مدل سازی، چارچوب تئوریک رویکردهای نو به کار و فن آوری نوظهور مانند کسب و کارها، هوش مصنوعی با رویکرد خلق مشترک و با گرایش های رشته های جدید و همکاری های بین رشته ای همت بیشتر مصروف نماید.
درانتشار مقالات نشریه، از همه صاحب نظران و اندیشمندان و اعضای محترم هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی داخل و خارج از کشور دعوت می گردد تا از طریق ارسال و ارائه مقالات و یافته های ارزشمند خود در زمینه های نوظهور و بنیادین و خلاء های نظریه پردازی توسعه کسب و کارهای فن آورانه و جدید و توسعه گرا و تربیت کننده با فصلنامه تعامل و همکاری سازنده داشته باشند.
امید است با حمایت همه جانبه دست اندرکاران و پشتیبانی محققان و پژوهشگران کشور این مهم محقق شود.

عنوان مقاله [English]

Editor's word