دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226612320191122Effective Causes in Transferring Intention to Action in Entrepreneurial Value Creationعلل تأثیرگذار در انتقال قصد به عمل در خلق ارزش کارآفرینانه3213397470110.22059/jed.2019.290487.653146FAامیرامامیگروه کسب و کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0002-2680-8628Journal Article20191009The purpose of this study is to discover factors that affect the transformation of entrepreneurial intention to action in value creation. In this article, the construct of the entrepreneurial propensity for market analysis (EPMA)(Emami and Klein, 2020) is used as the mediator between value creation intention and action. The role of action, as the consequence of this construct and its driving factors, as its causes, have been conceptualized in this article. The relationships between the consequences and the causes have been investigated using structural equation modeling (SEM). This study uses a longitudinal survey method and the samples of entrepreneurs in this research are individuals from science and technology parks in Iran. Results indicate that the entrepreneur’s attitude towards value creation and self-efficacy has a significant effect on the action; however, social norms, as the prerequisite of intention, do not affect action. As a result, the impact of entrepreneurial self-efficacy on the perceptions of planned behaviors (intention and action) is greater than EPMA.هدف این پژوهش، کشف عواملی است که در رابطه قصد- عمل در خلق ارزش تأثیرگذارند. در این مقاله از سازه "میل به ارزیابی کارآفرینانه"، بهعنوان رابط میانجی بین قصد و عمل در خلق ارزش استفاده شده است. نقش عمل بهعنوان پیامد این سازه و قصد و عوامل محرک آن بهعنوان علل، مفهومپردازی شده است. روش پژوهش از منظر هدف، کاربردی و برحسب روش گردآوری اطلاعات، پیمایشی-کمّی است که بهصورت طولی انجام شده است. جامعه تحقیق، کارآفرینان پارکهای علموفناوری کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند. مقطع زمانی جمعآوری دادهها، سالهای 1395 تا 1396 است. نمونه تحقیق شامل 213 نفر است که با روش نمونهگیری مرحلهای و منظم بهدست آمده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد با پرسشهای بستهپاسخ است. روابط بین پیامد و علل نیز با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد: نگرش کارآفرینان به خلق ارزش و خودباوری، بر عمل تأثیر مثبت و معنادار دارد، اما هنجارهای اجتماعی که از پیشنیازهای مهم قصد است، تأثیری بر اقدام به خلق ارزش ندارند. در مجموع، تأثیر خودباوری کارآفرینانه بر ادراکات مربوط به رفتارهای برنامهریزی شده بیشتر است (قصد و عمل) تا بر میل به ارزیابی کارآفرینانه.https://jed.ut.ac.ir/article_74701_954ad3b4417a37d0d7cbc54787fd26a4.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226612320191122Configurating Dimensions of cooperative-oriented entrepreneurship ecosystem within small rural enterprisesطراحی الگوی زیست بوم کارآفرینی درکسب و کارهای روستایی تعاون محور3413607419610.22059/jed.2019.286203.653083FAغلامحسینحسینی نیاعضو هیئت علمی دانشگاه تهران0000-0002-5746-6237وحیدعلی ابادیدانشگاه بوعلی سیناپوریاعطائیگروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20190526Today, the economies of developed countries are based on the small and medium enterprises. An important condition for sustained success in the current economy is the expansion of small enterprises. They play an important role in consolidating incomes, economic growth and community employment. In this regard, the present study was conducted to design the model of the cooperative-oriented entrepreneurship ecosystem in rural home-based entreprises. The present study is an applied and descriptive-survey research. In this study, fuzzy analytic hierarchy process (FAHP) was used. In-depth study of theoretical sources was conducted to identify the dimensions of entrepreneurial ecosystem in cooperative rural businesses. The research population was 25 experts in the field of rural entrepreneurship who participated for prioritizing and measuring relative importance of themes and sub-themes. 30 sub-themes were extracted, which were placed in six main themes. The Holsty formula was used to confirm the reliability, which was 0.088. The findings showed that the political dimension (explicit support of cooperative-oriented entrepreneurship in the country), socio-cultural (building self-confidence in local investors), financing (financial support and facility support from cooperative-oriented entreprises) and the market (creating entrepreneurship networks and international cooperation) were of greater importance in a cooperative-oriented entreprises ecosystem in home-based entreprises.کشورهای در حال توسعه تعاونیها توانستهاند در قالبهای کوچکمقیاس، بخش قابلملاحظهای از نیروی انسانی را بهکار گرفته و سهمشان را در تولید ناخالص ملی و حتی همبستگی و وحدت اجتماعی افزایش دهند. برهمین اساس، این پژوهش با هدف طراحی الگوی زیستبوم کارآفرینی در کسبوکارهای روستاییِ تعاونمحور انجام شده است. پژوهش حاضر، کاربردی و از منظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی-پیمایشی است. برای نیل به هدف پژوهش، از رویکرد تحلیل سلسلهمراتبی فازی استفاده شد. نخست بهمنظور شناسایی ابعاد و مؤلفههای زیستبوم کارآفرینی در کسبوکارهای روستاییِ تعاونمحور، به مطالعه عمیق منابع نظری پرداخته شد. جامعه تحقیق 25نفر از متخصصان کلیدی در زمینه کارآفرینی روستایی بودند که برای ارجحیتبندی و سنجش اهمیت نسبی معیارها و زیرمعیارها از آنها استفاده شد. یافتههای تحلیل سلسلهمراتبی فازی این نتایج را نشان داد: بُعد سیاسی (حمایت صریح از کارآفرینی تعاونمحور در اسناد بالادستی کشور)، فرهنگی-اجتماعی (کاهش ریسک مالی در سرمایهگذاران محلی)، تأمین مالی (تأمین مالی ارزانقیمت کسبوکارهای روستاییِ تعاونمحور)، بُعد حمایتی (بهبود همهجانبۀ زیرساختها (ارتباطی، مالی و....)) و بازار (ایجاد شبکههای ارتباطی در بین کارآفرینان ایرانی و بینالمللی)، از اهمیت بیشتری در یک اکوسیستم کارآفرینی در کسبوکارهای روستاییِ تعاونمحور برخوردارند.https://jed.ut.ac.ir/article_74196_1162f26e0913f209dcc9eb5f61134e3c.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226612320191122The impact of the structural characteristics of the entrepreneurial team on the performance of IT business: the role of the environmental dynamism and entrepreneurial networkتاثیر ویژگی های ساختاری تیم کارآفرینانه بر عملکرد کسب و کارهای فعال در صنعت فناوری اطلاعات: تبیین جایگاه محیط و شبکه کارآفرینانه3613807419310.22059/jed.2019.271050.652823FAکامبیزطالبیهیت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران0000-0002-2448-6581رضامحمدکاظمیکسب و کار جدید، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000000254427857مهدیعلیزادهدانشجو0000-0002-6875-2431Journal Article20190308The entrepreneurial team is the prevailing form of business foundation in the IT industry. Therefore, much of the attention drawn by the entrepreneurial team in the IT context. Despite positive performance impact of the structure of the entrepreneurial team found in the traditional context, there was little reconciliation among studies in the IT context. Data gathered using a made questionnaire randomly, from a sample of 98 founders in IT firms founded by an entrepreneurial team in Tehran. Structural Equation Modeling (SEM) used to analyze data. Cronbach’s alpha for all constructs was over 0.7 and Average Variance Extracted (AVE) for them was well above the threshold of 0.5, providing support for both the reliability and validity of data gathering tool. This study revealed that the lack of explanations on the mechanism by which the structure of the entrepreneurial team affects performance was the source of contradictions. Our results show that the size and the diversity of the entrepreneurial team, affected by the level of environmental dynamism, affect the level of access to resources via the creation of the entrepreneurial network and leads to superior performance results.تیم کارآفرینانه، رایجترین نهاد بنیانگذار کسبوکار در صنعت فناوری اطلاعات است. تشکیل کسبوکار توسط تیمکارآفرینانه، آثار مثبتی در نتایج عملکرد آن دارد. با اینحال، در زمینه فناوری اطلاعات توافق چندانی در مورد تأثیر ویژگیهای ساختاری تیم کارآفرینانه بر عملکرد کسبوکار وجود ندارد. پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی بوده و از منظر گردآوری دادهها توصیفی-همبستگی است. دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه محققساخته و با روش تصادفی ساده، از 98 نفر ازمدیران کسبوکار فعال در صنعت فناوری اطلاعات در شهر تهران که بهطور تیمی راهاندازی و اداره میشدند، گردآوری شده و تحلیل دادهها با رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری انجام یافته است. آلفای کرونباخ برای تمامی سازهها بالاتر از 7/0 و مقدار میانگین واریانس استخراج شده بالاتر از 5/0 بوده و روایی و پایایی سازهها تأیید شد. دلیل تناقضات پیشین، عدم تبیین سازوکار تأثیر ساختار تیم کارآفرینانه بر عملکرد کسبوکار است. براساس نتایج، اندازه و تنوع تیم کارآفرینانه همزمان که از پویایی محیط تأثیر میپذیرد، از طریق ایجاد دسترسی بالاتر به منابع ناشی از شبکه کارآفرینانه گستردهتری که خود معلول اندازه بزرگتر و تنوع بیشتر تیم کارآفرینانه است، عملکرد کسبوکار را تحت تأثیر قرار میدهد.https://jed.ut.ac.ir/article_74193_944ea7ceccb933e7e1051e79ee3837d7.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226612320191122Why some entrepreneurs commit to business ethics, report of a Glaserian grounded theory researchچرایی پای بندی بعضی کارافرینان به اخلاق کسب و کار -گزارش پژوهشی مبتنی بر نظریه داده بنیاد کلاسیک (گلیزری)3814007419710.22059/jed.2019.287618.653101FAمهردادآقامحمدیدانشکده کارآفرینی دانشگاه تهرانقنبرمحمدی الیاسیدانشگاه تهران، استادیار0000-0002-1186-5961Journal Article20190826Today public opinion and researchers in Iran believe violation of ethical principles is undeniable reality and public concern. However, there are successful entrepreneurs in food industry which their commitment to business ethics is rare. Due to need to deep understanding of alive experience of successful entrepreneurs and they flourish in business ethical actions, this applied qualitative research tries to explore subjects’ understanding of business ethics essence and their reasons to commitment to it, by classic grounded theory. Authors tried to explain their business ethical experiences on through deep interviews and find reasons to commitment. Research population is Iranian food industry successful entrepreneurs which identified by criterion like owners ownership of established firms, repeated innovation, ownership of brand; final selection has been down by purposeful sampling. Data has been gathered through ten event based interviews. Data analysis has been done through two real and theoretical coding by using classic grounded theory. Findings are that subjects have different understanding from business ethics. Their main concern is acquire benefit (interest and BREKAT) through guaranteed way and it is fulfilled by balancing self-interests and stakeholders interests in business weightier. However, stakeholders are different in their views. The reason for their commitment to business ethics is benefit which is functionalistic. Though, benefit for some of them is economic interest and business development, for others it is economic interest and BAREKAT which is result of satisfaction of latent stakeholder of business.امروزه افکار عمومی و محققان کشورمان، تخطیِ برخی از فعالان کسبوکار از اصول اخلاقی را واقعیتی انکارناپذیر میدانند. درعینحال، میتوان کارآفرینان موفقی را در صنعت غذا یافت که پایبندی آنان به اخلاق کسبوکار، زبانزد خبرگان کسبوکار است. نظر به ضرورت درک عمیق از ساختار تجربه زیسته این افراد، پژوهش کاربردی و کیفی حاضر با راهبرد نظریه دادهبنیاد تلاش دارد به دلایل التزام آنان به اخلاق کسبوکار وقوف یابد. مؤلفان تلاش کردند تجربیات اخلاقی کسبوکاری مشارکتکنندگان را طی مصاحبههای عمیق بررسی و دلایل پایبندی آنان به اخلاق کسبوکار را احصاء کنند. جامعه پژوهشی منتخب، "کارآفرینان موفق صنایع غذایی" ایرانی بودند که واجد ویژگیهای شهرت به اخلاقمداری در کسبوکار، مالکیت کسبوکار تثبیت شده و داشتن برند و نوآوری مکرر در محصول بودند. نمونههای نهایی نیز به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و دادههای میدانی طی ده مصاحبه واقعمحور جمعآوری شد. تحلیل دادهها، با پیروی از نظریه دادهبنیاد کلاسیک انجام شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که کارآفرینان مذکور تلقی دو گانهای از اخلاق کسبوکار دارند. دغدغه آنان در کسبوکار، کسب فایده (سود و برکت) است که از طریق موازنه منافع کارآفرین و ذینفعان برطرف میشود. دلیل پایبندیشان نیز فایدهمندی اخلاق است؛ یعنی التزام به اخلاق کسبوکار معطوف به فواید مادی و معنوی است که از اخلاق نصیبشان میشود.
https://jed.ut.ac.ir/article_74197_d6f255e60566c62b40e9064d6900c938.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226612320191122Formulation and application of a framework for assessing ICT-based startups’ ecosystem in Ilam Provinceتدوین و کاربست چارچوبی برای ارزیابی زیست بوم کسبوکارهای نوپای مبتنی بر فاوا در استان ایلام4014207419510.22059/jed.2019.286047.653086FAهمایونمرادنژادیعضو هیات علمیمحمدشریفشریف زادهدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان0000-0002-7923-0225مرجانواحدیاستادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایرانحسینمهدی زادهاستادیار گروه کارآفرینی و توسعه روستایی دانشگاه ایلامJournal Article20190805The purpose of this applied research was to formulate and apply a framework for assessing the ecosystem of ICT startup businesses in Ilam province using an exploratory mixed methodology. In the first phase, based on the formulations of the focus group and with the participation of 14 ICT key informants, a framework for three levels of ecosystem components, dimensions and indicators, and seven components (policy, finance, culture, support, human capital, market and Environmental attractiveness) was identified. In the second phase, using the AHP method, the importance degree of each dual criterion of the importance and accessibility amount was calculated and then by using the weights obtained, the identified indicators in the first phase, ranked by the using TOPSIS model. Respondents at this phase were also former participants in focus group who were selected among the ICT startup ecosystem stakeholders in Ilam province through purposeful sampling. The research instrument was a researcher-made questionnaire based on the findings of the first phase. Assessing the status of the ICT- based startups ecosystem showed that there is the highest gap in dimensions of the government, insurance and tax, financial capital, cultural role models, support services and startup networkاین پژوهشِ کاربردی با هدف تدوین و کاربست چارچوبی برای ارزیابی زیستبوم کسبوکارهای نوپای فاوا در استان ایلام و با بهرهگیری از روش آمیخته اکتشافی، به انجام رسید. در مرحله تدوین، با تشکیل گروه کانونی و مشارکت 14 نفر از خبرگان کسبوکارهای فاوا، چارچوبی در سه سطح مؤلفهها، ابعاد و نشانگرهای زیستبوم تدوین شده و هفت مؤلفه (سیاست، تأمین مالی، فرهنگ، پشتیبانی، سرمایه انسانی، بازار و جذابیت محیطی) شناسایی شد. در مرحله کاربست، با بهکارگیری روش فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP)، درجه اهمیت هرکدام از معیارهای دوگانه «میزان اهمیت» و «میزان دسترسی» برای رتبهبندی محاسبه شده و سپس، با استفاده از وزنهای بهدست آمده، نشانگرهای شناساییشده در مرحله تدوین، با استفاده از مدل TOPSIS رتبهبندی شدند. پاسخگویان در این مرحله نیز 14 مشارکتکنندهی مرحله پیشین بودند که از بین فعالان زیستبوم کسبوکارهای نوپای فاوا در استان ایلام با شیوه نمونهگیری هدفمند برگزیده شده بودند. ابزار تحقیق نیز پرسشنامه محققساخته براساس یافتههای مرحله پیشین بود. ارزیابی وضعیت زیستبوم کسبوکار موردمطالعه نشان داد که بیشترین میزان شکاف در ابعاد دولت، بیمه و مالیات، سرمایه مالی، الگوسازی فرهنگی، خدمات حمایتی و شبکه استارتآپی وجود دارد.https://jed.ut.ac.ir/article_74195_8183ac85554086414515f8f3751db038.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226612320191122Designing a Comprehensive Model of Entrepreneurial Opportunity Window In the supply chain using meta-synthesis methodطراحی الگوی پنجره فرصت کارآفرینی در زنجیره تامین با استفاده از روش فراترکیب4214407419410.22059/jed.2019.285314.653074FAهادیمفتاحیدانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت،واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایرانفرهادوفاییاستادیار،گروه مدیریت،دانشگاه کردستان،کردستان،ایرانفرشیدنمامیاناستادیار گروه مدیریت، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایرانصید مهدیویسهاستادیار،گروه مدیریت،دانشگاه ایلام،ایلام،ایرانJournal Article20190522Discovering and employing entrepreneurship opportunities is one of the most important principles of the supply chain entrepreneurship.But, entrepreneurial opportunities have been very transient and have a specific frame as the openness of this frame has a time limit. If this time is up, they will no longer be considered an opportunity and the window will close. Understanding the signs and signals of opening windows of opportunity across the supply chain to exploit opportunities is the subject of this research. In this research, based on the meta-synthesis quantitative method and Studying past texts and documents, about 295 papers and books (internal and external sources) have been reviewed. Then, in order to refine and control the quality of the texts, using the critical evaluation skills, 36 final papers were selected; after reviewing and combining the common concepts and also analyzing The reliability of the dimensions and the obtained components With the help of experts and using the CAPA index, the final model of the opportunity window in the supply chain based on changes in 8 main Category (Economic changes, social and cultural changes, political and legal changes, technology changes, new knowledge, market failures, industry and market changes and demographic changes) and 37 tem has been presented. This model can be considered as the basis for managers planning throughout the supply chain to create entrepreneurshipکشف و بهکارگیری فرصتهای کارآفرینی از اصول مهم زنجیره تأمین کارآفرینانه است. اما فرصتهای کارآفرینی دارای یک فریم خاصاند که باز بودن آن محدودیت زمانی دارد. در این معنا اگر این زمان بهسر آید، دیگر فرصت تلقی نمیشوند و پنجره بسته خواهد شد. طراحی مدلی برای شناخت علائم و سیگنالهای بازبودن پنجرههای فرصت در سرتاسر زنجیره تأمین بهمنظور بهرهبرداری از فرصتها، هدف این تحقیق است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، برحسب گردآوری دادهها از نوع اسنادی– فراترکیب و از نوع پژوهشهای غیرآزمایشی (توصیفی) است. در این تحقیق براساس روش فراترکیب، 295 مقاله و کتاب (منابع داخلی و خارجی) مورد بررسی قرار گرفته است. سپس برای پالایش و کنترل کیفیت متون، با استفاده از روش مهارتهای ارزیابی ضروری، 36 مقاله نهایی انتخاب شده و پس از بازنگری، ترکیب مفاهیم مشترک و سنجش پایایی ابعاد و مؤلفههای بهدست آمده با کمک خبرگان و استفاده از شاخص کاپا، نتایج تحقیق با عنوان مدل پنجره فرصت در زنجیره تأمین، براساس تغییرات در 8 مقوله اصلی (تغییرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، قانونی، تکنولوژی، دانش جدید، نقایص بازار، صنعت و بازار و تغییرات جمعیتی) و 34 تِم ارائه شده است. این الگو میتواند بهعنوان مبنایی برای برنامهریزی مدیران در سرتاسر زنجیره تأمین ایجاد کارآفرینی مدنظر قرار گیرد.https://jed.ut.ac.ir/article_74194_00637bc79e74f3275f8084a011e776f6.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226612320191122Nascent Entrepreneurs' Behavior Expected by Investors in the Process of Investmentمدل رفتار مورد انتظار سرمایهگذاران از کارآفرینان نوپا در فرآیند سرمایهگذاری4414607419810.22059/jed.2019.287932.653107FAمصطفیموسوی رضویدانشجوی دکتری/گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحمد حسنمبارکیعضو هیئت علمی/گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-0698-2071حمیدپاداشعضو هیئت علمی/گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20190711One of the main obstacles on the way of nascent entrepreneurs to create and develop their businesses is gaining financial resources. A common method of financing for nascent entrepreneurs is to use the resources that investors can provide. The entrepreneurs' tendency to attract these financial resources, as well as the limitation of the investors' financial resources gives special significance to the way investors select their new investments. In the present paper, thus, attempt has been made to identify and model the behavior of nascent entrepreneurs expected by investors in the process of investment. To this purpose, we utilized the qualitative method, and Grounded Theory with a systematic approach. The sample population in this study included all active investors in venture capitalists and accelerators in the province of Tehran who have at least had one experience of investing on nascent entrepreneurs. Sampling from the population continued up to the point of theoretical saturation, which was achieved in the twelfth interview. The results revealed that having an entrepreneurial spirit, sociability, and strategic behavior are among the most important features investors expect from nascent entrepreneurs.دشواری دسترسی به منابع مالی توسط کارآفرینان نوپا و محدودبودن منابع مالی سرمایهگذاران، سبب میشود نحوه تفکر و انتظار سرمایهگذاران در مورد انتخاب سرمایهگذاریهای جدید حائز اهمیت باشد. هدف این مقاله، طراحی الگوی رفتار موردانتظار سرمایهگذاران از کارآفرینان نوپا در فرآیند سرمایهگذاری است. برای این منظور و برحسب گردآوری اطلاعات کیفی، از نظریه برخاسته از دادهها با رویکرد سیستماتیک بهره گرفته و به این ترتیب پژوهشی کاربردی در این زمینه انجام شده است. جامعه آماری موردنظر این پژوهش شامل تمام سرمایهگذاران مخاطرهپذیر و سرمایهگذاران فعال در شتابدهندههای استان تهران است که حداقل یک تجربه سرمایهگذاری در مرحله ایجاد کسبوکار روی کارآفرینان نوپا داشتهاند. نمونهگیری نظری از این جامعه تا رسیدن به مرحله اشباع نظری ادامه یافت و در مصاحبه دوازدهم محقق شد. نتایج حاصل از این مطالعه بیانگر آن است که داشتن روحیه کارآفرینانه و رفتار اجتماعی و استراتژیک کارآفرینان نوپا، از جمله مهمترین رفتارهای موردانتظار سرمایهگذاران از کارآفرینان نوپا در فرآیند سرمایهگذاری است.https://jed.ut.ac.ir/article_74198_0e675a67a242fbcd8a7fab7fb9d8968c.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226612320191122The effect of personal financial characteristics on entrepreneurial intentions of students from the Faculty of Entrepreneurship, University of Tehranتأثیر ویژگیهای فردی در حوزه مالی بر قصد کارآفرینانه دانشجویان دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران4614807475810.22059/jed.2020.289669.653130FAگلبرگصادقیکارشناس ارشد کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهرانافسانهباقریگروه توسعه ی کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران0000-0002-2986-8001هستیچیت سازانگروه کسب و کار، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران0000000347403301Journal Article20190930Studies have shown the significant impact of entrepreneurial intention on starting and running a business and the importance of financial issues on the formation of entrepreneurial intention. However, few research has been done on financial issues and their impact on entrepreneurial intention, especially among university students. Therefore, the main objective of this paper is to use the theory of planned behavior to investigate the effect of personal financial characteristics such as (financial optimism, perceived access to finance, financial self-efficacy and financial overconfidence) on entrepreneurial intentions of students from Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran. In terms of purpose, this research is practical, and in terms of nature, it is a quantitative- correlation study. A sample of 294 postgraduate students from the Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran was selected using the random sampling method. A questionnaire was used for data collection and AMOS24, SPSS21 software was used for data analysis. The results showed that personal financial characteristics had a positive and significant effect on entrepreneurial intention of students. In addition, the results of this study showed that financial optimism and perceived access to finance had a positive and significant effect on students’ entrepreneurial intention, but financial self-efficacy and financial overconfidence were not significantly correlated with students' entrepreneurial intention.در حالیکه پژوهشهای بسیاری تأثیر معنادار قصد کارآفرینانه بر راهاندازی و ادارهی کسبوکار و اهمیت بهسزای مباحث مالی بر شکلگیری قصد کارآفرینانه را نشان دادهاند، اما تاکنون کمتر به مباحث مالی و تأثیر آن بر قصد کارآفرینانه، بهخصوص در میان دانشجویان، پرداخته شده است. هدف اصلی این مقاله آن است که با استفاده از نظریه رفتار برنامهریزی شده، به بررسی تأثیر ویژگیهای فردی در زمینه مالی (همچون خوشبینی مالی، درک دسترسی مالی، خودباوری مالی و اعتمادبهنفس بیشازحد در حوزه مالی) بر قصد کارآفرینانه دانشجویان بپردازد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از منظر ماهیت از نوع کمّی-همبستگی است. 294نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، به روش نمونهگیری تصادفی ساده برای شرکت در این پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهای که محقق تنظیم کرده است و برای تحلیل دادهها از نرمافزار AMOS 24 وSPSS21 استفاده شد. نتایج نشان داد، ویژگیهای فردی در حوزه مالی، بر قصد کارآفرینانه دانشجویان تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین خوشبینی مالی و درک دسترسی مالی بر قصد کارآفرینانه دانشجویان تأثیر مثبت و معنادار دارد، اما خودباوری و اعتمادبهنفس بیشازحد در حوزه مالی بر قصد کارآفرینانه دانشجویان تأثیر معنادار ندارد. https://jed.ut.ac.ir/article_74758_a4e601877168fa2de7be50460e3c650f.pdf