دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22668220150622First Pagesصفحات آغازین125794010.22059/jed.2015.57940FAJournal Article20160705https://jed.ut.ac.ir/article_57940_e2b1ec1fee7ef1b557a50ccd1683292b.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22668220150622The role of entrepreneurial thinking on the growth strategies in small and medium size entrprisesنقش تفکر کارآفرینانه بر راهبردهای رشد در کسبوکارهای کوچک و متوسط1952145597610.22059/jed.2015.55976FAوحیدقیصریدانشجوی دکتری کارآفرینی، دانشگاه تهرانکامبیزطالبیدانشیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهراننرگسایمانی پوردانشیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران0000-0002-6905-6673Journal Article20140612Sarasvathy has mentioned two logics for entrepreneurial thinking. Effectuation logic, is often used in uncertainty and is the problem solving process in a condition in which future is practically unpredictable and decision makers, based on whatever means they possess, form or control the output. On the contrary, causation logic is often used for decision making in ordinary conditions in which there is either no or low uncertainty. The objective of this research is the recognition of the role of entrepreneurial thinking on growth strategies in small and medium size businesses. The paper applies a mixed-explaratory research methodology and the sample under scrutiny is 67 small-business strategists who have been selected based on targeted statistical sampling by the use of snowball sampling according to their expertise. The data in quality section has been gathered by the use of 8 semi-structured interviews. In the quantity section the data has been collected by the combination of the questionnaire resulted from the quality section and Chandler et.al. questionnaire. The results generally indicate the existence of a meaningful correlation between entrepreneurial thinking and growth strategies. about effectual and causal thinking, similar results were obtained. There is a meaningful relation between aspects of effectual thinking -except for affordable loss- and growth strategies as well. Nevertheless, the correlation coefficient of the aspects of flexibility and experience is lower than other meaningful aspects of effectual thinking.ساراسواتی برای تفکر کارآفرینانه به دو منطق اشاره کرد؛ منطق اثرسازی که اغلب در شرایط بیاطمینانی مطرح است و فرایند حل مسئله در شرایطی صورت میگیرد که آینده قابلپیشبینی نیست و تصمیمگیرندگان با توجه به ابزارهای در اختیار، به شکلدهی یا کنترل خروجی اقدام میکنند. در مقابل، منطق علی است که اغلب برای تصمیمگیری در شرایطی استفاده میشود که بیاطمینانی وجود ندارد یا پایین است. هدف پژوهش، شناسایی نقش تفکر کارآفرینانه بر راهبرد (استراتژی) رشد کسبوکارهای کوچک و متوسط است. روش تحقیق از نوع آمیخته- اکتشافی است و نمونة آماری مورد بررسی، 67 نفر از استراتژیستهای کسبوکارهای کوچک هستند، که با بهرهگیری از روش گلولة برفی و برمبنای تخصص افراد بهصورت هدفمند انتخاب شدند. دادههای گردآوریشده، در بخش کیفی با استفاده از هشت مصاحبة نیمهساختاریافته و در بخش کمی از طریق تلفیق پرسشنامة حاصل از نتایج بخش کیفی با پرسشنامة چندلر و همکاران بهدست آمدند. بهطور کلی یافتهها بیانگر وجود رابطة معنادار میان تفکر کارآفرینانه و راهبردهای رشد است. درمورد تفکر اثرسازانه و علی هم نتیجة مشابهی بهدست آمد. میان ابعاد تفکر اثرسازانه (بهجز زیان قابلتحمل) و راهبردهای رشد نیز رابطة معناداری وجود دارد. البته ضریب همبستگی ابعاد انعطافپذیری و تجربه، پایینتر از سایر ابعاد معنادار تفکر اثرسازانه است.https://jed.ut.ac.ir/article_55976_d931a96101522f32064f13ad1092cade.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22668220150622The Process of Entrepreneurial Opportunity
Creation and Explorationفرایند خلق و کشف فرصت کارآفرینانه2152315597710.22059/jed.2015.55977FAمحسنرضایی میرقائددانشیار گروه اقتصاد دانشگاه امام حسین (ع)Journal Article20140405Despite wide-range of studies in the theories of the entrepreneurship field, few studies have offered a pervasive conceptual model or a general consensus of the existing theories. Hence, this paper attempts to extend a comprehensive principle on entrepreneurship. <br />In general, there are two common interpretations of the term ‘entrepreneurship’. One of the common views is Schumpeterian, emphasizing on ideas, innovation and creativity. Another, is Kirznerian, focusing on entrepreneurial opportunity exploration in the market process. Neither of these views is substitutable for the other, and each would just analyze special conditions of the economy and the market <br />The present paper judge both viewpoints to be proper in special circumstances. In fact, there can be a comprehensive principle involving a combination of both interpretations. With this perspective, entrepreneurship theory gets closer to economics. In better words, entrepreneurship is a change in the economic process, that a general entrepreneurial process is transition from one equilibrium state to another, and value is created as the outcome of this transition. <br />Consequently, when it comes to value creation, entrepreneurship meets both conditions including Kirznerian entrepreneurial exploration coupled with Schumpeterian innovation and creativity. <br />To put it differently, any change in economic process can lead to value creation, and entrepreneurship consists of changes in economic process.با وجود مطالعات گوناگونی که تاکنون در زمینة نظریهپردازی در حوزة کارآفرینی انجام گرفته است، الگوی مفهومی فراگیری وجود ندارد که مورد پذیرش اکثر صاحبنظران این حوزه نیز باشد. این پژوهش تلاشی برای ارائة یک نظریة جامع کارآفرینی است. در ادبیات کارآفرینی، دو تعبیر عمده وجود دارد. دیدگاه شومپیتری که بر ایده و نوآوری و خلاقیت تأکید میکند و دیدگاه کرزنری که بر کشف فرصت کارآفرینانه در فرایند بازار تمرکز دارد. هیچکدام از این دیدگاهها بهجای دیگری قابلاستفاده نیست؛ یعنی هرکدام میتوانند فقط شرایط ویژهای از اقتصاد و بازار را تحلیل کنند. در این مطالعه، امکان درستی هر دو عقیده در شرایط ویژه پشتیبانی میشود؛ بنابراین، در شرایط عمومی یک نظریة جامع از ترکیب آن دو نظریه وجود دارد. کارآفرینی به معنای ارزشآفرینی، کشف کارآفرینانة کرزنر و خلاقیت و نوآوری شومپیتری را دربردارد. هر نوع تغییر در فرایند اقتصادی موجب ارزشآفرینی میشود؛ بنابراین، رویکرد این پژوهش نزدیککردن مبنای نظریة کارآفرینی به علم اقتصاد است؛ بهعبارت دیگر، کارآفرینی عبارت است از تغییر در فرایند اقتصادی، زیرا فرایند کارآفرینی عام، انتقال از وضعیتی تعادلی به وضعیتی دیگر است و بهدنبال این انتقال، ارزشهای جدید بهوجود میآید.https://jed.ut.ac.ir/article_55977_f659691aade717281c4ffcfc5603ca2f.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22668220150622Identifying the position of organizational entrepreneurial orientation in fostering competitive advantage; Case study: the banking context of Iranتبیین جایگاه گرایش کارآفرینانه سازمانی در تحقق مزیت های رقابتی؛ مطالعه موردی: صنعت بانکداری ایران2332525597810.22059/jed.2015.55978FAسید علیحیدریدکتری مدیریت، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرساسدا...کردنائیجدانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس0000-0003-0540-6141سید حمیدخداداد حسینیاستاد دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس0000-0001-7435-3632محمدرضازالیاستادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران0000-0002-9293-7954Journal Article20140615In the past years, a lot of studies have been conducted with regard to the organizational entrepreneurial orientation area. The overall results of these research projects helped organizational entrepreneurs discover the importance of some aspects, such as risk-taking, innovativeness and proactiveness. These aspects influence capabilities like learning and innovativeness and quality and, finally, lead to the sources of sustainable competitive advantages. According to the relevant theories, a firm’s achievement of competitive advantage results in its successful performance. Therefore, an extensive review of the literature was conducted to determine the position of organizational entrepreneurial orientation in achieving competitive advantages. After held one focus groups meeting, six main factors of the model were identified. Method of interpretive structural modelling (ISM) was used to analysis the primary conceptual model. In this regard, designed questionnaire was distributed among the17 knowledgeable experts from the banking. The results indicated while organizational entrepreneurial orientation, available resources and environmental uncertainty constituted the foundations for fostering competitive advantage in banking, organizational Entrepreneurial orientation has a direct and positive impact on banks' resources to turn them into competitive advantage. Furthermore, bank size was the moderating variable in this model. The extracted model confirms the importance of organizational entrepreneurial orientation position in commercial banks and asks of senior managers to pay special attention to this area.تحقیقات مختلفی در حوزه گرایش کارآفرینانه سازمانی، در طی چند دهه اخیر صورت پذیرفته است. ماحصل این تحقیقات، کشف ابعادی همچون ریسک پذیری، نوآوری و پیشگامی بوده که با اثرگذاری بر قابلیت هایی همچون یادگیری، نوآوری و کیفیت، می توانند به مزیت رقابتی سازمان تبدیل گردند. از طرف دیگر، طبق مبانی نظری موجود، دستیابی به مزیت رقابتی توسط یک شرکت، بطور یقین بر تحقق عملکرد مثبت آن شرکت تأثیر گذار است. بنابراین، با هدف شناسایی جایگاه گرایش کارآفرینانه سازمانی در تحقق مزیت های رقابتی، بررسی گسترده ای در ادبیات موضوع صورت گرفت و پس از برگزاری یک جلسه گروه کانون، 6 عامل اصلی مدل مزبور مشخص گردیدند. برای تجزیه و تحلیل مدل مفهومی اولیه از تکنیک مدلسازی اختاری تفسیری استفاده گردید. در این راستا، نظر تعداد 17 نفر از خبرگان صنعت بانکداری کشور، اخذ گردید. نتایج تحقیق نشان داد در حالیکه گرایش کارآفرینانه سازمانی به همراه منابع در دسترس و عدم اطمینان های محیطی، بعنوان سنگ زیربنای تحقق مزیت رقابتی عمل می نمایند، گرایش کارآفرینانه سازمانی دارای تأثیر مستقیم و مثبت بر منابع در دسترس بانکها جهت تبدیل آنها به مزیت رقابتی است. در ضمن، عامل اندازه نقش تعدیل کننده در مدل دارد. مدل نهایی تحقیق، بر اهمیت جایگاه گرایش کارآفرینانه سازمانی در بانکهای تجاری دلالت داشته و توجه ویژه مدیران ارشد را به این حوزه جلب می نماید.https://jed.ut.ac.ir/article_55978_c24310cddfe61d229b51cf2fb7299b1e.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22668220150622Identifying Conceptual Ethical Components of Agri-Business: Perception Cluster Analysisشناسایی مؤلفههای مفهومی اخلاق کسبوکار در کشاورزی: تحلیل خوشهای برداشتها2532715597910.22059/jed.2015.55979FAغلامحسینعبداللهزادهاستادیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمحمد شریفشریفزادهدانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانابوالقاسمعربیوناستادیار دانشکدة کارآفرینی دانشگاه تهران0000-0002-6542-0933Journal Article20141117This paper aimed to identify and explain ethical components of agri-business based on perception cluster analysis of agri-business’ managers and owners. Mixed method approach was employed. Target population contains all the entrepreneurs, owners and mangers of agri-business in Golestan province. In first phase, using qualitative semi-structured interview, the respondents’ perception about ethical issues in agri-business were identified. In order to exploit ethical agri-business items the qualitative contents analysis was applied. In second phase, exploited items were assessed using a researcher-made questionnaire based on five point Likert scale. Gathered data were analyzed by hierarchical cluster analysis technique. Cluster analysis revealed that ethical conceptual component of agri-business include; resource conservation, organic low input production, environmentalism, religious belonging, social stewardship, fair trade, institutional solidarity and participation, entrepreneurialism, respect for labor rights, progressivism and meritocracy, quality orientation, public extension of knowledge and technology, work safety and ergonomic, commitment to community development and social marketing. Regarding multi-dimensionally of ethical in agri-business, integrating these dimensions in theoretical patterns, conceptual framework and mechanisms of agricultural sustainable development and extension was recommended.هدف این تحقیق، شناسایی و تحلیل ابعاد یا مؤلفههای اخلاق کسبوکار در بخش کشاورزی، بر پایة تحلیل برداشتهای مالکان و مدیران کسبوکارهای کشاورزی، با رویکرد آمیخته است. جامعة آماری تحقیق را کارآفرینان، مالکان و مدیران کسبوکارهای فعال در استان گلستان تشکیل میدهند. در مرحلة نخست، با بهرهگیری از مصاحبة کیفی نیمهساختارمند، برداشتهای پاسخگویان از رعایت مسائل اخلاقی در کسبوکارهای کشاورزی شناسایی شد. سپس به تحلیل محتوای کیفی مصاحبهها بهمنظور استخراج گویههای نشانگر وجوه اخلاقی کسبوکارهای کشاورزی اقدام شد. در مرحلة دوم، مجموعة گویههای حاصل از مرحلة اول در قالب پرسشنامهای محققساخته تدوین شد و برای ارزیابی مبتنیبر طیف لیکرت در اختیار پاسخگویان قرار گرفت. دادههای بهدستآمده با بهرهگیری از تکنیک تحلیل خوشهای سلسلهمراتبی تحلیل شد. نتایج نشان داد مؤلفههای مفهومی اخلاق کسبوکار در کشاورزی عبارتاند از: حفاظت منابع، تولید کمنهادة آلی، زیستبومگرایی، پایبندی مذهبی، نیکداری اجتماعی، تجارت عادلانه، مشارکت و همگرایی نهادی، کارآفرینیگرایی، رعایت حقوق نیروی کار، پیشرفتگرایی و شایستهسالاری، کیفیتگرایی، ترویج عمومی دانش و فناوری، رعایت مسائل ایمنی و بهداشتی در کار، تعهد به توسعة اجتماعی و بازاریابی اجتماعی. با توجه به چندگانگی ابعاد اخلاق کسبوکار در کشاورزی، تلفیق این ابعاد در الگوهای نظری، چارچوبهای مفهومی و شاخصها و سازوکارهای ترویج و توسعة کشاورزی پایدار پیشنهاد میشود.https://jed.ut.ac.ir/article_55979_89dd814f6782c5797dcf5eb3020971b8.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22668220150622Designing the business Model for organizational agility
(Case Study: SAIPA Company)طراحی مدل کسبوکار برای چابکی سازمان (مطالعة موردی: شرکت خودروسازی سایپا)2732925598010.22059/jed.2015.55980FAآصفکریمیاستادیار دانشکدة مدیریت و حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهران0000-0003-2680-5061سومارحمانیکارشناسی ارشد مدیریت اجرایی گرایش استراتژیک، پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20140823Giving a competitive advantage is possible by using a suitable business model. The purpose of this research is to design the business model to organizational agility in the SAIPA Company in Iran. A qualitative approach is used in this research, and the research method was Grounded theory. Data collection was performed by 7 in-depth Semi-structured interviews with the SAIPA's experts who are selected by the purposive sampling method. Data analysis was done in 3 steps of open coding, axial coding and selective coding. Eventually, 53 concepts from open coding, 18 categories from axial coding, and 6 factors from selective coding were identified. The results confirm that the Business model is the core category which is created by according to 2 causal factors of "increasing access to technology, the Globalization of markets and business competition"; 2 contextual factors of "structural and cultural preparation"; and 4 environmental dimensions of "Economical, Political, International and Market factors"; and it is lead to 3 outcomes of "organizational agility, Sustainable competitive advantage and wealth" by 6 strategies of "Product, Market, Dynamic capabilities, Value chain and financial factors". The findings could improve researcher's knowledge about agile business model goals، challenges،influential factors and outcomes.دستیابی به جایگاه رقابتی مناسب برای یک شرکت، فقط با کمک مدل مناسب کسبوکار امکانپذیر است. هدف این پژوهش، طراحی مدل کسبوکار مناسب برای چابکی سازمان در شرکت سایپا است. پژوهش حاضر رویکردی کیفی دارد و از «نظریة برخاسته از دادهها» استفاده میکند. پس از انتخاب هفت نفر از خبرگان شرکت سایپا با روش نمونهگیری هدفمند و مصاحبة نیمهساختاریافته، دادهها گردآوری شدند. سپس در سه مرحلة کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند و درنهایت 53 گزارة مفهومی اولیه از کدگذاری باز، 18 گزارة مقولهای از کدگذاری محوری و 6 عامل اصلی از کدگذاری انتخابی، شناسایی شد. نتایج تأیید میکند مقولة اصلی فرایند، «مدل کسبوکار» است که با توجه به عوامل علی (مانند قابلیت دسترسی فزاینده به فناوری، جهانیشدن بازارها و رقابت تجاری)، عوامل زمینهای (مانند بسترسازی ساختاری و فرهنگی) و عوامل محیطی (مانند عوامل اقتصادی، اجتماعی، بینالمللی و بازار) شکل گرفته است و از طریق راهبردهای مشتری، بازار، محصول، قابلیت پویا، زنجیرة ارزش و مالی، به سه دستۀ پیامد چابکی، تولید ثروت و کسب مزیت رقابتی پایدار منجر میشود.نتایج این پژوهش، اطلاعات محققان این حوزه را در زمینة اهداف، چالشها و پیامدهای مدل کسبوکار چابک افزایش میدهد.https://jed.ut.ac.ir/article_55980_12eeee14c9d869f91275df4c22df3179.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22668220150622Cross validation of Students' Entrepreneurial Passion: A Psychological Inquiry to the Evolution of Entrepreneurship Education in Agricultural Higher Educationاعتبارسنجی ابعاد شور کارآفرینی دانشجویان: جستاری روانشناختی در تحول آموزشهای کارآفرینی در آموزش عالی کشاورزی2933115598110.22059/jed.2015.55981FAامیرعلم بیگیاستادیار ترویج کشاورزی دانشکدة اقتصاد و توسعة کشاورزی، دانشگاه تهرانشهلاآقاپورکارشناس ارشد آموزش کشاورزی، دانشگاه تهرانمحمد رضااکبریدانشجوی دکتری ترویج کشاورزی دانشکدة اقتصاد و توسعة کشاورزی، دانشگاه تهرانJournal Article20140706Entrepreneurial passion has been considered as a heart of innovative idea conduction. The present empirical research aimed to investigate factors of students' entrepreneurial passion. In this regard analysis of covariance matrix causal relationship was undertaken. The statistical population comprised of senior and junior undergraduate students as well as graduate students of the University College of Agriculture and Natural Resources, Tehran University. 205 students were selected using the Daniel formula through quota sampling method. Research instrument was a questionnaire whose validity and reliability were reviewed and approved. A dominant statistical method was structural equation modeling to study the second-order factor analysis. The empirical results showed that in measurement of EP, EP founding, EP inventing and EP developing respectively have significant effect.شور کارآفرینانه، مهمترین نیروی محرکه در هدایت ایدههای نوآورانه محسوب میشود. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف اعتبارسنجی ابعاد شور کارآفرینی دانشجویان به روش علی- ارتباطی انجام گرفت که از تحقیقات توصیفی– همبستگی محسوب میشود. تحقیق حاضر، کاربردی است. برای گردآوری اطلاعات از روش پیمایش استفاده شد. جامعة آماری پژوهش حاضر شامل دانشجویان کارشناسی سال سوم و چهارم و دانشجویان کارشناسی ارشد کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بود. نمونة مورد نظر با بهکارگیری فرمول دانیل، 205 نفر تعیین شد و با روش سهمیهای، نمونهگیری انجام گرفت. ابزار پژوهش، پرسشنامهای محققساخته، با طیف لیکرت پنج گزینهای بود که روایی و پایایی آن بررسی و تأیید شد. روش آماری غالب در پژوهش حاضر، مدلسازی معادلات ساختاری با روش تحلیل عاملی مرتبة دوم بود. نتایج نشان داد در اندازهگیری مفهوم شور کارآفرینی بهترتیب بنیانگذاری کسبوکار، هویت ابتکاری و توسعة کسبوکار بیشترین سهم را دارند.https://jed.ut.ac.ir/article_55981_77fea03bb920bf2fff863a19255ef773.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22668220150622The effect of Innovation Strategies in Organizational Entrepreneurship Development: Moderating effect of Organizational Learning Capacityتأثیر راهبردهای نوآوری بر توسعة کارآفرینی سازمانی: با میانجی قابلیتهای یادگیری سازمان (مورد مطالعه: شهرکهای صنعتی استان لرستان)3133325598210.22059/jed.2015.55982FAعلیشریعت نژادکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه لرستانفیروزامراییکارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطباییعبداللهساعدیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه لرستانJournal Article20150325Today, organizations that increasingly involved with dynamic environment and change must predict future changes In order to survive and succeed in a competitive world. The aim of this article was survey of the effect of innovation strategies on organizational entrepreneurship development with emphasis on organizational learning capacity in Lorestan industrial estates. The research objective was applied and the research type was analytical survey. The statistical population was made up of over of firms and factory that work in Lorestan industrial estates. People the sample size was 140 cases which were obtained using random sampling - stratification. The validity of questionnaire was proved using content validity method and their reliability using Cronbach's alpha. For data collection standard questionnaire were used. In this article to test hypothesis and conceptual model structural equation approach and Amos 18 software were used. The results show that innovation strategy has effect on entrepreneurship development and organizational learning capacity in Lorestan industrial estates. Also the results show that firms and organization could with using innovation strategies through organizational learning capacity improve organizational entrepreneurship development.هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤثرترین راهبرد نوآوری در توسعة کارآفرینی و بررسی تأثیر راهبردهای نوآوری بر توسعة کارآفرینی با میانجی قابلیتهای یادگیری سازمان است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی ـ همبستگی است. جامعة آماری پژوهش 220 واحد اقتصادی فعال در شهرکهای صنعتی استان لرستان است که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی ساده، 140 واحد اقتصادی برای نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامة استاندارد بود که روایی آن با استفاده از روش اعتبار محتوا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تأیید شد. در این پژوهش، برای تحلیل دادهها از رویکرد معادلات ساختاری و نرمافزارهای Amos18 و SPSS19 استفاده شد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که راهبرد پیشرو بیشترین تأثیر را بر توسعة کارآفرینی سازمانی دارد. بهعلاوه، نتایج مبین آن است که راهبردهای نوآوری در سطح اطمینان 95 درصد به میزان 48/0 و 09/0 بهترتیب بر توسعة کارآفرینی و قابلیت یادگیری سازمان تأثیر میگذارد. همچنین، نتایج پژوهش بیانگر آن است که راهبردهای نوآوری از طریق قابلیت یادگیری سازمان به میزان 048/0 بر توسعة کارآفرینی تأثیر مثبت دارد.https://jed.ut.ac.ir/article_55982_a6d3bd25cf898cbce29f2d7817eff6a1.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22668220150622Prioritizing the Factors Affecting the Marketing and sales of New Product in SMEs Active in Food Biotechnologyاولویتبندی عوامل مؤثر بر بازاریابی و فروش محصول جدید در کسبوکارهای کوچک و متوسط حوزة زیست- فناوری غذایی3333525598310.22059/jed.2015.55983FAآمنهکنعانیکارشناس ارشد دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهرانJournal Article20140902Rapidly changing customer needs and desires in market of food product A pproprait actions in relation to marketing and sales play an important role in identifying these needs and succeeding of new food products in stage of launch of product. this paper aims to prioritize the factors affecting the marketing and sales of the new product development process in small and medium-sized businesses active in the field of biotech food deals. The research is exploratory mixed type. In the qualitative interviews with dozens of experts in the field of new product development and food biotechnology in the quantitative 80 questionnaire distributed and 64 questionnair returned. The results represent a confirmation Four elements of the marketing mix (price, product, place and promotion) of the marketing and sales of the new product development process to prioritize the importance of each of these factors and sub-factors of Friedman test was used. Test results showed that the price, product, promotion and distribution are important. Finally, suggestions for future managers and researchers are presented.نیازها و خواستههای مشتریان در بازار محصولات غذایی بهشدت درحال تغییر است. درنتیجه، اقدامات مناسب در زمینة بازاریابی و فروش، نقش مهمی در شناسایی این نیازها و موفقیت محصولات جدید غذایی در مرحلة پرتاپ و راهاندازی محصول به بازار دارند. این تحقیق، به اولویتبندی عوامل مؤثر بر مرحلة بازاریابی و فروش فرایند توسعة محصول جدید در کسبوکارهای کوچک و متوسط فعال در حوزة زیست- فناوری غذایی میپردازد. روش تحقیق آمیخته- اکتشافی است. در بخش کیفی، مصاحبه با ده نفر از خبرگان از جمله مدیران و استادان دانشگاهی در حوزة توسعة محصول جدید و زیست- فناوری غذایی صورت گرفت و در بخش کمی با استفاده از نتایج کیفی، پرسشنامهای تهیه و میان 80 نفر از خبرگان توزیع شد که 64 پرسشنامه عودت داده شد و از طریق نرمافزار SPSS<sub>20</sub> تحلیل انجام گرفت. نتایج پژوهش مبین تأیید چهار عامل آمیختۀ بازاریابی (قیمت، محصول، توزیع و ترفیع) در بعد بازاریابی و فروش فرایند توسعة محصول جدید است. نتایج آزمون نشان داد بهترتیب قیمت، محصول، ترفیع و توزیع دارای اهمیت هستند.https://jed.ut.ac.ir/article_55983_98f0a2b12ea2188b39e2362dc35a3bc4.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22668220150622Bohm, A. (2004). Theoretical Coding: Text Analysis in Grounded Theory A Companion to Qualitative Research (pp. 270-274): London,: Sage Publications.
Hodgkin, Saralyn V. (2002). BUSINESS SOCIAL ENTREPRENEURS.فراترکیب جایگاه مسئولیت اجتماعی کسبوکار در ادبیات پژوهش معاصر سازمان در ایران3533695598410.22059/jed.2015.55984FAمهدیعلیزادهدانشجوی دکتری کارآفرینی، گرایش کسبوکار جدید دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران0000-0002-6875-2431ساراسهیلیکارشناس ارشد کارآفرینی، گرایش عمومی دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهرانوحیدهبامشادکارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهرانJournal Article20140212The growth in the number and quality of businesses caused many positive results for societies. But it can potentially bring some unfavorable effects to their environment. Although there issued many different definitions of social responsibility, there is lack of consensus among scholars about its definition. Aside from its different and sometimes paradoxical definitions, corporate social capital at least, can be defined as the productive interaction between businesses and their environments. Despite the robust body of knowledge in international literature of corporate social responsibility, this issue has not drawn enough attention in Iranian studies. Using meta-Synthesis approach of 8 the most relevant Iranian studies about corporate social responsibility, corporate social responsibility is defined as an organization’s voluntary and strategy-based sensitivity to its environment, which has formed in transaction with its managerial, economic and social environment, which is to set balance between interests of organization, society, human and government, by reliance on meritocracy, democracy, change and humanistic values.تاکنون تعاریف متعدد و گاه متناقضی از مفهوم مسئولیت اجتماعی ارائه شده است، اما بهطورکلی میتوان از آن بهعنوان ایجادکنندۀ تعادل سازنده بین کسبوکار و محیط آن یاد کرد. ادبیات جهانی پژوهش بهطور تقریباً مفصلی به این موضوع پرداخته است، اما در داخل، علاوهبر وجود خلأ گسترده از نظر مفهومی، چارچوب مشخصی در زمینة مسئولیت اجتماعی کسبوکار ارائه نشده است. در این مطالعه، پژوهشگران با اتخاذ رویکرد فراترکیب کیفی دادههای متنی مربوط به هشت مطالعة داخلی که در مقایسه با سایر مطالعات، تمرکز بیشتری بر این مفهوم داشتهاند، تلاش میکنند مسئولیت اجتماعی را از دید ادبیات داخلی شناسایی کنند. یافتههای مطالعة حاضر نشان میدهد مفهوم مسئولیت اجتماعی کسبوکار از نگاه ادبیات معاصر ایران، بیانگر فعالیتهای ناشی از حساسیت داوطلبانه و راهبردمحور کسبوکار به رویدادهای محیط اطراف است که در زمینة مدیریتی، اقتصادی و اجتماعی سازمان، در تعامل با محیط شکل گرفته است و با تأکید بر شایستهسالاری، مردمسالاری، تغییر و ارزشهای انسانی در صدد ایجاد تعادل بین منافع سازمان، جامعه، انسان و دولتهاست که جامعترین تعریف مسئولیت اجتماعی از نظر این مطالعه بهشمار میرود.https://jed.ut.ac.ir/article_55984_bb2e2ead0f50d10650990ef821a53b20.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22668220150622Studying the direct, indirect and moderating effects of institutional environment on entrepreneurial intentions of agricultural studentsبررسی آثار مستقیم، غیرمستقیم و تعدیلی محیط نهادی بر قصد کارآفرینانة دانشجویان کشاورزی3713905598510.22059/jed.2015.55985FAسعیدکریمیاستادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشکدة کشاورزی، دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20150707Institutional environment influences entrepreneurial intention and behavior. However, cognitive models have not usually included this factor in their analyses. Therefore, the main objective of this study is to evaluate the direct, indirect and moderating effects of institutional environment on entrepreneurial intentions using the Theory of Planned Behavior. This is a descriptive survey research, which uses questionnaires for collecting data. The content validity of the questionnaire was confirmed by a panel of experts. The construct validity and the reliability of the research instrument were assessed by estimating the measurement model. Data were collected from 300 agricultural students from four public universities in western Iran. Structural equation modelling showed attitudes toward entrepreneurship and perceived behavioral control significantly relate to entrepreneurial intentions. The perceptions of the institutional environment indirectly related to entrepreneurial intentions via attitudes and perceived behavioral control. These findings suggest that public policy makers and decision makers need to pay attention to creating favorable conditions for entrepreneurship in the country, and to removing the numerous institutional pressures and constraints faced by potential entrepreneurs.قصد و رفتار کارآفرینانة افراد متأثر از محیط پیرامون آنهاست، اما در اکثر مطالعات کارآفرینی که مبتنیبر دیدگاه شناختیاند، از نقش عامل محیطی غفلت شده است؛ بنابراین، در پژوهش حاضر با هدف بررسی آثار مستقیم، غیرمستقیم و تعدیلی محیط نهادی بر قصد کارآفرینانه، براساس نظریة اقتصاد نهادی نورث (1990) و نظریة رفتار برنامهریزیشدة آجزن (1991)، یک الگوی شناختی قصد کارآفرینانه تدوین شد. در این پژوهش، که از نوع توصیفی- همبستگی است، دادههای موردنیاز از طریق پرسشنامه از نمونهای متشکل از 300 دانشجوی کشاورزی جمعآوری شد که در چهار دانشگاه دولتی در غرب کشور مشغول به تحصیل بودند. روایی محتوایی پرسشنامه را گروهی از خبرگان بررسی و تأیید کردند. روایی و پایایی سازهها نیز از طریق برآورد مدل اندازهگیری شد و پس از اصلاحات لازم بهدست آمد. نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که نگرش کارآفرینی و کنترل رفتار درکشده با قصد کارآفرینانه دارای رابطة مثبت و معنیداری است. همچنین، نتایج نشان داد محیط نهادی بهطور غیرمستقیم و از طریق نگرش کارآفرینی و کنترل رفتار درکشده با قصد کارآفرینانه در ارتباط است. این یافتهها بیانگر آن است که سیاستگذاران و تصمیمگیرندگان باید بیش از پیش به ایجاد شرایط مناسب برای کارآفرینی در کشور توجه کرده و سعی کنند تا فشارها و موانع محیطی مقابل کارآفرینان بالقوه را برطرف کنند.https://jed.ut.ac.ir/article_55985_4380e8febb0f481f477a141ff1963300.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22668220150622English Abstractsچکیده انگلیسی1105784610.22059/jed.2015.57846FAJournal Article20160628https://jed.ut.ac.ir/article_57846_295371c4556eb1e6b84bcb39e66154ea.pdf