دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226611220180823Knowledge Transfer Process in Family Businesses: a grounded theory approachواکاوی فرآیند انتقال دانش در کسبوکارهای خانوادگی: رویکرد نظریة دادهبنیاد2012206807810.22059/jed.2018.257246.652583FAعبداللهاحمدی کافشانیدانشجوی دکتری کارآفرینی، دانشگاه تهرانپوریانوریدکتری کارآفرینی دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهرانکامبیزطالبیاستاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران0000-0002-2448-6581Journal Article20180404Abstract: Family businesses play an important role in the economic development and survival of the society. Many large companies have been founded and managed by families around the world. One of the most important processes in a family business is substitution and knowledge transfer, which guarantees the survival of family businesses and transfers knowledge from a generation to next generations. This research is fundamental by its purpose and qualitative by its data gathering method. The purpose of this study is to identify the knowledge transfer process in family businesses, using the grounded theory approach and analyzing the data from 24 interviews. After 21 interviews, we reached Theoretical saturation but we continue until 24 cases. According to our findings, maintaining credibility, the existence of knowledge sources and the desire to survive are the causal conditions affecting the process of knowledge transfer in family businesses. Family values and culture are the context conditions, common aspirations, confidence in the source of knowledge and strong relationship as innerving conditions, Motivation and commitment as strategies and survival of the business and maintaining competitive advantage as consequences.کسبوکارهای خانوادگی نقش مهمی در رشد و بقای اقتصاد کشورها ایفا میکنند و بسیاری از شرکتها و بنگاههای بزرگ و بنام بهصورت کسبوکار خانوادگی برپا شده و اداره میشوند. یکی از فرآیندهای مهم در کسبوکارهای خانوادگی فرآیند جانشینی و انتقال دانش است که ضامن بقا در کسبوکارهای خانوادگی بوده و طی آن دانش از نسلی به نسلهای دیگر منتقل میشود. این پژوهش بر حسب هدف بنیادی و از نظر شیوة گردآوری دادهها کیفی است و با هدف شناسایی فرآیند انتقال دانش در کسبوکارهای خانوادگی انجام شد. برای این منظور از رویکرد نظریة دادهبنیاد بهره گرفته شد و 24 مصاحبه انجام شد که از مصاحبه 21 به بعد، تحلیل دادهها منجر به کشف مفاهیم ومقولههای جدیدی نشد. با این وجود، برای اطمینان از حصول اشباع نظری، 3 مصاحبة دیگر نیز انجام شده و دادههای مربوط به آنها تحلیل شد. براساس یافتههای این پژوهش حفظ اعتبار، وجود منابع دانش و تمایل به بقاء بنگاه بهعنوان عوامل علّی که بر فرآیند انتقال دانش در کسبوکارهای خانوادگی تأثیر دارند، شناسایی شدند. ارزشهای خانوادگی و فرهنگ بهعنوان عوامل زمینهای، آرزوهای مشترک، اطمینان به منبع دانش و روابط قوی بهعنوان عوامل میانجی شناسایی شد. انگیزش و تعهد بهعنوان راهبردها و بقای کسبوکار و حفظ مزیت رقابتی بهعنوان پیامدها استخراج شدند.https://jed.ut.ac.ir/article_68078_84f0fd7196526bc73bbe9bd718479f79.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226611220180823Identification of dimensions Entrepreneurial Awareness Model Based on the Human Information Processing Approach (case: Entrepreneurs of Tehran and Alborz Provinces)شناسایی ابعاد هوشیاری کارآفرینانه بر مبنای رویکرد پردازش اطلاعات انسانی (مورد مطالعه: کارآفرینان استان تهران و البرز)2212406807910.22059/jed.2018.68079FAمحمدرضاطالبی کوهستانیدانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی قزوینسید مهدیالوانیدانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوینسید محتبیمحمودزادهاستادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطباییمحمدعطاییاستادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوینJournal Article20180501This article investigates the basis of entrepreneurial alertness using the theoretical approach of cognitive psychology and relates it to existing theories in the field of entrepreneurship. The purpose of the research was to identify the dimensions of entrepreneurial alertness and their relationship to the above construct in a model in order to better understand the concept of entrepreneurial alertness. In this research, by using a mixed method (interwined) first the previous results and findings were analyzed based on the qualitative meta-synthesis method and utilizing an open coding tool and the phenomenon of entrepreneurial alertness was classified into four dimensions of prior knowledge, successful intelligence, mindfulness and market analysis, and 24 components accordance with the seventh steps of the Sandelwski and Barroso methods. The statistical population of the study consisted of 262 entrepreneurs from Tehran and Alborz provinces. Using Cochran's formula, the volume of the sample was calculated as 157 people and the samples were selected by simple random sampling. Data were collected through the researcher made questionnaires which prepared by researchers of this study. Data analysis was performed using the structural equation modeling method through Amos24 software. The results of the research indicated the significant relationship between prior knowledge and market analysis; mindfulness on market analysis; mindfulness and entrepreneurial alertness; market analysis and entrepreneurial alertness; recognizing opportunity and entrepreneurial alertness. The results also show an insignificant relationship between successful intelligence and market analysis.این مقاله با استفاده از رویکرد نظری روانشناسی شناختی به بررسی مبنای هوشیاری کارآفرینانه میپردازد و آن را به نظریههای موجود در حوزة کارآفرینی ارتباط میدهد. هدف پژوهش، شناسایی ابعاد هوشیاری کارآفرینانه و رابطة آنها بر سازة بیانشده در قالب یک مدل بهمنظور درک هر چه بهتر مفهوم هوشیاری کارآفرینانه بوده است. این مطالعه براساس هدف کاربردی از نوع روش آمیخته بههم تنیده بوده و براساس روش کیفی فرا ترکیب و با استفاده از ابزار کدگذاری باز، به تحلیل نتایج و یافتههای قبلی پرداخته شد و مطابق گامهای هفتگانۀ روش سندلوسکی و بارسو، پدیدة هوشیاری کارفرینانه در چهار بُعد دانش پیشین، هوش موفق، ذهنآگاهی و تحلیل بازار و 22 مؤلفه طبقهبندی شد. جامعة آماری پژوهش، شامل262 نفر از کارآفرینان استان تهران و البرز بود، با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه157 نفر محاسبه شد و نمونههای پژوهش با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامههای تدوین شده توسط پژوهشگران این تحقیق جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل اطلاعات با استفاده از روش مدلسازی معادلههای ساختاری و از طریق نرمافزار آموس 24 انجام شده است. نتایج پژوهش رابطة معناداری بین دانش پیشین و تحلیل بازار؛ ذهنآگاهی و تحلیل بازار؛ ذهنآگاهی و هوشیاری کارآفرینانه؛ تحلیل بازار و هوشیاری کارآفرینانه؛ تشخیص فرصت و هوشیاری کارآفرینانه نشان داد. همچنین نتایج پژوهش بیانگر رابطة معناداری بین هوش موفق و تحلیل بازار نبود. https://jed.ut.ac.ir/article_68079_61b10905f1c9eb7ae9371d462c205105.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226611220180908Identifying Challenges related with outputs of of Business Development Service Centers in Iranشناسایی چالشهای ورودی مراکز خدمات توسعة کسبوکار ایران2412596810710.22059/jed.2018.68107FAژیلاترابیدانشجوی دکترای کارآفرینی دانشگاه تهرانقنبرمحمدی الیاسیدانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران0000-0002-1186-5961غلامرضاسلیمانیاستادیار دانشکده علوم و فنون دارویی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامیرضازعفریاناستادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهرانJournal Article20180409Abstract: Business development Services centers are one of the centers that provide valuable services for the growth of small and medium-sized businesses. These centers, based on growth theory, seek to grow and improve performance, like any other organization. Therefore, first, the challenges and problems of these centers should be identified and then addressed in order to achieve effective performance. In this research, it is attempted to analyze the challenges of the business development services centers in the organizational inputs with a semi-structured, in-depth interview, using the Grounded Theory approach. The statistical population of the study consisted of experts in the business development service centers in the country, who were interviewed by purposeful sampling. Data analysis was done by coding and categorization. The results of the research showed that the most important challenges faced by business development Service centers are the "provision of Unprofessional services", "the lack of competent counselors", "the lack of a systematic Identification of consultants »,« inability to work with government agencies »,« Lack of access to business information »and« lack of confidence in the ability of the centers ».مرکز خدمات توسعة کسبوکار به نهادهایی گفته میشود که خدمات ارزشمندی بهمنظور رشد و توسعة کسبوکارهای کوچک و متوسط به آنان ارائه میدهند. این مراکز بر مبنای نظریة رشد، همچون هر سازمان دیگری بهدنبال رشد و بهبود عملکرد هستند. بدین منظور ابتدا باید چالشها و مشکلات این مراکز شناسایی و سپس در راستای حل آن برای دستیابی به عملکرد اثربخش اقدام کرد. این پژوهش از نظر هدف بنیادی بوده و برحسب گردآوری دادهها کیفی- دادهبنیاد با استفاده از ابزار مصاحبة نیمهساختاریافته به احصاء چالشهای مرتبط با ورودی مراکز خدمات توسعة کسبوکار میپردازد. همچنین بهمنظور بررسی نقش محدودکنندة این چالشها بر عملکرد این مراکز، دستاوردهای آنان بهعنوان معیار عملکرد استخراج و ارتباط این دو تفسیر شد. جامعة آماری پژوهش را خبرگان و صاحبنظران مراکز خدمات توسعة کسبوکار ایران تشکیل میدهند که به روش نمونهگیری هدفمند 12 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. تحلیل دادهها به روش کدگذاری اولیه و متمرکز انجام شد و نتایج پژوهش نشان داد که اساسیترین چالشهایی که مراکز خدمات توسعة کسبوکار با آن مواجه هستند، «کمبود مشاوران توانمند»، «نبود سیستم نظاممند شناسایی مشاوران»، «عدم توانایی در همکاری با سازمانهای دولتی»، «عدم دسترسی به اطلاعات کسبوکارها» و «عدم باور به توان مراکز» هست.https://jed.ut.ac.ir/article_68107_ccc17252b5c8b043c9c126a1d4729f05.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226611220180916Indigenous Knowledge Management Process of Handicrafts Community Businesses: Case of Hand-woven of Mohammadieh Neighborhood, Naeinفرآیند مدیریت دانش بومی کسبوکارهای مردم محور صنایعدستی: موردکاوی عبا و گلیمبافی محله محمدیه نائین2612806812610.22059/jed.2018.261160.652648FAسودهبیاتدانشجوی مدیریت گردشگری دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-7945-2880حمیدضرغام بروجنیدانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی تهرانحمزهخواستاراستادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمیمحمدتقیتقوی فرددانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20180630Most of the active handicrafts businesses in local communities are community-based businesses and their knowledge are the tacit, indigenous and inherent knowledge that is not officially recorded. Most knowledge management studies have focused on organizations with a formal structure and the maintenance and management of micro businesses knowledge with an informal structure such as handicraft as an intangible cultural heritage of indigenous communities have been neglected. In the present study, the knowledge process of Kilim and Cloak hand-woven businesses was studied as a case study by the qualitative research approach. The statistical population includes weavers and local authorities. The sample size was chosen based on the saturated and snowball sampling rules. The semi-structured interviews were analyzed by the thematic analysis. Findings of the research show that the indigenous knowledge process is based on socialization, interactive learning, and active participation rather than Information Technology, in order to adapt to the changing demands of the market and preserve indigenous knowledge to the sustainable development of local communities.بسیاری از کسبوکارهای فعال در حوزة صنایعدستی سنتی، مردم محور و مبتنی بر ویژگیها و فرهنگ جامعه محلی هستند و براساس دانش ضمنی، بومی و موروثی که بهصورت رسمی ثبتنشده است، فعالیت میکنند. اغلب مطالعهها حوزة مدیریت دانش، سازمانهایی با ساختار رسمی را مورد توجه قرار دادهاند و حفظ و مدیریت دانش کسبوکارهای خُرد با ساختار غیررسمی مانند صنایع دستی که بخشی از میراث فرهنگی ناملموس جوامع بومی هستند، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین، این پژوهش فرآیند مدیریت دانش کارگاههای عبا و گلیمبافی محلة محمدیة شهر نائین را با استفاده از رویکرد کیفی بهصورت مطالعة موردی با هدف کاربردی بررسی کرده است. جامعة آماری تحقیق شامل بافندگان محلة محمدیة نائین و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نائین هستند. تعداد نمونة تحقیق براساس قاعدة اشباع و بهصورت گلولة برفی انتخابشده است. برای تجزیهوتحلیل متن مصاحبهها از روش تجزیهوتحلیل تماتیک با نرمافزار مکسکیودی ای استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد فرآیند مدیریت دانش بومی کسبوکارهای مردممحور بهجای فناوری مبتنی بر اجتماعیسازی، یادگیری تعاملی و مشارکت فعال بوده و نیاز است دانش نوین برای تغییر دانش بومی متناسب با تقاضای در حال تغییر بازار و در راستای توسعة درونزا و پایدار جوامع محلی بهکار گرفته شود.https://jed.ut.ac.ir/article_68126_d2593c2e9ba262127fd6b61750d4bec1.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226611220180911Identifying entrepreneurial competencies deterring sustainability in small and medium enterprises (case study: SMEs in Iranian food industry)شناسایی شایستگیهای بازدارندة پایداری کارآفرینان کسبوکارهای کوچک و متوسط (مورد مطالعه: کسبوکارهای فعال در صنایع غذایی)2813006811110.22059/jed.2018.210290.651890FAالهامتاکیکارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه کاشانمرتضیرضایی زادهدانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیات علمی وابسته دانشگاه لیمریک ایرلندهادینوتاشدکتری کارآفرینی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهرانJournal Article20160621Small and medium enterprises (SMEs), as the motive power of economic and social development, play an essential role in the development process of societies. Having a powerful economic flow, power to adapt with changing environmental conditions the possibility of high competitiveness and diversity and innovation are one of the most important features of these types of enterprises. However, a significant percentage of these SMEs encounter with some difficulties during their life-cycle, resulting in their failure and losing their opportunities. According to the literature, entrepreneurs’ deterring competencies are partly responsible for these failures. the current study seeks to identify entrepreneurs’ competencies which deter the sustainability of their businesses. This exploratory study has been done implementing qualitative narrative interviews with a sample of 10 entrepreneurs in Iranian food industries who were purposefully selected and participated in the study. The interviews had been continued till when the theoretical saturation has been granted. The research data were first collected through event-based interviews and a biographical study of entrepreneurs, and finally the findings were obtained by coding method. As a result, 7 deterring competencies of entrepreneurs which interfere with their businesses’ sustainability have been identified as following: self-conceit, wavering, analytical failure, misconduct, business skills failure, job dissatisfaction, and lack of experience.کسبوکارهای کوچکومتوسط بهعنوان نیرو محرکة توسعة اقتصادی و اجتماعی، نقش اساسی در فرایند توسعة جوامع دارند. داشتن جریان اقتصادی توانمند، برخورداری از قدرت سازگاری با شرایط متغیر محیطی، امکان رقابتپذیری بالا و همچنین تنوع و نوآوری از مهمترین ویژگی این نوع کسبوکارهاست. با این حال، درصد قابل توجهی از این کسبوکارها در طول عمر خود دچار مشکل شده و شکست میخورند. در کنار عوامل مهم دیگری که بر عدم بقای آنها اثرگذارند، برخی از شایستگیهای منفی یا بازدارندة کارآفرینان نیز تأثیر بسزایی در این فرایند دارند. این پژوهش با هدف شناسایی شایستگیهای بازدارندة بقای کسبوکارهای ایران انجام شده است. این تحقیق برحسب هدف از نوع کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات کیفی- روایتی میباشد. نمونة آماری این تحقیق براساس روش نمونهگیری هدفمند شامل 10 نفر از کارآفرینان کسبوکارهای کوچکومتوسط فعال در صنعت غذایی با عمر بالای 5 سال در ایران بوده است که نمونهگیری جامعة هدف تا مرحلة دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت. دادههای تحقیق ابتدا از طریق مصاحبههای روایتمحور و مطالعة زندگینامة کارآفرینان جمعآوری و درنهایت یافتهها براساس روش کدگذاری بهدست آمدهاند و نشان میدهندکه شایستگیهای بازدارندة بقای کسبوکارها عبارتند از: خودبرتر بینی، سست عنصری، ضعف در تحلیل، بداخلاقی، ضعف در مهارتهای کسبوکار، عدم رضایت از شغل و نداشتن تجربة کافی.https://jed.ut.ac.ir/article_68111_342216e375c389215c4338637d43ea33.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226611220180823The Effect of Entrepreneurial Orientation on Strategic Learning: Defining the Role of Effectuation Strategyتأثیر گرایش کارآفرینانه بر یادگیری راهبردی: تبیین نقش راهبرد اثرسازی3013206808610.22059/jed.2018.258325.652598FAسمیهتقواییدانشجوی دکتری کارآفرینی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهرانسیدرضاحجازیدانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران0000-0002-9816-5537Journal Article20180419This research studies the role of effectuation strategy on strategic learning by focusing on the role of effectuation strategy. Strategic learning involves the firm's ability to create, collect, and interpret strategic knowledge and act on that knowledge in order to make strategic change. While existing literature introduces strategic learning as the inevitable consequences of an entrepreneurial orientation, there are conflicting results in literature if formal approach or flexible approach of strategy formation has a positive impact on this relationship. The present study focuses on effectuation strategy as a flexible and control-based orientation in developing a strategy and studies the mediating role of effectuation strategy in the relationship between entrepreneurial orientation and strategic learning. This study is a applicable research and descriptive/correlation research. The data of this study were collected through distribution of standard questionnaires among the owners and senior managers of 210 knowledge-based firms in the field of information technology that were selected randomly from 444 cases. In order to test the research hypotheses, we use structural equation modeling for quantitative data analysis using Smat PLS 03 software. The results of the data analysis show that in a firm with an entrepreneurial orientation, the adoption of effectual strategies of experimentation and flexibility positively affects strategic learning whereas effectual strategy of pre-commitment negatively affects strategic learning.این پژوهش به مطالعه تاثیر گرایش کارآفرینانه بر یادگیری استراتژیک با تاکید بر نقش استراتژی اثرسازی میپردازد. یادگیری استراتژیک در بردارنده توانایی بنگاه در ایجاد، تجمیع و تفسیر دانش استراتژیک و عمل بر مبنای آن دانش بمنظور ایجاد تغییر استراتژیک است. در حالیکه ادبیات موجود، یادگیری استراتژیک را بعنوان نتیجه اجتنابناپذیر گرایش کارآفرینانه معرفی میکند اما هنوز در مورد اینکه کدامیک از دو رویکرد رسمی و منعطف در ایجاد استراتژی تاثیر مثبتی بر این رابطه دارد، نتایج متناقضی در ادبیات دیده میشود. پژوهش حاضر با تمرکز بر استراتژی اثرسازی بعنوان یک رویکرد منعطف و مبتنی بر کنترل در ایجاد استراتژی به مطالعه نقش میانجی آن در رابطه بین گرایش کارآفرینانه و یادگیری استراتژیک میپردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- همبستگی میباشد. دادههای این پژوهش از طریق توزیع پرسشنامه استاندارد در میان مالکان و مدیران ارشد ۲۱۰ مورد از شرکتهای دانش بنیان حوزه فناوری اطلاعات که بطور تصادفی از بین ۴۴۴ مورد انتخاب شدهاند، جمعآوری شده است. به منظور آزمون فرضیههای پژوهش از روش مدلسازی معادلات ساختاری (با استفاده از نرمافزار Smart PLS.03) برای تجزیهوتحلیل دادههای کمی استفاده کردهایم. نتایج نشان میدهند که در یک بنگاه با گرایش کارآفرینانه، اتخاذ استراتژیهای اثرسازانه تجربهگرایی وانعطافپذیری بطور مثبت و استراتژی پیش تعهد به طور منفی، بر یادگیری استراتژیک اثر میگذارند.https://jed.ut.ac.ir/article_68086_a59462ac37d1f656e3f24f1da45d159d.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226611220180823Effect of Entrepreneurship and Business Environment Policies on Entrepreneurship Developmentتأثیر سیاستهای کارآفرینی و محیط کسبوکار بر توسعۀ کارآفرینی3213396807310.22059/jed.2018.250927.652467FAعلیداوریاستادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران0000-0002-3304-8970قاسمرمضانپور نرگسیاستادیار سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایرانراحلهافراسیابیدانشجوی دکتری کارآفرینی دانشگاه تهرانالههداوریکارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه تهرانJournal Article20180122Entrepreneurial activities depend on encouraging environment to increase the number of entrepreneurs, and growth of businesses. Studies proved that business environment has direct effect on entrepreneurship development. Therefore, improvement of environmental factors are vital for sustainable growth of private sector. This research has been designed to investigate the effect of 1) entrepreneurship and business environment policies on entrepreneurship development and 2) assess the status que of these policies. Conceptual model comprises entrepreneurship policies, business environment policies and short and long term development.<br /> The research is applied based on aim and a correlation survey based on data gathering tools. Questionnaires were distributed among 417 specialists and mangers of public sector including: Ministry of Economic Affairs and Finance; Ministry of Cooperatives, Labor and Social Welfare; Ministry of Industry, Mine & Trade; Ministry of Science, Research and Technology; Country’s Program and Budget Organization, and the Islamic Parliament Research Center. Data analyzed based on confirmatory factor analysis, path analysis, and t-test. The results proved the relationships of conceptual model to be acceptable but entrepreneurship and business environment policies faced barriers for development of entrepreneurship.افزایش فعالیتهای کارآفرینانه در یک جامعه به محیطی پیش برنده برای افزایش تعداد کارآفرینان و رشد شرکتها نیاز دارد. مطالعات نشان میدهد عواملی مانند محیط کسبوکار بر توسعۀ کارآفرینی تأثیر مستقیم دارد. بنابراین بهبود عوامل محیطی برای رشد پایدار کسبوکارها لازم است. هدف این پژوهش 1) بررسی تأثیر سیاستهای کارآفرینی و محیط کسبوکار بر توسعۀ کارآفرینی و 2) سنجش وضعیت موجود است. اجزای اصلی مدل مفهومی سیاستهای محیط کسبوکار، سیاستهای کارآفرینی و توسعۀ کوتاه و بلندمدت را شامل میشود. این تحقیق بر حسب هدف کاربردی و برحسب روش گردآوری اطلاعات توصیفی- همبستگی است. پرسشنامۀ محققساخته بین جامعۀ آماری شامل کارشناسان و مدیران نهادهای سیاستگذار و اجرایی حوزۀ کارآفرینی (شامل وزارت اقتصاد، وزارت کاروتعاون و رفاه اجتماعی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت علوم، سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهشهای مجلس) به روش تصادفی طبقهای توزیع و در 415 پرسشنامه جمعآوری شده است. برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تأییدی، تحلیل مسیر و آزمون t یک نمونهای استفاده شد. نتایج پژوهش مناسب بودن این مدل مفهومی و روابط آن را نشان میدهد اما سیاستهای کارآفرینی، محیط کسبوکار و توسعۀ کارآفرینی در وضعیت پیش برندهای قرار ندارند.https://jed.ut.ac.ir/article_68073_78e7ff4d05698189b51d87f72b2b442d.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226611220180823Analyzing Dimensions of Born International (BI) Enterprises in the field of Information and Communication Technology (ICT) in Iranتحلیل ابعاد بنگاههای مادرزاد بینالمللی (بمب) حوزۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در ایران3413606807410.22059/jed.2018.257093.652636FAداودفیضدانشیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنانعلی اکبرجلالیاستاد گروه کنترل دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانعظیمزارعیدانشیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمناناحسانسوریدانشجوی دکترای تخصصی، دانشکده اقتصاد،مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانJournal Article20180517International business development is one of the most important means of economic development. While international companies are expanding their market share in the global market, the concept of Born Global is not widespread in Iran yet. In this research, attempts have been made to analyze the distinguishing dimensions of globally-established ICT enterprises in Iran. The case study strategy and qualitative explanatory method have been selected for this applied research. Data was collected through 68 interviews, observation and review of documents from 6 Iranian and 4 European companies and many experts in the field of ICT during 26 months. In order to conduct research, cluster sampling has been used and the statistical population was ICT firms. The research findings showed that "Entrepreneur entity," "Firm," "State," and "Economic ecosystem" are the four most effective dimensions in creating BI. Meanwhile, the "Entrepreneur Entity" is the most important feature in the success of a firm in international affairs, and contrary to some researches, governmental supports has an unfavorable role in entering into international markets.توسعۀ کسبوکارهای بینالمللی از جمله مهمترین ابزارهای توسعۀ اقتصادی بهشمار میروند. در حالیکه هر روز بر سهم بنگاههای مادرزاد بینالمللی در بازارهای جهانی بهویژه حوزۀ فاوا افزوده میشود، مفهوم جهانی زاده شدن در ایران فراگیر نشده است. در این پژوهش تلاش شده است تا ابعاد متمایزکنندۀ بنگاههای مادرزاد بینالمللی حوزۀ فاوا در ایران تحلیل شود. پژوهش کاربردی بوده و راهبرد مطالعۀ موردی با روش کیفی تبیینی برای آن انتخاب شده است. دادهها از طریق انجام 68 مصاحبۀ عمیق نیمهساختار یافته، مشاهده و بررسی اسناد و مدارک از 6 شرکت ایرانی و 4 شرکت اروپایی و صاحبنظران حوزۀ فاوا در طول 26 ماه جمعآوری و از نرمافزار اطلستی و کدگذاری برای تحلیل آن استفاده شد. موارد مطالعه بهروش نمونهگیری خوشهای تصادفی از میان شرکتهای حوزۀ فاوا انتخاب شدهاند. یافتههای تحقیق نشان داد «نهاد کارآفرین»، «بنگاه»، «دولت» و «اکوسیستم اقتصادی»، ابعاد متمایز در بنگاههای مادرزاد بینالمللی هستند. در این میان نهاد کارآفرین برجستهترین بُعد توفیق بنگاه برای بینالمللی شدن است و برخلاف برخی پژوهشها حمایتهای دولتی نقش مخرّب بر ورود بنگاه به بازارهای بین المللی دارد.https://jed.ut.ac.ir/article_68074_330ec38ac9ea3f32d5dc82ec827ff63a.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226611220180911Identification of different dimensions of entrepreneurial intention in poor people based on the capabilities approachشناسایی ابعاد شکلگیری قصد کارآفرینانه در افراد فقیر بر مبنای رویکرد قابلیتها3613806813210.22059/jed.2018.68132FAمسعودمرادیدانشجوی دکتری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران0000-0001-6480-2887نرگسایمانی پوردانشیار گروه کسب و کار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران0000-0002-6905-6673زهراآراستیدانشیار گروه توسعه کارآفرینی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-0962-7913رضامحمدکاظمیدانشیار گروه کسب و کار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران0000000254427857Journal Article20180711Despite the presence of a large body of literature on entrepreneurial intention, apparently there is no consensus among scholars over the factors effective in the formation of entrepreneurial intention. The process of the formation of entrepreneurial intention in poor people is expected to be different from that in affluent people. Hence, this qualitative study used the framework of the capability approach to study the factors effective on the formation of entrepreneurial intention in poor people. In this qualitative study, 17 people who had a history of living in poverty and were involved in entrepreneurial activity at the time of the study were identified and interviewed to investigate the factors motivating them to form entrepreneurial intention. The results of this study showed that, in addition to well-known factors, there are other exclusive factors that are effective in the formation of entrepreneurial intention in poor people.باوجود توافق نسبی درمورد تعاریف ارائهشده از قصد، بهنظر میرسد که در مورد ابعاد شکلدهندة قصد در بین صاحبنظران اجماعی حاصل نشده است و محققان ابعاد متفاوتی را بهعنوان عوامل شکلدهندة قصد معرفی کردهاند. نظر به اینکه انتظار میرود فرایند شکلگیری قصد در افراد فقیر متفاوت از افراد غیرفقیر باشد، در این مطالعة کیفی تلاش شد با استفاده از چارچوب رویکرد قابلیتها، به مطالعۀ ابعاد شکلگیری قصد کارآفرینانه در افراد فقیر پرداخته شود. در این مطالعة کیفی، 17 نفر از افرادی که سابقة زندگی در شرایط فقر را داشته و در زمان مطالعه مشغول فعالیت کارآفرینانه بودند شناساییشده و با استفاده از مصاحبههای واقعهمحور ابعاد شکلگیری قصد کارآفرینی در آنان شناسایی شد. نتایج این مطالعه نشان داد که علاوهبر عوامل شناختهشده اثرگذار بر شکلگیری قصد، مجموعهای دیگر از عوامل نیز وجود دارند که مختص جوامع فقیر بوده و در شکلگیری قصد کارآفرینانه در افراد فقیر اثرگذار هستند که از میان آنها میتوان به ثروتجویی و تقدس ثروت، اعتقاد به حمایت ماورایی، ترس از آینده، مضیقة مالی، و ناسازگاری بافرهنگ غالب اشاره کرد.https://jed.ut.ac.ir/article_68132_3ed393792a21d06db7cf070bba66d312.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-226611220180823The effect of intellectual capital on organizational ambidexterity: Explanation of moderating role of innovative culture (Electricity Industry in the country)تأثیر سرمایۀ فکری بر دوسوتوانی سازمانی: نقش تعدیلگر فرهنگ نوآورانه (مورد مطالعه: صنعت برق در کشور)3814006807610.22059/jed.2018.262908.652672FAیوسفوکیلیاستادیار دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی،تهران، ایرانسلطانعلیشهریاریاستادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20180527The purpose of this paper is to explore the effects of intellectual capital on Organizational Ambidexterity dimensions (exploration and exploitation) as well as the moderating effect of Mediating innovative culture in electricity industry. The research method is descriptive - correlation. the research statistical population constitute 90 manufacturing company’s managers in the electricity industry in the country select as the subjects. Data were collected via three standard questionnaires with 42 questions. to assess dimensions, Organizational Ambidexterity Scale proposed by jansen et al (2006), intellectual capital Scale was developed by Bontis (1998), and innovative culture Scale was developed by Deshpandé, Farley & Webster (1993) was employed. This study applies SmartPLS3 to investigate the research model. The results showed that intellectual capital and intellectual capital demensions has positive effects on Organizational Ambidexterity. In addition to, this study finds that innovative culture is the moderating factor between intellectual capital and Organizational Ambidexterity.هدف این تحقیق تبیین نقش سرمایۀ فکری بر دوسوتوانی سازمانی با توجه به نقش تعدیلگر فرهنگ نوآورانه است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی میباشد. جامعۀ آماری تحقیق 370 شرکت تولیدی فعال در صنعت برق است که به شیوۀ نمونهگیری در دسترس،90 شرکت بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، سه پرسشنامة استاندارد شامل ۴۲ آیتم بوده است. برای سنجش متغیرها از مقیاس سرمایۀ فکری بونتیس (۱۹۹۸)، مقیاس دوسوتوانی سازمانی جانسن و همکاران (۲۰۰۶) و مقیاس فرهنگ نوآورانۀ دشپاند و همکاران (1993) استفاده شد. برای تحلیل دادهها، از مدل معادلات ساختار به روش حداقل مربعات جزئی (SmartPLS 3) استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که سرمایۀ فکری تأثیر مثبت و قوی بر دوسوتوانی سازمانی دارد. بهعلاوه، سرمایۀ انسانی و سرمایۀ سازمانی و سرمایۀ ارتباطی بر دوسوتوانی سازمانی تأثیر مثبت داشتند. فرهنگ نوآورانه نیز تأثیر سرمایۀ فکری بر دوسوتوانی سازمانی را تعدیل می کند.https://jed.ut.ac.ir/article_68076_5677d6861481f8c6ff010c00956e8976.pdf