دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226612220190823The Model of Permanent venture capital Formation in Iran
from an institutional approachارائه الگوی شکل گیری سرمایه گذاری جسورانه پایدار در ایران از منظر نهادی (با استفاده از نظریه مبتنی بر داده)1611807274510.22059/jed.2018.262916.652675FAمحموداحمدپور داریانیدانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران0000-0002-0703-6503وحیدقیصریدانشگاه تهرانهستیچیت سازاناستادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهرانافسانهباقریدانشگاه تهران0000-0002-2986-8001Journal Article20180629In spite of the ever-increasing number of venture capitals (VCs), the volume of projects and investments, both in terms of number and amount, indicates the lack of formation and continuity of this type of investment in Iran. Therefore, it is argued that “what is the pattern of VC investment formation in Iran? In order to achieve the designated model, this research is fundamental method in terms of purpose, and has used qualitative approach (based on systematic data collection) and the strategy of the qualitative grounded theory research method. Data collection was conducted during deep and semi-structured interviews with 13 founders of VC firms, target entrepreneurs as well as policy makers with characteristics of having at least 3 years of activity in education and policymaking or having experience in executive activities in financing through VC investing or accepting vc invests. The snowball sampling method was used in this study. Findings show that the main issue that leads to the sustainability of continuation of efficient life cycle of vc investment, is the tendency to maximize the interests of the stakeholders. Since informal institutions have an impact on the formation of vc investing, one can use strategies in order to develop formal institutions and establish a sustainable co-construction between the public and private sectors, which is influenced by the environmental factors and the phenomenon of diffusion and can result in the continuation of efficient life cycle of vc investment. The storyline is based on this.بهرغم افزایش روزافزون تعداد صندوقها و سرمایهگذاریهای جسورانه، حجم طرحها و سرمایهگذاریهایی که صورت میگیرد، چه از حیث تعداد و چه از نظر مبلغ، نشاندهنده عدمشکلگیری و استمرار این نوع سرمایهگذاری است. بنابراین این مسئله مطرح میشود که الگوی شکلگیری سرمایهگذاری جسورانه در ایران چگونه است؟ بهمنظور رسیدن به این الگو از روش بنیادی (برحسب هدف)، رویکرد کیفی (براساس گردآوری نظاممند دادهها) و راهبرد نظریه برخاسته از داده استفاده شده است. گردآوری دادهها طی مصاحبه عمیق با 13 نفر از مؤسسان بنگاههای سرمایهگذاری جسورانه، کارآفرینان سرمایهپذیر و همچنین سیاستگذاران این حوزه با دارابودن حداقل 3 سال فعالیت در زمینههای آموزش، سیاستگذاری یا درگیری در فعالیتهای اجرایی در زمینه تأمین مالی از طریق سرمایهگذاری جسورانه و یا داشتن تجربه در پذیرش سرمایه جسورانه، انجام شد. روش نمونهگیری در پژوهش حاضر، گلولهبرفی است. الگوی بهدست آمده نشان میدهد، مقوله اصلی که به پیامد استمرار عملکرد کارای چرخه عمر سرمایهگذاری جسورانه منجر میشود، شکلگیری سرمایهگذاری جسورانه با گرایش به حداکثرسازی منافع است. از آنجا که نهادهای غیررسمی، بر شکلگیری سرمایهگذاری جسورانه تأثیرگذارند، میتوانیم از طریق راهبردهای توسعه نهادهای رسمی و ایجاد ارتباط همساختی پایدار میان بخش عمومی و خصوصی و تحت تأثیر ویژگیهای محیطی و پدیده انتشار، شاهد استمرار عملکرد کارای چرخه عمر سرمایهگذاری جسورانه باشیم و براین اساس، سیر داستان ترسیم میشود.دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226612220190823Identifying and categorization the mindset of bank depositors for crowdfunding in startup and knowledge based companiesشناسایی و دستهبندی ذهنیت سپردهگذاران بانکی جهت جمعسپاری مالی در شرکتهای استارتآپی و دانشبنیان به روش کیو1991817280310.22059/jed.2019.281305.653004FAمحمدمهدیپورسعیدعضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر0000-0003-1565-5651سیدامینهاشمیدانشجوری ارشد کارآفرینی دانشگاه باهنرمحمدعلیفرقانیعضو هیئت علمی دانشگاه باهنر کرمانمحبوبهبرزگرپورگروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایرانJournal Article20190514Financing new businesses has always been one of the main challenges faced by entrepreneurship, and crowdfunding is one of the most effective ways to provide the fund needed by startup companies. Bank deposits are one of the best financial sources that can be used in entrepreneurship. This research was mainly aimed at identifying and classifying the mindsets of bank depositors for crowdfunding in startup and knowledge-based companies. To this end, Q method was used in this research and four mindsets were extracted using SPSS24 software. The statistical population of the 20 depositors of the National Bank has deposited at least 50 million USD for more than a year. and the method of selecting a cluster sample is random The motivations of individuals to participate in the crowdfunding were analyzed based on the obtained factorial arrays, and finally it was found that the fourth group was not suitable for participation in crowdfunding, the third group was motivated to contribute in spiritual and charitable affairs, the fourth group was neutral, and the first group had adequate motivation to participate in crowdfunding.تامین سرمایه همواره یکی از چالشهای اساسی کارآفرینان بودهاست و جمعسپاری مالی میتواند راهی موثر برای تامین سرمایه مورد نیاز شرکتهای نوپا باشد. در کشور ما یکی از منابع مالی غنی سپردههای بانکی است که میتواند در گسترش کارآفرینی و تامین مالی مورداستفاده قرار بگیرد. هدف اصلی این پژوهش شناسایی و دستهبندی ذهنیت سپردهگذاران بانکی برای جمعسپاری مالی در شرکتهای استارتآپی و دانشبنیان است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از روش کیو استفاده و با نرم افزار SPSS24 چهار الگوی ذهنی شناسایی و دستهبندی شدهاست. جامعه آماری 20 نفر از سپردهگذاران شعب بانک ملی ایران است که حداقل مبلغ 50 میلیون تومان را بیش از یک سال سپردهگذاری کردهاند و روش انتخاب نمونه خوشهای تصادفی میباشد. انگیزه افراد از مشارکت در جمعسپاری مالی بر اساس آرایههای عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نهایت مشخص شد گروه اول، انگیزه کافی برای مشارکت در جمعسپاری مالی را دارند وگروه سوم، به کمکهای معنوی و خیرخواهانه مایل هستند.دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226612220190823Identification and Prioritization of Green Enterprise Development Areas in Golestan Provinceشناسایی و اولویتبندی زمینههای توسعه کسبوکارهای سبز در استان گلستان2012197274310.22059/jed.2019.281260.653001FAمحمدشریفشریف زادهدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان0000-0002-7923-0225غلامحسینعبدالله زادهعضو هیات علمی- دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمحمدرهبریاداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی گلستانJournal Article20190513This applied research, using exploratory mixed method design, was conducted to identify and prioritize green enterprise development opportunities in Golestan province. By purposeful sampling approach, using snowball technique, 19 key informants were selected to participate in the research. At first, based on the focus group methodology and review of the documents, the key areas and criteria for the development of the green enterprises were identified. Then, using the analytic hierarchy process (AHP), the prioritization of the identified opportunities was performed according to multiple criteria. The research tool was a semi-structured group interview in the first stage and a researcher-made questionnaire in the second stage. Based on the findings of this research, 28 fields have green enterprise opportunities in Golestan province. In order to realistic multilateral assessment of the opportunities, seven key criteria for recognition and investment in the development of green enterprises in the Golestan province were identified as (1) greenness (environmental compatibility), (2) technical and feasibility, (3) economic feasibility, (4) market feasibility, (5) social feasibility, (6) spatial compatibility (capacities and natural resources), and (7) employability. Based on these criteria, three priority areas for the development of green enterprises in the Golestan province include handicrafts, organic farming, and tourism, especially ecotourism.این تحقیق که به لحاظ هدف، کاربردی است؛ به شیوه کیفی از نوع اکتشافی با هدف شناسایی و اولویتبندی فرصتهای توسعه کسبوکارهای سبز در استان گلستان به انجام رسید. با رویکرد نمونهگیری هدفمند با بهرهگیری از تکنیک گلولهبرفی، 19 نفر از مطلعان کلیدی برای مشارکت در تحقیق برگزیده شدند. در ابتدا، بر مبنای روش گروه کانونی به شناسایی زمینهها و ملاحظات کلیدی برای توسعه کسبوکار سبز پرداخته شد؛ سپس با انجام تحلیل سلسلهمراتبی به اولویتبندی زمینههای شناسایی شده طبق معیارهای چندگانه اقدام شد. ابزار تحقیق در مرحله اول، مصاحبه گروهی نیمهساختارمند و در مرحله دوم پرسشنامه محققساخته بود. بر اساس یافتههای این تحقیق، 28 زمینه دارای فرصت توسعه کسبوکارهای سبز در استان گلستان شناسایی شد. علاوه بر این، به منظور ارزیابی چندجانبه و واقعبینانه فرصتهای شناسایی شده، هفت معیار کلیدی برای سرمایهگذاری در توسعه کسبوکارهای سبز در استان به ترتیب اولویت زیر شناسایی شد: (۱) سبزینگی (سازگاری با محیط زیست)، (۲) امکانپذیری فنی و تخصصی، (۳) امکانپذیری اقتصادی، (۴) امکانپذیری بازار، (۵) امکانپذیری اجتماعی، (۶) تطابق آمایشی (ظرفیتها و منابع طبیعی)، و (۷) اشتغالپذیری. بر اساس این معیارها، سه حوزه دارای اولویت بالا برای توسعه کسبوکارهای سبز در استان گلستان عبارتند از: صنایع دستی، کشاورزی ارگانیک و گردشگری با تاکید بر بومگردی.دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226612220190823Designing a business model Based on LARG Approachطراحی مدل کسب و کار با رویکرد لارج2212397359610.22059/jed.2019.276962.652924FAابوالفضلصادقیکارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه شاهد تهرانسعیدصفریگروه مدیریت صنعتی و کارآفرینی دانشگاه شاهد، تهران، ایرانرضاعباسیاستادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد تهرانJournal Article20190227The purpose of this research is to achieve an innovative business model by integrating management paradigms such as lean, agility, resilience and green. For this purpose, important components were identified and refined and rated. Then, using their integration into the business model, the proposed values for the business model were finalized. This research was based on applied purpose and data collection was done by Likert-type Likert Scale (SCI) questionnaire by professors and academic experts and business model questionnaires by industry experts and clients.The sample consists of 24 faculty members and academic experts and industry experts and 384 clients of the organization. The results of this study are to identify and finalize the components of LARG, combining them with the values of the Osterwalder model and achieving the proposed values. The ultimate value proposition was pasted in the Osterwalder's Canvas and The new and innovative business model was designed with the LARG approach.هدف این پژوهش دستیابی به مدل کسب و کاری نوآورانه با استفاده از پارادایمهای مدیریتی لارج شامل ناب، چابکی، تابآوری و سبز میباشد. به این منظور مولفههای مهم لارج شناسایی و پالایش و امتیازدهی شدند. سپس با بهرهمندی از آنها در مدل کسب و کار، ارزشهای پیشنهادی برای مدل کسب و کار نهایی گردیدند. این پژوهش بر اساس هدف کاربردی بوده و روش گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه امتیازدهی مولفههای لارج با طیف لیکرت توسط اساتید و خبرگان دانشگاهی و پرسشنامههای مدل کسب و کار توسط متخصصان صنعت و مشتریان انجام شد. نمونه آماری پژوهش شامل 24 نفر تیم اساتید و خبرگان دانشگاهی و متخصصان صنعت و 384 نفر از مشتریان سازمان میباشد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای کولموگروف-اسمیرنوف و دوجملهای صورتگرفت. از نتایج پژوهش حاضر، شناسایی و نهایی کردن مولفههای لارج، تلفیق آنها با ارزشهای مدل آستروالدر و دستیابی به ارزشهای پیشنهادی میباشد. ارزشهای پیشنهادی نهایی در خانههای بوم کسب و کار آستروالدر، جایگذاری و مدل کسب و کار جدید و نوآورانه با رویکرد لارج طراحی گردید.دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226612220190823Conceptualization of "Entrepreneurial Action"مفهومپردازی "کنش کارآفرینانه"2412607274210.22059/jed.2019.270544.652814FAابوالقاسمعربیونگروه کارآفرینی فناورانه، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-6542-0933علیمبینی دهکردیگروه کارآفرینی فناورانه، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران0000-0003-0838-4945نیلوفرسلاجقهگروه فناوری، دانشکده کارآفرینی،دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20190107Action is the perquisite for entrepreneurial action; however, the scholarly field of entrepreneurship has focused on studying individuals and situations. As the inefficiencies of these traditions became evident, there has been an increasing attention to the entrepreneurial process and action but these studies either have not defined it or have defined it based on their own theoretical perspective. As having clear and comprehensive definition and construct clarity is the perquisite for making progress in theorizing and generalizing findings, the present study, using systematic literature review and thematic analysis, aims at investigating the definitions proposed for entrepreneurial action and offer a definition based on an integrative approach. This article intends to offer a conceptual definition of entrepreneurial action based on the literature and so is a fundamental research and from the research method point of view is a theme analysis-qualitative research. To identify articles in Scopus database, we consider some criteria that lead us to 256 article in international leading journals. After studying the abstracts, 27 articles were selected for content analysis. Elements and aspects of entrepreneurial action provided in these articles were coded and categorized in the following 7 major classes: preliminaries and causal conditions, context, logics and strategies of entrepreneurial action, behavioral and mental aspects and their outcomes. Based on these categories of concepts, a definition is provided for entrepreneurial action with integrating approach which includes the identified elements and categories.کنش، لازمهی کارآفرینی است؛با این وجود قلمروی پژوهشی کارآفرینی بیشتر به مطالعهی افراد و موقعیتها پرداختهاست. با روشن شدنِ ناکارآمدی سنن پیشین مطالعاتی،روند پژوهش درباره فرآیند و کنش کارآفرینانه افزایش یافته ولی پژوهشهای این جریان یا به ارائه تعریفی از کنش کارآفرینانه نپرداخته یا از چشماندازِ تئوریک خود به آن نگاه کردهاند.از آنجایی که وجود تعریف روشن و فراگیر و شفافیت سازه لازمه پیشرفت تئوریپردازی و تعمیمپذیری یافتههاست، این پژوهش درصدد است با بهرهگیری از روش مرور سیستماتیک ادبیات و روش تحلیل مضمون، تعاریف گوناگون و گزارههای ارائهشده پیرامون مفهوم کنش کارآفرینانه را شناسایی و مورد تجزیهوتحلیل قرار دهد تا با بهرهگیری از رویکرد یکپارچهسازی تعریفی از آن پیشنهاد نماید.هدف این پژوهش ارائه مفهومی از کنش کارآفرینانه بر اساس ادبیات پژوهشی است و از این رو بنیادی و از نظر گردآوری اطلاعات تحلیل مضمون-کیفی به شمار میآید. برای شناسایی مقالات از پایگاه داده Scopus ، شاخصهایی اعمال شد که در نهایت به مجموع 256 مقاله در مجلات برتر بینالمللی رسیدیم. پس از مطالعه چکیده، 27 مقاله برای تحلیل درونیمتنی برگزیدهشدند. اجزاء و ابعاد کنش کارآفرینانه در این مقالات پس از گذر از فرآیند کدگذاری در هفت مقوله اصلی دستهبندی شدند: مقدمات و شرایط علی، زمینه، منطقها واستراتژیهای کنش کارآفرینانه،ابعاد رفتاری،ذهنی، ویژگیها و پیامدهای آن.بر اساس مفاهیم و مقولات شناساییشده در پژوهشها،تعریفی با رویکرد یکپارچهسازی از کنش کارآفرینانه پیشنهاد شدهاست.دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226612220190823The effect of Entrepreneurship's training package on creativity & self confidence in preschoolsتاثیربسته آموزش کارآفرینی برمولفه های خلاقیت و اعتماد به نفس کودکان پیش دبستانی2612807275310.22059/jed.2019.283416.653042FAزهرهعزیزیروان شناسی،مرکز تحصیلات تکمیلی تهران،دانشگاه پیام نور،تهران،ایران0000-0001-6978-944Xمجیدصفاری نیا1. استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.احمدعلی پوراستاد، گروه روان شناسی ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانرضازعفریاندانشیار، دانشکده کارآفرینی،دانشگاه نهران،تهران،ایرانJournal Article20190512The purpose of this study was to determine the effectiveness of entrepreneurship training package on creativity and self confidence in preschools. The population of the study was preschools whom the required sample of research was selected as available. Among the participants are those who score in the Keys Torence Creativity Questionnaire and Self confidence Questionnaire lower. 30 were selected and randomly divided into two groups of experimental and control. Eleven sessions entrepreneurship training(session: 60 Minute) were performed for these individuals. Scores of participants in the pre-test and post-test stages were analyzed using one-way analysis of co- variance to determine the effectiveness of the intervention. The findings showed that entrepreneurship training significantly improve flexibility, creativity and self confidence in preschools but there there was no meaningful improve in infloid .The entrepreneurship training package can be considere as an effective intervention on improving creativity and self confidence in preschools..پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر بسته آموزش کارآفرینی بر مؤلفههای خلاقیت و اعتمادبهنفس کودکان پیشدبستانی شهر تهران انجام شد. روش انجام پژوهش کاربردی حاضر نیمه آزمایشی (با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل) بود. جامعه پژوهش شامل کلیه کودکان 4-6 ساله تهرانی بود که در سال تحصیلی 98-1397 در یکی از مراکز پیشدبستانی تهران مشغول به تحصیل بودند. از جامعه مورد نظر بهصورت هدفمند و در دسترس مرکز پیشدبستانی در منطقه 11 تهران انتخاب شدند. در مرحله بعد با انجام هماهنگیهای لازم آزمون تصویری خلاقیت تورنس و اعتمادبهنفس کودکان (فرم مربی) بر روی تمامی کودکان علاقهمند اجرا شد و پس از تحلیل نمرات از هر مرکز 15 کودک که دارای نمره خلاقیت و اعتمادبهنفس کمتری بودند انتخابشده و بهصورت تصادفی کودکان مرکز 1 در گروه آزمایش و کودکان مرکز 2 در گروه کنترل قرار گرفتند.گروه آزمایش در کنار آموزشهای معمول روزانه،11جلسه آموزش کارآفرینی دریافت کرده و گروه کنترل آموزشی جز آموزشهای روزمره دریافت نکرد. دادههای گرداوری شده در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیهوتحلیل شد. یافتههای آزمون مانکووا نشان داد که آموزش کارآفرینی موجب بهبود انعطاف، ابتکار، بسط، و اعتمادبهنفس گروه آزمایش شده است و در مورد مؤلفهی سیالی تغییر معناداری مشاهده نشد. یافتههای پژوهش حاضر بر اثربخشی و لزوم توجه به آموزشهای کارآفرینی در سنین پیش از دبستان تأکید داشت.دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226612220190823Enterprise Crowdfunding in Iranian Football Clubs: Applications & Requirementsکاربردها و الزامات بکارگیری پلتفرم های تامینمالی جمعی در کسب وکارهای تثبیت شده خدماتی– ورزشی( مورد مطالعه باشگاههای فوتبال ایران)2813007274610.22059/jed.2019.277842.652945FAرضامحمدکاظمیدانشیار گروه کسب و کار، دانشکده کارآفرینی0000000254427857غلامحسینحسینی نیادانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهرانحمیدرضاحبیبیگروه کسب وکار دانشکده کارآفرینیJournal Article20190312Crowdfunding is the practice of funding a project or venture by raising money from a large number of people who each contribute a relatively small amount, typically via the Internet. Crowdfunding has been Wildly used as a new method of funding for startups and new ventures. This paper seeks to study applications and requirements of applying crowdfunding in the Enterprises. The research method is qualitative , and Thematic analysis has been used to analyse convergent interviews with 22 expert in the field of crowdfunding & football club governance. Based on the findings , application of crowdfunding in football clubs can be categorized as idea generation,funding and creation of shared value. The identified requirements for using Crowdfunding can be classified in three main areas: technological factors, organization readiness and environment that enterprise is located in.تامینمالیجمعی یک فراخوان عمومی اینترنتی برای تامین سرمایه از جمعیتی گسترده است که با پاداش مادی یا معنوی همراه است. این روش اغلب به عنوان جایگزین یا مکمل روشهای مرسوم تامین مالیِ استارت آپها و کارآفرینان نوپا معرفی شده است. پژوهش حاضر به بررسیکاربردهای تامین مالی جمعی درون کسب وکارهای تثبیت شده خدماتی- ورزشی پرداخته و الزامات استفاده از این پلتفرمهای تخصصی را شناسایی مینماید. این پژوهش ازنظر جهتگیری، کاربردی و بر حسب شیوه گردآوری اطلاعات کیفی است و از روش تحلیل مضمون برای تحلیل داده ها بهره جسته است. در این راستا با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند زنجیره ای، مصاحبه نیمه ساختار یافته با 22 نفر از خبرگان در زمینه تامین مالیجمعی و اداره باشگاههای فوتبال بهعمل آمده و دادههای حاصله با استفاده از کدگذاری باز و محوری مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. براساس یافتهها؛ کسب وکارهای تثبیت شده میتوانند از تامینمالیجمعی به عنوان یک روش مناسب برای ایدهیابی، انجام مسئولیت اجتماعی، تامینمالیمستقیم و غیرمستقیم پروژههای مورد نظر سازمان استفاده نمایند. الزامات شناسایی شده برای بکارگیری تامین مالی جمعی نیز در سه محور اصلی دسته بندی گردیده اند که عبارتند از: 1- خصوصیات سازمان جمع سپار، 2- ویژگیهای فناورانه و 3- ویژگیهای محیطی که سازمان جمع سپار در آن به کسب وکار می پردازد.<br /> کلید واژهها: اعتماد، باشگاه فوتبال، تامینمالیجمعی، کسب وکار تثبت شده.دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226612220190823Internationalization pattern of University with an Entrepreneurial Approach (case study: Iranian Universities)الگوی بینالمللی سازی دانشگاه با رویکرد کارآفرینی(مورد مطالعه: دانشگاه های برتر ایران)3013207347710.22059/jed.2019.285814.653079FAبابکضیاءاستادیار ، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-0827-0323مهرانرضوانیدانشیار، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-2609-0433محمد حسنمبارکیدانشیار، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-0698-2071مهدیتاج پوردانشجوی دکترای کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-8951-9711Journal Article20190418Abstract<br /> Internationalization is one of the most important indicators for universities, although many studies have focused on the internationalization aspects of the university, but the position of entrepreneurship has not been given much attention, even they don't give a comprehensive pattern of university internationalization with the entrepreneurial approach. The purpose of this study is fundamental research, in terms of how to obtain qualitative in data collection approach, with a design method of grounded theory, so by Purposeful sampling, 14 semi-structured interviews with experts in the field of entrepreneurship and internationalization of university have been held. Then by analyzing the literature review and an interview data by using primary and secondary coding in Atlas.ti 8, twelve (12) categories along with 35 codes have been identified. Concepts such as academic opportunities, the international environment are prerequisites for internationalization of the university with an entrepreneurial approach and finally led to the results such as dynamic capabilities, innovation centers, and international partnerships.چکیده<br /> بینالمللی سازی یکی از شاخصهای مهم برای دانشگاهها است، به رغم توجه بسیاری مطالعات به مؤلفههای بینالمللی سازی دانشگاه تا کنون به جایگاه کارآفرینی در این زمینه توجه چندانی نگردیده و الگوی جامعی از بینالمللی سازی دانشگاه با رویکرد کارآفرینی ارائه نشده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف بنیادی، از نظر نحوه به دست آوردن دادهها روش کیفی، از نوع نظریه داده بنیاد میباشد. ابزارگردآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با 14 نفر از خبرگان حوزه بینالمللی سازی دانشگاه وکارآفرینی با روش نمونه گیری هدفمند انجام گردید، همچنین تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از کدگذاری اولیه و ثانویه توسط اطلس تی 8 انجام گرفت که در نهایت به شناسایی 12 مقوله به همراه 35 کد منجر شده است که مفاهیمی مانند فرصتهای دانشگاهی، محیط بینالملل پیششرطهای علی برای بینالمللی سازی دانشگاه با رویکرد کارآفرینی بوده و به نتایجی از قبیل قابلیتهای پویا، مراکز نوآوری و مشارکت بینالملل موجب میشود.