دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22668120150321Initial Pagesصفحات آغازین125582510.22059/jed.2015.55825FAJournal Article20151220https://jed.ut.ac.ir/article_55825_c11c801833703c6b944700fc70e20814.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22668120150321The effect of social capital on entrepreneurial intention:
The Case of MA students of the School of Electrical and Computer Engineering of Tehran Universityﺗأﺛﯿﺮ ﺳﺮﻣﺎﯾة اجتماعی ﺑﺮ ﻗﺼﺪ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﺎﻧﻪ (مطالعۀ موردی: داﻧﺸﺠﻮﯾﺎنﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ داﻧﺸﮑﺪة ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﺑﺮق و ﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان)1195546710.22059/jed.2015.55467FAمحمد علیمرادیاستادیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران0000-0003-2646-9985محمدرضازالیاستادیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران0000-0002-9293-7954راضیهپرنیانکارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهرانJournal Article20130827A Measurement of entrepreneurial intention and locating factors that nurture it are among one of the determining factors that lead to the emergence of the phenomenon of entrepreneurship, provide a better understanding of the quality of circumstances that bring about free enterprise and thus contribute to a more accurate prediction of the possibility of its occurrence. Among factors that are influential in entrepreneurial intention of which has been referred to in various researches is social capital. This research seeks to look into the effect of social capital on entrepreneurial intention. It will do so by incorporating the intermediary role of the cognitive style in a sample of one hundred and forty (140) graduate students of Tehran University’s Faculty of Electrical and Computer Engineering. Sampling method is random sampling. This is an applied research conducted within the framework of a correlative-descriptive survey. The data gathered from the surveys have been analyzed through a structural equation model technique and by LISREL software. The findings of this research convey that there is a positive and meaningful relationship through intuitive cognitive style between relational social capital and entrepreneurial intention.also there is a positive and meaningful relationship through rational cognitive style between structural and cognitive and relational social capital and entrepreneurial intention.
اندازهگیری قصد کارآفرینانه و شناسایی عوامل مؤثر بر آن بهعنوان یکی از عوامل تعیینکننده در بروز پدیدة کارآفرینی، پیشبینی دقیقتری از احتمال وقوع آن را فراهم میآورد. از جمله عوامل تأثیرگذار بر قصد کارآفرینانه که در پژوهشهای مختلف به آن اشاره شد، سرمایة اجتماعی است. این پژوهش درصدد آن است که به بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی بر قصد کارآفرینانه- با درنظرگرفتن نقش میانجی سبک شناختی- در نمونة 140 نفری از جامعة دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدة برق و کامپیوتر دانشگاه تهران بپردازد. روش نمونهگیری، تصادفی دردسترس است. این پژوهش براساس هدف، کاربردی و از نظر روش کمّی و توصیفی- همبستگی است. دادههای جمعآوریشده از پرسشنامة لیکرت از طریق تکنیک مدل معادلههای ساختاری و با استفاده از نرمافزار لیزرل تحلیل شد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد رابطة مثبت و معناداری بین سرمایة اجتماعیِ رابطهای و قصدکارآفرینانه از طریق سبک شناختی شهودی وجود دارد. همچنین، رابطة مثبت و معنادار بین سرمایة اجتماعیِ ساختاری و ااجتماعیِ شناختی با قصد کارآفرینانه از طریق سبک شناختی منطقی تأیید میشود.https://jed.ut.ac.ir/article_55467_bbce25ca6507670324d89d33db608dfc.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22668120150321Designing Market Development Model for Small and Medium Industries in Food and Drink Industryطراحی مدل توسعة بازار صنایع کوچک و متوسط (مورد مطالعه: صنایع غذایی و آشامیدنی)21405546810.22059/jed.2015.55468FAطهمورثحسنقلی پوررییس دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمحمودبهمنیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامیمحمد جوادایروانیاستادیار مدعو دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهرانهاشمآقازادهاستادیار دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران0000-0003-0997-5034مرتضیانوشهدانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشگاه تهرانJournal Article20150108Given the significant role of small and medium industries in the countries’ economic development, this research is to design a model of market development for small and medium industries in the food and drink industries. "Grounded Theory" is applied for designing the model. For that reason, required data were collected through theoretical semi conducted sampling by interviewing 14 Governmental bodies of small and medium industries and studying organizational documents. Based upon the results, supporting the market development of said industries covers a wide range of activities through four stages: Capacity Building, Main Activities, Complementary Activities and Monitoring Activities on which cultural, political, institutional and governmental affairs in line with value chain, the structure and approach that the industry applies play a part. Reducing marketing costs, increasing the competitiveness of SMEs and consequently their share in GDP and added value are among the most significant outcomes of the project. Getting involved in the project, industry owners will be able to use the outcome in their business development procedure.با توجه به نقش مهم صنایع کوچک و متوسط در توسعة اقتصادی کشورها، هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل فرایند توسعة بازار صنایع کوچک و متوسط کشور در بخش صنایع غذایی و آشامیدنی است. برای طراحی مدل مذکور از روششناسی «نظریة برخاسته از دادهها» استفاده شد. بهاینمنظور، با استفاده از روش نمونهگیری نظری و انجام چهارده مصاحبة نیمهساختاریافته با متولیان توسعة صنایع کوچک و متوسط در کشور و مطالعة اسناد سازمانی، منابع اطلاعاتی مورد نیاز جمعآوری شد. سپس با کدگذاری باز، محوری و گزینشی، مدل توسعة بازار تدوین شد. بنابر نتایج تحقیق، حمایت از توسعة بازار این صنایع، طیف وسیعی از اقدامات را شامل میشود که در مراحل چهارگانة ظرفیتسازی، اقدامات اصلی، اقدامات مکمل و اقدامات نظارتی انجام میگیرد. بستر فرهنگی- اجتماعی، سیاسی- قانونی، نهادی و دولت و همچنین زنجیرة ارزش، ساختار و جهتگیری صنعت نیز بر مراحل چهارگانة بالا تأثیرگذارند. مهمترین منافع توسعة بازار صنایع کوچک و متوسط، کاهش هزینههای بازاریابی، ارتقای توان رقابتی واحدهای صنعتی در سطح خرد و افزایش سهم آنها در تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده در سطح کلان است. همچنین، بنابر نتایج پژوهش، مدیران یا مالکان واحدهای صنعتی با مشارکت در این طرح میتوانند از آن بهعنوان ابزار توسعة بازار و کسبوکار استفاده کنند.https://jed.ut.ac.ir/article_55468_6e5e388d0da0b646ed44f6825d3041c7.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22668120150321Designing a model for sustainable Development of business Clusters in iranارائة الگوی توسعة پایدار خوشههای کسب و کار در ایران41595324310.22059/jed.2015.53243FAمیثمظهوریاندانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی، دانشگاه فردوسی مشهدفریبرزرحیم نیااستاد دانشکدة علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20141004Business clusters are known as a new model of economic development throughout the world. In recent years, this model has also been noted by policy-makers in Iran. Accordingly, the present study aimed at proposing a model for sustainable development of business clusters in iran based on experience in this regard. A qualitative strategy (case study) is used as the research method. Additionally, thematic analysis is applied in data analysis. The final research model is also drawn based on thematic network analysis. Five business clusters were selected as the cases to be studied. These cases include Shandiz’s furniture, Mashhad’s Shoes, Khorasan Razavi’s saffron, kerman pistachio and gorgan diary product. The results led to the identification of 24 basic themes. These basic themes were categorized into five organizing themes including effective government involvement, social capital and trust, cluster planning, behavioral and psychological considerations, and characteristics of cluster development agent. All five themes can be defined under one global theme known as sustainable development of business clusters. Business companies and cluster development policy-makers can apply the proposed model in their cluster development processes and work together in order to gain a sustainable competitive advantage against their competitors.خوشههای کسب و کار، الگویی نوین از توسعة اقتصادی در جهان بهشمار میروند. در سالهای اخیر سیاستگذاران کشور ما نیز به این الگو توجه بسیاری داشتهاند. برایناساس، این پژوهش در پی آن است که با استفاده از تجربیات کسبشده در زمینة توسعة خوشههای کسب و کار در ایران، الگویی را نیز برای توسعة پایدار خوشههای کسب و کار در کشورمان پیشنهاد کند. برای ارائة الگوی مذکور از استراتژی کیفی مطالعة موردی استفاده شد. دادههای پژوهش به روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شد. جامعة مورد مطالعه را عاملان توسعه و فعالان و مسئولان سازمان منطقهای سیاستگذار خوشههای کسب و کار در ایران تشکیل میدهند. از مصاحبة نیمهساختاریافته بهعنوان ابزار اصلی گردآوری اطلاعات استفاده شد. در پژوهش حاضر، پنج خوشة کسب و کار مبلمان شاندیز، کفش مشهد، زعفران خراسان رضوی، لبنیات گرگان و پستة کرمان بهعنوان موردهای مطالعه انتخاب شدند. نتایج تحقیق به شناسایی 24 مضمون پایه منجر شد که در قالب پنج مضمون سازماندهنده دستهبندی شدند. این مضامین شامل دخالت مؤثر دولت، سرمایة اجتماعی، برنامهریزی در خوشهها، نکات روانشناسی و خصوصیات عامل توسعة خوشه است که تمام این مضامین ذیل مضمون فراگیر توسعة پایدار خوشههای کسب و کار تعریف شدند.https://jed.ut.ac.ir/article_53243_170607998a7dc31a3724b03990a1aa20.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22668120150321Explanation the Role of the Personal, Environmental and System Factors on the Success of Entrepreneurship Electronic Learning in University of Tehranتبیین نقش مؤلفههای فردی، محیطی و سیستمی در موفقیت آموزش الکترونیکی کارآفرینی دانشگاه تهران61795546910.22059/jed.2015.55469FAزهراآراستیدانشیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران0000-0002-0962-7913افروزسفیدگرکارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشگاه تهرانرضازعفریاناستادیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهرانJournal Article20130318Considering the fact that entrepreneurship can be taught and the emergence of entrepreneurship education, there is a stronger need for newer ways of education such as electronic entrepreneurship education. <br />This research is conducted to identify the success factors of electronic entrepreneurship education in the entrepreneurship faculty of Tehran University using a qualitative and quantitative approach. <br />Based on the results of the semi-structured interviews analysis with nine lecturers of electronic entrepreneurship education in the entrepreneurship faculty of Tehran university with the experience of at least two terms teaching and familiarity with the field of information technology in education, success factors of electronic entrepreneurship education was identified in three categories of personal factors including lecturers' characteristics and learners' characteristics, environmental factors including interactions and assessment and system factors including the quality of education and content, the quality of Internet infrastructure and e-learning system and the quality of university performance and its services. <br />Results of quantitative research which was conducted to explain the role of these factors in the success of entrepreneurship electronic education among 139 students of this course, admitted in 2010, point out that learners' characteristics in personal factors, interactions in environmental factors and the quality of education and content in system factors can have the greatest impact on the success of the entrepreneurship electronic education in the entrepreneurship faculty of Tehran university. <br /> با توجه به آموزشپذیربودن کارآفرینی و ضرورت آموزش آن، نیاز به شیوههای آموزشی نوین از جمله آموزش الکترونیکی کارآفرینی بیش از پیش احساس میشود. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت آموزش الکترونیکی کارآفرینی در دانشکدة کارآفرینی دانشگاه تهران با استفاده ازروشتحقیق ترکیبی (کیفی -کمی) انجام گرفته است. براساس نتایج تحقیق کیفی نه مصاحبة نیمهساحتاریافته با استادان دانشکدة کارآفرینی دانشگاه تهران صورت گرفت که بهصورت هدفمند با داشتن دو ویژگی سابقة حداقل دو دورة تدریس الکترونیکی در دانشکدة کارآفرینی و آشنایی با حوزة فناوری اطلاعات در آموزش انتخاب شده بودند. عوامل مؤثر بر موفقیت آموزش الکترونیکی کارآفرینی براساس نتایج تحلیل دادهها در سه دسته شناسایی و دستهبندی شدند: عوامل فردی شامل ویژگیهای استاد و ویژگیهای دانشجو، عوامل محیطی شامل تعاملات و ارزیابی، عوامل سیستمی شامل کیفیت آموزش و محتوای ارائهشده، کیفیت زیرساخت اینترنت و سیستم آموزش مجازی و کیفیت عملکرد دانشگاه و خدمات آن. همچنین، نتایج تحقیق کمی در نمونة آماری 139 دانشجوی دورة آموزش الکترونیکی کارآفرینی ورودی 89 نشان میدهد عامل فردی ویژگیهای دانشجو، عامل محیطی تعاملات و عامل سیستمی آموزش و محتوای ارائهشده میتوانند بیشترین تأثیر را در موفقیت آموزش الکترونیکی کارآفرینی دانشگاه تهران داشته باشند.https://jed.ut.ac.ir/article_55469_4f36f9321534c5c1bd23562e144734e1.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22668120150321The effect of entrepreneurial orientation and competitive strategy on market orientation in order to improve performance and create sustainable competitive advantageتأثیر گرایش کارآفرینانه و راهبرد رقابتی بر بازارگرایی در راستای بهبود عملکرد و ایجاد مزیت رقابتی پایدار811005547010.22059/jed.2015.55470FAحسینرضایی دولت آبادیاستادیار بازاریابی، دانشگاه اصفهانمژدهعلیاندانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت MBA، دانشگاه اصفهانJournal Article20150310The study of entrepreneurial orientation concept and codifying a proper strategy to improve the performance of companies has a great importance as the companies have allocated more product market share to themselves by representing new and unique products according to customers’ requirements. The purpose of this study is to examine the impact of entrepreneurial orientation and competitive strategies on market orientation in order to improve the performance of the company and making stable competitive advantage in auto parts manufacturing companies which is applicable in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of research method. Accordingly, in order to collect necessary information to test the hypothesis, a researcher-designed questionnaire containing 67 questions in 17 dimensions has been utilized according to Krejcie-Morgan’s table with a simple random sampling method in which 150 personnel of auto parts manufacturing companies among 250 people in Isfahan province were selected as the statistical population of the study. The structural equations model in Smart PLS software package was used to analyze the data and test the hypothesis. The results show that the direct effect of entrepreneurial orientation on market orientation is not significant. The independence and initiative of entrepreneurial orientation dimensions, cost leadership strategy, responsive market orientation, financial performance and scarce resources have also had the most weight in making main variables of the research for parts manufacturers. So, parts manufacturing companies can help their survival and growth in the competitive area by increasing the entrepreneurial <br />morale in organization level and choosing proper strategies in line with the customers’ needs. مطالعة مفهوم گرایش کارآفرینانه و تدوین یک راهبرد (استراتژی) مناسب، اهمیت زیادی برای بهبود عملکرد شرکتها دارد، زیرا شرکتها با ارائة محصولات جدید، منحصربهفرد و مطابق با نیازهای مشتریان، سهم بیشتری از بازار محصول را دراختیار میگیرند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر گرایش کارآفرینانه و راهبردهای رقابتی بر بازارگرایی در راستای بهبود عملکرد شرکت و ایجاد مزیت رقابتی پایدار در شرکتهای قطعهساز خودرو است. این پژوهش کاربردی و از نظر روش، توصیفی- همبستگی است. در این راستا، برای گردآوری اطلاعات و آزمون فرضیهها، از پرسشنامة محققساختهای حاوی 67 پرسش در 17 بعد استفاده شد. براساس جدول کرجسی- مورگان، با روش نمونهگیری تصادفی ساده، از بین 250 نفر کارکنان شرکتهای تولیدی قطعات خودرو در استان اصفهان، 150 نفر بهعنوان جامعة آماری پژوهش انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها، از مدل معادلههای ساختاری در نرمافزار Smart PLS استفاده شد. نتایج نشان میدهد تأثیر مستقیم گرایش کارآفرینانه بر بازارگرایی، معنادار نیست. همچنین، استقلال و پیشگامی از ابعاد گرایش کارآفرینانه، راهبرد رهبری هزینه، بازارگرایی پاسخگو، عملکرد مالی و منابع کمیاب، بیشترین وزن را در تشکیل متغیرهای اصلی پژوهش برای قطعهسازان دارند؛ بنابراین، شرکتهای قطعهسازی، با افزایش روحیة کارآفرینی در سازمان و اتخاذ راهبردهای مناسب همراستا با نیازهای مشتریان میتوانند به بقا و رشد خود در عرصة رقابتی کمک کنند.https://jed.ut.ac.ir/article_55470_9244adad2f6d13147ee64cae5bf3d7e7.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22668120150321Identifying situations under which overconfidence bias could be helpful for entrepreneursشناسایی موقعیتهای مثبت اعتمادبهنفس بیشازاندازه در کارآفرینان ایرانی1011175547110.22059/jed.2015.55471FAپوریانوریدانشجوی دکتری دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهرانعبداللهاحمدی کافشانیدانشجوی دکتری دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهراننرگسایمانی پوردانشیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران0000-0002-6905-6673Journal Article20140405One of the most important and well-recognized entrepreneurial decision making biases is overconfidence. Overconfidence is by far the most famous entrepreneurial decision bias, overconfidence has been identified as one leading factor in entrepreneurial risky decisions, and it has been hypothesized and proved as one of the causes of entrepreneurial unprepared entry decisions and subsequent failure. The main body of existing literature on entrepreneurial overconfidence has concentrated mainly on its negative effects. But, the question arises here that, is overconfidence always harmful? Or, could it be that, under today’s specific and unique entrepreneurial environment, marked by ambiguity, uncertainty and incessant change, overconfidence may be also helpful? According to the existing literature, some of the most obvious characteristics of overconfident entrepreneurs are not searching for additional information and not considering the existing information fully and meticulously, they also do not feel any regrets after making a decision and feel confident and sure about it. Thus, one could hypothesize that under conditions such as information overload and time pressure that entrepreneurs don’t have time to assess all the gathered information, overconfidence could be indeed helpful in helping them making decisions in a given span of time and overcoming any hesitation or regret. As an indication of its novelty and newness, this paper has focused on the positive side of overconfidence as one of the most common entrepreneurial decision making biases. Data has been obtained by in-depth interviews with 16 Iranian entrepreneurs in a comprehensive qualitative research method. Our study shows that under conditions like lack of data, information overload and time pressure, entrepreneurs’ overconfidence and reliance on their own judgment has been their only guide to make quick decisions.یکی از شناختهشدهترین سوگیریهای تصمیمگیری در افراد بهطور عام و در کارآفرینان بهطور ویژه، اعتمادبهنفس بیشازاندازه است. این سوگیری در کارآفرینان مطالعه شده است و بیشتر پژوهشها در این حوزه، بر آثار منفی آن تمرکز کردهاند. براساس ادبیات تحقیق، برخی از ویژگیهای بارز کارآفرینان با اعتمادبهنفس بیشازاندازه عبارتاند از: جستوجونکردن اطلاعات اضافی و نبود احساس تأسف و پشیمانی پس از تصمیمگیری اشتباه. درنتیجه، با درنظرگرفتن ویژگیهای محیط تصمیمگیری کارآفرینان و با توجه به اینکه کارآفرینان در بسیاری موارد ناچارند در زمان اندک تصمیم بگیرند، بهنظر میرسد در برخی شرایط، اعتمادبهنفس بیشازاندازه به تصمیمگیری کارآفرینان کمک میکند. پژوهش حاضر با رویکردی نوین، اعتمادبهنفس بیشازاندازه و آثار مثبت آن بر تصمیمهای کارآفرینان را بررسی میکند. پس از مصاحبه با شانزده کارآفرین و تحلیل دادهها به روش تحلیل محتوای کیفی مشخص شد که در شرایطی مانند نبود اطلاعات کافی، سرریز اطلاعات و فشار زمانی، اعتمادبهنفس بیشازاندازة کارآفرینان به تصمیمگیری سریعتر آنها کمک میکند.https://jed.ut.ac.ir/article_55471_2afcb0d4b617dd809fd49e2fd9924f33.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22668120150321Investigating the Effect of Factors on the Success of Academic Reproductive Companies (Case Study: the Companies of Isfahan Science & Technology Town)بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت شرکتهای زایشی دانشگاهی (مورد مطالعه: شرکتهای مستقر در شهرک علمی- تحقیقاتی استان اصفهان)1191375324710.22059/jed.2015.53247FAعلیکاظمیاستادیار گروه مدیریت دانشکدة علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهانعلیصفریاستادیار گروه مدیریت دانشکدة علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان0000-0002-0001-8740سهیلااعرابیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشگاه اصفهانJournal Article20141215factors on the success of academic reproductive companies with the moderating role of individual characteristics and the mediating role of reproductive company characteristics in the companies of Isfahan Scientific and Research Town. This study is practical in purpose and is a descriptive-survey one the from research methodology perspective. The statistical population consists of all companies established in the Isfahan Scientific and Research Town. The population consists of 256 companies. A sample of 148 companies was selected. The sample size was determined through the Morgan Sampling Table. The sample members were selected randomly. In order to collect the research data, a researcher-developed questionnaire was developed. The questionnaire consists of 45 questions. The validity of questionnaire was measured through both content and construct validity. Also the reliability of questionnaire was measured through Cronbach’s Alpha Coefficient. The coefficient was 0.916 which confirms the reliability of the questionnaire. The research data were analyzed through Structural Equation Modeling (SEM) in the Smart-PLS. The findings revealed that factors like the governmental rules, parent universities, and regions affect the company success. Another part of the findings showed that the individual characteristics of the founders did not play any mediating role in the relationship between environmental factors and company success. Finally, the findings indicated that the reproductive features of the company have a moderating effect in the relationship between environmental factors and company success. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر موفقیت شرکتهای زایشی دانشگاهی با نقش میانجیگیری ویژگیهای فردی و نقش تعدیلگری خصوصیات شرکتهای زایشی مستقر در شهرک علمی- تحقیقاتی استان اصفهان صورت گرفت. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوة جمعآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعة آماری پژوهش شامل 256 شرکت مستقر در شهرک علمی- تحقیقاتی اصفهان است. شیوة نمونهگیری تصادفی ساده است و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 148 شرکت محاسبه شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامة 45 پرسشی محققساخته برای سنجش متغیرهای تحقیق است که روایی آن به دو روش محتوا و سازه و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ 916/0 تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Smart PLS و به روش الگوسازی معادلههای ساختاری انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد از بین عوامل فرضشده، قوانین دولتی، دانشگاه مادر و مکان جغرافیایی بر موفقیت شرکت تأثیر داشت و ویژگیهای فردی مؤسسان بر موفقیت این شرکتها نقش میانجیگری ندارد و خصوصیات شرکت زایشی نقش تعدیلگری بر موفقیت شرکتها دارد.https://jed.ut.ac.ir/article_53247_bb7c5779f38f6ddc9261b31c7eb41f0e.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22668120150321Relationship between problem solving styles and entrepreneurship willingness (case study: Agricultural and Natural Resource students of the university of Zabol, Iran)بررسی رابطة سبکهای حل مسئله و تمایل به کارآفرینی دانشجویان (مورد مطالعه: دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل)1391585547210.22059/jed.2015.55472FAعبدالرحیمغیاثیعضو هیئت علمی دانشگاه زابلJournal Article20141101 Entrepreneurship willingness that is one of the main preconditions of entrepreneurship behavior is influenced by Psychological factors. Accordingly, the main purpose of this study was to investigate relationship between problem solving styles and entrepreneurship willingness among Agricultural and Natural Resource students, in University of Zabol. The statistical population consisted of 3000 Agricultural and Natural Resources students in 2013-2014 academic year from that, 210 students were randomly selected. Data were gathered through questionnaire. The research instrument was given to the academic staff of the department of agricultural extension and education, University of Zabol to test its content validity. Cronbach alpha was calculated to measure reliability of items of instrument (α = 0.74 - 0.83). The results showed that entrepreneurship willingness level of the most respondents was relatively favorable. Results showed that there were a significant relationship between problem solving styles and entrepreneurship willingness among Agricultural and Natural Resource students. The regression analysis showed that problem solving styles explain 33% of variance in predicting entrepreneurship willingness. تمایل به کارآفرینی یکی از پیششرطهای اصلی توسعة کارآفرینی محسوب میشود و متأثر از عوامل گوناگون روانشناختی است. برایناساس، هدف مطالعة حاضر بررسی رابطة سبکهای حل مسئله بهعنوان یکی از متغیرهای مهم روانشناختی با تمایل به کارآفرینی است. این تحقیق برحسب هدف از نوع تحقیقات کاربردی و بهلحاظ نحوة گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری تحقیق، دانشجویان دانشکدههای کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل در سال تحصیلی 1392-1393 هستند (3000N= ). حجم نمونة آماری با استفاده از فرمول کوکران 210 نفر انتخاب شد و نمونة موردنظر با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی با انتساب متناسب تعیین شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. روایی ابزار اندازهگیری بر پایة نظر تعدادی از اعضای هیئتعلمی ترویج و آموزش کشاورزی و صاحبنظران مربوط تأیید شد. پایایی پرسشنامههای سبکهای حل مسئله و تمایل به کارآفرینی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بهترتیب 74/0 و 83/0 بهدست آمد. نتایج تحقیق بیانگر آن بود که بیشتر پاسخگویان مورد مطالعه از نظر میزان تمایل به کارآفرینی در سطح تقریباً مطلوبی قرار دارند. همچنین، یافتههای تحقیق نشان دادند سبکهای حل مسئله و تمایل به کارآفرینی دانشجویان رابطة معنیداری با هم دارند. تحلیل رگرسیون چندمتغیره نیز نشان داد سبکهای حل مسئلة خلاقیت، اعتماد، گرایش و درماندگی میتوانند 33 درصد از تغییرات تمایل به کارآفرینی دانشجویان را تبیین کنند.https://jed.ut.ac.ir/article_55472_00c4d5ee74ee55ee37810bc9ba37f884.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22668120150321قابلیت شبکهسازی و عملکرد کارآفرینانة سازمانی: تبیین نقش گرایشهای راهبردی سازمانی (مورد مطالعه: شرکتهای ارائهکنندة تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی به بخش معدن و صنایع معدنی ایران)1591745547310.22059/jed.2015.55473FAکمالسخدریبورسیة هیئت علمی دانشکدة کارآفرینی دانشگاه تهران0000-0003-3869-9577Journal Article20140921This research aims to investigate the relationship between networking capabilities and the rate of corporate entrepreneurial activities, and the moderating role of organizational strategic orientations. This is an applied and descriptive-correlational study in terms of purpose and data collection respectively. Investigating 126 supplier companies providing products and services to the mining industry of Iran through a survey questionnaire and the regression analysis using SPSS software indicates that a firm's networking capabilities, comprising partnering pro-activeness, relational capability and portfolio coordination, enhance the firm's engagement in corporate entrepreneurial activities. Moreover, the results show that an entrepreneurial strategic orientation strengthens the impact of networking capabilities on entrepreneurial performance in companies. Establishing connection between a firm's networking capabilities and entrepreneurial performance and investing the moderating role of the firm's strategic orientations, this research provides a better understanding of why some firms are more entrepreneurial than others.هدف این پژوهش، بررسی رابطۀ بین قابلیت شبکهسازی شرکتها و میزان رفتار کارآفرینانة سازمانی و تبیین نقش تعدیلگر گرایش راهبردی (استراتژیک) سازمانی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ جمعآوری دادهها، توصیفی- همبستگی است. پیمایش 126 شرکت ارائهکنندة تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی به بخش معدن و صنایع معدنی در ایران، از طریق پرسشنامة بسته (پاسخدهندة مدیران) صورت گرفت و نتایج از طریق رگرسیون و نرمافزار SPSS تحلیل شد. با توجه به نتایج، قابلیت شبکهسازی سازمانی شامل پیشفعالی در ایجاد ارتباطات بین سازمانی، قابلیت ارتباطی در ایجاد رابطه براساس اعتماد و تعهد متقابل و توانایی ایجاد هماهنگی در مجموعه پیوندهای سازمانی، عملکرد کارآفرینانة شرکتها را افزایش میدهد. بهعلاوه، نتایج نشان میدهد شرکتها با گرایش راهبردی کارآفرینانة بهتر میتوانند از قابلیت شبکهسازی خود برای اهداف کارآفرینانه استفاده کنند. این پژوهش با ارائة مدلی اجتماعی از کارآفرینی سازمانی، مرتبطکردن قابلیت شبکهسازی با عملکرد کارآفرینانة شرکت و نیز بررسی نقش تعدیلگر گرایشهای راهبردی سازمانی، موجب فهم بیشتری از چگونگی عملکرد بهتر کارآفرینانة برخی از شرکتها میشود.https://jed.ut.ac.ir/article_55473_b7148c7c56e8139cda47e10646a7287d.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22668120150321Environmental factors influencing on ethical decision making of novice businessesتأثیر عوامل محیطی بر تصمیمگیری اخلاقی در کسبوکارهای نوپا1751935547410.22059/jed.2015.55474FAقنبرمحمدی الیاسیدانشیار دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران0000-0002-1186-5961زهرابادلیکارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهرانJournal Article20130922Conditions and quality of ethical decision making by entrepreneurs is an important concern in academic and public area in Iran. Different factors such as personal, environmental and nature of business are causing the ethical decision making by entrepreneurs, but the concern have to great attention in Iranian academic institutions. Thus, research goal is try to identify environmental factors influence on ethical decision-making in novice businesses. In order to do so, survey method and questionnaire technique were used to gather data related with transportation and experimental equipment and about 150 novice businesses. Friedman and structural equation modeling techniques were used to analyze data. The research findings show that cultural-social environments have most impact and human-religious values have least effect on ethical decision-making by entrepreneurs. Also the research findings show that utilitarian reasoning in combine with ethical relativism have the highest rank in ethical decision making by owners and managers of novice business.وضعیت و کیفیت تصمیمگیری اخلاقی کارآفرینان، یکی از مقولهها و دلنگرانیهای مهم در حوزة عمومی کشورمان محسوب میشود و در محافل علمی و پژوهشی کشور نیز بهعنوان دغدغة پژوهشی ارزشمندی برای شناخت مطرح است. عوامل فردی، محیطی و ماهیت کسبوکار، بر التزام و پایبندی کارآفرینان به تصمیمگیری اخلاقی در کسبوکار تأثیر دارند، اما این دغدغه به فعالیت پژوهشی بیشتر در محیط کسبوکار نیاز دارد. از اینرو، در این پژوهش تلاش شده است که عوامل محیطی مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی در کسبوکارهای نوپا شناسایی شوند. بهاینمنظور، در قالب روش پیمایش و با ابزار پرسشنامة استاندارد، اطلاعات مربوط به تصمیمگیری مالکان و مدیران حدود 150 کسبوکار نوپا در بخشهای حملونقل و تجهیزات و مواد آزمایشگاهی، جمعآوری و با استفاده از تکنیکهای آماری شامل تحلیل واریانس فریدمن و مدل معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتهها نشان میدهد محیط فرهنگی- اجتماعی بیشترین تأثیر و محیط مذهبی– انسانی کمترین تأثیر را بر فعالیت کسبوکارهای نوپا دارند. همچنین، براساس نتایج، تصمیمگیری اخلاقی مبتنیبر استدلال فایدهباوری در ترکیب با استدلال نسبیبودن اخلاق کسبوکار، بیشترین اولویت را در کسبوکارهای نوپا دارد.https://jed.ut.ac.ir/article_55474_f79cf983170c75fdf08d2122e6c68504.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22668120150321English Abstractsچکیده های انگلیسی1125582610.22059/jed.2015.55826FAJournal Article20151220https://jed.ut.ac.ir/article_55826_5b25bcbc0e003da405840dc55955ed8a.pdf