دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22666420131222How the Role of Female Entrepreneurs' Social Network Changes from Start-up to Establishment Phase:
Case Study of Export Sectorچگونگی تغییر نقش شبکههای اجتماعی زنان کارآفرین از مرحلة نوپایی به تثبیت: مورد بررسی بخش صادرات1195079510.22059/jed.2013.50795FAزهراآراستیاستادیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران0000-0002-0962-7913النازطرزمنیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشگاه تهرانJournal Article20120814The ability to develop and maintain an effective network is one of the entrepreneurial competencies. Despite recognition of the value of networking, there has been little research into the networks of female entrepreneurs. Current evidences indicate the differences between men and women’s networking and in part, women’s weakness to creat and maintain entrepreneurial networking compared to that on men. Considering that a majority of previous researches have seen social network as a static not dynamic object, this article aims at studing the dynamics of the role of female entrepreneurs’ social network at different stages of the business life cycle including new and stablished businesses. This article presents findings drawing upon qualitative research conducted in Tehran, Iran, through 10 semi-structured interviews among female entrepreneurs who export goods and services and their businesses are at least 5 years old to make sure they have experienced both new and established business. The findings showed providing access to opportunities, information and resources is the most important role of social network for Iranian female entrepreneurs in both new and stablished businesses.با وجود گسترش جهانی کارآفرینی زنان، آنها هنوز با چالشهای اساسی مواجهند که یکی از دلایل اصلی این چالشها در شبکههای آنها نهفته است. شواهد موجود بیانگر تفاوت شبکهسازی زنان و مردان کارآفرین و تا حدی ضعف آنها در ایجاد و حفظ شبکههای کارآفرینی است. این مقاله با هدف بررسی پویایی نقش شبکة اجتماعی زنان کارآفرین در گذر از مرحلة نوپایی به تثبیت، از روش تحقیق کیفی از نوع اکتشافی در جامعة آماری زنان کارآفرین صادرکنندة کالا و خدمات شهر تهران با عمر کسبوکار حداقل 5 سال استفاده کرده است. نتایج تحلیل دادههای حاصل از 10 مصاحبة نیمه ساختاریافته نشان میدهد مهمترین نقش شبکة اجتماعی، ایجاد دسترسی به فرصتها، اطلاعات و منابع است که در گذر از مرحلة نوپایی به تثبیت، پررنگتر نیز میشود، در حالی که نقشایجاد انگیزه و حمایت، در گذر از نوپایی به تثبیت، کمرنگ میشود. بیان ماهیت شبکههای زنان کارآفرین و پویایی آن در مراحل مختلف عمر کسبوکار کمکی است برای رسیدن به چرایی ضعف شبکههای زنان کارآفرین و چالشهایی که زنان کارآفرین با آن رو به رو هستند. این نتایج به سیاستگذاران کمک میکند سیاستهایی در جهت اصلاح و تقویت شبکههای اجتماعی زنان کارآفرین و ارائة حمایتهای مورد نیاز آنها تدوین کنند.https://jed.ut.ac.ir/article_50795_9eeadcad4a0093291af9b9fdd7fc2ff4.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22666420131222The Effects of Entrepreneurship Education on Technical and Vocational Students' Entrepreneurial intention
(Case Study: Technical and Vocational University, the college of girls in Karaj)تأثیر آموزش کارآفرینی بر قصد کارآفرینی دانشجویان رشتههای فنیوحرفهای21365079610.22059/jed.2013.50796FAوجیهباقرصادکارشناس ارشد دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران، مربی دانشگاه فنی و حرفهای0000-0002-8134-8855محمدرضازالیاستادیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهرانسید مصطفیرضویدانشیار دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهرانسعیدهسعید بنادکیمدرس دانشکدة فنی و حرفه ای سما، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرجJournal Article20120717The aim of this study is to examine the effects of entrepreneurship education on entrepreneurial intention of technical and vocational university students. Technical and vocational higher education centers are among the centers providing students with both theoretical knowledge and practical skills. Entrepreneurship and business skills are the courses that students are required to pass during the same program. The study is applied in terms of aim and is Quasi<br />experimental in terms of data collection .The population of this study includes 240 students of the mentioned canters. 120 students received entrepreneurship education (experiment group) while 120 students did not receive any education (control group). A questionnaire was used to gather data. The validity of the questionnaire was approved based on experts’ consensus and the Cronbach’s alpha as a measure of reliability was 0.93. The results of one-sample T-test for comparing two means revealed that entrepreneurship education affects entrepreneurial intention and the students’ understanding of their self-efficacy.مقالة حاضر به بررسی تأثیر آموزش کارآفرینی بر قصد کارآفرینی دانشجویان رشتههای فنیوحرفهای میپردازد. آموزشکدههای عالی فنی و حرفهای از مراکز فعال در آموزش عالی هستند که دانشجویان را علاوه بر دانش تئوری با مهارتهای عملی نیز درگیر میکنند. آموزش کارآفرینی و مهارتهای کسبوکار از عناوین واحد درسی اجباری در آموزشکدههای فنیوحرفهای است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، جزء تحقیقات شبهآزمایشی است. جامعة آماری شامل 240 نفر از دانشجویان در دو گروه متشکل از 120 نفر از دانشجویان دریافتکنندة آموزش (گروه آزمایش) و 120 نفر دانشجویان غیر دریافتکنندة آموزش (گروه کنترل) است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی آن با کسب نظر استادان دانشگاه تأیید شد و پایایی آن نیز بر پایة ضریب آلفای کرونباخ 93/0 به دست آمد. نتایج تحلیل آزمونهایt یکنمونهای و آزمون مقایسة میانگین دو جامعه نشان داد که آموزش کارآفرینی بر قصد کارآفرینی و درک امکانپذیری دانشجویان رشتههای فنیوحرفهای تأثیرگذار است؛ همچنین در این پژوهش فرضیههای تأثیرگذاری آموزش بر نگرشهای فردی، هنجارهای اجتماعی و دانش کارآفرینی دانشجویان بررسی شد که تأیید نشد.https://jed.ut.ac.ir/article_50796_3a2f915b47ddead248c3fb4a62f8f8af.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22666420131222Diagnosis of Commercialization Process of Inventions: An Analysis in Three Areas of Inventor, Environment and Inventionآسیب شناسی فرایند تجاری سازی اختراعات؛ تحلیلی در سه قلمرو مخترع، محیط و اختراع37555079710.22059/jed.2013.50797FAحبیبزارعدکترای مدیریت، دانشگاه یزدمهدیمیرجلیلیکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه علم و هنر یزدJournal Article20130731Undoubtedly, the condition governing the economic development in our country has increased the necessity to focus on the level of internal capacity building in the technology area and especially commercialization of inventions. Therefore, diagnosis of the commercialization process of the inventions and providing solutions for expansion of this important issue can be considered as a strategic step towards planning the technology development in the country. The aim of the present study is to recognize and investigate the barriers to the commercialization process of inventions and consequently to provide some solutions in this regard. The data is collected through a questionnaire completed by the top inventors of Yazd Province. The sample is selected using Cochran method. TOPSIS and QFD techniques were used for data analysis. The study results show that "lack of collateral and financial support for taking out credit facilities and investments" are the main barriers among the 65 recognized and approved barriers by the inventors. Accordingly, "banking rules reform for providing collaterals out of the knowledge-based plans" and "formation of inventors' chain" is recommended as the main solutions for the expansion of the inventions commercialization.شکی نیست که شرایط حاکم بر فضای توسعة اقتصادی کشورمان لزوم تمرکز بر ارتقای سطح توانمندیهای داخلی در قلمرو فناوری و بهویژه تجاریسازی اختراعات را بیش از پیش کرده است. در این راستا، آسیبشناسی فرایند تجاریسازی اختراعات و ارائة راهکارهایی برای توسعة این مهم میتواند گامی راهبردی در برنامهریزی توسعة فناوری در کشور محسوب شود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی موانع تجاریسازی اختراعات و ارائة راهکارهایی در این خصوص انجام گرفته است. گردآوری اطلاعات از طریق تکمیل پرسشنامه به دست مخترعان اختراعات برتر استان یزد حاصل شده است. نمونة این تحقیق با استفاده از روش کوکران به دست آمده است. برای تحلیل دادهها از تکنیکهای TOPSIS و QFD استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که از بین 65 مانع شناسایی و تأییدشده از منظر مخترعان، "نداشتن وثیقه و پشتوانة مالی برای اخذ وام و سرمایهگذاری" مهمترین مانع شناخته شد؛ همچنین راهکارهای "اصلاح قوانین بانکی برای تأمین وثیقه از محل طرح در مورد طرحهای دانشبنیان" و "تشکیل حلقههای مخترعان" مهمترین راهکارها برای توسعة <br /> تجاریسازی اختراعات برگزیده شدند.https://jed.ut.ac.ir/article_50797_7490ae879929ba8e97a1090f89d25e6e.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22666420131222Designing the Structural Equation Model of Organizational Entrepreneurship Development in Rural Development Cooperatives of Zanjan Provinceطراحی مدل معادلات ساختاری توسعة کارآفرینی سازمانی در تعاونی های توسعة روستایی استان زنجان57745079810.22059/jed.2013.50798FAروح اللهرضاییاستادیار دانشکدة کشاورزی، دانشگاه زنجانسیدمحمودحسینیاستاد دانشکدة اقتصاد و توسعة کشاورزی، دانشگاه تهرانJournal Article20130506Organizational entrepreneurship as one of the main forms of entrepreneurship plays a key role in the success of organizations. On the other hand, several factors are influencing the process of organizational entrepreneurship development which are necessary to be studied and identified. Considering the importance of the subject, the main purpose of this descriptive- correlative study was to design the structural equation model of organizational entrepreneurship development in rural development cooperatives. The population of the study consisted of all main members of administrative board in the cooperatives of Zanjan Province (N= 335). According to the Krejcie and Morgan table, a sample of 185 was selected using stratified random sampling technique. A questionnaire was used to collect data. The results showed that four factors of organizational culture, organizational structure, the environment, and improving the members’ entrepreneurship skills had a positive and significant effect on the dependent variable. The factors totally explained about 57 percent of variances of organizational entrepreneurship in the cooperatives of Zanjan Province.کارآفرینی سازمانی یکی از شاخههای اصلی کارآفرینی است که نقش کلیدی در موفقیت سازمانها دارد؛ از سویی دیگر، عوامل متعددی بر فرایند توسعة کارآفرینی سازمانی تأثیرگذارند که باید مطالعه و شناسایی شوند. با درنظرگرفتن اهمیت موضوع، هدف اصلی این تحقیق توصیفی- همبستگی طراحی مدل معادلات ساختاری توسعة کارآفرینی سازمانی در تعاونیهای توسعه روستایی بود. جامعة آماری پژوهش 335 نفر از اعضای اصلی هیئتمدیرة تعاونیهای توسعة روستایی در استان زنجان بودند که با توجه به جدول Krejcie and Morgan ، 185 نفر از آنها از طریق روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که چهار عامل فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، محیطی و بهبود مهارتهای کارآفرینانة اعضا اثر مثبت و معنیداری بر روی متغیر وابسته دارد و در مجموع 57 درصد از کارآفرینی سازمانی در تعاونیهای توسعة روستایی استان زنجان را بیان میکند.https://jed.ut.ac.ir/article_50798_cc6e74e42215f0c2fc2b4683216e8e0d.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22666420131222Identifying the Learning Sources and Methods of Novice Entrepreneursشناسایی الگوی منابع- روشهای یادگیری کارآفرینان نوپا75935079910.22059/jed.2013.50799FAقنبرمحمدی الیاسیدانشیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران0000-0002-1186-5961خدایارابیلیدانشیار دانشکدة روان شناسی، دانشگاه تهرانندامثنویکارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشگاه تهرانJournal Article20120528The issue of entrepreneurial learning and entrepreneurs’ different learning methods are addressed to attract and empower young interested people to create and manage business activities. Although learning has a crucial role in the process of entrepreneurship, entrepreneurs and researchers lack a comprehensive pattern for explaining learning in terms of sources, methods, as well as entrepreneurs’ performance. Therefore, the present study seeks to present a pattern for early stage entrepreneurs’ learning sources and methods in Iran. This is a qualitative research including an in-depth and semi-structured interview. Participants of the study include 12 novices while highly-educated entrepreneurs were chosen using purposeful sampling. They were interviewed and the data were encoded in three steps as follows: determining oral evidence, identifying learning methods, and relating the learning methods to the sources. As a result of this study, amateur entrepreneurs’ learning methods and sources have been identified and presented in light of different stages of the entrepreneurial process. The study yielded the result that entrepreneurs adopt a universal perspective on using learning sources such as human interactions, performance of duties, training programs and publications whereby all of them use the three above-mentioned learning sources. On the other hand, contingency approach was used in terms of learning methods. In other words, it was revealed that entrepreneurs adopt effective methods that suit different personalities and particular working environment to run business activities.با وجود نقش انکارناپذیر یادگیری در فرایند کارآفرینی، الگوی جامعی که یادگیری را از منظر منابع- روشها و در پیوند با عملکرد کارآفرینان توضیح دهد در دسترس کارآفرینان و پژوهشگران قرار ندارد. از این رو این پژوهش در پی ارائة الگوی منابع- روشهای یادگیری کارآفرینان نوپای کشور است. پژوهش حاضر با روش کیفی و از طریق مصاحبة عمیق و نیمهساختارمند انجام شده است. به این منظور با 12 نفر از کارآفرینان نوپا و برخوردار از تحصیلات دانشگاهی، که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند، مصاحبه انجام شده است و دادهها در سه مرحله شامل: تعیین شواهد گفتاری، شناسایی روشهای یادگیری و مرتبطکردن روشها با منابع یادگیری کدگذاری شدهاند؛ در نتیجة این تحقیق منابع روشهای یادگیری کارآفرینان نوپا به تفکیک مراحل فرایند کارآفرینی شناسایی و معرفی شدهاند. نتایج تحقیق نشان میدهد کارآفرینان در استفاده از منابع یادگیری شامل: تعاملات انسانی، فعالیتهای کاری و آموزش- انتشارات دیدگاه جهانشمول دارند و همگان از منابع سهگانة یادگیری استفاده میکنند. از سوی دیگر، در بهکارگیری روشهای یادگیری به صورت اقتضایی رفتار میکنند؛ به عبارت دیگر، افراد به اقتضای تفاوتهای شخصیتی و موقعیتهای کاری از روشهای متفاوت یادگیری برای ایجاد و ادارة کسبوکار استفاده کردهاند.https://jed.ut.ac.ir/article_50799_bbb354ee10054fde292167a06c5cd3eb.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22666420131222The Effect of Philosophical Mindset on Entrepreneurial Tendencies: The Case of Managers of Small and Medium Businessesتأثیر ذهنیت فلسفی بر گرایشهای کارآفرینی مورد مطالعه: مدیران کسبوکارهای کوچک و متوسط951125080010.22059/jed.2013.50800FAحجت اللهمرادی پردنجانیمربی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد و دانشجوی دکتریستارصادقیاستادیار دانشگاه کاشانپریوشجعفریاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران0000-0003-2916-8870Journal Article20131102This article examines the effect of philosophical mindset on the entrepreneurial tendencies of small and medium businesses’ managers. A correlational study was conducted by drawing on a descriptive design. The population included 361 managers of small and medium businesses in 9 provinces. The required information was gleaned through two questionnaires. Finally, the obtained data was analyzed using the statistical path analysis and structural equation modeling. The findings showed that philosophical mindset had a significant impact on managers’ need for achievement, need for independence, creativity, risk-taking tendencies, and locus of control. Management experience, as a moderating variable influencing the philosophical mindset, had a remarkable effect on their entrepreneurial tendencies. Moreover, the proposed model explaining the relationship and the impact of philosophical mindset on entrepreneurial tendencies of small and medium businesses’ managers is found to be an appropriate model which fits in the data obtained. By developing the philosophical mindset of small and medium businesses’ managers, their entrepreneurial tendencies can be enhanced and improved.این مقاله به بررسی تأثیر ذهنیت فلسفی بر گرایشهای کارآفرینی مدیران کسبوکارهای کوچک و متوسط پرداخته است. طرح آن از نوع توصیفی است که به روش همبستگی انجام گرفته است. جامعة تحقیق را همة مدیران کسبوکارهای کوچک و متوسط ایران تشکیل میدهند. از میان آنها تعداد 361 نفر به روش چندمرحلهای و از 9 استان انتخاب شدند و اطلاعات مورد نیاز نیز از طریق 2 پرسشنامه گردآوری شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از تحلیل مسیر و مدل معادلات تجزیهوتحلیل شد و نتایج زیر به دست آمد: ذهنیت فلسفی بر پیشرفتطلبی، استقلالطلبی، خلاقیت، ریسکپذیری و مرکز کنترل آنها تأثیر معنیداری دارد. سابقة مدیریتی مدیران نیز که تعدیلکنندة گرایشهای کارآفرینی آنهاست، تأثیر معنیداری دارد؛ در ضمن مدل ارائهشده برای بیان تأثیر ذهنیت فلسفی بر گرایشهای کارآفرینی مدیران، مدل مناسبی است و با دادههای بهدست آمده برازش دارد، پس با تقویت ابعاد ذهنیت فلسفی مدیران میتوان گرایشهای کارآفرینی آنها را ارتقا داد.https://jed.ut.ac.ir/article_50800_91ea88fd7f4d88e088788f810295748d.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22666420131222The Analysis of Marketing Innovation Influence Pattern on Sustainable Competitive Advantage through Entrepreneurial Orientation
(Case Study: Isfahan Carpet Industry)تحلیل الگوی تأثیرگذاری نوآوری بازاریابی بر مزیت رقابتی پایدار از طریق کارآفرینی گرایی1131295080110.22059/jed.2013.50801FAحسینرضائی دولت آبادیدانشیار دانشکدة مدیریت، دانشگاه اصفهانزهرا ساداتصانعیاندانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه اصفهانJournal Article20131102In early 21st century, rapid and all- inclusive global change has transformed so much the working environment of organizations that the organizations and their managers are obliged to find new ways for their actions to adapt to global change and evolution, so that they can survive in the domestic and global competition arena. In fact, an organization will be successful that can achieve a sustainable competitive advantage. Towards that end, the present study tries to design a model for the influence of marketing innovation on the sustainable competitive advantage with an entrepreneurship approach. The qualitative data of this applied research was collected by means of a questionnaire. For that purpose, a standard questionnaire based on Likert classification was used and 110 artisans of carpet industry in Isfahan Province were assessed. Data analysis was performed by descriptive and inferential statistics using AMOS 20 and SPSS19 software. The findings show that entrepreneurial orientation affects the relationship between marketing innovation and sustainable competitive advantage and one can improve that relation through entrepreneurial orientation. Also, marketing innovation is directly related to sustainable competitive advantage.در آغاز قرن بیست و یکم، تغییرات سریع و همهجانبة جهانی چنان محیط فعالیت سازمانها را دگرگون کرده است که سازمانها و مدیران آنها برای سازگاری با تغییرات و تحولات جهانی باید راههای نوینی برای اقدامات بیابند تا بتوانند در صحنة رقابت داخلی و جهانی باقی بمانند. در واقع، سازمانی موفق خواهد بود که بتواند به مزیت رقابتی پایدار دست یابد. در این راستا، پژوهش حاضر به تحلیل الگوی تأثیرگذاری نوآوری بازاریابی بر مزیت رقابتی پایدار با رویکرد کارآفرینانه میپردازد. این پژوهش از جهت هدف کاربردی است و دادهها به طور کیفی و با ابزار پرسشنامه جمعآوری شدند. بدین منظور از پرسشنامة استاندارد تقسیمبندی لیکرت استفاده شده است و 110 نفر از صنعتگران صنعت فرش در استان اصفهان سنجیده شدند. تحلیل اطلاعات با آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرمافزار آماری Amos20وspp19 انجام شده است. نتایج بیانگر آن است که کارآفرینگرایی بر ارتباط بین نوآوری بازاریابی و مزیت رقابتی پایدار مؤثر است و میتوان از طریق کارآفرینگرایی این رابطه را بهبود بخشید؛ همچنین نوآوری بازاریابی به طور مستقیم با مزیت رقابتی پایدار در ارتباط است.https://jed.ut.ac.ir/article_50801_ddf6ed35e5c66561164f291cea814c36.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22666420131222Developing a Framework of Entrepreneurial Learning from Failures for Iranian Habitual Entrepreneurs: A Process Approachارائة چارچوب یادگیری از شکست کارآفرینان کارکشتة ایرانی با نگاهی فرایندی1311495080210.22059/jed.2013.50802FAهادینوتاشدانشجوی دکتری کارآفرینی، گرایش توسعه، دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهرانJournal Article20130804Facing failures at different stages of the entrepreneurial activities is a common and predictable matter in the process of experiential learning which is chiefly based on the trial and error method (opportunity creation view). The important matter is the need to learn from these failures and not to repeat them in future. This would pave the way for entrepreneurs’ advancement. Errors and failures which are common practices in the field of entrepreneurship are painful and costly, but at the same time, they are valuable sources of intangible assets, and many scholars believe that they are valuable sources for entrepreneurial learning. However, there is no systematic, holistic and transparent view about the entrepreneurial learning from the backgrounds and /or failures. In this study, we have used narrative and discourse analytical methods to survey the career paths of 10 successful entrepreneurs in order to develop a framework for "entrepreneurial learning from failures". This conceptual framework includes their causes of failures, the consequences of failures, their selected action to confront their failures, and finally the lessons they have learned from experiencing such failures.بر اساس دیدگاه نوظهور خلق فرصت فرایند کارآفرینی بر اساس روش آزمون و خطا شکل میگیرد. شکستها و ناکامیها، که بخش مهمی از وقایع متداول در عرصة کارآفرینی محسوب میشوند، در نگاه اول دردناک و هزینهآفرین هستند، اما به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران از روشهای اساسی یادگیری کارآفرینان بهشمار میروند؛ با وجود این، متأسفانه نگاهی نظاممند، کلنگر و شفاف در مورد چگونگی یادگیری از خطاها و شکستهای کارآفرینانه کمتر مورد توجه محققان و اندیشمندان این حوزه قرار گرفته است. در این پژوهش کیفی، که بر اساس روش تحقیق روایتی/تحلیل گفتمان با بهرهگیری از ابزار مصاحبة رفتارمحور برای واکاوی تجربیات کارآفرینان انجام شده است، از میان کارآفرینان کارکشتة دارای تجربة راهاندازی حداقل دو کسبوکار در بخشهای مختلف صنعت با روش نمونهگیری هدفمند، روایات زندگی کاری ده کارآفرین کارکشته، که در کارراهة خود تجربة شکستهای گوناگونی را داشتند، بررسی و چارچوب مفهومی اولیهای دربارة چگونگی یادگیری از شکست کارآفرینان کارکشتة ایرانی ارائه شده است. چارچوب ارائهشده در بر گیرندة ریشههای شکست کارآفرینان، پیامدهای شکست، اقدامات برگزیده برای مواجهه با شکست و در نهایت آموختههای حاصل از شکست است. <br /><br clear="all" />https://jed.ut.ac.ir/article_50802_66557aa020608146c5364a3b83fffc44.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22666420131222Identifying the Barriers to Entrepreneurship Development as Perceived by Graduate Students
(Case: Faculties of Agriculture in Tehran Province)شناسایی عوامل بازدارندة توسعة کارآفرینی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی مورد بررسی: دانشکده های کشاورزی دولتی استان تهران1511675080510.22059/jed.2013.50805FAآصفکریمیاستادیار دانشکدة مدیریت، پردیس فارابی، دانشگاه تهران0000-0003-2680-5061هادیجوهریکارشناس ارشد علوم اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20120625Entrepreneurship development plays an important role in the socio - economic development of various countries and can overcome many of the problems of these countries. The main objective of this research was to analyze the barriers to entrepreneurship development as perceived by graduate students. The population of this study was graduate students of agriculture faculties in Tehran province (N= 2786). 232 respondents were selected using Cochran formula and proportional stratified-random sampling in agriculture faculties in Tehran province. Validity of the questionnaire was approved by a panel of experts. In order to measure the reliability of questionnaire, Cronbach Alpha coefficient was calculated (0.91). The collected data was analyzed by the SPSS (19) and LISREL software (8.5). To identify the barriers to entrepreneurship development, exploratory factor analysis was used, and in order to investigate the fitting indexes of research model, confirmatory factor analysis and structural equations modeling was used. The results showed that barriers are formed by six factors including education, support, communication, attitude, policy and culture.توسعة کارآفرینی نقش بسیار مهمی در توسعة اقتصادی– اجتماعی کشورهای مختلف ایفا میکند و میتواند بسیاری از مشکلات این کشورها را برطرف سازد. هدف اصلی این تحقیق بررسی و تحلیل عوامل بازدارندة توسعة کارآفرینی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود و جامعة آماری آن را دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدههای کشاورزی دولتی استان تهران (2786N=) تشکیل دادند. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 232 دانشجو برای نمونه و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. روایی پرسشنامه را خبرگان بررسی و تأیید کردند و برای تعیین میزان پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد (91/0). دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخة 19 و LISREL نسخة 5/8 تجزیهوتحلیل شدند. برای شناسایی عوامل بازدارندة توسعة کارآفرینی از تحلیل عاملی اکتشافی و برای بررسی شاخص برازش نیکویی مدل تحقیق از تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که این موانع از شش عامل آموزشی، حمایتی، ارتباطی، نگرشی، سیاستگذاری و فرهنگی تشکیل شدهاند.https://jed.ut.ac.ir/article_50805_1f0d12190d67fc2869054383137ee9c1.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22666420131222Identifying the Factors Influencing Technological Innovation System in the Field of Renewable Energyشناسایی عوامل مؤثر بر سیستم نوآوری تکنولوژیک در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر1691845080710.22059/jed.2013.50807FAمحمد رضامیگون پوریاستادیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران0000-0002-9428-9364محمودمتوسلیاستاد دانشکدة اقتصاد، دانشگاه تهرانالههمیگون پوریکارشناس ارشد کارآفرینی، دانشگاه تهرانJournal Article20121120Nowadays clean energy and technological innovation in this field have become<br />very important. Dynamic innovation and technology development are done by the formation of technological innovation systems and factors influencing the<br />functions of system play a key role in the emergence of such systems.<br />Considering the lack of previous researches in this area, this research seeks to<br />answer the question that: “which factors are affecting technological innovation<br />systems in renewable energy industry?” The aim of this research is applied and<br />its method is qualitative. The population includes experts in the field of technological innovation and innovation systems concepts and renewable<br />energy technologies that have the experience and expertise. The sample<br />consisted of 10 people who were selected by purposeful sampling. The data<br />gathering tool was interview and its validity was confirmed by the opinions of experts and the necessary modifications. Data analysis methods consisted of encoding in three steps including the initial coding, open coding and axial coding. Research findings represent the existence of 8 groups of elements<br />involving institutional, governmental and law, business, economic, cultural,<br />market structure, technology and knowledge in the 36 subsidiary dimensions<br />which are effective in the formation of technological innovation systems in<br />renewable energies industry in Iran.دستیابی به نوآوریهای پویا و توسعة فناوری در سایة شکلگیری سیستمهای نوآوری تکنولوژیک میسر میشود؛ از این رو این پژوهش با توجه به کمبود پژوهشهای پیشین در این حوزه در پی پاسخ به این پرسش است که عوامل مؤثر بر سیستم نوآوری تکنولوژیک در صنعت انرژیهای تجدیدپذیر ایران چه مواردی هستند. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش کیفی است. جامعة آماری آن خبرگانی هستند که در حوزة مفاهیم نوآوری تکنولوژیک و نیز انرژیهای تجدیدپذیر تجربه و تخصص دارند. حجم نمونه شامل ده نفر است که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبة نیمهساختاریافته است که روایی آن با نظر خبرگان و انجام اصلاحات لازم تأیید شده است. روش تحلیل دادهها شامل کدگذاری در سه گام کدگذاری اولیه، کدگذاری باز و کدگذاری محوری است. یافتههای پژوهش نشاندهندة وجود 8 گروه عوامل نهادی و سازمانی، دولتی و قانونی،کسبوکار، اقتصادی، فرهنگی، ساختار بازار، فناوری و دانشی در 36 بعد فرعی است که بر شکلگیری سیستمهای نوآوری تکنولوژیک در صنعت انرژیهای تجدیدپذیر ایران تأثیرگذارند. <br /><br clear="all" /> <br /> <br /> https://jed.ut.ac.ir/article_50807_c4576083e545bf6d6bf7925782c6af4b.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22666420131222English Abstractsچکیده های انگلیسی1105081110.22059/jed.2013.50811FAJournal Article20140709https://jed.ut.ac.ir/article_50811_062c18b6cb9c4a15c4102880a14142d5.pdf