دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226610120170522Identifying the factors affecting human resources management in small and medium sized enterprisesشناسایی عوامل موفقیت مدیریت منابع انسانی در کسبوکارهای کوچک و متوسط1206228610.22059/jed.2017.62286FAمحموداحمدپور داریانیدانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران0000-0002-0703-6503Journal Article20160306<strong> </strong> <br />The main objective of this study was to identify the factors affecting human resources management in small and medium-sized enterprises. The statistical population of the study consisted of agricultural small and medium enterprise executives in Zanjan Province (N=560) out of whom 196 executives were taken as sample, using Cochran’s Formula and Proportionate Stratified Sampling Technique. The validity of the questionnaire was approved by a panel of experts' judgment. In order to assess the reliability of the questionnaire, Cronbach’s Alpha coefficients were calculated for the main scales of the questionnaire (0.85). The collected data was analyzed by the SPSS (19) and LISREL software (8.5). To identify the factors affecting human resources management, exploratory factor analysis was used, and in order to investigate the fitting indexes of research model, confirmatory factor analysis and structural equations modeling were used. The results showed that affecting factors are formed by six factors including infrastructure, support, management, information technology, incentive as well as policy factors educational factors. In total, these factors explain about 10/67% of the total variance of the affecting factorsاین تحقیق با هدف شناسایی عوامل موفقیت مدیریت منابع انسانی در کسبوکارهای کوچک و متوسط انجام شد. به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی محسوب میشود. جامعۀ آماری این تحقیق شامل دو گروه صاحبان و مدیران کسبوکارهای کوچک و متوسط کشاورزی در استان زنجان هستند. با توجه به فرمول کوکران، 196 نفر از مدیران و 208 نفر از صاحبان کسبوکارهای کوچک و متوسط با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب برای انجام تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامة محقق ساخته بود. بهمنظور تعیین پایایی ابزار تحقیق، پیش آزمون انجام شد که مقدار آلفای کرونباخ محاسبه شده برای مقیاس اصلی برای هر دو پرسشنامه بالای 85/0 محاسبه شد. در فاز اول بهمنظور شناسایی عوامل موفقیت مدیریت منابع انسانی در کسبوکارهای کوچک و متوسط از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نمونۀ آماری استفاده شده در فاز اول مدیران کسبوکارهای کوچک و متوسط بودند. در فاز دوم برای ارزیابی نقش نشانگرها در شکلگیری هر یک از سازههای شناسایی شده در فاز تحلیل عاملی اکتشافی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است و نمونۀ آماری این فاز را صاحبان این نوع کسبوکارها تشکیل می دادند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که عوامل موفقیت مدیریت منابع انسانی در کسبوکارهای کوچک و متوسط از پنج عامل زیرساختی- حمایتی، مدیریتی، فناوری اطلاعات، انگیزشی و آموزشی تشکیل میشوند.دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226610120170522Identification and Prioritization of the Cooperative Sector’s Policies of Entrepreneurship Developmentشناسایی و اولویتبندی خطمشیهای توسعه کارآفرینی بخش تعاون21396228910.22059/jed.2017.62289FAعبدالمجیدایمانیاستادیار دانشکدة مدیریت، دانشگاه سیستان و بلوچستاننورمحمدیعقوبیاستاد دانشکدة مدیریت، دانشگاه سیستان و بلوچستانnullمسلممبارکیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20160908<span style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Cooperative system is a good tool to build businesses.The study is aimed at identifying and prioritizing policies of cooperative sector entrepreneurship development. The study statistical population included the managers of ministry of Cooperatives as well as the members of the Economics and Management faculty of Sistan and Baluchestan University. The research method is descriptive-survey and it is practical in terms of purpose. The research was conducted in two phasesusing two questionnaires. First, a 5-point Likert questionnaire was prepared and its validity and reliability were confirmed. 30 questionnaires were distributed and the data collected were analyzed using Smart PLS software. Then, the indices having greater factor loadings were selected and the questionnaire of prioritizing with selected criteria was prepared. The questionnaire had 3 criteria, 8 sub-criteria, and 42 choices. The questionnaire validity was also confirmed. Inconsistency of the whole indices was less than 0.1. After that, the questionnaire was distributed among the sample and the data obtained were analyzed using AHP method and Super Decisions software. The study findings showed that polices of infrastructure with weight of 0.705, guidance and operation with weight of 0.205, and consolidation and institutionalization with weight of 0.089 have the ranks of first, second, and third, respectively. The most important criteria of consolidation and institutionalization were polices of training and skills with weights of 0.730 and 0.695 while in the operational scope, the major criterion is the policies of motivation scope with weight of 0.800. Therefore, it is recommended to policymakers to highly concentrate on consolidation.</span>نظام تعاونی روش مناسبی برای ایجاد کسبوکار است. در نتیجه هدف این پژوهش شناسایی و اولویتبندی خطمشیهای توسعۀ کارآفرینی بخش تعاون میباشد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش مدیران، ادارۀ تعاون و اعضای هیأت علمی دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان بودندکه سرشماری شدند. ابزار پژوهش دو پرسشنامۀ محققساخته بود. ابتدا پرسشنامهای با طیف 5 گزینهای لیکرت تهیه و روایی و پایایی آن تأئید شد. تعداد 30 پرسشنامه توزیع و پس از جمعآوری به کمک نرمافزار اسمارت پی ال اس شاخصهایی که بار عاملی بیشتری داشتند انتخاب و پرسشنامۀ ارجحیتبندی با معیارهای منتخب تهیه شد. این پرسشنامه 3 معیار، 8 زیرمعیار و 42 گزینه داشت. روایی پرسشنامه تأئید شد. نرخ ناسازگاری کلیۀ شاخصها نیز کمتر از 1/0 بهدست آمد. سپس این پرسشنامه مجدد بین اعضای نمونه توزیع و دادههای بهدست آمده با روش AHP و نرمافزار سوپردسیژن تجزیهوتحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد خطمشیهای حوزۀ بسترسازی با وزن 70/0 در رتبۀ نخست، حوزۀ هدایت و عملیاتی با وزن 20/0 در رتبۀ دوم و حوزۀ تثبیت و نهادینهسازی با وزن 08/0 در رتبۀ سوم قرار دارد. مهمترین زیرمعیارهای حوزۀ بسترسازی و نهادینهسازی، خطمشیهای آموزش و مهارت با وزنهای 73/0 و 69/0 و در حوزۀ عملیاتی، خطمشیهای حوزۀ انگیزش با وزن 80/0 است؛ بنابراین به خطمشیگذاران توصیه میشود بیشترین توجه آنها به بسترسازی معطوف شود.دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226610120170522Investigating the Factors Affecting the Sustainability of Small Firms and Entrepreneurs (Case Study of Industrial Firms of Mashhad)عوامل اثرگذار بر پایداری بنگاههای کوچک و کارآفرین مورد مطالعه: بنگاههای صنعتی شهرستان مشهد41606228810.22059/jed.2017.62288FAساراپارساپورپژوهشگر اقتصادی جهاددانشگاهی خراسان رضوی، گروه توسعه پایدار شهری و منطقهای،جوادبراتیعضو هیات علمی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، گروه پژوهشی توسعه پایدار شهری و منطقه ایمریمرسولزادهپژوهشگر اقتصادی جهاددانشگاهی خراسان رضوی، گروه توسعه پایدار شهری و منطقه ایJournal Article20160822Despite high creation of jobs by small firms, their instability and short life are among the most important problems in these businesses. Thus, this study examines the factors affecting the sustainability of small industrial enterprises in the city of Mashhad. This research is an applied research survey in terms of the purpose and the information is collected through a survey using a questionnaire. Due to the high proportion (70% of industrial employment) five industrial groups, "food", "non-metallic mineral," "Rubber", "Metal Products Factory" and "machinery unclassified elsewhere" and instability of these industries in the city of Mashhad, the population in this study consists of five industrial groups. Stratified Random Sampling was used and required information was collected through completed researcher-made questionnaire by managers of small industries and the ordered logit was used to investigate the factors affecting the sustainability of the studied businesses. The "business sustainability" Index was the dependent variable and includes combination of changes in capital, sales and employment of firm. According to the results of this study, the major factors affecting sustainability of small enterprises were: administrator education, how to control and to monitor the firm by the manager, manager risk, awareness of market opportunities, the number of staff training, market access and reliance on suppliers financial borrowing. Also, the possibility of changes in the level of business sustainability; on the basis of change in these factors, was studied.باوجود اشتغالزایی بالای بنگاههای کوچک، عمر کوتاه این دسته از بنگاههای اقتصادی، از مهمترین مشکلات آنها محسوب میشود. از اینرو، مطالعۀ حاضر به بررسی عوامل اثرگذار بر پایداری بنگاههای کوچک صنعتی در شهرستان مشهد میپردازد. این تحقیق برحسب هدف، کاربردی بوده و برحسب گردآوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی با ابزار پرسشنامه گردآوری میشود. بهواسطۀ سهم بالای (70 درصد اشتغال صنعتی) پنج گروه صنعتی، «صنایع غذایی»، «کانی غیرفلزی»، «لاستیک و پلاستیک»، «محصولات فلزی فابریکی» و «ماشینآلات طبقهبندی نشده در جای دیگر» و ناپایداری این دسته از صنایع در شهر مشهد، جامعۀ آماری در این مطالعه شامل این پنج گروه صنعتی میباشد. روش نمونهگیری در این مطالعه، نمونهگیری طبقهبندی شدۀ تصادفی است. اطلاعات موردنیاز از طریق تکمیل پرسشنامۀ محققساخته توسط مدیران کارگاههای کوچک صنعتی گردآوری شده و برای بررسی عوامل تاثیرگذار بر پایداری بنگاهها، از روش «لاجیت ترتیبی» استفاده شده است. «پایداری بنگاه» بهعنوان متغیر وابسته بهصورت ترکیبی از متغیرهای تغییر در سرمایه، فروش و اشتغال بنگاه در نظر گرفته شده است. مطابق نتایج این مطالعه، مهمترین عوامل تاثیرگذار بر پایداری بنگاههای کوچک و کارآفرین عبارتند از: تحصیلات مدیر، نحوۀ کنترل و نظارت بنگاه توسط مدیر، ریسکپذیری مدیر، آگاهی از فرصتهای بازار، تعداد دورۀ آموزشی کارکنان، دسترسی به بازار و اتکا به تأمین مالی استقراضی. دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226610120170522Identifying and Prioritizing the Most Common Methods of Bootstrap Financing in IT-based Start-upsشناسایی و اولویت بندی رایج ترین روش های تأمین مالی خودراه انداز در کسب و کارهای نوپای حوزه IT61796229110.22059/jed.2017.62291FAهستیچیت سازاناستادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهارن0000000347403301کامبیزطالبیدانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران0000-0002-2448-6581امیرمحب علیکارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20170110Employing the most effective method for financing has been critically challenging for those who start an entrepreneurial business. This study aimed to identify and prioritize the most common methods of bootstrap financing used by IT-based start-ups through a mixed method. The authors carried out semi-structured interviews with the experts highly experienced in the IT industry and involved in start-ups’ financing. Using the bootstrap financing method emerged from the interviews, in the quantitative phase, the authors administered the pair-wise comparison and Likert scale questionnaires among the participants and the AHP technique was used to prioritize each method. In the qualitative section, the authors determined the sample size using the adequacy of the data logic, and for the quantitative phase, the authors used Cochran’s formula and a sample of 220 participants was chosen by the simple random sampling method. The results of this study showed that private owner financing cluster obtained the highest position in terms of priority. Deferred payments, stopping receivable accounts, minimizing capital expenditure and using shared resources were respectively the next bootstrap financing priorities of the entrepreneurs.تأمین مالی مناسب یکی از مشکلترین و پیچیدهترین عناصر در فرایند راهاندازی کسبوکارهای کارآفرینانه است. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی رایجترین روشهای تأمین مالی خودراهانداز در کسبوکارهای نوپای حوزۀ IT انجام شده است. روش تحقیق بر حسب هدف از نوع کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات، آمیخته- اکتشافی میباشد. در بخش کیفی با استفاده از ابزار مصاحبههای نیمهساختار یافته با کارشناسان و خبرگانی که در حوزۀ تأمین مالی شرکتهای نوپای صنعت IT فعالیت داشتهاند، به شناسایی رایجترین روشهای استفاده شده پرداخته و در بخش کمّی پژوهش، با استفاده از فرایند تحلیل سلسلهمراتبی به اولویتبندی این معیارها اقدام شد. بدین منظور پرسشنامههای محقق ساخته میان نمونۀ آماری توزیع و دادههای بهدست آمده با استفاده از نرمافزار اکسپرت چویس تحلیل و وزن هر یک مشخص شد. در بخش کیفی نمونهگیری به شیوۀ هدفمند بوده و حجم نمونه تا رسیدن به کفایت دادهها تعیین شده است و در بخش کمّی با استفاده از فرمول کوکران تعداد 220 شرکت با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. یافتهها بیانگر آن است که خوشۀ تأمین مالی شخصی صاحب شغل بهعنوان رایجترین شیوۀ تأمین مالی خودراهانداز شناسایی شد و بعد از آن بهترتیب خوشههای پرداختهای تأخیری، خوشۀ توقف حسابهای دریافتنی، خوشۀ حداقل کردن هزینههای سرمایهگذاری و در نهایت خوشۀ اشتراک منابع به ترتیب در ردههای دوم تا پنجم قرار گرفتند.دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226610120170522The Identification and Prioritization of Organizational factors in Knowledge Commercialization according to Q Methodologyشناسایی و اولویتبندی عوامل سازمانی تجاریسازی دانش از طریق روششناسی کیو811006229010.22059/jed.2017.62290FAمهدیخیراندیشاستادیار دانشکده مدیریت دانشگاه هوایی شهید ستاریالهامتبریزیکارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانفرشیدخموییدانشجوی دکترای مدیت دولتی- رفتار سازمانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20170310 <br />Economic advance occurs when novel ideas are commercialized. Thus, Recognition the factors affecting the commercialization of knowledge has become one of the concerns of the academic community. In this paper, the authors utilize Q Methodology so as to delineate the role of individuals’ mentality as well as prioritizing organizational factors affecting commercializing of knowledge. This research is applied in terms of goal, and is cross-sectional in terms of time horizon. Moreover, it is an exploratory mixed research by the method of data collection in which by the theoretical, 40 Q statements were identified and using exploratory factor analysis were prioritized by participants. The study population consisted of sixty employees of eight research organizations in which ten individuals (four of the top executives of five years of service and six university professors with research literature of knowledge commercialization) were chosen as sample by the Targeted judgment method. The findings show that organizational culture, organizational structure and strategy, human resources and management are the most significant factors in the success of knowledge commercialization. As far as the commercialization of knowledge is concerned, such findings can assist managers in employing practical strategies based on their employees’ mentality.رشد اقتصادی زمانی اتفاق میافتد که ایدههای نو تجاریسازی شوند. از اینرو، شناخت عوامل تجاریسازی دانش به یکی از دغدغههای جامعۀ دانشگاهی تبدیل شده است. در این پژوهش تلاش شده است با استفاده از روششناسی کیو به ذهنیت افراد و اولویتبندی عوامل تجاریسازی دانش دست یابیم. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی، از نظر افق زمانی، مقطعی و از نظر روش گردآوری دادهها، نوعی پژوهش کیفی از نوع کیو میباشد که در آن با استفاده از مبانی نظری تعداد 40 گزارۀ کیو شناسایی و بهکمک تحلیل عاملی اکتشافی توسط مشارکتکنندگان اولویتبندی شدند. جامعۀ آماری پژوهش شامل شصت نفر از کارکنان هشت سازمان تحقیقاتی هستند که در آن تعداد ده نفر (چهار نفر از مدیران ارشد بالای پنج سال سابقۀ خدمتی و شش نفر از اساتید دانشگاهی دارای پیشینۀ مطالعاتی تجاریسازی دانش) با روش قضاوتی هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که فرهنگ سازمانی، ساختار و راهبرد سازمانی، منابع انسانی و مدیریت از مهمترین عوامل تجاریسازی دانش در سازمانها هستند. نتایج این پژوهش میتواند به مدیران کمک کند تا در راستای نیل به تجاریسازی دانش براساس ذهنیت کارکنان، خطمشیهای مناسبتری در پیش گیرند.دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226610120170522The factors of entrepreneurial ecosystem in Iran Based on Isenberg’s Modelعوامل اکوسیستم کارآفرینی ایران بر اساس مدل آیزنبرگ1011206230610.22059/jed.2017.62306FAعلیداوریاستادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران0000-0002-3304-8970لیلاسفیدبریکارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشگاه تهرانوجیهباقرصادمدرس دانشگاه فنی و حرفهای و کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشگاه تهران0000-0002-8134-8855Journal Article20160810Ecosystems are the unions of localized cultural outlooks, social networks, investment capital, universities, and active economic policies that create environments supportive of ventures and the most recently they are considered in the field of entrepreneurship. This study was conducted to identify the factors of Entrepreneurial Ecosystem in Iran based on the Isenberg’s model. It is an applied, descriptive-exploratory research. The study e population consisted of 130 individuals, including experts of policy making and entrepreneurship development, policy makers and entrepreneurs in industry, services and knowledge-based businesses owners. For this purpose, Interview is used based on close-ended questions and the validity and reliability of the interviews were approved. The findings demonstrated that dimensions of conceptual model were appropriate according to the experts’ views. The data analysis indicated that there was a set of factors that influence entrepreneurial ecosystem efficiency and also results showed that, respectively,support, human capital, markets, culture, politics and finance influence Iran’s entrepreneurship ecosystemاکوسیستمها مجموعهای از دورنماهای فرهنگی متمرکز، شبکههای اجتماعی، حمایت مالی، دانشگاهها و سیاستهای اقتصادی فعالی هستند که محیطهای حمایتی کسبوکار مخاطرهآمیز را خلق میکند و در این اواخر در حوزۀ کارآفرینی مورد توجه قرار گرفتهاند. این پژوهش بهدنبال عوامل اکوسیستم کارآفرینی در ایران براساس مدل آیزنبرگ بوده و از منظر هدف، کاربردی و برحسب روش گردآوری دادهها، پژوهشی از نوع توصیفی- پیمایشی است. نمونۀ آماری شامل 130 نفر از سیاستگذاران توسعۀ کارآفرینی و کارآفرینان و صاحبان شرکتهای دانش بنیان است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبۀ مبتنی بر پرسشنامۀ بسته بوده است. روایی و پایایی پژوهش پس از سنجش تایید شد. براساس یافتههای این مطالعه، از جنبۀ توصیفی ابعاد مدل مفهومی از دید خبرگان مناسب بودهاند. تحلیلهای مربوط به اهداف اصلی پژوهش نیز نشان میدهد مجموعهای از عوامل وجود دارند که کارایی یک اکوسیستم کارآفرینی را تحت تاثیر قرار میدهند که بهترتیب حمایتها، سرمایۀ انسانی، بازارها، فرهنگ ، سیاست و تامین مالی بر اکوسیستم کارآفرینی ایران تاثیرگذار هستند.<br /> ند.دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226610120170522Identification of Characteristics related to Passion for Work of Entrepreneurial Leadersشناسایی ویژگیهای مربوطبه اشتیاق به کار رهبران کارآفرین1211406228710.22059/jed.2017.62287FAمحمد رضازالیدانشیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران0000-0002-9293-7954کبریگودرزیدانش آموختۀ کارشناسی ارشد، دانشکدۀ کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20170127Despite the importance of passion for starting and growing businesses and entrepreneurial behavior of individuals, few studies have investigated the role of entrepreneurial passion and passion for work of entrepreneurs’ internal characteristics. Therefore, this paper seeks to identify the concepts and issues of entrepreneurial passion and passion for work of entrepreneurial leaders. Using exploratory qualitative method with purposive sampling, this research continues to review the results of the sample 30 after reaching theoretical saturation in order to increase the reliability of interviews. Finally, by analyzing the content of concepts derived from the categorized narrations with the help of Atlas.ti software, a total of 2 issues, 9 components and 98 concepts were identified about entrepreneurial passion and passion for work of entrepreneurial leaders. Based on the findings, 5 concepts of passion for quality, law orientation, anthropocentrism, competitiveness and love to work in issue of passion for work and 4 concepts of passion for founding, passion for inventing, passion for developing and entrepreneurial competencies in issue of entrepreneurial passion were identified.بهرغم اهمیت اشتیاق در شروع و رشد کسبوکارها و رفتار کارآفرینانۀ افراد، پژوهشهای اندکی به بررسی وجود اشتیاق بهکار و اشتیاق کارآفرینانه در ویژگیهای درونی کارآفرینان پرداختهاند. بنابراین این پژوهش درصدد شناسایی مفاهیم و مقولههای اشتیاق بهکار و اشتیاق کارآفرینانۀ رهبران کارآفرین است چرا که رهبران کارآفرین، نقش بیبدیلی را در توسعه و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی در تمام جوامع ایفا میکنند. این پژوهش برمبنای هدف از نوع تحقیقات کاربردی و برحسب گردآوری دادهها از نوع کیفی روایتی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل رهبران کارآفرین برگزیدۀ جشنوارۀ رهبران کارآفرین مسلمان هستند. نمونهها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند که پس از رسیدن به اشباع نظری بهمنظور افزایش قابلیت اعتماد مصاحبهها، بررسی نتایج تا نمونۀ 30 ادامه یافت. در نهایت با کمک نرمافزار اطلستی با تحلیل مضمون مفاهیم استخراجشده از روایتها دستهبندیشده، درمجموع 2 مقوله، 9 شاخص و 98 مفهوم در مورد اشتیاق بهکار و اشتیاق کارآفرینانۀ رهبران کارآفرین شناسایی شد. شاخصهای اشتیاق به کیفیت، قانونمداری، انسانمداری، رقابتپذیری و عشقِ بهکار در مقولۀ اشتیاق بهکار و شاخصهای اشتیاق تأسیسی، اشتیاق ایجادی، اشتیاق توسعهای و برخورداری از شایستگیهای کارآفرینانه در مقولۀ اشتیاق کارآفرینانه شناسایی شدند.دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226610120170522The Effect of Internal and External Social Capital on Radical Product Innovation in the Study of Innovative Companies in Tehran International Fairبررسی تأثیر سرمایۀ اجتماعی درونی و بیرونی بر نوآوریهای بنیادی با در نظر گرفتن نقش میانجی کسب دانش1411596230410.22059/jed.2017.62304FAاسماعیلشاه طهماسبیدکترای مدیریت دانشگاه تربیت مدرس0000-0002-8767-327Xمحمد رحیماسفیدانیاستادیادانشکده مدیریت ر دانشگاه تهران0000-0002-9241-263xسید سعیدقوام شهیدیکارشناس ارشد رشته MBA، گرایش بازاریابی، پردیس البرز دانشگاه تهرانJournal Article20150706Managers try to make efficient use of their capital to create competitive advantage, innovation and maintain their position in the market. One of the most important tools for achieving this goal is to strengthen and enhance the social capital in order to achieve radical innovation and to create a competitive advantage. This study is "The Impact of internal and external social capital at the same time the fundamental innovation" on the innovative and technological organizations. Therefore, after studying the literature, various aspects of social capital and radical innovation were identified and after the survey of experts, questionnaire prepared and distributed and collected from the study population of 113 companies and 90 questionnaires were completely done. To analyze the data both descriptive and inferential statistics were used. To describe the variables, SPSS 16 & Smart Pls.2.M3 software were used. The result indicates the positive impact of internal and external social capital on radical innovation. It was also found that the knowledge acquisition also has a positive effect on innovation. Also, the impact of the external relational social capital on the relationship between knowledge acquisition and radical innovation was negative. Absorptive capacity and cultural barriers do not affect the relationship between knowledge acquisition and radical innovation.سازمانهای یادگیرنده و نوآور امروزی در این محیط ناپایدار و متلاطم به پشتوانۀ سرمایۀ اجتماعی درون و برون سازمانی میتوانند امیدوار به بقا و رشد باشند. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر سرمایۀ اجتماعی درونی و بیرونی بر نوآوریهای بنیادی با نقش میانجی کسب دانش است. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی بوده و از نظر گردآوری اطلاعات، توصیفی- همبستگی میباشد. جامعۀ آماری تحقیق شامل 113 شرکت فناور و نوآور حاضر در نمایشگاه بینالمللی تهران است که با شیوۀ سرشماری توزیع و جمعآوری شد که از این میان 90 پرسشنامۀ استاندارد قابل استفاده بوده است. روایی سازۀ پرسشنامۀ تحقیق با کمک آزمون تحلیل عاملی اکتشافی بررسی و بهمنظور مطالعۀ پایایی پرسشنامۀ تحقیق نیز از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. در پایان برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده، از آمار توصیفی و استنباطی و از نرمافزارهای SPSS 20وSmart Pls.2.M3 استفاده شد. یافتههای تحقیق تأثیر مثبت سرمایۀ اجتماعی درونی و بیرونی بر نوآوریهای بنیادی را نشان میدهد. همچنین نتایج نشان داد که کسب دانش بر نوآوریهای بنیادی نیز تأثیر مثبت دارد. از دیگر نتایج تحقیق میتوان بر تأثیر منفی بُعد رابطهای سرمایۀ اجتماعی بیرونی بر رابطۀ بین کسب دانش و نوآوریهای بنیادی اشاره کرد. ظرفیت جذب ادراک شده و موانع فرهنگی بر رابطۀ بین کسب دانش و نوآوریهای بنیادی تأثیری نداشتهانددانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226610120170522Identifying and analyzing the feedback obstacles of entrepreneurship teachers
(study of Case: Entrepreneurship Faculty of Tehran University)شناسایی موانع بازخورد مدرسان کارآفرینی (مورد مطالعه: دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران)1611806230110.22059/jed.2017.62301FAپریسامحزون حقیقیدانشجوی کارشناسی ارشد آموزش کارآفرینی، دانشگاه تهرانمرتضیرضایی زادهاستادیار دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه شهیدبهشتیJournal Article20160823<span>Feedback is a considerable part of the assessment process which provides an opportunity for the teachers to reform the teaching and learning methodology. In fact, feedback is a powerful tool in the learning process which leads to an improvement in the performance of the faculty members. On this account, this study aims to identify the feedback barriers of the board members of Entrepreneurship Faculty of Tehran University. The method of this paper based on practical purpose that method of data collection was qualitative research. Hence, after designing the questions and using the semi-structured interview with the entrepreneurship faculty professors, the required data were collected; afterwards by applying the steps offered in Strauss’s Model, the data were analyzed and the results were presented. The findings revealed that there were feedback barriers in four levels including self-regulatory, process-based, functional and personal levels among the professors of Entrepreneurship Faculty of Tehran University</span>بازخورد، بخش مهمی از فرایند ارزیابی میباشد که به مدرسان فرصتی برای اصلاح روش آموزش و یادگیری میدهد. در واقع، بازخورد یک ابزار قدرتمند در مسیر یادگیری است که منجر به بهبود عملکرد اعضای هیئت علمی میشود. با توجه به این مهم، هدف اصلی این تحقیق شناسایی موانع بازخورد در میان مدرسان کارآفرینی دانشکدۀ کارآفرینی دانشگاه تهران بود. روش تحقیق از نوع کیفی و روایتی بوده و برحسب هدف کاربردی است که بدین منظور پس از طراحی سوالات و با استفاده از مصاحبۀ نیمه ساختار یافته از مدرسان کارآفرینی، اطلاعات مورد نیاز گردآوری شد. سپس با استفاده از مراحل معرفی شده در مدل اشتراس به تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارائۀ یافتههای پژوهش پرداخته شد. یافتهها حاکی از وجود موانع بازخورد در چهار سطح خود تنظیمی، فرایندی، وظیفهای و شخصی بین اساتید دانشکدۀ کارآفرینی دانشگاه تهران بوددانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226610120170522Analyzing resilience of rural businesses in Malekan Countyتحلیل تاب آوری کسب و کارهای روستایی در شهرستان ملکان1812006232710.22059/jed.2017.62327FAحجتورمزیاریاستادیار دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، گروه مدیریت و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهرانبابکایمانیدانشجوی کارشناسی ارشد توسعه روستایی، دانشگاه تهرانJournal Article20161204Entrepreneurship development and continuing activity of rural enterprises in the unsteady and challenging business environment necessitates recognizing resilience and planning for its improvement in the businesses. Many rural small and medium-sized enterprises fail in early years, because of inappropriate resilience. Thus this study has investigated resilience of rural businesses’ owners and explored factor structure of resilience in their businesses, using quantitative method. This research is applied survey research. The sample was 120 non-farm rural business owners in the Malekan County, province of East Azerbaijan, Iran. Instrument of this research was a standard questionnaire designed on the basis of Conner- Davidson Resilience Scale (CD-RISC) and Lifespan Resilience Scale-Business (LRS-B). Data were analyzed using SPSS23 software. Results of the exploratory factor analysis indicated that the six factors have explained about 69 percent of construct entitled “resilience of rural businesses”, including: capability for adaptation and foresight (23%), interaction with customers (14%); opportunity-seeking (11%); support from family (8%); strategic planning (7%) and governmental support (6%).توسعۀ کارآفرینی و تداوم فعالیت بنگاههای اقتصادی در محیطهای کسبوکار متغیر و چالشبرانگیز، در گرو شناخت تابآوری و برنامهریزی برای تقویت آن در کسبوکارها است. بسیاری از بنگاههای کوچک و متوسط روستایی در اثر عدم تابآوری مناسب، در سالهای ابتدایی با شکست مواجه میشوند. در این راستا این مقاله با روش کمّی، به بررسی تابآوری مالکان کسبوکارهای روستایی و واکاوی ساختار عاملی تابآوری کسبوکار آنها پرداخته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، پیمایشی است. نمونۀ آماری پژوهش، 120 نفر از مالکان کسبوکارهای روستایی غیرکشاورزی شهرستان ملکان استان آذربایجان شرقی بودند. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ استانداردی بود که با استفاده از مقیاس تابآوری کانر- دیویدسون (CD-RISC) و مقیاس تابآوری در طول عمر کسبوکار (LRS-B) طراحی شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS23 انجام شد. نتایج تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که شش عامل توان تطابق و آیندهنگری (%23)، تعامل با مشتریان (%14)، موقعیتطلبی (%11)، حمایت خانوار (%8)، برنامهریزی راهبردی (%7) و حمایت دولت (%6) در مجموع حدود %69 درصد واریانس سازۀ تابآوری کسبوکارهای روستایی را تبیین کردهاند.