دانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22661220090219Studying the Relationship Between Corporate Entrepreneurship Orientation and Performance Iran Insurance Company Agencies in Tehran)بررسی رابطهی گرایش به کارآفرینی شرکتی و عملکرد (مطالعه موردی: نمایندگیهای فروش شرکت سهامی بیمه ایران در شهر تهران)113422964FAنرگسایمانیپوراستادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهرانمهدیزیودارکارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینیJournal Article20080726Corporate Entrepreneurship is a major branch of entrepreneurship that plays a key role towards excellence in most organizations. On the other hand, Insurance industry as a vital infrastructure meets a considerable deficiency in accomplishing its mission in Iran, and it seems that developing entrepreneurship components in different processes of this industry and also developing entrepreneurial culture among its personnel can be a superior solution for this problem. Accordingly, this study measures the relationship between corporate entrepreneurship orientation and performance of a sample selected from among the personnel of corporate agencies of Iran Insurance Company in Tehran. In this research, "flexible structure", "effective organizational climate", "supporting and motivating culture to creativity and innovation" and "employee's individual competencies and motivation" are dimensions of corporate entrepreneurship, and "employee's satisfaction", "customer's satisfaction" and "financial performance" are dimensions of agencies performance through which their reciprocal relationships are measured. Results of correlation analysis on sample research composed of agencies personnel, totally demonstrates that corporate entrepreneurship orientation has a positive and significant correlation with performance of agencies. In conclusion, Implications regarding entrepreneurship concept for managerial practice in insurance industry, other comparable industries, and also future research programs are provided.
یکی از شاخههای اصلی کارآفرینی، کارآفرینی در سازمان است که بدون شک سهم چشمگیری در توفیق و تعالی سازمانها دارد. از سویی دیگر، صنعت بیمه بهعنوان یک زیرساخت حیاتی، با یک عدم توفیق مشخص در انجام بهینهی مأموریت خویش در کشور مواجه است. به نظر میرسد عنایت ویژه به توسعهی مؤلفههای کارآفرینی در فرایندهای عملیاتی و خدماتی این صنعت و گسترش فرهنگ کارآفرینی میان کارکنان این صنعت بتواند، راهکار مناسبی در حل این مسأله باشد. از اینرو اهتمام این مقاله سنجش میزان همبستگی میان «گرایش به کارآفرینی شرکتی» نمایندگیهای فروش حقوقی شرکت سهامی بیمه ایران در شهر تهران و «عملکرد» آنها است. «ساختار منعطف»، «جو سازمانی اثربخش»، «فرهنگ پشتیبان و محرک خلاقیت و نوآوری» و «قابلیتها و انگیزش فردی کارکنان» به عنوان ابعاد گرایش به کارآفرینی شرکتی و میزان «رضایتمندی کارکنان»، «رضایتمندی مشتریان» و «عملکرد مالی» بهعنوان ابعاد عملکرد نمایندگیها معرفی شده و همبستگی متقابل این مؤلفهها با یکدیگر اندازهگیری میشود. نتایج تحلیلهای آماری بر دادههای گردآوری شده متشکل از کارکنان نمایندگیها مشخص میکند که گرایش به کارآفرینی شرکتی دارای همبستگی مثبت و معناداری با عملکرد است. در پایان، با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهادهایی برای توسعه کارآفرینی سازمانی در صنعت بیمه و صنایع مشابه شده است.https://jed.ut.ac.ir/article_22964_acda80cbefd0b3538d0f14325fc31381.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22661220090219The Relationship Between the Type of Organizational/Economic Structure and Organizational Entrepreneurship in SMEsرابطهی بین نوع ساختار سازمانی و کارآفرینی سازمانی و اقتصادی در شرکتهای اقتصادی کوچک و متوسط355622965FAحسینخنیفراستادیار پردیس قم دانشگاه تهرانفردینوکیلیکارشناسی ارشد دانشکده مدیریت پردیس قم دانشگاه تهرانJournal Article20080421This paper addresses the issue of the relationship between the type of organizational / economic structure and organizational entrepreneurship in small- and- medium- sized enterprises (SMEs). It further provides discussions on mechanical/organic structures as well as organizational entrepreneurship and knowledge structure. In another section, the methodology of the research includes hypotheses, research method, target population and case studies on which this study is based. The research method is a field study and the means for data collection is questionnaire. Our population includes 105 SMEs in Shokuhieh Town (Qom Province) with 70 firms. The applied statistical technique is Spearman's correlation coefficient and Freedman's ranking test.
Data analysis is performed by SPSS software. The findings show that there is a significant relationship between the type of organizational/economic structure and organizational entrepreneurship in SMEs.پژوهش حاضر به بررسی رابطهی بین نوع ساختار سازمانی - اقتصادی و کارآفرینی سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط میپردازد. در این بررسی مباحثی در زمینهی ساختارهای مکانیکی-ارگانیکی و ساختار دانشی و کارآفرینی سازمانی مطرح شده است. در بخش دیگر مقاله، متدولوژی تحقیق شامل فرضیات، روش تحقیق، جامعهی آماری و نمونهی مورد مطالعه که مقاله بر اساس آن تنظیم شده، بیان میشود. روش انجام تحقیق به صورت میدانی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. جامعهی آماری ما صد و پنج شرکت کوچک و متوسط واقع در شهرک شکوهیه استان قم و اندازهی نمونه هفتاد شرکت است. تکنیک آماری مورد استفاده در این تحقیق، ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون رتبهبندی فریدمن بوده و تجزیه و تحلیل اطلاعات با کمک نرم افزار spss انجام شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که بین نوع ساختار سازمانی و کارآفرینی اقتصادی در شرکتهای کوچک و متوسط رابطهی معناداری وجود دارد.https://jed.ut.ac.ir/article_22965_12fa42fa86a808f6a4599f85937eeb1f.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22661220090219Impact of Entrepreneurship Education on the Development of Entrepreneurial Behavior
Case Study: Entrepreneurial Training Courses at the Ministry of Labor and Social Affairsتأثیر آموزش کارآفرینی بر توسعهی رفتارهای کارآفرینانه (مطالعه موردی: آموزشهای کارآفرینی وزارت کار و امور اجتماعی)577422966FAمحمدسعیدی مهرآباددانشیار دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایرانمحمدمهدیمهتدیکارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی دانشگاه علم و صنعت ایرانJournal Article20090114Entrepreneurship, as a general concept, has a history since time immemorial. However, theoretically this concept has recently been explored as an academic disipline whereby various research programs have been conducted on the positioning of entrepreneurship education and effectiveness of the study materials. So far some models have been presented by researchers, but far from reaching a global consensus in this field. Still, challenging investigations are moving in a direction to reach adaptability.
This paper first starts with the historical background of entrepreneurship and then introduces some guidelines for promotion and extension of entrepreneurial knowledge and skills. Additionally the objectives of entrepreneurship education are discussed along with a model which is employed to assess the effectiveness of entrepreneurial instruction. Lastly, a case study is introduced on the back of the training programs of the Ministry of Labor and Social Affairs to survey their impact on the entrepreneurial behavior.کارآفرینی ریشهای به درازای تاریخ بشر دارد. با این وجود توجه آکادمیک به مفاهیم این دانش سابقهی چندانی ندارد. یکی از مسائل مطرح در این حوزه، جایگاه آموزش کارآفرینی و از جمله مسائل مطرح درباره این آموزشها نحوهی ارزیابی اثربخشی آنها است. با وجود تحقیقات متنوعی که در حوزهی مزبور انجام شده و الگوهای متنوعی که در این زمینه ارائه شدهاند، هنوز یک اجماع جهانی در اینباره حاصل نشده است. به همین دلیل تحقیق دربارهی آن همچنان ادامه دارد.<br /> در این پژوهش پس از بیان تاریخچه و کلیات علم کارآفرینی، به بحث درباره برنامههای آموزشی به عنوان یکی از راهکارهای توسعه و ترویج کارآفرینی پرداخته شده و اهداف مطرح در آموزش آن و نحوهی ارزیابی تأثیر برنامهی آموزشی در مطابقت با اهداف مزبور مرور شده و در نهایت برنامه آموزش کارآفرینی وزارت کار و امور اجتماعی در قالب یک مطالعهی موردی، از منظر تأثیر بر رفتارهای کارآفرینانه بررسی شده است.https://jed.ut.ac.ir/article_22966_7b71528783e8a43d955fa2511fa20c25.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22661220090219Implementation of a New Model of Knowledge Management in SMEs
Case Study: Iran Zamin Oil Companyارایهی الگوی پیادهسازی مدیریت دانش در کسب و کارهای کوچک و متوسط (مطالعه موردی: شرکت نفت ایران زمین)7510222967FAرضازعفریاناستادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهرانمونااسماعیلزادهکارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایعنساءشاهیکارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایعJournal Article20080719Nowadays, most of the experts believe that organizations should select effective ways for diffusing organizational knowledge among their human resources. Bias and his coworkers believe that the principal aspect of each enterprise is creation and transmission of interorganizational knowledge. Therefore, the necessity of recognition and use of effective ways for sharing and transmission of knowledge management in an organization is revealed.
Organizations cannot manage the knowledge correctly because the personal knowledge is inherent and tacit. However, the operating environment may be better managed for knowledge diffusion and development. Organizations should strive to find most of the inner knowledge along with mechanisms to manage and measure it.
In this paper, we explain the meaning of knowledge management and present different models. Finally, we offer our model. As a case study, the model has been implemented in Iran Zamin Oil Company.
امروزه اغلب صاحبنظران بر این باورند که سازمانها باید به دنبال روشهایی مؤثر برای انتشار دانش سازمانی در میان سطوح مختلف نیروی انسانی در سراسر سازمان باشند. همچنین، بایس و همکارانش معتقدند: "بعد رقابتی اصلی هر بنگاه اقتصادی، ایجاد و انتقال مؤثر دانش درون سازمان است". بدین ترتیب، ضرورت شناخت و بهکارگیری روشهای مؤثر برای تسهیم و انتقال دانش درون سازمان و مدیریت دانش در سازمان، بیش از پیش آشکار شده است. <br /> سازمانها نمیتوانند بهطور صحیح دانش را مدیریت کنند چرا که دانش افراد به صورت درونی و تلویحی است اما میتوانند محیط عملیاتی را به منظور توسعه و اشتراک اطلاعات، مدیریت کنند. آنها باید تلاش کنند تا جای ممکن، از فنون و طرحهای موجود مدیریت دانش به عنوان اهرمهایی برای راهاندازی مدیریت دانش خود استفاده کنند. از این رو در این مقاله مفهوم مدیریت دانش و اصول آن به همراه شرحی از انواع مدلها ارایه شده و در نهایت الگوی پیشنهادی عنوان میشود. الگوی پیشنهادی جدید در شرکت نفت ایران زمین بهعنوان یک شرکت فعال در حوزهی صنایع نفت ایران بررسی میشود.https://jed.ut.ac.ir/article_22967_4d44b8ed6c01d36596073cdfd38f0b78.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22661220090219Study of Relationship Between Entrepreneurial Skills and Competencies with Organizational Entrepreneurship in Middle Managers at IRAN KHODRO COMPANYبررسی رابطهی مهارتهای کارآفرینی با کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: مدیران میانی شرکت ایران خودرو)10313022968FAجمالعبدالملکیدانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه تهرانمجیدیوسفی افراشتهدانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه تهرانمهردادپیرمحمدیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت و برنامه ریزی آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتیمهدیسبکرودانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی، دانشگاه تهرانـ نوشیروانمحمدیدانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه تهرانJournal Article20081027During the last one hundred years, the organizational and management knowledge have undergone fundamental changes. At the beginning of the 1980s, organizations paid great attention to creativity and innovation. Today, organizations should be creative, so that they would continue to survive: therefore, the best way is to encourage creative people to be entrepreneurs in the organizational structure. The aim of the present study is to investigate the relationship between entrepreneurial skills and abilities with organizational entrepreneurship. About 132 of Iran khodro middle managers were randomly selected. The data was gathered via questionnaires. For validity the method of Cronbachis Alpha was employed which resulted in 86% and 89% to be consistent with research tools. The results showed that there is a significant relationship between entrepreneurial skills and abilities with organizational entrepreneurship; The degree of organizational entrepreneurship among members varied according to sex, age, education level and service records.
دانش سازمانی و مدیریت در طول یک صد سال اخیر دستخوش تغییرات و تحولات بنیادی شده است. از اوایل دههی 1980، سازمانها به منظور تسریع تغییرات، توجه زیادی به خلاقیت و نوآوری نشان دادند. امروزه سازمانها باید نوآوری داشته باشند تا زنده بمانند؛ بنابراین بهترین روش تشویق افراد خلاق است تا در ساختار سازمان به یک کارآفرین تبدیل شوند. هدف از مقالهی حاضر بررسی رابطهی مهارتها و قابلیتهای کارآفرینی با میزان کارآفرینی سازمانی است. جامعهی پژوهش کلیه مدیران میانی شرکت ایران خودرو هستند که به روش نمونهگیری تصادفی 132 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی محقق ساخته براساس طیف لیکرت است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که رابطه معناداری بین مهارتهاو قابلیتهای کارآفرینی با میزان کارآفرینی سازمانی وجود دارد، همچنین میزان کارآفرینی سازمانی با توجه به متغیرهای جنس، سن، سطح تحصیلات و سنوات خدمت متفاوت است.https://jed.ut.ac.ir/article_22968_c19a78e5288f766b3251498c4e192a9a.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22661220090219Identifying Success Criteria Among Rural Entrepreneurs:
Using Multidimensional Scalingشناسایی شاخصهای موفقیت کارآفرینان روستایی با استفاده از تحلیل مقیاسبندی چند بعدی13116022969FAرضوانقمبرعلیکارشناس ارشد توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازیکیومرثزرافشانیاستادیار دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاهJournal Article20081030The survival of rural communities depends on appropriate investments and creation of viable and sustainable job opportunities. Rural entrepreneurship is a driving engine of job creation and economic growth in rural communities. When we speak of rural business success or longevity, it seems important to determine how rural entrepreneurs define success. For the past decades, profit, growth and innovation have been the normative criteria to assess business owners' success. Therefore, the purpose of this descriptive study was to investigate the content of the entrepreneurial success construct in more detail, by generating more insight into the way different types of rural entrepreneurs define success. This study utilized both quantitative and qualitative research design. On qualitative side, 15 rural entrepreneurs were interviewed using focus group sessions to determine success criteria that distinguish between successful and non-successful rural entrepreneurs. Content analysis was used to analyze the collected data. Results revealed 12 success criteria as perceived by focus group participants. Quantatively, a structured questionnaire was completed by 60 rural entrepreneurs with 18 statements to prioritize success criteria. Data from this part was analyzed by using multidimensional scaling. Results indicated that rural male entrepreneurs strive for contributing back to society, profit, and work-life balance. However, their female counterparts strive for work-life balance, profit, and personal satisfaction. Additionally, multidimensional scaling indicated that a two-dimensional solution best explained the rank-order of success criteria: namely, personal dimensions including personal satisfaction, work-life balance, contributing back to society; work dimensions including satisfied customers, quality of products or services, and longevity. Based on our results, which show that the personal dimension is more important to entrepreneurs than the business dimension, it is advisable to use multiple criteria in order to assess business successاستقرار و بقای جامعهی روستایی، بدون کار مّولد و سودآور برای ساکنان غیر ممکن است. در این راستا ظهور و حضور کارآفرین روستایی امری اجتناب ناپذیر به نظر میرسد. <br /> هنگامی که صحبت از موفقیت و ماندگاری کسب و کارهای روستایی به میان میآید، پاسخ به این پرسش که موفقیت و معیار سنجش آن چیست؟ ضروری به نظر میرسد. <br /> هدف این مطالعه شناسایی شاخصهای موفقیت کارآفرینان روستایی از دیدگاه آنان بوده و از دو روش کیفی و کمی استفاده شده است. در بخش کیفی با استفاده از گروه متمرکز، از 15 نفر کارآفرینان روستایی به صورت مصاحبهی باز، خواسته شد تا شاخصهایی که کارآفرین موفق را از کارآفرین غیر موفق متمایز میکند، بیان کنند. پس از تحلیل محتوایی دادهها 12 شاخص موفقیت به دست آمد. در بخش کمی، پرسشنامهای با 18 گویه در اختیار 60 نفر از کارآفرینان روستایی قرار گرفت تا شاخصهای موفقیت را اولویتبندی کنند. سپس با استفاده از مقیاسبندی چندبعدی، اطلاعات تجزیه و تحلیل شد. <br /> نتایج نشان داد که مردان کارآفرین شاخصهایی چون خدمت به جامعه، کسب درآمد و تعادل کار و خانواده را به ترتیب بهعنوان مهمترین شاخصهای موفقیت اولویتبندی میکنند. این در حالی است که از دیدگاه زنان کارآفرین روستایی شاخصهایی نظیر تعادل کار و خانواده، کسب درآمد و علاقه به کار به ترتیب بهعنوان مهمترین شاخصهای موفقیت رتبهبندی شد.https://jed.ut.ac.ir/article_22969_0e7e67455761a3601b10bcc70d9d4ba9.pdfدانشکده کارآفرینیفصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی2008-22661220090219Study and Analysis of Villagers, Background Knowledge on Entrepreneurship
In the Process of Rural Development
Case study: South Baraan District (Isfahan County)بررسی و تحلیل زمین ههای کارآفرینی روستاییان در فرایند توسعه ی نواحی روستایی مطالعه موردی: دهستان براآن جنوبی (شهرستان اصفهان)16118222970FAمحمدرضارضوانیدانشیار دانشکده جغرافیای دانشگاه تهرانمحمدنجارزادهکارشناس ارشد رشته جغرافیا و برنام هریزی روستایی، دانشگاه تهرانJournal Article20080809With respect to many problems in rural areas such as poverty, inequality, migration, vulnerability and unemployment, the rural entrepreneurship is of great importance. Doubtless entrepreneurship can increase the level of employment and income and play an important role for sustainable development in rural areas. In this article, through a behavioral approach and based on a procedural model indicating that personal experiments and environmental factors will affect entrepreneurship, the background knowledge on entrepreneurship is analyzed. The primary goal of this article is to determine the extent of entrepreneurial knowledge and skills in rural areas. The study area is Baraan District in Esfahan County. The research method is documental and field study and data is gathered via questionnaires. The sampling method was random and 150 people of 15-65 years of age with middle school education level were asked to fill the questionnaires. After data entry then analysis was made by SPSS software.
The results indicate that only 2.33 percent of villagers have very high acquaintance and 18.76 percent of them have high acquaintance with entrepreneurship while 23.56 percent have low acquaintance and 55.35 percent have very low acquaintance with this subject. The acquaintance rate is almost the same in all indicators and variables. Therefore, entrepreneurship training and improving facilities and amenities in rural areas for attracting young, specialist and skilled people can promote entrepreneurship and lead to development in this areaتوجه به کارآفرینی روستایی با نگرشی به مشکلات موجود در این نواحی از اهمیت<br /> بسیار زیادی برخوردار است . در این راستا با رویکرد رفتاری و براساس الگوی فر ایندی به<br /> بررسی زمینه های کارآفرینی پرداخته شده است . بنابراین هدف اصلی این مقاله بررسی و<br /> تحلیل میزان آشنایی روستاییان با زمینه ها و مهار ت های کارآفرینی است . ناحیه ی مورد<br /> مطالعه، "دهستان براآن جنوبی " از بخش مرکزی شهرستان اصفه ان است . روش تحقیق،<br /> کتابخانه ای و میدانی بوده و پس از تعیین شاخ ص ها و متغیرهای تحقیق، با استفاده از<br /> پرسش نامه محقق ساخته داده های لازم گردآوری شده است. بر این اساس با استفاده از روش<br /> نمونه گیری تصادفی ، تعداد 150 نفر از افراد روستایی واقع در سن فعالیت ( 15 تا 65 سال ) با<br /> حداقل سواد راهنمایی بررسی شدند.<br /> 18 آشنایی / 2 درصد از روستاییان آشنایی خیلی زیاد ، 76 / نتایج نشان داد که 33<br /> 55 درصد آشنایی بسیار کم با زمینه ها و / 23 درصد دارای آشنایی کم و 35 / زیاد، 56<br /> مهارت های کارآفرینی دارند . این وضع در همه ی شاخص ها و متغیر های م طالعاتی کم و بیش<br /> یکسان است . در این راستا ، آموزش کارآفرینی و آماد ه سازی محیط اجتماعی و اقتصادی<br /> روستاها برای جذب نیروی انسانی جوان، متخصص و ماهر به نواحی روستایی و فعالیت های<br /> کشاورزی می تواند به عنوان راه کار اصلی در ایجاد و تقویت کارآفرینی این نواحی در<br /> راستای توسعه ی پایدار بسیار مؤثر باشد.https://jed.ut.ac.ir/article_22970_19f1b095a405fa008ab5f4e9bc53bc76.pdf