دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22667420141222Initial Pagesصفحات آغازین135529710.22059/jed.2014.55297FAJournal Article20151026دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22667420141222Ethical Diagnosing of Entrepreneurship and Enterprise Development: A Phenomenological Approachآسیبشناسی اخلاقی کارآفرینی و توسعة کسبوکار: رویکردی پدیدارشناسانه5896115362010.22059/jed.2014.53620FAمحمدشریفشریف زادهدانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان0000-0002-7923-0225غلامحسینعبدالله زادهاستادیار-دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانابوالقاسمعربیوناستادیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران0000-0002-6542-0933Journal Article20140424This qualitative research was carried out with aim to diagnosis ethical milieu of entrepreneurship and enterprise development. This applied research was done through descriptive phenomenology method. Semi-structured interviews were implemented in order to collect data. Statistical population of this research consisted of all entrepreneurs and enterprise’s managers of in Golestan province. Through purposeful sampling, 41 entrepreneurs and enterprise’s managers were selected as sample or interviewee. The data collection process was continued until reaching theoretical saturation and usefulness threshold of available information. According to Colaizzi's method, qualitative thematic content analysis was carried out to analyze the collected data. After refining the initial code (combining overlap and exemplifier codes), extracted codes were grouped into a four-dimensional model: (1) Phenomenon or unethical behaviors in entrepreneurship and enterprise milieu; (2) Causal conditions or events, incidents, happenings that lead to the occurrence or development of unethical behaviors as a phenomenon; (3) Impacts included the consequences and effects of unethical behaviors in entrepreneurship and enterprise milieu; and (4) Response: strategies to prevent or control the phenomena of unethical behaviors.این تحقیق کیفی با هدف آسیبشناسی اخلاقی فضای توسعة کسبوکار و کارآفرینی صورت گرفته است و به لحاظ هدف کاربردی است و با روش پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفته است. برای گردآوری دادههای تحقیق از مصاحبة نیمهساختارمند استفاده شد. جامعة آماری تحقیق شامل کارآفرینان و مدیران کسبوکارهای فعال در استان گلستان است. از روش نمونهگیری هدفمند، 41 نفر از کارآفرینان گزینش و بررسی شدند. فرایند گردآوری اطلاعات تا سطح اشباع نظری و آستانة سودمندی اطلاعات قابل دسترس ادامه یافت. پس از پالایش کدهای اولیه (تلفیق کدهای همپوشان و مصداقی)، کدهای استخراجی در قالب الگویی چهاربعدی گروهبندی شد: 1. رفتارهای غیر اخلاقی در کارآفرینی و کسبوکار بهعنوان پدیدة مطالعهشده؛ 2. شرایط علی یا رخدادها، وقایع و اتفاقات منجرشده به بروز پدیدة رفتارهای غیر اخلاقی؛ 3. پیامدها شامل آثار و عوارض بروز پدیدة رفتارهای غیر اخلاقی؛ 4. واکنش: راهکارهای پیشگیری یا کنترل پدیدة رفتارهای غیر اخلاقی.دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22667420141222Examining the relationship between Prior knowledge and Entrepreneurial opportunity recognition with mediating role of Entrepreneurial alertness and Entrepreneurial learningبررسی رابطة دانش پیشین با تشخیص فرصتهای کارآفرینانه: نقش میانجی هوشیاری کارآفرینانه و یادگیری کارآفرینانه6136335362110.22059/jed.2014.53621FAعلیحاجی زادهکارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی -MBA، دانشگاه تهرانمحمدرضازالیاستادیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران0000-0002-9293-7954عفتبیگ پوراستادیار دانشگاه UiTM مالزیJournal Article20140602Two main factors influencing the entrepreneurial opportunity recognition, i.e. prior knowledge and cognitive characteristics have been identified. In order to examine the effect of prior knowledge on opportunity recognition with mediating role of cognitive characteristics including entrepreneurial alertness and entrepreneurial learning, the conceptual model of research and the related hypotheses are developed. This study was conducted on a random sampling and the sample size was determined based on the Cochran formula, in which eventually 67 people were studied. The adequate data for the study were collected through questionnaires and analyzed through regression analysis and Structural Equation Modeling (SEM). The findings of this research show that prior knowledge has positive effects on opportunity recognition, entrepreneurial learning and entrepreneurial alertness. Also the positive impact of entrepreneurial alertness and entrepreneurial learning on opportunity recognition was confirmed. In addition, the mediating role of entrepreneurial alertness and learning in the relationship between prior knowledge and opportunity recognition was confirmed. The overall assessment of the conceptual model, moreover, indicates strong fit.با توجه به پیشینة تحقیق، دو عامل مؤثر بر فرایند تشخیص فرصت یعنی دانش پیشین کارآفرین و ویژگیهای شناختی شناسایی شدند. سپس برای بررسی تأثیر دانش پیشین بر تشخیص فرصت همراه با نقش میانجیگری ویژگیهای شناختی در قالب دو مفهوم هوشیاری کارآفرینانه و یادگیری کارآفرینانه مدل مفهومی تحقیق تدوین و فرضیههای هفتگانه تعیین شدند. در این مطالعه که از نوع توصیفی- همبستگی است، نمونهگیری بهصورت تصادفی ساده انجام گرفته است و حجم نمونه براساس فرمول کوکران تعیین شد، که سرانجام 67 نفر مطالعه شدند. گردآوری دادههای کمی پژوهش نیز از طریق توزیع پرسشنامه در میان کارآفرینان صنعت نانوتکنولوژی استان تهرانصورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد که به این منظور نرمافزار آماری Smart PLS بهکار گرفته شد. درنهایت، یافتهها نشان از تأیید تمام فرضیههای پژوهش داشت، بهطوریکه تأثیر مثبت دانش پیشین بر تشخیص فرصت، هوشیاری کارآفرینانه و یادگیری کارآفرینانه تأیید شده است و همچنین تأثیر مثبت هوشیاری کارآفرینانه و یادگیری کارآفرینانه بر تشخیص فرصت نیز تأیید شدند. در ضمن، نقش میانجی هوشیاری و یادگیری کارآفرینانه در رابطة دانش پیشین و تشخیص فرصت تأیید شد.دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22667420141222Identifying the Effect of the Strategic Entrepreneurship on the Financial and Non- Financial Performance (Case study: Fanap Company in Tehran)شناسایی تأثیر کارآفرینی استراتژیک بر عملکرد مالی و غیر مالی (مورد مطالعه: شرکت فناپ)6356515362210.22059/jed.2014.53622FAکامبیزطالبیدانشیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهرانعلیداوریاستادیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران0000-0002-3304-8970نگار ساداتتقویکارشناس ارشد کارآفرینی، دانشگاه تهرانJournal Article20140816The strategic entrepreneurship was considered a factor which could affect the output of the small, medium and big organizations and improve the growth and wealth of an organization. Nowadays, large numbers of organizations exploit the strategic entrepreneurship as a procedure to achieve long-term competitive advantages. This research is aimed at investigating the effect of the strategic entrepreneurship on the performance in the Fanap Company in Tehran and design a conceptual model with the two elements of strategic entrepreneurship and performance. This is an applied research based on correlative-descriptive method .The research questionnaire was randomly distributed among 70 middle and senior managers and the experts in Fanapl Company of which 60 questionnaires were collected. The hypothesis testing and path analysis of research are carried out through the structural equation modeling method using the professional program, PLS2. The results showed that entrepreneurial culture, entrepreneurial leadership, managing resources strategically, and applying creativity and developing innovation all affect the performance positively but entrepreneurial mindset does not affect the performance in that Company.کارآفرینی استراتژیک، عاملی اثرگذار بر خروجی سازمانهای کوچک، متوسط و بزرگ درنظر گرفته میشود که میتواند رشد و ثروت یک سازمان را بهبود بخشد. امروزه بسیاری از سازمانهای بزرگ، از کارآفرینی استراتژیک بهعنوان روشی برای کسب مزیت رقابتی در بلندمدت استفاده میکنند. با توجه به اهمیت این موضوع، هدف این تحقیق شناسایی تأثیر کارآفرینی استراتژیک بر عملکرد مالی و غیر مالی در قالب پژوهشی توصیفی- همبستگی در شرکتفناپ در تهران است و چارچوب مفهومی با دو بُعد کارآفرینی استراتژیک و عملکرد طراحی شده است.اینتحقیق از نظر ماهیت و روش توصیفی– همبستگی و از نظر هدف از نوع کاربردی است.پرسشنامة محققساختة پژوهش بهصورت تصادفی ساده، بین هفتاد نفر از مدیران ارشد، میانی و کارشناسان در شرکتفناپ توزیع و در نهایت شصتپرسشنامه جمعآوری شد.آزمون فرضیات تحقیق و مدل تحلیل مسیر آن براساس روش مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SmartPLS2انجام گرفت. نتایج نشان میدهد فرهنگ کارآفرینانه، رهبری کارآفرینانه، مدیریت استراتژیک منابع و بهکارگیری خلاقیت و توسعة نوآوری بر عملکرد تأثیر میگذارد، اما ذهنیت کارآفرینانه بر عملکرد در شرکت فناپ تأثیری ندارد. هرچند در پایان مشخص شد بهطور کلی کارآفرینی استراتژیک بر عملکردشرکت فناپ تأثیر معناداری دارد.دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22667420141222The Effect of Intellectual Capital on Organizational Innovation in the Agricultural Services Ventures of Zanjan Provinceتأثیر سرمایة فکری بر نوآوری سازمانی در شرکتهای خدمات کشاورزی استان زنجان6536735362310.22059/jed.2014.53623FAروح اللهرضائیدانشیار دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجانفاطمهمغانلوکارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه زنجانJournal Article20141106Innovation is the key to organizational survival and therefore, it seems necessary to study and identify its affecting factors such as intellectual capital as one of the most important of new organizational intangible assets. Considering the importance of this issue, the main purpose of this research was to study the effect of intellectual capital on organizational innovation in the Agricultural Consulting, Technical and Engineering Services Ventures. The research was an applied research and a descriptive- correlational research in terms of goal and method of data collection, respectively. The population of the study consisted of 280 experts of the ventures in Zanjan province, Iran. A sample size of 200 was selected using a stratified sampling method. The standard questionnaires were used to collect the data. The content validity of the questionnaires was confirmed by a panel of experts. The construct validity and the reliability of the research instrument were assessed by estimating the measurement model. The results showed that the research hypotheses were confirmed and the components of intellectual capital including human, relational and structural had a positive and significant effect on the dependent variable. The components totally explained about 51 percent of the variances of organizational innovation in the ventures.نوآوری عاملی کلیدی برای بقای سازمان محسوب میشود، از اینرو، مطالعة عوامل تأثیرگذار بر آن از جمله سرمایة فکری بهعنوان یکی از مهمترین داراییهای نامشهود جدید سازمانی، امری ضروری بهنظر میرسد. با توجه به اهمیت موضوع، هدف این تحقیق بررسی میزان تأثیر سرمایة فکری بر نوآوری سازمانی در شرکتهای خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی است. این تحقیق بر حسب هدف از نوع تحقیقات کاربردی و بهلحاظ نحوة گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری این تحقیق را 280 نفر از کارشناسان شرکتهای خدمات کشاورزی در استان زنجان تشکیل دادند که با توجه به جدول کریجسی- مورگان (1970)، 200 نفر از کارشناسان از طریق روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامهها با نظر پانلی از متخصصان تأیید شد و روایی سازه و پایایی ترکیبی آنها نیز از طریق برآورد مدل اندازهگیری و پس از انجامدادن اصلاحات لازم بهدست آمد. نتایج نشان داد فرضیههای تحقیق تأیید شده است و سه مؤلفة سرمایة فکری شامل انسانی، ساختاری و رابطهای اثر مثبت و معنیداری بر متغیر وابسته داشتند و درمجموع 51 درصد از واریانس نوآوری سازمانی در شرکتهای مطالعهشده را تبیین کردند.دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22667420141222Identifying and prioritizing the transfer of high technologies parameters at various Technology Readiness Levels (TRLs)شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای انتقال فناوریهای پیشرفته در سطوح گوناگون آمادگی فناوری (TRLs)6756955362410.22059/jed.2014.53624FAاسماعیلکلانتریکارشناس ارشد کارآفرینی- کسبوکار جدید، دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهرانجهانشاهچرختاب مقدمدانشجوی دکتری مدیریت راهبردی، دانشگاه عالی دفاع ملیJournal Article20140812Without any doubt, one of the strategies to achieve knowledge-based economy is the transfer of high technologies and turning them into a competitive stable advantage for companies. Technology Readiness Levels, as a determining factor for high-tech transfer, has not been taken into consideration in recent studies. In this paper the author seeks to identify and prioritize factors affecting the transfer of high-tech at various TRLs, on the basis of theoretical and research background and according to the T Sai Lai model. This study is applicable from aim point of view and is exploratory-integrated from method point of view. The statistical population in the qualitative section is among experts and in quantitative section is among entrepreneurs in high-tech companies. The statistical sample in qualitative section is among 10 people who are chosen by Snowball method and in quantitative section is among 100 people who are chosen by simple Random method. Data collecting tools are semi-structured interviews and researcher-made questionnaire in qualitative and quantitative sections respectively. Analysis of qualitative and quantitative data is done using Coding method and ANOVA and Friedman Tests, respectively. The research findings show that human factors most influence on the success of the transfer of advanced technologies in both phases of the formation and development of theoretical concepts and also prototyping and testing. Also, the industry factors most influence on the success of high-tech transfer in both commercial phase and entry-to-market phase. It is highly recommended for entrepreneurs and managers to consider the mentioned factors.بیشک یکی از راهبردهای دستیابی به اقتصاد دانشبنیان، انتقال فناوریهای پیشرفته و تبدیل آن به مزیت رقابتی پایدار شرکتهاست. در پژوهشهای اخیر، به سطوح آمادگی فناوری بهعنوان عاملی تعیینکننده در انتقال فناوریهای پیشرفته کمتر توجه شده است. نگارنده در این پژوهش براساس مبانی نظری، پیشینة پژوهش و مدل لای و تیسای به دنبال شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای انتقال فناوریهای پیشرفته در سطوح گوناگون آمادگی فناوری است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش آمیخته اکتشافی است. جامعة آماری در بخش کیفی، خبرگان و در بخش کمی کارآفرینان شرکتهای فناوری پیشرفته است. نمونة آماری در بخش کیفی ده نفر است که به روش گلولة برفی انتخاب شد و در بخش کمی صد نفر است که به روش تصادفی ساده انتخاب شد. در بخش کیفی، ابزار گردآوری دادهها مصاحبة نیمهساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامة محققساخته است. تحلیل دادههای کیفی به روش کدگذاری و تحلیل دادههای کمی با آزمون آنووا و فریدمن انجام گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد در دو فاز شکلگیری مفهوم نظری و ساخت نمونة آزمایشی، عوامل انسانی بیشترین تأثیر را بر موفقیت انتقال فناوریهای پیشرفته دارد. همچنین، در فاز تجاریسازی، عوامل صنعتی بیشترین تأثیر را بر موفقیت انتقال فناوریهای پیشرفته دارد. توجه به این عوامل هنگام انتقال فناوریهای پیشرفته به کارآفرینان و مدیران شرکتهای فناوریهای پیشرفته توصیه میشود.دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22667420141222Designing A Conceptual Model for an Entrepreneurial University;
Using Corporate Entrepreneurship Approachطراحی الگوی مفهومی دانشگاه کارآفرین با رویکرد کارآفرینی سازمانی6977135362510.22059/jed.2014.53625FAنازنینبهزادیکارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهرانسید مصطفیرضویدانشیار دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهرانسید رسولحسینیاستادیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهرانJournal Article20141019Entrepreneurial university, as the third-generation of universities, undertakes the mission of economic and social development in countries. Since entrepreneurial university is considered as a change factor in societies, the investigation of its mission and creation has gained increasing attention in recent studies. This study identifies the principles of entrepreneurial university through reviewing the literature; furthermore, the output of corporate entrepreneurial activities has been recognized in the universities. The research used narative qualitative method via deep semi-structured interviews. The 15 individuals for the interview were selected out of those authors from university experts who had 10 years of executive experience in the field of entrepreneurship. The final framework of the research was made through content analysis of the interviews. Findings demonstrate that an entrepreneurial university model from the viewpoint of corporate entrepreneurship includes the following elements: learners’ quality, release of scientific findings, absorbing financial resources, research contracts, patents, creating spin-offs, establishing technology parks, entrepreneurial organizational culture, flexible organizational structure, entrepreneurial approach of university professors, macro managing, course contents, and students’ characteristics.دانشگاه کارآفرین، بهعنوان نسل سوم دانشگاهها، مأموریت توسعة اقتصادی و اجتماعی را بر عهده دارد. از اینرو، شناخت این مأموریت و نحوة تحقق آن در دانشگاههای سنتی، اهمیت ویژهای دارد. براساس چارچوب نظری، دانشگاه کارآفرین هویتی مستقل و ویژگیهای مشخص دارد و از آنجا که سازمان است، ویژگیهای سازمانی را نیز دارد؛ بنابراین سوقدادن ویژگیهای سازمانی سنتی دانشگاه بهسوی کارآفرینی سازمانی، میتواند دانشگاه سنتی را به دانشگاه کارآفرین بدل کند. در مطالعۀ حاضر، ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانهای، ویژگیهای دانشگاه کارآفرین شناسایی شد و همچنین نتایج فعالیتهای کارآفرینی سازمانی در دانشگاهها مشخص شد. پس از آن، با استفاده از روش تحقیق کیفی از نوع روایتی و از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافتة عمیق با پانزده نفر از خبرگان دانشگاهی- که حداقل ده سال در زمینة کارآفرینی سابقة اجرایی داشته و در این زمینه، تألیف علمی در قالب کتاب و مقاله دارند- الگوی نهایی از طریق تحلیل محتوای مصاحبهها تدوین شد. نتایج نشان می دهد الگوی دانشگاه کارآفرین از منظر کارآفرینی سازمانی، شامل مؤلفههای کیفیت دانشآموختگان، انتشار یافتههای علمی، جذب منابع مالی، قراردادهای پژوهشی، ثبت اختراع، ایجاد کسبوکارهای زایشی، ایجاد پارک علموفناوری، فرهنگ سازمانی کارآفرینانه، ساختار سازمانی منعطف، رویکرد کارآفرینانة استادان، مدیریت کلان، محتوای دروس و ویژگیهای دانشجویان میشود.دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22667420141222Factors affecting in university incubators infrastructure and their role in the entrepreneurial universities spin-offs establishmentعوامل تأثیرگذار بر زیرساخت انکوباتورهای دانشگاهی و نقش آن در تأسیس شرکتهای زایشی دانشگاه7157325362610.22059/jed.2014.53626FAمریمحافظیاندکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساریمحمدصالحیدانشیار دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساریترانهعنایتیاستادیار دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساریJournal Article20141122The study focuses on identifying the university incubators existing infrastructure and their role in the university spin-offs establishment. The study adopts an integrated approach as its methodology. The statistical population includes all universities and colleges managers, experts in universities’ incubators in Mazandaran Province. To perform the sampling, the purposive sampling and stratified random sampling were used for qualitative and quantitative parts, respectively.13 subjects were interviewed for the qualitative phase and 170 subjects out of 304 participated in the quantitative part using stratified random sampling. The data gathering tools were interviews and a researcher-made questionnaire after confirming the validity and the reliability with Chronbach’s Alpha coefficient which was equal to 0/82 To analyze the data, the descriptive and inferential statistics that exploratory and confirmatory factor analysis were applied. Based on the analysis of qualitative data from in-depth and exploratory interviews and interviews content analysis coding while matching the consistencies, the results of the qualitative study showed that 17 components were identified in the infrastructure aspect in the establishment of university spin-offs. Considering the quantitative aspect, the findings also emphasized that the existing organizational policy with the highest factorial load (0/97) and investment attraction with the lowest factorial load (0/59) explained the variances and other components had their prioritized relative contribution. Also, the final research model was approved considering the fit indexes and standard coefficients. Considering the impact factor of the existing components of the university incubators infrastructure in the establishment of university spin-offs, the greatest influencing amount was attributed to the organizational policy with 0/97 and lowest was given to investment attraction with 0/59.این پژوهش به شناسایی زیرساختهای انکوباتورهای دانشگاهی و نقش آن در تأسیس شرکتهای زایشی دانشگاه میپردازد. روش پژوهش از نوع آمیخته است و جامعة آماری شامل خبرگان و متخصصان در حوزة مراکز رشد در دانشگاههای استان مازندران میشود. نمونهگیری در بخش مطالعۀ کیفی هدفمند و در بخش کمی تصادفی طبقهای بود. در بخش کیفی، سیزده نفر در فرایند مصاحبه و در بخش کمی با حجم جامعة 304 نفر، 170 نفر بهعنوان نمونه مشارکت داشتند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل مصاحبه و پرسشنامۀ محققساخته بود که بعد از تأئید روایی، پایایی آن 82/0=α محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و در بخش استنباطی از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. نتایج پژوهش در بخش کیفی بیانگر آن بود که در ایجاد شرکتهای زایشی دانشگاهی، چهارده مؤلفه در بعد زیرساخت شناسایی شد. در بخش کمی، یافتهها نشان داد مؤلفة خط مشیهای سازمانی موجود با بالاترین بار عاملی (97/0) و مؤلفة جذب سرمایه با کمترین بار عاملی (59/0) از کل واریانسها را تبیین و سایر مؤلفهها نیز هرکدام بهترتیب در درجات بعدی اهمیت قرار گرفتند. همچنین، الگوی نهایی پژوهش، با شاخصهای برازش، ضرایب استاندارد تأیید شد. میزان ضریب تأثیر مؤلفههای موجود در زیرساختهای انکوباتورهای دانشگاهی در ایجاد شرکتهای زایشی دانشگاه، بهتنهایی بالاترین ضریب تأثیرگذاری در مؤلفة خط مشیهای سازمانی موجود با 97/0 و کمترین در مؤلفة جذب سرمایه با 59/0 بود.دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22667420141222Study of Knowledge Intensive Entrepreneurship Dimensions as Antecedents for Entrepreneurial Research and Development Performance: Evidences from Iranian Agricultural Research Systemبررسی نقش ابعاد کارآفرینی دانشبنیان در عملکرد تحقیق و توسعة کارآفرینانة نظام تحقیقات کشاورزی ایران7337535362710.22059/jed.2014.53627FAامیرعلم بیگیاستادیار دانشکدة اقتصاد و توسعة کشاورزی، دانشگاه تهرانJournal Article20140212The aim of this paper was to study knowledge intensive entrepreneurship role in innovative performance in agricultural technology management by entrepreneurial R&D definition implementing as a casual-effect research by using casual model. Statistical population of the study was consisted of 2768 agricultural research specialists in Iran, one out of each six regional groups of provinces (n= 25) was randomly selected and 320 researchers were randomly selected from theses six provinces based on Cochran’s sampling methodology. Research instrument consisted Likert scale for latent variables measurement. The results of research indicate that among knowledge intensive entrepreneurship antecedents in agricultural technology management process knowledge sharing among organizations, innovation, knowledge utilization and entrepreneurship orientation have a significant role. Along with entrepreneurial R&D dimensions as an innovative results criteria, are depended on knowledge sharing among organizations, knowledge utilization and entrepreneurship orientation and there is no significant role for management, process and technology innovation in this case.
این پژوهش با هدف بررسی نقش ابعاد کارآفرینی دانشبنیان بهمنظور دستیابی به عملکرد نوآورانة مؤسسههای تحقیقات کشاورزی انجام گرفت که به روش تحلیل علی ارتباطی و از نوع تحلیل ماتریس کوواریانس و به روش توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری دربرگیرندة 2768 نفر از اعضای هیئت علمی و پژوهشگران مراکز و ایستگاههای پژوهشی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی بود. برای نمونهگیری از شش منطقة جغرافیایی کشور- براساس تقسیمبندی وزارت جهاد کشاورزی- یک استان بهتصادف انتخاب شد و از میان آنها به روش تصادفی و با رعایت انتساب متناسب 320 نفر (بر حسب محاسبة فرمول کوکران) انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامهای محققساخته در قالب طیف لیکرت بود. برای سنجش روایی آن از روش روایی تشخیصی با استفاده از شاخص میانگین واریانس استخراجشده و برای تعیین پایایی از روش پایایی ترکیبی استفاده شد. از بستة نرمافزاری Lisrel نسخة 8/8 بهره گرفته شد. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که کاربست دانش و جهتگیری کارآفرینانه در شکلگیری کارآفرینی دانشبنیان، اشتراک دانش بینسازمانی، نوآوری مدیریتی، فرایندی و فناوری نقش معنیداری دارند. همچنین، نتایج نشان داد عملکرد تحقیق و توسعة کارآفرینانه به سه بعد اشتراک دانش بینسازمانی، کاربست دانش و جهتگیری کارآفرینانه و کارآفرینی دانشبنیان وابسته است.دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22667420141222in Junior and Senior Students of State Universities
(Case Study: State Universities of Mazandaran Province)بررسی استعداد کارآفرینی در دانشجویان ورودی و خروجی دانشگاههای دولتی (مورد مطالعه: دانشگاههای دولتی مازندران)7557715362810.22059/jed.2014.53628FAمحمد مهدیمردانشاهیدکتری علوم تربیتی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساریعزیزاللهتاجیک اسماعیلیاستادیار دانشگاه تربیت معلم تهرانمحمد حسنمبارکیدانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهرانJournal Article20140408Today, the importance of entrepreneurship and its influence on development of societies is inevitable and the role of universities in this regards is very specific. this study aimed to evaluate the entrepreneurship talent in junior and senior students through descriptive - survey research, are discussed. According to the target population (n = 3422), by aid of krejcie and Morgan table and random , 370 individuals as samples were selected. The results of T-test and structural equation showed that: The eight variables evident can explain 97% in junior and 96% in senior of intangible variables entrepreneurial talent. The most effective in junior students is activism and visionary item. But in senior students is challenging. There was not significant difference between these two groups in terms of thought fluid, activism, risk-taking, tolerance for ambiguity item but there was significant difference in terms of need for achievement, Internal control, challenge and visionary item and in junior students is more. Finally, the entrepreneurship talent in senior students is less than junior students. This reduces the inefficiency of training programs shows the need for planning to improve these characteristics more and more.امروزه اهمیت کارآفرینی در رشد و توسعة جوامع آشکار و نقش دانشگاهها در این زمینه مهم است. در این تحقیق کاربردی، از طریق پژوهش توصیفی- پیمایشی، استعداد کارآفرینی و عوامل مؤثر بر آن در میان دانشجویان کارشناسی در سال اول و آخر بررسی شد. با توجه به جامعة مورد نظر (3422 نفر) 370 نفر نمونه به روش تصادفی ساده با استفاده از جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. پس از بررسی و با استفاده از آزمونt ، همبستگی و معادلة ساختاری، دادهها نشان داد متغیر مشهود هشتگانه در سال اول 97 درصد و در سال آخر 96 درصد متغیر نامشهود استعداد کارآفرینی را شامل میشود. در دانشجویان سال اول بالاترین رتبه بهصورت مشترک مربوط به متغیر عملگرایی و رویاپردازی و در دانشجویان سال آخر مربوط به چالشطلبی است. بین این دو گروه در ویژگیهای ریسکپذیری، سلاست فکری، عملگرایی و تحمل ابهام اختلاف معنیداری وجود ندارد، اما در ویژگیهای کانون کنترل، نیاز به موفقیت، رویاپردازی و چالشطلبی اختلاف معنیدار است که در دانشجویان سال اول بیشتر دیده میشود. درنهایت، استعداد کارآفرینی در دانشجویان سال آخر نسبت به سال اول کمتر بوده است و این کاهش، کمکارآمدی <br /> برنامههای آموزشی و ضرورت برنامهریزی برای بهبود این ویژگی را بیش از پیش آشکار میکند.دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22667420141222Analysis the Effects of Fiscal and Monetary Policies on Entrepreneurship (With Focus on Women)تحلیل آثار سیاستهای پولی و مالی بر کارآفرینی (با تأکید بر بخش زنان)7737935362910.22059/jed.2014.53629FAایمانچراتیاندانشجوی دکتری اقتصاد بینالملل، دانشکدة علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندرانسعیدقربانیکارشناس ارشد علوم اقتصادی، عضو گروه پژوهشی اقتصاد جهاد دانشگاهی، واحد تربیت مدرسJournal Article20140714Entrepreneurship, as one of the factors affecting economic growth, is also considered among the key factors by economic policymakers. However, in examining the issue of entrepreneurship, it should be noted that women’s and men’s entrepreneurship can be considered as two distinct and separate phenomena. Therefore, the main objective of this paper is to investigate the relationship between women's entrepreneurship and economic growth, monetary and fiscal policies and how mentioned variables would affect women (female) entrepreneurs. For this purpose, the relationship between the variables of women's entrepreneurship and other macroeconomic variables has been tested using panel data approach in the time period of 2002 to 2007. The results of this study indicated that there is a positive and meaningful correlation between the entrepreneurship variable and macroeconomic policies. The results show that the expansionary fiscal policy (increased 1 percent), about the size of 1.5234 percent, the index of women entrepreneurship (TEA) is added. The one percent increase in the monetary variable (expansionary monetary policy) and economic growth in order to increase the size of 0.1947 and 0.1505 percent of women entrepreneurship.
مؤلفة کارآفرینی یکی از شاخصهای تأثیرگذار بر رشد اقتصادی کشورها و از جمله عواملی است که سیاستگذاران اقتصادی به آن توجه دارند. البته در بررسی مؤلفة کارآفرینی باید توجه داشت که این مفهوم به دو بخش کارآفرینی مردان و زنان تمایز داده میشود. بههمین منظور هدف اصلی مقالة حاضر، بررسی رابطة بین کارآفرینی زنان با رشد اقتصادی و سیاستهای پولی و مالی است و اینکه متغیرهای مذکور چه آثاری را بر کارآفرینی زنان بهجای میگذارند؛ بنابراین با استفاده از مدلهای رشد اقتصادی و رهیافت دادههای تابلویی در بازة زمانی 2002 تا 2007، نحوة ارتباط بین متغیر کارآفرینی زنان با سایر متغیرهای کلان اقتصادی آزمون شد. نتایج محاسبههای تحقیق بیانگر رابطة مثبت و معنیدار بین متغیر کارآفرینی و سیاستهای پولی و مالی است. نتایج نشان میدهد با اعمال سیاست مالی انبساطی (افزایش یک درصدی)، حدود 5234/1 درصد به شاخص کارآفرینی زنان افزوده میشود. همچنین، افزایش یک درصدی در متغیرهای حجم پول (سیاست پولی انبساطی) و تولید ناخالص داخلی (رشد اقتصادی) بهترتیب به اندازة 1947/0 و 1505/0 درصد شاخص کارآفرینی زنان را افزایش میدهند.دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22667420141222English Abstractsچکیده های انگلیسی1125445510.22059/jed.2014.54455FAJournal Article20150805