Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
3
3
2010
11
22
تحلیل نظام خطمشیگذاری برای آموزش غیررسمی کارآفرینی در ایران
تحلیل نظام خطمشیگذاری برای آموزش غیررسمی کارآفرینی در ایران
7
35
22813
FA
محمد حسن
رحمتی
سید محمد
مقیمی
سید مهدی
الوانی
Journal Article
1970
01
01
در این مقاله ابتدا با اشاره به مبانی نظری، ابعاد تحقیق، الگوی تحلیلی استخراج شده است. همچنین با توجه به اینکه در این تحقیق از 124 صاحبنظر در زمینهی آموزش کارآفرینی (شامل اساتید، کارشناسان مراکز و دفاتر کارآفرینی دانشگاهها و دستگاههای اجرایی که بالغ بر 21 دستگاه میشود) با پرسشنامه نظرسنجی شده، روش تحقیق این پژوهش از نوع پیمایشی است. سوالهای پرسشنامه در مورد انواع آموزش کارآفرینی، عناصر نظام آموزش، مراحل خطمشیگذاری و نهادهای خطمشیگذاری در قالب مقیاس 5 گزینهای لیکرت و گزینهی صفر (بدون اثرگذاری) طراحی شده است. برای ارزیابی پایایی پرسشنامه از شیوهی آلفای کرونباخ (برابر 94درصد) و روایی این ابزار از روش نظرسنجی از خبرگان استفاده شد و پس از احصاء نظرات و گردآوری اطلاعات و با تکنیکهای آماری مناسب به سوالهای تحقیق پاسخ داده شد. در پایان نتایج و یافتههای تحقیق به تفکیک نهادهای خطمشیگذار، عناصر خطمشیگذاری در وضعیت موجود، وضعیت مطلوب و فاصله وضع موجود و مطلوب بررسی و ارایه شده است. در یافتههای تحقیق نیز مشخص شده است که کدام نهاد در چه مرحلهای از خطمشیگذاری و دربارهی چه عنصری باید نقشآفرینی کند.
در این مقاله ابتدا با اشاره به مبانی نظری، ابعاد تحقیق، الگوی تحلیلی استخراج شده است. همچنین با توجه به اینکه در این تحقیق از 124 صاحبنظر در زمینهی آموزش کارآفرینی (شامل اساتید، کارشناسان مراکز و دفاتر کارآفرینی دانشگاهها و دستگاههای اجرایی که بالغ بر 21 دستگاه میشود) با پرسشنامه نظرسنجی شده، روش تحقیق این پژوهش از نوع پیمایشی است. سوالهای پرسشنامه در مورد انواع آموزش کارآفرینی، عناصر نظام آموزش، مراحل خطمشیگذاری و نهادهای خطمشیگذاری در قالب مقیاس 5 گزینهای لیکرت و گزینهی صفر (بدون اثرگذاری) طراحی شده است. برای ارزیابی پایایی پرسشنامه از شیوهی آلفای کرونباخ (برابر 94درصد) و روایی این ابزار از روش نظرسنجی از خبرگان استفاده شد و پس از احصاء نظرات و گردآوری اطلاعات و با تکنیکهای آماری مناسب به سوالهای تحقیق پاسخ داده شد. در پایان نتایج و یافتههای تحقیق به تفکیک نهادهای خطمشیگذار، عناصر خطمشیگذاری در وضعیت موجود، وضعیت مطلوب و فاصله وضع موجود و مطلوب بررسی و ارایه شده است. در یافتههای تحقیق نیز مشخص شده است که کدام نهاد در چه مرحلهای از خطمشیگذاری و دربارهی چه عنصری باید نقشآفرینی کند.
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
3
3
2010
11
22
آثار جهانیشدن و تجارت بینالملل بر توسعهی کارآفرینی
(مطالعه موردی: کشورهای OECD)
آثار جهانیشدن و تجارت بینالملل بر توسعهی کارآفرینی
(مطالعه موردی: کشورهای OECD)
37
45
22814
FA
سید کمیل
طیبی
مریم
فخری
Journal Article
1970
01
01
با توجه به اهمیت کارآفرینی در فرایند توسعهی دنیای امروزی که در عصر گسترش تجارت بینالملل و جهانیشدن اقتصادی قرار دارد، ضرورت پرداختن به موضوعهای مرتبط با کارآفرینی بهویژه از جنبههای اقتصادی آن احساس میشود. از اینرو در این مطالعه سعی بر این است تا اثرگذاری تجارت بینالملل و جهانیشدن بر توسعهی کارآفرینی بررسی شود. از آنجا که کشورهای OECD از سطح روابط تجاری بالایی برخوردارند و بهویژه نقش اساسی را در تکوین مناسبتهای تجارت جهانی بازی میکنند، در این تحقیق به آنها توجه شده است. در اینباره پاسخ به سوالهای تحقیق دربارهی کشف اثرگذاری روابط تجاری و جهانیشدن اقتصادی بر کارآفرینی در کشورهای توسعهیافته OECD میتواند درسهایی را برای کشورهای در حال توسعه و بهویژه ایران بهدنبال داشته باشد تا بتوانند کارآفرینی را توسعه دهند. برای تحقق این هدف یک الگوی اقتصادسنجی تصریح شده و با استفاده از دادههای پانلی انتخاب شده از کشورهای OECD در بازه زمانی 2005-2000 برآورد شده است. نتایج بهدست آمده حکایت از آن دارد که توسعهی صادرات و واردات و پدیدهی جهانیشدن آثار مثبت و معنیداری را بر سطح کارآفرینی در کشورهای موردنظر داشته و در نتیجه ایجاد سرریزها و انتقال فناوری با تجارت خارجی، نقش مهمی را در تکوین فرایند کارآفرینی ایفا میکنند.
با توجه به اهمیت کارآفرینی در فرایند توسعهی دنیای امروزی که در عصر گسترش تجارت بینالملل و جهانیشدن اقتصادی قرار دارد، ضرورت پرداختن به موضوعهای مرتبط با کارآفرینی بهویژه از جنبههای اقتصادی آن احساس میشود. از اینرو در این مطالعه سعی بر این است تا اثرگذاری تجارت بینالملل و جهانیشدن بر توسعهی کارآفرینی بررسی شود. از آنجا که کشورهای OECD از سطح روابط تجاری بالایی برخوردارند و بهویژه نقش اساسی را در تکوین مناسبتهای تجارت جهانی بازی میکنند، در این تحقیق به آنها توجه شده است. در اینباره پاسخ به سوالهای تحقیق دربارهی کشف اثرگذاری روابط تجاری و جهانیشدن اقتصادی بر کارآفرینی در کشورهای توسعهیافته OECD میتواند درسهایی را برای کشورهای در حال توسعه و بهویژه ایران بهدنبال داشته باشد تا بتوانند کارآفرینی را توسعه دهند. برای تحقق این هدف یک الگوی اقتصادسنجی تصریح شده و با استفاده از دادههای پانلی انتخاب شده از کشورهای OECD در بازه زمانی 2005-2000 برآورد شده است. نتایج بهدست آمده حکایت از آن دارد که توسعهی صادرات و واردات و پدیدهی جهانیشدن آثار مثبت و معنیداری را بر سطح کارآفرینی در کشورهای موردنظر داشته و در نتیجه ایجاد سرریزها و انتقال فناوری با تجارت خارجی، نقش مهمی را در تکوین فرایند کارآفرینی ایفا میکنند.
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
3
3
2010
11
22
بررسی ارتباط بین عوامل محیطی و بینالمللی شدن شرکتهای کوچک و متوسط
(مطالعه موردی: صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات)
بررسی ارتباط بین عوامل محیطی و بینالمللی شدن شرکتهای کوچک و متوسط
(مطالعه موردی: صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات)
55
79
22815
FA
کامبیز
طالبی
مهدی
تاج الدین
مهدی
سمیع زاده
Journal Article
1970
01
01
هدف این پژوهش بررسی رابطهی معناداری بین عوامل محیطی و بینالمللی شدن شرکتهای کوچک و متوسط در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران است. بدین منظور با استفاده از فرمول محاسباتی کوکران و روش نمونهگیری طبقهای، تعداد 70 نفر از مدیران 44 شرکت کوچک و متوسط بینالمللی در این صنعت انتخاب شدند و در ادامه با کمک یک پرسشنامهی 35 سوالی پنج گزینهای طیف لیکرت از آنها نظرخواهی شد. قابلیت اعتماد پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ برابر 85 درصد برآورد شد. نتایج بهدست آمده حاکی از آن است که بین عواملی مانند شدت رقابت: مشتمل بر "شدت رقابت داخلی (با ضریب همبستگی601/0)" و "شدت رقابت خارجی (693/0)"؛ "سیاستهای حمایتی دولت (679/0)"؛ و فرصتهای رشد در صنعت مشتمل بر "نرخ رشد بازار جهانی (760/0)"، "نرخ رشد صنعت (726/0)" و "رقابت وارداتی (651/0)" با متغیر "بینالمللی شدن شرکتهای کوچک و متوسط" در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. اما بین عامل تهدیدهای رشد در صنعت مشتمل بر "نرخ رشد بازار داخلی (531/0-)"، "نسبت بازار داخلی/جهانی (656/0-)"، و "سود ناخالص صنعت (591/0-)" با متغیر "بینالمللی شدن شرکتهای کوچک و متوسط" در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارتباط منفی و معناداری وجود دارد.
هدف این پژوهش بررسی رابطهی معناداری بین عوامل محیطی و بینالمللی شدن شرکتهای کوچک و متوسط در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران است. بدین منظور با استفاده از فرمول محاسباتی کوکران و روش نمونهگیری طبقهای، تعداد 70 نفر از مدیران 44 شرکت کوچک و متوسط بینالمللی در این صنعت انتخاب شدند و در ادامه با کمک یک پرسشنامهی 35 سوالی پنج گزینهای طیف لیکرت از آنها نظرخواهی شد. قابلیت اعتماد پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ برابر 85 درصد برآورد شد. نتایج بهدست آمده حاکی از آن است که بین عواملی مانند شدت رقابت: مشتمل بر "شدت رقابت داخلی (با ضریب همبستگی601/0)" و "شدت رقابت خارجی (693/0)"؛ "سیاستهای حمایتی دولت (679/0)"؛ و فرصتهای رشد در صنعت مشتمل بر "نرخ رشد بازار جهانی (760/0)"، "نرخ رشد صنعت (726/0)" و "رقابت وارداتی (651/0)" با متغیر "بینالمللی شدن شرکتهای کوچک و متوسط" در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. اما بین عامل تهدیدهای رشد در صنعت مشتمل بر "نرخ رشد بازار داخلی (531/0-)"، "نسبت بازار داخلی/جهانی (656/0-)"، و "سود ناخالص صنعت (591/0-)" با متغیر "بینالمللی شدن شرکتهای کوچک و متوسط" در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارتباط منفی و معناداری وجود دارد.
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
3
3
2010
11
22
اثرگذاری راهبرد رقابتی اولیه بر رشد بنگاههای جدید در صنعت نرمافزار ایران
اثرگذاری راهبرد رقابتی اولیه بر رشد بنگاههای جدید در صنعت نرمافزار ایران
81
102
22816
FA
علی
کرمانشاه
حسین
صامعی
Journal Article
1970
01
01
شناسایی عوامل اثرگذار بر رشد بنگاههای جدید، توجه بسیاری از تحقیقها را به خود معطوف کرده است. این تحقیق به شناسایی راهبرد رقابتی اولیهی بنگاههای جدید صنعت نرمافزار که توانستهاند به رشد بیشتری دست یابند، میپردازد. نمونهی آماری این تحقیق شامل 32 بنگاه صنعت نرمافزار ایران است که در سالهای 1380 و 1381 تاسیس شده و عضو شورای عالی انفورماتیک ایران هستند. نتایج تحقیق نشان میدهد، بنگاههای جدیدی که بر محصول و بازار اولیهی خود متمرکز بودهاند، توانستهاند نسبت به آنهایی که بهدنبال توسعهی محصولات و بازارهای متنوع بودهاند رشد بالاتری را به دست آورند. بنابراین راهبرد رقابتی اولیهی اثربخش برای بنگاههای صنعت نرمافزار ایران در بدو تاسیس، تمرکز بر محصول و بازار اولیه قلمداد می-شود. تمرکز بر محصول و بازار اولیه به بنگاههای جدید این امکان را میدهد که با تخصیص اثربخش منابع بتوانند قابلیتهای کلیدی را درون بنگاه توسعه داده و به موقعیت مناسبتری برای رشد آتی دست یابند.
شناسایی عوامل اثرگذار بر رشد بنگاههای جدید، توجه بسیاری از تحقیقها را به خود معطوف کرده است. این تحقیق به شناسایی راهبرد رقابتی اولیهی بنگاههای جدید صنعت نرمافزار که توانستهاند به رشد بیشتری دست یابند، میپردازد. نمونهی آماری این تحقیق شامل 32 بنگاه صنعت نرمافزار ایران است که در سالهای 1380 و 1381 تاسیس شده و عضو شورای عالی انفورماتیک ایران هستند. نتایج تحقیق نشان میدهد، بنگاههای جدیدی که بر محصول و بازار اولیهی خود متمرکز بودهاند، توانستهاند نسبت به آنهایی که بهدنبال توسعهی محصولات و بازارهای متنوع بودهاند رشد بالاتری را به دست آورند. بنابراین راهبرد رقابتی اولیهی اثربخش برای بنگاههای صنعت نرمافزار ایران در بدو تاسیس، تمرکز بر محصول و بازار اولیه قلمداد می-شود. تمرکز بر محصول و بازار اولیه به بنگاههای جدید این امکان را میدهد که با تخصیص اثربخش منابع بتوانند قابلیتهای کلیدی را درون بنگاه توسعه داده و به موقعیت مناسبتری برای رشد آتی دست یابند.
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
3
3
2010
11
22
رابطهی بین سرمایهی اجتماعی و کارآفرینی سازمانی
رابطهی بین سرمایهی اجتماعی و کارآفرینی سازمانی
103
129
22817
FA
میر علی
سید نقوی
مونا
عبد اله پور
Journal Article
1970
01
01
مباحث مرتبط با کارآفرینی در دنیای امروز، توجه ویژهای را به خود جلب کرده است. دربارهی ابعاد و شاخصهای کارآفرینی پژوهشهای متعددی انجام شده اما از دیدگاه این مقاله وجود بستر مناسب میتواند نقش تعیینکنندهای در توسعهی کسبوکارهای جدید داشته باشد، به این منظور این مقاله به بررسی رابطهی سرمایهی اجتماعی و کارآفرینی سازمانی در شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی ایران میپردازد. جامعهی آماری این پژوهش شامل 545 نفر از کارکنان شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی ایران و نمونهی انتخاب شده 118 نفر براساس فرمول نمونهگیری از جامعهی محدود و در سطح خطای 0.08، بوده است. برای سنجش سرمایهی اجتماعی از الگوی گروه کندی و برای سنجش کارآفرینی سازمانی از الگوی آنتونیک و هیسریچ استفاده شده و در این راستا با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی تغییرهایی در الگوی اصلی اعمال شد تا الگویِ متناسب با جامعهی آماری موردنظر بهدست آید. نتایج نشان میدهد که رابطهی مثبتی بین سرمایهی اجتماعی و کارآفرینی سازمانی وجود دارد.
مباحث مرتبط با کارآفرینی در دنیای امروز، توجه ویژهای را به خود جلب کرده است. دربارهی ابعاد و شاخصهای کارآفرینی پژوهشهای متعددی انجام شده اما از دیدگاه این مقاله وجود بستر مناسب میتواند نقش تعیینکنندهای در توسعهی کسبوکارهای جدید داشته باشد، به این منظور این مقاله به بررسی رابطهی سرمایهی اجتماعی و کارآفرینی سازمانی در شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی ایران میپردازد. جامعهی آماری این پژوهش شامل 545 نفر از کارکنان شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی ایران و نمونهی انتخاب شده 118 نفر براساس فرمول نمونهگیری از جامعهی محدود و در سطح خطای 0.08، بوده است. برای سنجش سرمایهی اجتماعی از الگوی گروه کندی و برای سنجش کارآفرینی سازمانی از الگوی آنتونیک و هیسریچ استفاده شده و در این راستا با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی تغییرهایی در الگوی اصلی اعمال شد تا الگویِ متناسب با جامعهی آماری موردنظر بهدست آید. نتایج نشان میدهد که رابطهی مثبتی بین سرمایهی اجتماعی و کارآفرینی سازمانی وجود دارد.
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
3
3
2010
11
22
سنجش سرمایهی اجتماعی و ارتباط آن با نوآوری
(مطالعه موردی: واحد تندر ایران خودرو)?
سنجش سرمایهی اجتماعی و ارتباط آن با نوآوری
(مطالعه موردی: واحد تندر ایران خودرو)?
131
155
22818
FA
علی اصغر
سعیدی
خیام
عزیزی مهر
ندا
طوسی
ریحامه
تمیزی فر
Journal Article
1970
01
01
سرمایهی اجتماعی، بهعنوان یک مفهوم، در دهههای اخیر کاربرد چشمگیری داشته و به مثابه یک دارایی برای شرکتها تلقی میشود که با بهرهگیری از آن بتوانند کارایی خود را افزایش دهند. از اینرو، این تحقیق به سنجش میزان سرمایهی اجتماعی و ارتباط آن با نوآوری در واحد تندر ایران خودرو پرداخته است. در چارچوب نظری این تحقیق از نظریهی پاتنام استفاده شده که شاخصهای سرمایهی اجتماعی را اعتماد، شبکههای اجتماعی و هنجارها معرفی میکند. با توجه به ویژگیهای کاری واحد تندر، نوآوری نیز با امکانات نرمافزاری و سختافزاری برای اجرای ایده، اهمیت دادن سازمان به ارایه ایدهها و نیز میزان نوآور بودن سازمان از نگاه پاسخگویان سنجیده شده است. روش استفاده شده در این تحقیق پیمایش بوده و با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران با عنایت به جامعهی آماری که تعداد 2908 نفر هستند 293 نفر بهعنوان جمعیت نمونه انتخاب شدند که چیزی قریب به یک دهم جامعهی آماری است.
نتایج تحقیق حکایت از آن دارد که میزان سرمایهی اجتماعی در واحد تندر ایران خودرو در حد متوسطی بوده و نتایج آزمون فرضیه نیز نشان میدهد که بین سابقهی کار با سرمایهی اجتماعی، اعتماد به مدیران و اعتماد نهادی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین بین انواع گروههای استخدامی مختلف میزان سرمایهی اجتماعی متفاوت است. بین سرمایهی اجتماعی با نوآوری و نوآور بودن سازمان رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. بین عضویت شبکهای و نوآوری و نیز اعتماد اجتماعی با نوآوری رابطه معناداری وجود داد.
سرمایهی اجتماعی، بهعنوان یک مفهوم، در دهههای اخیر کاربرد چشمگیری داشته و به مثابه یک دارایی برای شرکتها تلقی میشود که با بهرهگیری از آن بتوانند کارایی خود را افزایش دهند. از اینرو، این تحقیق به سنجش میزان سرمایهی اجتماعی و ارتباط آن با نوآوری در واحد تندر ایران خودرو پرداخته است. در چارچوب نظری این تحقیق از نظریهی پاتنام استفاده شده که شاخصهای سرمایهی اجتماعی را اعتماد، شبکههای اجتماعی و هنجارها معرفی میکند. با توجه به ویژگیهای کاری واحد تندر، نوآوری نیز با امکانات نرمافزاری و سختافزاری برای اجرای ایده، اهمیت دادن سازمان به ارایه ایدهها و نیز میزان نوآور بودن سازمان از نگاه پاسخگویان سنجیده شده است. روش استفاده شده در این تحقیق پیمایش بوده و با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران با عنایت به جامعهی آماری که تعداد 2908 نفر هستند 293 نفر بهعنوان جمعیت نمونه انتخاب شدند که چیزی قریب به یک دهم جامعهی آماری است.
نتایج تحقیق حکایت از آن دارد که میزان سرمایهی اجتماعی در واحد تندر ایران خودرو در حد متوسطی بوده و نتایج آزمون فرضیه نیز نشان میدهد که بین سابقهی کار با سرمایهی اجتماعی، اعتماد به مدیران و اعتماد نهادی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین بین انواع گروههای استخدامی مختلف میزان سرمایهی اجتماعی متفاوت است. بین سرمایهی اجتماعی با نوآوری و نوآور بودن سازمان رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. بین عضویت شبکهای و نوآوری و نیز اعتماد اجتماعی با نوآوری رابطه معناداری وجود داد.
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
3
3
2010
11
22
بررسی اثرگذاری فناوری اطلاعات بر مدیریت خطر در کسبوکارهای متوسط و بزرگ ایران
بررسی اثرگذاری فناوری اطلاعات بر مدیریت خطر در کسبوکارهای متوسط و بزرگ ایران
157
179
22819
FA
مریم
تیموری
مریم
عاشوری
Journal Article
1970
01
01
مدیریت خطر بهعنوان فرایندی مستمر و پیشبینیکننده، امری حیاتی در هر نوع فعالیت تجاری و صنعتی محسوب میشود. شناسایی خطرهای بالقوه و اقدام صحیح قبل از بُروز مسایل، حرکت سازمان را در رسیدن به اهداف مدنظر سرعت بخشیده و آثار نامطلوب را درطول حیات پروژه کاهش میدهد. این فرایند میتواند با کنترل تهدیدها نقش عمدهای در مدیریت راهبرد هر سازمان ایفا کند. امروزه در بسیاری از سازمانها بعد از منابع انسانی، زیرساختهای اطلاعاتی مهمترین سرمایهی راهبردی بهحساب میآید، زیرا توانسته با فراهم آوردن اطلاعات معتبر سبب موفقیتهای کاری شود. در این تحقیق ضمن بررسی اهمیت فرایند مدیریت خطر، فناوری اطلاعات بهعنوان یکی از عوامل تسهیلکننده در شناسایی، ارزیابی و کنترل خطر پروژهها معرفی میشود. روش بهکارگرفته شده در این تحقیق، روش پیمایشی و بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه در شرکتهای فعال در پروژههای نفتی میان متخصصان مدیریت خطر توزیع و پس از جمعآوری دادهها برای انجام آزمون فرضیه از آزمون دو جملهای (نسبت) با جامعهی آماری 300 و حجم نمونهی 64 استفاده شده است. برای بررسی اثرگذاری فناوری اطلاعات بر فرایند مدیریت خطر، شاخصهای زمان، هزینه و کیفیت تعریف شده است. تحلیل آماری دادههای جمعآوری شده نشان میدهد که اثرگذاری فناوری اطلاعات بر شاخص زمان بیش از دیگر شاخصهای هزینه و کیفیت است.
مدیریت خطر بهعنوان فرایندی مستمر و پیشبینیکننده، امری حیاتی در هر نوع فعالیت تجاری و صنعتی محسوب میشود. شناسایی خطرهای بالقوه و اقدام صحیح قبل از بُروز مسایل، حرکت سازمان را در رسیدن به اهداف مدنظر سرعت بخشیده و آثار نامطلوب را درطول حیات پروژه کاهش میدهد. این فرایند میتواند با کنترل تهدیدها نقش عمدهای در مدیریت راهبرد هر سازمان ایفا کند. امروزه در بسیاری از سازمانها بعد از منابع انسانی، زیرساختهای اطلاعاتی مهمترین سرمایهی راهبردی بهحساب میآید، زیرا توانسته با فراهم آوردن اطلاعات معتبر سبب موفقیتهای کاری شود. در این تحقیق ضمن بررسی اهمیت فرایند مدیریت خطر، فناوری اطلاعات بهعنوان یکی از عوامل تسهیلکننده در شناسایی، ارزیابی و کنترل خطر پروژهها معرفی میشود. روش بهکارگرفته شده در این تحقیق، روش پیمایشی و بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه در شرکتهای فعال در پروژههای نفتی میان متخصصان مدیریت خطر توزیع و پس از جمعآوری دادهها برای انجام آزمون فرضیه از آزمون دو جملهای (نسبت) با جامعهی آماری 300 و حجم نمونهی 64 استفاده شده است. برای بررسی اثرگذاری فناوری اطلاعات بر فرایند مدیریت خطر، شاخصهای زمان، هزینه و کیفیت تعریف شده است. تحلیل آماری دادههای جمعآوری شده نشان میدهد که اثرگذاری فناوری اطلاعات بر شاخص زمان بیش از دیگر شاخصهای هزینه و کیفیت است.
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
3
3
2010
11
22
کارآفرینی خانگی:
انگیزهها و نقش عوامل جمعیتشناختی بر آن
کارآفرینی خانگی:
انگیزهها و نقش عوامل جمعیتشناختی بر آن
181
203
22820
FA
حسین
خنیفر
هادی
احمدی آرزم
محسن
زمانی فر
Journal Article
1970
01
01
کسبوکارهای خانگی یکی از مهمترین بخشهای کسبوکار هستند که در سالهای اخیر مراجع سیاستگذاری در کشورهای مختلف به آن توجه کرده و حمایت میکنند. محاسنی که بر کسبوکارهای خرد مترتب است (همچون چابکی و انعطافپذیری) در کنار مزایایی که خانه بهعنوان محل کسبوکار در اختیار افراد قرار میدهد (همچون حذف هزینههای محل فعالیت) انگیزههای مضاعفی را در افراد برای گرایش بهسمت چنین کسبوکارهایی را ایجاد کرده است. این تحقیق بهدنبال شناسایی عوامل (انگیزههای) اثرگذار بر تصمیم افراد در کارآفرینی خانگی بوده و جامعهی آماری شامل کلیهی کارآموزان مرکز فنی و حرفهای یزد به تعداد 254 نفر میشود. نتایج آزمون تحلیل عاملی اکتشافی نشان میدهد که پنج عامل (به ترتیب اهمیت: انگیزههای کارآفرینانه، خانوادگی، کارجویانه، مالی و اعتقادی) در مجموع بیش از 60 درصد این انگیزهها را تبیین میکند. همچنین نتایح آزمون مقایسهی میانگینها در میان دو جامعهی مستقل نشان میدهد که بین متغیرهای جنسیت و تاهل با این انگیزهها رابطه وجود دارد. درحالیکه در مورد انگیزههای کارآفرینانه،کارجویانه و اعتقادی هیچ تفاوتی میان زنان و مردان و همچنین متاهلان و مجردها به دست نیامد. انگیزههای خانوادگی در زنان و متاهلان درمقایسه با مردان و مجردها قویتر بوده و برعکس انگیزههای مالی درمردان قویتر از زنان است.
کسبوکارهای خانگی یکی از مهمترین بخشهای کسبوکار هستند که در سالهای اخیر مراجع سیاستگذاری در کشورهای مختلف به آن توجه کرده و حمایت میکنند. محاسنی که بر کسبوکارهای خرد مترتب است (همچون چابکی و انعطافپذیری) در کنار مزایایی که خانه بهعنوان محل کسبوکار در اختیار افراد قرار میدهد (همچون حذف هزینههای محل فعالیت) انگیزههای مضاعفی را در افراد برای گرایش بهسمت چنین کسبوکارهایی را ایجاد کرده است. این تحقیق بهدنبال شناسایی عوامل (انگیزههای) اثرگذار بر تصمیم افراد در کارآفرینی خانگی بوده و جامعهی آماری شامل کلیهی کارآموزان مرکز فنی و حرفهای یزد به تعداد 254 نفر میشود. نتایج آزمون تحلیل عاملی اکتشافی نشان میدهد که پنج عامل (به ترتیب اهمیت: انگیزههای کارآفرینانه، خانوادگی، کارجویانه، مالی و اعتقادی) در مجموع بیش از 60 درصد این انگیزهها را تبیین میکند. همچنین نتایح آزمون مقایسهی میانگینها در میان دو جامعهی مستقل نشان میدهد که بین متغیرهای جنسیت و تاهل با این انگیزهها رابطه وجود دارد. درحالیکه در مورد انگیزههای کارآفرینانه،کارجویانه و اعتقادی هیچ تفاوتی میان زنان و مردان و همچنین متاهلان و مجردها به دست نیامد. انگیزههای خانوادگی در زنان و متاهلان درمقایسه با مردان و مجردها قویتر بوده و برعکس انگیزههای مالی درمردان قویتر از زنان است.