دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22665420130120The Relationship between Religiosity and Iranian Entrepreneur’s Achievementsبررسی رابطهی دینداری با موفقیت کارآفرینان ایرانی7253623310.22059/jed.2013.36233FAمحمدخدایاریفرداستاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهرانمحموداحمدپور داریانیدانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهرانبهزادهدهدیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشیلیلامؤمنیدانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینیJournal Article20120226Islam has directly addressed the issue of business and considered it as one of the most significant issues in life. The purpose of this study is to investigate the relationship between religiosity and Iranian entrepreneurs’ achievements using the multi-component religiosity scale proposed by Khodayaryfard, et al. as well as the standards set for measuring the Iranian top entrepreneurs’ achievement by the Ministry of Cooperative, Labor and Social Welfare. The results of this descriptive study in which Pearson Test Spearmen formula and ANOVA Test were utilized to analyze the data collected from 114 subjects revealed that there was no significant relationship between religiosity and entrepreneurs’ achievements. However, the total score for religiosity and the score for each single component (beliefs, affection and behaviors) indicated a high level of religiosity which was also in conformity with the results obtained by Khodayaryfard, et al. in their research project on measuring levels of religiosity.
دین اسلام بهطور مستقیم به موضوع کسبوکار اشاره کرده و آنرا بهعنوان یکی از بالاترین ارزشها در زندگی قلمداد میکند. این پژوهش نیز با هدف بررسی رابطهی دینداری با موفقیت کارآفرینان ایرانی انجام شده است و برای انجام آن از مدل سهبعدی سنجش دینداری ابداعی خدایاریفرد و همکاران و نیز استانداردهای سنجش موفقیت کارآفرینان برتر ایرانی وزارت کار و امور اجتماعی استفاده شد. روش پژوهش توصیفی میباشد؛ برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری سنجش همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده شده و برای دستیابی به نتایج دقیقتر تحلیل واریانس نیز انجام شد. حجم نمونهی این پژوهش مشتمل بر 114 نفر میباشد، و نتایج بهدست آمده نشاندهندهی ارتباط معنیداری میان متغییرهای دینداری و موفقیت کارآفرینان نبود، البته میبایست این نکته را در نظر داشت که نمرهی دینداری کل و نیز نمرهی دینداری در هرکدام از ابعاد سهگانه (شناختی، عاطفی و رفتاری) کارآفرینان در حد بسیار بالایی قرار دارد و نشاندهندهی همسویی نتایج بهدست آمده با نتایج طرح پژوهشی سنجش دینداری خدایاریفرد و همکاران است.https://jed.ut.ac.ir/article_36233_746c4c25da798b4f996d695e0e3f9657.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22665420130120A Comparative Study of Entrepreneurial and Non- entrepreneurial Businesses in the Islamic Economy: a Religious and Economic Analysisتحلیل نظری مقایسهای کسبوکار کارآفرینانه و غیرکارآفرینانه در اقتصاداسلامی27463624410.22059/jed.2013.36244FAسیدکمیلطیبیاستاد دانشگاه اصفهانمجتبیخانی¬زاده امیریکارشناس ارشد علوم اقتصادی و مدرس دانشگاه پیام نورشهراممعینیدانشجوی دکتری علوم اقتصادی دانشگاه اصفهانJournal Article20120129Entrepreneurship has been known as a method of identifying new opportunities, allocating resources in the situation of uncertainty and creating an organization to manage resources. This paper describes religious learning approaches in which entrepreneurship is beneficial to society and individuals through its economic advantages. The benefits are gained through innovation, productivity and new business opportunities promoted by the Islamic society. Hence, the Islamic economy widely recognizes and encourages the entrepreneurial businesses with a positive-sum game while non-entrepreneurial businesses with a zero-sum or negative-sum game are simultaneously rejected. Gambling, Gharar and Rehan are examples of such non-entrepreneurial and zero-sum businesses a indeed. Based on the findings of this study, the Islamic economy strongly encourages people towards economic activities that are entrepreneurial businesses and comprise positive-sum game. However, it discourages non-entrepreneurial activities which include uncertainty with zero-sum consequences and even uncertainty with a positive-sum game is somehow accepted.کارآفرینی بهعنوان شیوهی شناسایی فرصتهای جدید، تخصیص منابع مورد نیاز برای تعقیب آن فرصتها با پذیرش نااطمینانی و ایجاد یک سازمان برای ادارهی آن منابع شناخته میشود. این مقاله با بازکاوی رویکرد آموزههای دینی در اقتصاد اسلامی نشان میدهد که کارآفرینی و لوازم و مقدمات آن از دیدگاه سودمندی اقتصادی برای خود، دیگران و اجتماع و بهعنوان عاملی در جهت رشد و شکوفایی جامعه تأیید میشود. این سودمندی با نوآوری و انجام کار توأم با بهرهوری و یا ایجاد موقعیتهای کاری جدید در جامعهی اسلامی بهدست میآید. بنابراین اقتصاد اسلامی بهطور عمیق کسبوکار کارآفرینانه که درنهایت حاصلجمع مثبت است را تأیید و تشویق میکند، و همزمان کسبوکارهای غیرکارآفرینانه که حاصلجمع صفر یا نامثبتاند را مردود میشمارند. قمار، غرر و رهان از مصادیق این کسبوکارهای غیرکارآفرینانه و حاصلجمع نامثبت هستند. بر این اساس، اقتصاد اسلامی با تشویق و تقویت کسبوکارهای کارآفرینانه از یکسو و همزمان مردود شمردن کسبوکارهای غیرکارآفرینانه قویاً میتواند جهتگیری فعالان اقتصادی را بهسمت فعالیتهای حاصلجمع مثبت هدایت کند، که تضمینکنندهی شکوفایی اقتصادی است. درنهایت، اقتصاد اسلامی پذیرش نااطمینانی در فعالیتهای حاصلجمع مثبت و کارآفرینانه را تأیید و پذیرش نااطمینانی در فعالیتهای غیرکارآفرینانه و حاصلجمع صفر را رد میکند.https://jed.ut.ac.ir/article_36244_9125a3f0a6dedc467a97e31a67bfec33.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22665420130120Study of the Relationship between Entrepreneurial Personality Characteristics and Islamic Moral Componentsبررسی رابطهی ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه با صفات اخلاقی اسلامی (مطالعه موردی: دانشجویان مراکز آموزش عالی استان قم)47663624310.22059/jed.2013.36243FAحسینخنیفردانشیار پردیس قم دانشگاه تهرانسیدمجتبیحسینیفردکارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی دانشگاه شاهدمحمدجواددهقان اشکذریکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی پردیس قم دانشگاه تهراناسماعیلچزانی شراهیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه امام صادق علیه السلامJournal Article20110913An important and fundamental issue in Islamic discussions is ethics as one of the most challenging topics in management. More importantly, some recent researches in the field of entrepreneurship have explored the area of ethics in entrepreneurship. These studies are generally divided into three categories of "ethical entrepreneurship", "entrepreneurial ethics", and "influence of ethics on entrepreneurship". The third category that has received less attention is the effect of moral values on entrepreneurs' abilities. As since the research done so far in this field is scarce and there is little evidence for the Islamic moral components, attempt is made to identify the most important moral components that Islam has emphasized in entrepreneurship and then measure their correlation with entrepreneurial personality characteristics. Thus two questionnaires containing 23 questions for measuring entrepreneurial characteristics and 30 questions for measuring moral components were used. The statistical community of this study was the students of the higher education centers in the Province of Qom with over forty thousand people and a sample of 137 persons was selected. The results of data analysis showed that some entrepreneurial characteristics such as internal controls, need to succeed, and tolerance of failure have a meaningful relationship with many of the moral components such as efforts, opportunities, and responsibility. Finally, an adaptive conceptual model covering the entrepreneurial personality characteristics and Islamic moral components was obtained.یکی از مسائل مهم و اساسی در مباحث اسلامی، موضوع اخلاق و اخلاقیات است که در زمانهی ما نیز از پرچالشترین مباحث مدیریتی، در این حوزه میباشد. از طرف دیگر، بخشی از پژوهشهایی که بهتازگی در زمینهی کارآفرینی انجام شده به بررسی مسائل مرتبط با اخلاق و کارآفرینی میپردازد. این پژوهشها بهطور کلی به «کارآفرینی اخلاقی»، «اخلاق کارآفرینانه» و «تأثیر اخلاق در کارآفرینی» تقسیم میشوند. دستهی سوم که کمتر به آن توجه شده است، تأثیر ارزشهای اخلاقی در افزایش توان کارآفرینان را بررسی میکند. باتوجه به اینکه تاکنون در این زمینه پژوهشهای اندکی انجام شده و جای بررسی صفات اخلاقی اسلامی خالی میباشد، در این مقاله تلاش میشود تا مهمترین صفات اخلاقی مورد تأکید اسلام که از دید محققان در کارآفرینی تأثیرگذار هستند، شناسایی شده و میزان همبستگی آنها با ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه سنجیده شود. بدین منظور از دو پرسشنامهی محقق ساخته که حاوی 23و30 سؤال بود استفاده شد. جامعهی آماری پژوهش، دانشجویان مراکز آموزش عالی استان قم بوده و نمونهی منتخب به تعداد 137نفر بهدست آمد. نتایج بهدست آمده از تحلیل دادهها نشان داد که برخی از ویژگیهای کارآفرینانه مانند مرکز کنترل درونی، توفیقطلبی، تحمل شکست با بسیاری از صفات اخلاقی مانند غنیمتشمردن فرصت، بلندهمتی و مسؤولیتپذیری رابطهی معنادار دارند. درنهایت، مدل مفهومی تطبیق ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه و صفات اخلاقی اسلامی بهدست آمد.https://jed.ut.ac.ir/article_36243_ff0724117f349056137390eff88f0a8d.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22665420130120Explanation of the Entrepreneurial Behavior Based on Religious Concept of Shakeleh (Manner)تبیین رفتار کارآفرینانه در پرتو مفهوم شاکلهی دینی67863623910.22059/jed.2013.36239FAسیدرضاحجازیاستادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران0000-0002-9816-5537Journal Article20120317In this paper, first, the concept of value-based and religious entrepreneurship and also entrepreneurial behavior from Islamic viewpoint have been studied. The most important factor affecting this behavior from Islam perspective is "Shakeleh" (Manner) in the Holly Quran (Surah Al-Isra, 85): Say, Each work according to his Shakeleh (Manner), but your Lord is most knowing of who is best guided in this way). Second, the role of Shakeleh (Manner) in the entrepreneurial behavior has been investigated and a new Shakeleh-based behavioral model has been presented. The method of qualitative content analysis has been applied to explain the behavior based on religious data. The results show that a change in Shakeleh leads to a permanent change in entrepreneurial behavior. Accordingly any change in Shakeleh depends on the change in the minds and spirit which also depends on the religious faith.در این مقاله مفهوم کارآفرینی ارزشی و رفتار کارآفرینانه از منظر دین اسلام و مهمترین عامل اثرگذار بر این رفتار که از منظر دین شاکله نام دارد (که از آیهی 84 سورهی مبارکهی اسراء اخذ شده)، تشریح شده و نقش شاکله بر رفتار کارآفرینانه تحلیل و بررسی شده و نظریهای رفتاری مبتنی بر شاکله ارائه شده است. روش پژوهش از نوع کیفی و بررسی اسناد و مدارک دینی و کدگذاری بوده و یافتههای پژوهش نشان میدهند هر شخصی با توجه به شاکلهی خویش رفتار میکند و تغییر رفتار منوط به تغییر شاکله میباشد. با توجه به این واقعیت، تبیین تغییر رفتار کارآفرینانه انجام شده و راهکاری برای ارتقای رفتار کارآفرینانه مبتنی بر مراتب وجودی انسان از منظر دینی ارائه شده است. برای ایجاد رفتار کارآفرینانه باید در عمیقترین لایههای وجودی دست به تحول بنیادین و دائمی زده و به روح ایمان دست یافت. این کار جز با شناخت عمیق مراتب روح (شاکله) و پیروی از دستورات شرع امکانپذیر نیست.https://jed.ut.ac.ir/article_36239_9b6a22c61bf87c0ca915d4b5b419f6b5.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22665420130120Relationship between Religious Beliefs and Entrepreneurship Intention: the Case of Faculty of Entrepreneurship and College of Agricultural and Natural Resources Studentsرابطهی باورهای مذهبی و تمایل به کارآفرینی (مطالعهی موردی: دانشجویان دانشکدههای کارآفرینی و کشاورزی)871053624210.22059/jed.2013.36242FAمرتضیاکبریدانشآموخته دکتری دانشگاه تهرانorcid.org/0000-0001-5215-3349حجتشکیبادانشجوی کارشناسی ارشد آموزش کشاورزی دانشگاه تهرانمنازهتابیدانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تهرانJournal Article20120422Religion plays a leading role in community, and has been cited as an important factor in people's lives, especially in the Islamic countries. The purpose of this paper was to identify the relationship between religious believe and entrepreneurial intention of the University of Tehran students. The population consisted of M.Sc. students at the Faculty of Entrepreneurship and College of Agricultural and Natural Resources. A sample of 120 students was selected using random sampling method. Data were collected through a questionnaire. The validity of questionnaire was determined through the opinions expressed by the faculty members of the University of Tehran. Cronbach’s-alpha formula was used to calculate the reliability, and it was found to be acceptable (alpha > 0.65). The results revealed that there were positive significant relationships between entrepreneurial intention and religious impacts. Also, the results showed that there were significant differences at 0.01 level (2-tailed) between course and religious knowledge and practices and also between religious impacts and commitment at 0.05 level (1-tailed). Based on the findings and conclusions of this study, specific recommendations were presentedامروزه مذهب نقش مهمی در اجتماع ایفا میکند و عامل مهمی در زندگی مردم بهویژه کشورهای اسلامی میباشد. با توجه به این موضوع هدف این پژوهش تحلیل رابطهی باورهای مذهبی و تمایل به کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه تهران بود که بهصورت پیمایشی به واکاوی دیدگاه گروه هدف پرداخته است. جامعهی آماری پژوهش، تعداد 450 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشکدههای کارآفرینی و کشاورزی دانشگاه تهران بودند. حجم نمونه براساس فرمول کوکران به تعداد 120 نفر تعیین شد. نمونهها با استفاه از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. روایی ابزار بهوسیلهی اعضای هیأت علمی و پایایی بخشهای مختلف آن توسط آزمون آلفای-کرونباخ محاسبه شد که بالای 65/0 بودند. نتایج بهدست آمده از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین آثار دینی و تمایل به کارآفرینی در سطح پنج درصد رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج آزمون مقایسهی میانگین نشان داد بین رشتهی تحصیلی، دانش دینی و اعمال دینی در سطح یک درصد و بین آثار دینی و تعهد دینی در سطح پنج درصد تفاوت معنیداری وجود دارد. در پایان با توجه به نتایج تحقیق پیشنهادهایی ارائه شده است.https://jed.ut.ac.ir/article_36242_050bf89d656dd1cb8e90c2dfabf0763f.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22665420130120Identifying and Verifying Entrepreneurial Marketing Mix from Islamic-Religious Viewpoint of the Top Entrepreneurs in Small and Medium Sized Enterprisesجایگاه باورهای مذهبی- اسلامی کارآفرینان در بازاریابی کارآفرینانهی کسبوکارهای کوچک و متوسط1071283624110.22059/jed.2013.36241FAسید حمیدخداداد حسینیدانشیار دانشکده اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرسامیرمحمدکلابیدانشجوی دکتری مدیریت کارآفرینی، دانشگاه تهرانJournal Article20120811Considering the importance of marketing and entrepreneurship from the Islamic perspective and academic literature and the significance of entrepreneurs, religious beliefs in applying marketing concepts, the aim of this study is to identify and verify entrepreneurial marketing mix from the viewpoint of the top entrepreneurs` Islamic-religious in small and medium sized enterprises. In order to achieve this purpose, the mixed exploratory method is selected as the research approach. Samples at the qualitative stage are 10 top entrepreneurs who were selected by the Ministry of Cooperative, Labor and Social Welfare in 2009-2010. Quantitatively the samples were 44 top entrepreneurs in the 4 recent years. The data collection tools were interviews and questionnaire for the qualitative and quantitative stages respectively. Qualitative data were analyzed using content analysis method, and for quantitative data the descriptive and inferential statistics indicators such as One Sample T-Test, Simultaneous Regression and Friedman were employed. The results of this study showed that entrepreneurial marketing mix based on the Islamic-religious orientation consisted of seven elements which were ranked as follows: production, pricing, distribution, promotion, customers handling, competition, and products sales.هدف این پژوهش شناسایی و تبیین آمیختهی بازاریابی کارآفرینانه از منظر اعتقادات مذهبی-اسلامی کارآفرینان برتر در کسبوکارهای کوچکومتوسط ایران میباشد. بهمنظور دستیابی به این هدف چارچوب پژوهشی آمیختهی اکتشافی انتخاب شده است. نمونهی آماری مرحلهی کیفی 10 نفر از کارآفرینان برتر معرفی شده توسط وزارت کار و امور اجتماعی ایران در سال 1388-1389و نمونهی مرحلهی کمّی 44 نفر از کارآفرینان برتر 4 سال متوالی میباشند. ابزار گردآوری دادهها در مرحلهی کیفی مصاحبه موردی و در کمّی پرسشنامه است. برای تجزیه و تحلیل دادههای کیفی روش تحلیل محتوا بهکار گرفته شده و دادههای کمّی با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی؛ آزمونt تک نمونهای، رگرسیون همزمان و آزمون فریدمن تجزیه و تحلیل شدهاند. نتایج این بررسی بیانگر آن است که آمیختهی بازاریابی کارآفرینانه با محوریت اعتقادات مذهبی- اسلامی کارآفرینان دربردارندهی هفت عنصر میباشد که به ترتیب رتبهبندی عبارتند از: تولید محصول، قیمتگذاری، توزیع محصول، ترفیع و ترویج محصول، رویارویی با مشتری، رویارویی با رقبا، و فروش محصولات.https://jed.ut.ac.ir/article_36241_bbddbac3d3901bb40533cffaf2a05d2a.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22665420130120Strategic Management in Religious Entrepreneurship:
(Case Study: Pedaran Asemani Organization)برنامهریزی راهبردی در کارآفرینی مذهبی (مطالعه موردی: نهاد پدران آسمانی)1291483624010.22059/jed.2013.36240FAزهراآراستیاستادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران0000-0002-0962-7913فاطمهالساداتغفوریانکارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهرانمحمدکاویانیکارشناسی مهندسی نرم افزار دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20120811Religious entrepreneurship falls within the category of the social entrepreneurship which attempts to put the societal values derived from religious beliefs - into entrepreneurial perspective. Because of the environmental changes and more complex organizational decisions, the necessity of using strategic planning in such organizations is now more obvious. the differences between social and religious organizations with business entities will make it hard to use strategic frameworks designed for profit. This paper presents "Pedaran Asemani" as a case of religious entrepreneurial organization and surveys the strategic planning process by using Bryson's model. This qualitative research applies data triangulation by utilizing the three data gathering methods (in-depth interviews, observation and document review) in order to increase its reliability. Thematic analysis was applied to analyze the data and the results show that all of the ten steps of Bryson's strategic planning model except making the vision statement are implemented and some elements are also added to this model. These results may encourage the implementation of strategic planning process in religious entrepreneurial organizations. <br /> کارآفرینی مذهبی نوعی از کارآفرینی اجتماعی است که به صورت تلاشی بهمنظور تبلور ارزشهای حاکم بر جامعه منبعث از باورهای دینی در فعالیتهای کارآفرینی دیده میشود. ضرورت بهکارگیری برنامهی راهبردی در این نوع سازمانها با توجه به تغییرات محیطی و پیچیده شدن تصمیمهای سازمانی، بیشتر از گذشته ملموس میباشد. تفاوتهای موجود میان سازمانهای مذهبی و اجتماعی با سازمانهایی که اهداف اقتصادی دارند موجب میشود نتوان بهسادگی از چارچوبهای سودمحور راهبردی استفاده کرد. این پژوهش کیفی، با ترکیب سه روش گردآوری دادهها (مصاحبه، مشاهده و مطالعهی اسناد) به مطالعهی موردی نهاد پدران آسمانی بهعنوان یک سازمان کارآفرین مذهبی میپردازد و فرایند برنامهریزی راهبردی در این سازمان را براساس الگوی برایسون بررسی میکند. دادههای تحقیق با استفاده از مصاحبهی عمیق گردآوری شده و مورد تحلیل محتوا قرار گرفتهاند. همچنین دادههای تحقیق با بررسی اسناد و مشاهدهی روند برنامهریزی راهبردی در موسسه تکمیل شدهاند. یافتهها عملیاتی شدن همهی ابعاد دهگانهی الگوی برایسون به جز تدوین چشمانداز در سازمان پدران آسمانی را نشان میدهد، اما در عین حال مقولهها و شاخصهای جدیدی نیز به این الگو اضافه میکند. این نتایج کمک اثرگذاری بر بهبود اجرای فرایند برنامهریزی راهبردی در سازمانهای کارآفرین مذهبی است.https://jed.ut.ac.ir/article_36240_b850f9c390a986defd3ed475028bab25.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22665420130120Lending Productive Credits (with emphasis on Agricultural Credits)مقایسهی الگوی اسلامی با الگوهای نظری اقتصاد توسعه دربارهی توزیع اعتبارات تولیدی1491683623810.22059/jed.2013.36238FAحجتورمزیاریدانشجوی دکتری توسعه کشاورزی دانشگاه تهرانخلیلکلانتریاستاد برنامهریزی منطقهای دانشگاه تهرانJournal Article20120229Lending agricultural credits should follow a theoretical background. This research primarily investigated five theoretical patterns especially the Islamic pattern about distribution of productive credits. Then it examined the reliability of the patterns by accomplishing a case study about agricultural credits. The research was based on grounded theory approach. Data were collected through observation and semi structured reviews. Results of the study revealed that many factors affected productive use of agricultural loans and social class of farmers was not an effective factor in contrast to capitalist system. The findings showed that the Islamic pattern has considered these effective factors in the framework of general guidelines including prevention of capitalists’ monopoly, consideration for small projects and poor people for loans and lending credits in respect of the competencies and capabilities of farmers. The Islamic instructions have considered resources as extravagance if not granted to the right purpose and have forbidden it. Thus in contrast to basic needs pattern, Islam believes that mere increase in the availability of productive loan in rural areas is an unrealistic effort and it would not lead to lucrative jobs and economic justice.
نحوهی توزیع اعتبارات کشاورزی باید از یک نظریه و عقبهی فکری پیروی کند. این پژوهش، در ابتدا شاخصهای پنج الگوی نظری بهویژه الگوی اسلام را در رابطه با نحوهی توزیع اثرگذار اعتبارات تولیدی، بررسی کرده و سپس بهمنظور بررسی پایایی الگوهای یادشده، به یک مطالعهی موردی دربارهی اعتبارات بانکی کشاورزی پرداخت. این تحقیق با استفاده از رهیافت نظریهی بنیانی، شصت نفر کشاورز شهرستان خوی را مطالعه کرد که از وامهای کشاورزی استفاده کرده بودند. ابزار جمعآوری دادهها، مشاهده و مصاحبههای نیمهساختاریافته بود. نتایج این پژوهش نشان داد که عوامل بسیار زیادی در استفاده درست از اعتبارات کشاورزی اثرگذار بوده و بر خلاف الگوی سرمایهداری، طبقهی اجتماعی افراد تعیینکننده نیست. همچنین یافتههای این مطالعه نشان داد که دین اسلام، عوامل یادشده را در قالب رهنمودهای کلی جلوگیری از انحصار سرمایه در دست ثروتمندان و عدم غفلت از پروژههای کوچک و فقرا و اعطای آن با توجه به شایستگیها و قابلیتها در نظر گرفته است. آموزههای اسلامی، بخشیدن مال در غیر موردش را اسراف محسوب کرده و آن را منع کردهاند. بنابراین از نظر اسلام، صرف افزایش دسترسی به اعتبارات تولیدی در نواحی روستایی، یک اقدام سادهانگارانه بود و فرصتهای شغلی درآمدزا و عدالت اقتصادی پایدار را ایجاد نخواهد کرد.https://jed.ut.ac.ir/article_36238_c43b1d4369fe54c471b5f85b5b79c6f9.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22665420130120Entrepreneurship from the Perspective of Monotheistic Religions with Emphasis on the Islamic Economic Systemکارآفرینی از منظر ادیان توحیدی با تأکید بر نظام اقتصادی اسلام7253623410.22059/jed.2013.36234FAحسنسبحانیدانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهرانمیثماحقاقیکارشناس ارشداقتصاددانشگاه تهراناسماعیلنادریکارشناس ارشداقتصاددانشگاه تهرانJournal Article20120226Nowadays entrepreneurship is known as the engine of growth and development in societies and organizations Indeed, the process of establishing a career is based on an innovative idea. In this paper, we have sought to review the concept and the importance of entrepreneurship in the current world economic situation. Additionally, we discuss the role of religions in entrepreneurship and (with emphasis on Islam, as the perfect divine religion) in creating employment, generating wealth and improving economic conditions in societies. Considering that the main concern of the Islamic system (like any other economic system) is to curb unemployment and consequently increase the per capita production and thereby improve the economic growth, social welfare and social justice, the basic question in this study is to address the factors of production and production methods which could lead to development of a dynamic and stable business environment in the Islamic society.کارآفرینی بهعنوان موتور رشد و توسعهی سازمانها و جوامع شناخته میشود، در واقع فرایند تأسیس یک شغل بر مبنای یک فکر و ایدهی نو و راهبردی میباشد. در این مقاله ضمن بررسی مقولهی کارآفرینی و اهمیتی که برای وضعیت کنونی اقتصاد دنیا دارد، به نقش ادیان مختلف در امر کارآفرینی و مقایسهی راهکارها و رهیافتهایی که این ادیان (با تأکید بر دین اسلام بهعنوان کاملترین و برترین دین الهی)، برای گسترش اشتغال و تولید ثروت و بهبود شرایط اقتصادی برای جوامع دارند، پرداختهایم و با توجه به اینکه از مهمترین دغدغههای نظام اقتصادی اسلام (همانند هر نظام اقتصادی دیگر) کاهش نرخ بیکاری و به تبع آن افزایش سرانهی تولید و در نتیجه افزایش رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی و نیز گسترش عدالت اجتماعی میباشد، مسألهای که در این پژوهش به آن پرداخته شده بررسی نگرش ادیان الهی به مقولهی کارآفرینی و بهطور خاص نگاه اسلام به امر کارآفرینی است. پس از بررسیها مشخص شد که ادیان آسمانی بهویژه اسلام به تشویق و تکریم مقولهی کار و کارآفرینی میپردازند، در حالی که برخی از ادیان غیرتوحیدی همچون بودیزم نه تنها نگرش مثبتی به این مقوله ندارند بلکه پیروان خود را از آن نهی میکنند.https://jed.ut.ac.ir/article_36234_a5a0ee5eb2e6f10d88be03530ad20efa.pdf