دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22664120110421نقش شبکههای اجتماعی در تشخیص فرصتهای کارآفرینینقش شبکههای اجتماعی در تشخیص فرصتهای کارآفرینی72622785FAقنبرمحمدی الیاسیاستادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهرانندارکنیکارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهرانسید کمیلطیبیدانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهانJournal Article19700101اهمیت شبکههای اجتماعی هر روز بیشتر بهعنوان یک عنصر کلیدی در فعالیتهای کارآفرینی آشکار میشود، آنها پایهای برای انسجام اجتماعی بهوجود میآورند و تبادل منابع و اطلاعات را آسان میکنند. هدف اصلی در این تحقیق شناسایی نقش شبکههای اجتماعی کارآفرینان در تشخیص فرصت کارآفرینی است. به این منظور شبکهی اجتماعی با چهار بُعد شامل: ساختار روابط اجتماعی، منابع اجتماعی اطلاعات، محتوای روابط اجتماعی و شیوههای انتقال اطلاعات بهعنوان متغیرهای مستقل و متغیر تشخیص فرصت با دو بُعد شامل: تعداد و تنوع فرصتها بهعنوان متغیر وابسته بررسی شدهاند. در این تحقیق نقش متغیرهای بیان شده بر تشخیص فرصت کارآفرینی در بین 101 نفر از134 نفر از کارآفرینان مستقر در پارکهای علم و فناوری شهر تهران با روش پیمایشی آزمون شد. نتایج تحقیق نشان میدهد شبکهی اجتماعی کارآفرینان با تشخیص فرصتها رابطهی مثبت دارد و از بین ابعاد شبکهی اجتماعی، محتوای روابط اجتماعی بیشترین اثرگذاری را بر تشخیص فرصت کارآفرینی دارد.اهمیت شبکههای اجتماعی هر روز بیشتر بهعنوان یک عنصر کلیدی در فعالیتهای کارآفرینی آشکار میشود، آنها پایهای برای انسجام اجتماعی بهوجود میآورند و تبادل منابع و اطلاعات را آسان میکنند. هدف اصلی در این تحقیق شناسایی نقش شبکههای اجتماعی کارآفرینان در تشخیص فرصت کارآفرینی است. به این منظور شبکهی اجتماعی با چهار بُعد شامل: ساختار روابط اجتماعی، منابع اجتماعی اطلاعات، محتوای روابط اجتماعی و شیوههای انتقال اطلاعات بهعنوان متغیرهای مستقل و متغیر تشخیص فرصت با دو بُعد شامل: تعداد و تنوع فرصتها بهعنوان متغیر وابسته بررسی شدهاند. در این تحقیق نقش متغیرهای بیان شده بر تشخیص فرصت کارآفرینی در بین 101 نفر از134 نفر از کارآفرینان مستقر در پارکهای علم و فناوری شهر تهران با روش پیمایشی آزمون شد. نتایج تحقیق نشان میدهد شبکهی اجتماعی کارآفرینان با تشخیص فرصتها رابطهی مثبت دارد و از بین ابعاد شبکهی اجتماعی، محتوای روابط اجتماعی بیشترین اثرگذاری را بر تشخیص فرصت کارآفرینی دارد.https://jed.ut.ac.ir/article_22785_3a3a90d87fdfa0fc3688a4c41cbfe217.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22664120110421مدیریت دانش در شرکتهای کوچک و کارآفرین:بررسی عوامل سازمانی اثرگذار در ایجاد و انتقال دانش در صنعت انفورماتیک ایرانمدیریت دانش در شرکتهای کوچک و کارآفرین:بررسی عوامل سازمانی اثرگذار در ایجاد و انتقال دانش در صنعت انفورماتیک ایران274622776FAسیدرضاسیدجوادیندانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ایرانعباساحمدیدکترای اقتصاد دانشگاه MAUP کییف، اوکراینداتیسخواجهئیاندانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه تهران، ایرانJournal Article19700101این مقاله از میان ابعاد مدیریت دانش، دو بعد ایجاد دانش و انتقال دانش را بهعنوان متغیرهای وابسته در نظر گرفته و تلاش دارد عوامل اثرگذار در اجرای موفق این دو بعد مدیریت دانش در شرکتهای کوچک انفورماتیک را شناسایی کند. جامعهی آماری این تحقیق 48 شرکت از شرکتهای عضو انجمن انفورماتیک ایران بوده و نمونهی آماری تحقیق شامل 27 شرکت است. از اینرو با طرح 17 فرضیه و استفاده از ابزار پرسشنامه و اجرای آزمون همبستگی، رابطهی میان هر یک از متغیرهای سازمانی را با این دو بعد اندازهگیری کرده است. متغیرهای 8گانه عبارتند از فرهنگ اشتراک دانش، فردگرایی، مستندسازی دانش، شبکهی ارتباطهای سازمانی، ابزارهای فناوری اطلاعات، دانش کارکنان از فناوری اطلاعات، نظام جبران خدمتهای گروهی و نظام آموزش سازمان. نتایج تایید کرد که فردگرایی اثرگذاری منفی روی انتقال دانش دارد. اثرگذاری مثبت دانش کارکنان از فناوری اطلاعات بر بُعد انتقال دانش و رابطهی مثبت جریان ارتباطهای غیرمتمرکز سازمانی بر هیچیک از دو بعد تایید نشد.این مقاله از میان ابعاد مدیریت دانش، دو بعد ایجاد دانش و انتقال دانش را بهعنوان متغیرهای وابسته در نظر گرفته و تلاش دارد عوامل اثرگذار در اجرای موفق این دو بعد مدیریت دانش در شرکتهای کوچک انفورماتیک را شناسایی کند. جامعهی آماری این تحقیق 48 شرکت از شرکتهای عضو انجمن انفورماتیک ایران بوده و نمونهی آماری تحقیق شامل 27 شرکت است. از اینرو با طرح 17 فرضیه و استفاده از ابزار پرسشنامه و اجرای آزمون همبستگی، رابطهی میان هر یک از متغیرهای سازمانی را با این دو بعد اندازهگیری کرده است. متغیرهای 8گانه عبارتند از فرهنگ اشتراک دانش، فردگرایی، مستندسازی دانش، شبکهی ارتباطهای سازمانی، ابزارهای فناوری اطلاعات، دانش کارکنان از فناوری اطلاعات، نظام جبران خدمتهای گروهی و نظام آموزش سازمان. نتایج تایید کرد که فردگرایی اثرگذاری منفی روی انتقال دانش دارد. اثرگذاری مثبت دانش کارکنان از فناوری اطلاعات بر بُعد انتقال دانش و رابطهی مثبت جریان ارتباطهای غیرمتمرکز سازمانی بر هیچیک از دو بعد تایید نشد.https://jed.ut.ac.ir/article_22776_923e09dc2a41b7eadcc6adbb311df692.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22664120110421توسعهی نگرش کارآفرینانه در کتابهای درسی
(مطالعهی موردی:کتابهای فارسی دوره دبستان)توسعهی نگرش کارآفرینانه در کتابهای درسی
(مطالعهی موردی:کتابهای فارسی دوره دبستان)476622777FAسعیدجعفری مقدماستادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهرانآرزو ساداتفخارزاده. دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهرانJournal Article19700101در این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوا، میزان توجه به نگرش کارآفرینانه در ابعاد شناختی، نگرشی و عاطفی در کتابهای فارسی دبستان، بررسی میشود. بدین منظور کل کتابهای فارسی (کتابهای بخوانیم و بنویسیم) پنج پایه دبستان در سال تحصیلی 1388-1389 به کمک جدول تحلیل محتوا بررسی شد. برای تهیهی جدول تحلیل محتوا، نگرش کارآفرینانه با کمک الگوهای موجود و بهویژه با تاکید بر الگوی رابینسون، به شاخصهای: تشخیص و بهرهبرداری از فرصت، کنترل ادراک شخصی، عزت نفس، میل به موفقیت، خلاقیت و نوآوری تجزیه شد. نتایج نهایی بیانگر آن است که 8/24% از کل کتابهای بخوانیم و نیز 9/54 % از کل کتابهای بنویسیم (شامل کل متون، پرسش و تصویرهای موجود در کتاب) به شاخصهای نگرش کارآفرینانه توجه کردهاند. از سوی دیگر نتایج تحقیق نمایانگر آن بود که از مجموعهی ابعاد بررسی شدهی نگرش کارآفرینانه در کلیهی کتابها، خلاقیت و نوآوری از بیشترین و تشخیص فرصت از کمترین فراوانی برخوردار بود.در این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوا، میزان توجه به نگرش کارآفرینانه در ابعاد شناختی، نگرشی و عاطفی در کتابهای فارسی دبستان، بررسی میشود. بدین منظور کل کتابهای فارسی (کتابهای بخوانیم و بنویسیم) پنج پایه دبستان در سال تحصیلی 1388-1389 به کمک جدول تحلیل محتوا بررسی شد. برای تهیهی جدول تحلیل محتوا، نگرش کارآفرینانه با کمک الگوهای موجود و بهویژه با تاکید بر الگوی رابینسون، به شاخصهای: تشخیص و بهرهبرداری از فرصت، کنترل ادراک شخصی، عزت نفس، میل به موفقیت، خلاقیت و نوآوری تجزیه شد. نتایج نهایی بیانگر آن است که 8/24% از کل کتابهای بخوانیم و نیز 9/54 % از کل کتابهای بنویسیم (شامل کل متون، پرسش و تصویرهای موجود در کتاب) به شاخصهای نگرش کارآفرینانه توجه کردهاند. از سوی دیگر نتایج تحقیق نمایانگر آن بود که از مجموعهی ابعاد بررسی شدهی نگرش کارآفرینانه در کلیهی کتابها، خلاقیت و نوآوری از بیشترین و تشخیص فرصت از کمترین فراوانی برخوردار بود.https://jed.ut.ac.ir/article_22777_650a87cc6eacfaabef5b147ead721e4f.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22664120110421بررسی کاربرد اصول ابداعی TRIZ در تسریع روند نوآوری در سازمانهای پژوهشی و دانشمحور
(مطالعهی موردی: پژوهشکدهی پردازش هوشمند علایم)بررسی کاربرد اصول ابداعی TRIZ در تسریع روند نوآوری در سازمانهای پژوهشی و دانشمحور
(مطالعهی موردی: پژوهشکدهی پردازش هوشمند علایم)18720622778FAپیماناخوانعضو هیات علمی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه مالک اشترمصطفیجعفری. عضو هیات علمی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایرانحمیدرضاضرغامی. دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایرانناصرعسگریدانشجوی دکتری مدیریت دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانJournal Article19700101نوآوری نظامیافته (TRIZ) یکی از روشهای حل ابداعی مساله بوده و توسط گنریش آلتشولر روسی با هدف بهبود و سرعتبخشی به کار نوآوران پایهگذاری شده است. یکی از ابزارهای نوآوری نظامیافته چهل اصل ابداعی آن بوده و از تجزیهوتحلیل هزاران سند ثبت اختراع توسط آلتشولر بهدست آمده است. هدف این تحقیق بررسی میزان کاربرد آگاهانه و ناخودآگاه پژوهشگران و نوآوران از اصول چهلگانهی TRIZ است. بدین منظور پس از بررسی ادبیات موضوع، با استفاده از مراجع موجود، پرسشنامهای بهمنظور سنجش میزان استفادهی پژوهشگران پژوهشکدهی پردازش هوشمند علایم، از اصول ابداعی TRIZ طراحی شد. روش این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی بوده و در انتخاب نمونه نیز از روش تصادفی ساده استفاده شده است. پرسشنامهها بهوسیلهی نرمافزار اِسپیاِساِس و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان میدهد که بیشتر پژوهشگران بهطور ناخودآگاه از اصول چهلگانهی TRIZ در انجام طرحهای نوآورانه استفاده کردهاند. همچنین نتایج نشان میدهند که TRIZ در خلاصهسازی و جمعبندی نتایج نوآوریهای گذشته و سرعت دادن در روند نوآوری پژوهشگران قابلیت بالایی دارد. در پایان براساس نتایج تحقیق، راهکارهایی مبتنی بر TRIZ، برای سرعت دادن به روند نوآوری در پژوهشکدهی جامعهی هدف و سایر مراکز مشابه ارایه شده است.نوآوری نظامیافته (TRIZ) یکی از روشهای حل ابداعی مساله بوده و توسط گنریش آلتشولر روسی با هدف بهبود و سرعتبخشی به کار نوآوران پایهگذاری شده است. یکی از ابزارهای نوآوری نظامیافته چهل اصل ابداعی آن بوده و از تجزیهوتحلیل هزاران سند ثبت اختراع توسط آلتشولر بهدست آمده است. هدف این تحقیق بررسی میزان کاربرد آگاهانه و ناخودآگاه پژوهشگران و نوآوران از اصول چهلگانهی TRIZ است. بدین منظور پس از بررسی ادبیات موضوع، با استفاده از مراجع موجود، پرسشنامهای بهمنظور سنجش میزان استفادهی پژوهشگران پژوهشکدهی پردازش هوشمند علایم، از اصول ابداعی TRIZ طراحی شد. روش این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی بوده و در انتخاب نمونه نیز از روش تصادفی ساده استفاده شده است. پرسشنامهها بهوسیلهی نرمافزار اِسپیاِساِس و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان میدهد که بیشتر پژوهشگران بهطور ناخودآگاه از اصول چهلگانهی TRIZ در انجام طرحهای نوآورانه استفاده کردهاند. همچنین نتایج نشان میدهند که TRIZ در خلاصهسازی و جمعبندی نتایج نوآوریهای گذشته و سرعت دادن در روند نوآوری پژوهشگران قابلیت بالایی دارد. در پایان براساس نتایج تحقیق، راهکارهایی مبتنی بر TRIZ، برای سرعت دادن به روند نوآوری در پژوهشکدهی جامعهی هدف و سایر مراکز مشابه ارایه شده است.https://jed.ut.ac.ir/article_22778_8518c9a1ae2be7ed42da7385c404f903.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22664120110421بررسی رابطهی شیوههای تفکر و ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی مدیران مدارس
(مطالعه موردی مدارس مقاطع سهگانه شهر بیرجند)بررسی رابطهی شیوههای تفکر و ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی مدیران مدارس
(مطالعه موردی مدارس مقاطع سهگانه شهر بیرجند)678522779FAعبدالوهابپورقازعضو هیت علمی دانشگاه سیستان وبلوچستانیحییکاظمیعضو هیت علمی دانشگاه سیستان وبلوچستانامینمحمدیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه تهرانJournal Article19700101هدف از این پژوهش بررسی رابطهی شیوههای تفکر با ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی در مدیران مدارس بوده و حجم نمونه آماری 107 نفر از مدیران مدارس مقاطع سهگانه شهر بیرجند (146 ) است، که به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. در این پژوهش، ابزار گردآوری دادهها دو پرسشنامهی شیوههای تفکر استرنبرگ- واگنر و پرسشنامه-ی سنجش ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی بود. دادههای پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که شیوه تفکر غالب در میان مدیران، تفکر بروننگر میباشد. در بین ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی نیز، ویژگی توفیقطلبی بالاترین میانگین را به خود اختصاص داده است. تحلیل استنباطی دادهها نشان میدهد که بین شیوههای تفکر قضایی، آزاداندیش و بروننگر با خلاقیت و خطرپذیری مدیران مدارس رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد؛ همچنین بین شیوه تفکر دروننگر با استقلالطلبی مدیران مدارس رابطه معناداری و مثبتی مشاهده شد. همهی شیوههای تفکر بجز تفکر دروننگر با توفیقطلبی مدیران مدارس رابطه مثبت و معناداری داشتند. یافتههای پژوهش همچنین نشان دادکه بین شیوههای تفکر قضایی، آزاداندیش، اجرایی و بروننگر با مرکز کنترل درونی مدیران مدارس؛ و بین شیوههای تفکر قضایی و آزاداندیش با تحمل ابهام مدیران مدارس رابطهی مثبت و معناداری وجود داردهدف از این پژوهش بررسی رابطهی شیوههای تفکر با ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی در مدیران مدارس بوده و حجم نمونه آماری 107 نفر از مدیران مدارس مقاطع سهگانه شهر بیرجند (146 ) است، که به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. در این پژوهش، ابزار گردآوری دادهها دو پرسشنامهی شیوههای تفکر استرنبرگ- واگنر و پرسشنامه-ی سنجش ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی بود. دادههای پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که شیوه تفکر غالب در میان مدیران، تفکر بروننگر میباشد. در بین ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی نیز، ویژگی توفیقطلبی بالاترین میانگین را به خود اختصاص داده است. تحلیل استنباطی دادهها نشان میدهد که بین شیوههای تفکر قضایی، آزاداندیش و بروننگر با خلاقیت و خطرپذیری مدیران مدارس رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد؛ همچنین بین شیوه تفکر دروننگر با استقلالطلبی مدیران مدارس رابطه معناداری و مثبتی مشاهده شد. همهی شیوههای تفکر بجز تفکر دروننگر با توفیقطلبی مدیران مدارس رابطه مثبت و معناداری داشتند. یافتههای پژوهش همچنین نشان دادکه بین شیوههای تفکر قضایی، آزاداندیش، اجرایی و بروننگر با مرکز کنترل درونی مدیران مدارس؛ و بین شیوههای تفکر قضایی و آزاداندیش با تحمل ابهام مدیران مدارس رابطهی مثبت و معناداری وجود داردhttps://jed.ut.ac.ir/article_22779_894e7686ade6ea14ae8ce8647d2888aa.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22664120110421تحلیل وضعیت آموزش کارآفرینی در آموزش عالی ایرانتحلیل وضعیت آموزش کارآفرینی در آموزش عالی ایران8710622780FAسید مصطفیشریفعضو هیات علمی دانشگاه اصفهانعبدالرسولجمشیدیانعضو هیات علمی دانشگاه اصفهانحمیدرحیمیدانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه اصفهانناهیدنادریدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهانJournal Article19700101هدف این مقاله تحلیل وضعیت آموزش کارآفرینی درآموزش عالی ایران است. سوالهای تحقیق با در نظرگرفتن الگوهای برنامهی درسی آموزشهای کارآفرینی (هدفها، محتوا، راهبردها و روشها) تدوین و بررسی شده است. در این تحقیق از طرح پیمایشی استفاده شده و جامعهی آماری این پژوهش را کارآفرینان و مدیران کارآفرین، متخصصان برنامهی درسی و مدیریت آموزشی تشکیل میدهند. نمونهی آماری پژوهش بخشی از جمعیت کارآفرینان، مدیران کارآفرین، متخصصان برنامهی درسی و مدیریت آموزشی در سطح کشور هستند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 65 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز پژوهش با سه ابزار، اسناد و مدارک، پرسشنامه و فرمت مصاحبهی نیمه سازمانیافتهی اکتشافی محقق ساخته گردآوری شد. ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 95/0 بهدست آمد. روایی صوری و محتوایی بهوسیلهی متخصصان و کارشناسان برنامهریزی درسی و مدیریت آموزشی تایید شده و تجزیه و تحلیل دادهها در سطح استنباطی انجام شد. یافتهها نشان داد t مشاهده شده از مقدار بحرانی جدول در سطح خطای 5 درصد بزرگتر است. بنابراین از نظر پاسخگویان هدفها، محتوا، راهبردهای یاددهی و یادگیری، شیوههای مدیریت و نظارت و ارزشیابی آموزش کارآفرینی باید بیش از سطح متوسط در آموزش کارآفرینی مد نظر قرار گیرد.هدف این مقاله تحلیل وضعیت آموزش کارآفرینی درآموزش عالی ایران است. سوالهای تحقیق با در نظرگرفتن الگوهای برنامهی درسی آموزشهای کارآفرینی (هدفها، محتوا، راهبردها و روشها) تدوین و بررسی شده است. در این تحقیق از طرح پیمایشی استفاده شده و جامعهی آماری این پژوهش را کارآفرینان و مدیران کارآفرین، متخصصان برنامهی درسی و مدیریت آموزشی تشکیل میدهند. نمونهی آماری پژوهش بخشی از جمعیت کارآفرینان، مدیران کارآفرین، متخصصان برنامهی درسی و مدیریت آموزشی در سطح کشور هستند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 65 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز پژوهش با سه ابزار، اسناد و مدارک، پرسشنامه و فرمت مصاحبهی نیمه سازمانیافتهی اکتشافی محقق ساخته گردآوری شد. ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 95/0 بهدست آمد. روایی صوری و محتوایی بهوسیلهی متخصصان و کارشناسان برنامهریزی درسی و مدیریت آموزشی تایید شده و تجزیه و تحلیل دادهها در سطح استنباطی انجام شد. یافتهها نشان داد t مشاهده شده از مقدار بحرانی جدول در سطح خطای 5 درصد بزرگتر است. بنابراین از نظر پاسخگویان هدفها، محتوا، راهبردهای یاددهی و یادگیری، شیوههای مدیریت و نظارت و ارزشیابی آموزش کارآفرینی باید بیش از سطح متوسط در آموزش کارآفرینی مد نظر قرار گیرد.https://jed.ut.ac.ir/article_22780_6bceca909410eeb40e17630f71306652.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22664120110421تبیین نقش تحقیق و توسعه کارآفرینانه مبتنی بر ترجمان دانش در موفقیت انتقال فناوری کشاورزیتبیین نقش تحقیق و توسعه کارآفرینانه مبتنی بر ترجمان دانش در موفقیت انتقال فناوری کشاورزی10712622781FAامیرعلم بیگیدانشجوی دکتری ترویج کشاورزی دانشگاه تهرانایرجملک محمدیاستاددانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهرانبهروززارعیدانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهرانعلیاسدیدانشیار دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهرانJournal Article19700101هدف مقاله حاضر شناسایی نقش ترجمان دانش در شکل گیری ابعاد تحقیق و توسعه کارآفرینانه به عنوان یکی از شاخصهای مهم موفقیت انتقال فناوری بود. تحقیق به روش تحلیل همبستگی و از نوع تحلیل ماتریس کوواریانس - واریانس انجام شد. جامعه آماری شامل 2768 نفر از اعضای هیات علمی و محققان مراکز و ایستگاههای تحقیقاتی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی بود که برای نمونه گیری از هر منطقه جغرافیایی کشور یک استان به تصادف انتخاب و از بین آنها به صورت تصادفی و با رعایت انتساب متناسب 320نفرانتخاب شدند. برای سنجش روایی آن از روش روایی تشخیصی با استفاده از شاخص AVE استفاده شد که حداقل آن 81/0محاسبه گردید که بیشتر از مقدار قابل قبول 5/0 است. برای تعیین پایایی از روش پایایی ترکیبی(CR) استفاده شد که حداقل مقدار آن 85/0 محاسبه شد که بالاتر از مقدار قابل قبول 6/0 است. مقدار آلفای 82/0 برای ابزار تحقیق نیز حاکی از پایایی آن بود. برای آزمون فرضیات از الگوی یابی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که در بین ابعاد ترجمان دانش، دانش محققان درباره" توان بالقوه پذیرندگان فناوری" بیشترین نقش را در شکل گیری آن دارد. از بین ابعاد ترجمان دانش "آگاهی محققان از محیط " با 40/0 بیشترین اثر و در رتبههای بعدی "مستند سازی دانش" با 3/0 و "آگاهی درباره توان بالقوه پذیرندگان فناوری" با 11/0 ، نقش معنی داری را در شکل گیری تحقیق و توسعه کارآفرینانه و انتقال موثر فناوری کشاورزی دارندهدف مقاله حاضر شناسایی نقش ترجمان دانش در شکل گیری ابعاد تحقیق و توسعه کارآفرینانه به عنوان یکی از شاخصهای مهم موفقیت انتقال فناوری بود. تحقیق به روش تحلیل همبستگی و از نوع تحلیل ماتریس کوواریانس - واریانس انجام شد. جامعه آماری شامل 2768 نفر از اعضای هیات علمی و محققان مراکز و ایستگاههای تحقیقاتی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی بود که برای نمونه گیری از هر منطقه جغرافیایی کشور یک استان به تصادف انتخاب و از بین آنها به صورت تصادفی و با رعایت انتساب متناسب 320نفرانتخاب شدند. برای سنجش روایی آن از روش روایی تشخیصی با استفاده از شاخص AVE استفاده شد که حداقل آن 81/0محاسبه گردید که بیشتر از مقدار قابل قبول 5/0 است. برای تعیین پایایی از روش پایایی ترکیبی(CR) استفاده شد که حداقل مقدار آن 85/0 محاسبه شد که بالاتر از مقدار قابل قبول 6/0 است. مقدار آلفای 82/0 برای ابزار تحقیق نیز حاکی از پایایی آن بود. برای آزمون فرضیات از الگوی یابی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که در بین ابعاد ترجمان دانش، دانش محققان درباره" توان بالقوه پذیرندگان فناوری" بیشترین نقش را در شکل گیری آن دارد. از بین ابعاد ترجمان دانش "آگاهی محققان از محیط " با 40/0 بیشترین اثر و در رتبههای بعدی "مستند سازی دانش" با 3/0 و "آگاهی درباره توان بالقوه پذیرندگان فناوری" با 11/0 ، نقش معنی داری را در شکل گیری تحقیق و توسعه کارآفرینانه و انتقال موثر فناوری کشاورزی دارندhttps://jed.ut.ac.ir/article_22781_5f1e5f663a82deecb2743beaa205b3a1.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22664120110421بررسی رابطهی هوش هیجانی و میزان کارآفرینی دانشجویان
(مطالعهی موردی: دانشگاه سیستان و بلوچستان)بررسی رابطهی هوش هیجانی و میزان کارآفرینی دانشجویان
(مطالعهی موردی: دانشگاه سیستان و بلوچستان)12714622782FAامین رضاکمالیاناستادیاردانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه سیستان و بلوچستانامیرفاضل2. کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article19700101امروزه شواهد جدید این نکته را بیان میدارند که شخصیت و هوش هیجانی در منشا کارآفرینی نقش مهمی را ایفا میکنند، اما تاکنون تلاشهای اندکی برای اثبات این موضوع انجام شده است. از این نظر این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و میزان کارآفرینی و همچنین مقایسهی هوش هیجانی از منظر میزان کارآفرینی در بین دانشجویان انجام شده و جامعهی آماری تحقیق شامل تمام دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه سیستان و بلوچستان بوده و تعداد 284 نفر از دانشجویان، بهعنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. سنجش هوش هیجانی براساس پنج بُعد الگوی هوش هیجانی گلمن، یعنی خودآگاهی، خود تنظیمی، خودانگیزشی، همدلی و مهارتهای اجتماعی انجام شده است. همچنین برای سنجش میزان کارآفرینی دانشجویان، از پرسشنامهی اسکاربوروف و زیمرر (1990) استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان دادکه بین هوش هیجانی و کارآفرینی رابطهی همبستگی مثبت وجود دارد. همچنین وضعیت هوش هیجانی بسته به میزان کارآفرینی دانشجویان متفاوت بوده و هرچه که دانشجویان از نظر کارآفرینی در وضعیت بهتری قرار داشتهباشند، از هوش هیجانی بالاتری نیز برخوردار خواهند بود. لازم به یادآوری است این تفاوت بهجز در بعد خودآگاهی در تمام ابعاد هوش هیجانی نمود دارد.امروزه شواهد جدید این نکته را بیان میدارند که شخصیت و هوش هیجانی در منشا کارآفرینی نقش مهمی را ایفا میکنند، اما تاکنون تلاشهای اندکی برای اثبات این موضوع انجام شده است. از این نظر این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و میزان کارآفرینی و همچنین مقایسهی هوش هیجانی از منظر میزان کارآفرینی در بین دانشجویان انجام شده و جامعهی آماری تحقیق شامل تمام دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه سیستان و بلوچستان بوده و تعداد 284 نفر از دانشجویان، بهعنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. سنجش هوش هیجانی براساس پنج بُعد الگوی هوش هیجانی گلمن، یعنی خودآگاهی، خود تنظیمی، خودانگیزشی، همدلی و مهارتهای اجتماعی انجام شده است. همچنین برای سنجش میزان کارآفرینی دانشجویان، از پرسشنامهی اسکاربوروف و زیمرر (1990) استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان دادکه بین هوش هیجانی و کارآفرینی رابطهی همبستگی مثبت وجود دارد. همچنین وضعیت هوش هیجانی بسته به میزان کارآفرینی دانشجویان متفاوت بوده و هرچه که دانشجویان از نظر کارآفرینی در وضعیت بهتری قرار داشتهباشند، از هوش هیجانی بالاتری نیز برخوردار خواهند بود. لازم به یادآوری است این تفاوت بهجز در بعد خودآگاهی در تمام ابعاد هوش هیجانی نمود دارد.https://jed.ut.ac.ir/article_22782_6a3c6aa8bf43d3392a90b1ecc4d96fb5.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22664120110421تبیین نقش پارکهای علم و فناوری در رشد شرکتهای فناورانه محورتبیین نقش پارکهای علم و فناوری در رشد شرکتهای فناورانه محور14716622783FAکامبیزطالبیاستادیار دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهرانهادیثنائیپورکارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران0000-0002-5360-2879ناصرحیدریکارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تهرانJournal Article19700101مقاله مستخرج از این تحقیق ناظر بر پژوهشهای غیرآزمایشی و از نوع الگویابی معادلههای ساختاری بوده و هدف آن تبیین نقش خدمتهای پارکهای علم و فناوری در رشد شرکتهای فناورانهمحور است. جامعهی آماری شامل 104 شرکت از شرکتهای فناورانه محور مستقر در پارکهای علم و فناوری شهر تهران بوده و برای نمونهگیری از دو روش طبقهای و دومرحلهای(62=n) استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که بین خدمات ارایه شده به شرکتها و رشد آنها رابطه علّی به میزان 71% وجود دارد. مولفههای استقرار، خدمات مشاورهای، مزایای حضور و امکانات زیر ساختی از مولفههای اصلی خدمات پارکهای علم و فناوری است که مولفه استقرار با ضریب 73% بیشترین رابطه را با متغیر خدمات پارکها دارد. همچنین رشد شرکتهای فناورانه را نیز میتوان از تغییرات میزان فروش، سودآوری و اشتغال اندازهگیری کرد که مولفه اشتغال با ضریب 58% بیشترین رابطه را با متغیر رشد شرکتها دارد. بهبود خدمات رسانی در پارکها نظیر افزایش کیفی و کمی امکانات و خدمات پارکها، تقویت منابع، زیر ساختها، تشکیلات مناسب و ساختار حمایتی منسجم پارکهای فناوری و در نهایت مشاورههای تخصصی خصوصا در زمینههای مدیریتی و بازاریابی از جمله پیشنهادات کاربردی این مطالعه برای رشد شرکتهای جدید فناورانه محور است.مقاله مستخرج از این تحقیق ناظر بر پژوهشهای غیرآزمایشی و از نوع الگویابی معادلههای ساختاری بوده و هدف آن تبیین نقش خدمتهای پارکهای علم و فناوری در رشد شرکتهای فناورانهمحور است. جامعهی آماری شامل 104 شرکت از شرکتهای فناورانه محور مستقر در پارکهای علم و فناوری شهر تهران بوده و برای نمونهگیری از دو روش طبقهای و دومرحلهای(62=n) استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که بین خدمات ارایه شده به شرکتها و رشد آنها رابطه علّی به میزان 71% وجود دارد. مولفههای استقرار، خدمات مشاورهای، مزایای حضور و امکانات زیر ساختی از مولفههای اصلی خدمات پارکهای علم و فناوری است که مولفه استقرار با ضریب 73% بیشترین رابطه را با متغیر خدمات پارکها دارد. همچنین رشد شرکتهای فناورانه را نیز میتوان از تغییرات میزان فروش، سودآوری و اشتغال اندازهگیری کرد که مولفه اشتغال با ضریب 58% بیشترین رابطه را با متغیر رشد شرکتها دارد. بهبود خدمات رسانی در پارکها نظیر افزایش کیفی و کمی امکانات و خدمات پارکها، تقویت منابع، زیر ساختها، تشکیلات مناسب و ساختار حمایتی منسجم پارکهای فناوری و در نهایت مشاورههای تخصصی خصوصا در زمینههای مدیریتی و بازاریابی از جمله پیشنهادات کاربردی این مطالعه برای رشد شرکتهای جدید فناورانه محور است.https://jed.ut.ac.ir/article_22783_f4c56237b4b1fea827f671b2567b7d3c.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22664120110421اولویتبندی عوامل تسهیلگر در راهاندازی
کسبوکارهای کوچک و متوسط با استفاده از روش
مقدار ترکیبی قضاوتها در محیط فازیاولویتبندی عوامل تسهیلگر در راهاندازی
کسبوکارهای کوچک و متوسط با استفاده از روش
مقدار ترکیبی قضاوتها در محیط فازی16718622784FAمهدیزیودارعضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستانامیر محمدقاسمیعضو هیات علمی دانشگاه آزاد زابلJournal Article19700101عوامل تسهیلگر در راهاندازی کسبوکار، ضمن تقویت احتمال راهاندازی کسبوکار، بر موفقیت کارآفرین در راهاندازی کسبوکار اثرگذارده و دستیابی به نتایج مثبت را نیز برای وی سرعت میدهد. در یک دستهبندی جامع، این عوامل به دو مجموعهی شرایط چارچوب کارآفرینانه و شرایط کارآفرین تقسیمبندی میشوند. براساس الگوی مفهومی دیدهبان جهانی کارآفرینی، شرایط چارچوب کارآفرینانه عواملی هستند که به ایجاد کسبوکارهای جدید کمک میکنند. از طرفی، شرایط کارآفرین مشتمل بر عواملی است که مختص کارآفرین بوده و مانند اهرمهای محرک، انگیزه و توانمندی لازم را در راهاندازی موفقیتآمیز کسبوکار برای وی فراهم میکند. در این مقاله، عوامل یادشده به همراه عوامل زیرمجموعهی آنها به تفصیل بررسی شده و آنگاه با استفاده از روش مقدار ترکیبی قضاوتها در محیط فازی اولویتبندی میشوند. این تحقیق با توجه به هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی و بر مبنای طرح، از نوع پژوهشهای توصیفی- پیمایشی است. همچنین جامعهی تحقیق، کارآفرینان و مؤسسان کسبوکارهای کوچک و متوسط واقع در شهرک صنعتی استان سیستان و بلوچستان است. نتایج تحلیلهای انجام شده بر روی نظریههای نمونهای به حجم 20 نفر از کارآفرینان، ضمن اولویتبندی عوامل در هر مجموعه، بهطور کلی، نشاندهندهی ارجحیت شرایط چارچوب کارآفرینانه بر شرایط کارآفرین است.عوامل تسهیلگر در راهاندازی کسبوکار، ضمن تقویت احتمال راهاندازی کسبوکار، بر موفقیت کارآفرین در راهاندازی کسبوکار اثرگذارده و دستیابی به نتایج مثبت را نیز برای وی سرعت میدهد. در یک دستهبندی جامع، این عوامل به دو مجموعهی شرایط چارچوب کارآفرینانه و شرایط کارآفرین تقسیمبندی میشوند. براساس الگوی مفهومی دیدهبان جهانی کارآفرینی، شرایط چارچوب کارآفرینانه عواملی هستند که به ایجاد کسبوکارهای جدید کمک میکنند. از طرفی، شرایط کارآفرین مشتمل بر عواملی است که مختص کارآفرین بوده و مانند اهرمهای محرک، انگیزه و توانمندی لازم را در راهاندازی موفقیتآمیز کسبوکار برای وی فراهم میکند. در این مقاله، عوامل یادشده به همراه عوامل زیرمجموعهی آنها به تفصیل بررسی شده و آنگاه با استفاده از روش مقدار ترکیبی قضاوتها در محیط فازی اولویتبندی میشوند. این تحقیق با توجه به هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی و بر مبنای طرح، از نوع پژوهشهای توصیفی- پیمایشی است. همچنین جامعهی تحقیق، کارآفرینان و مؤسسان کسبوکارهای کوچک و متوسط واقع در شهرک صنعتی استان سیستان و بلوچستان است. نتایج تحلیلهای انجام شده بر روی نظریههای نمونهای به حجم 20 نفر از کارآفرینان، ضمن اولویتبندی عوامل در هر مجموعه، بهطور کلی، نشاندهندهی ارجحیت شرایط چارچوب کارآفرینانه بر شرایط کارآفرین است.https://jed.ut.ac.ir/article_22784_6775a317962824ac94176277c5ff5249.pdf