2024-03-29T18:35:13Z
https://jed.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=9463
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1398
12
1
واکاوی استراتژیهای بازگشت در کسبوکارهای کوچک و متوسط فناورانه
نرگس
ایمانی پور
علیرضا
جهاندیده
علی
داوری
از آنجا که بسیاری از کسبوکارها به دلایل مختلف درونی و محیطی با اُفول مواجه میشوند، مبحث استراتژیهای بازگشت در ادبیات کسبوکار از اهمیت ویژهای برخوردار است. استراتژیهای بازگشت، آن دسته از استراتژیهایی هستند که سازمان را برای مواجهه با شرایط اُفول و خروج از آن آماده میسازند. در این مقاله هدف، شناسایی استراتژیهای بازگشت در کسبوکارهای کوچک و متوسط فناورانه است. شیوه انجام پژوهش از منظر هدف، کاربردی و برحسب گردآوری دادهها، کیفی با رویکرد موردپژوهی چندگانه است. جامعه آماری نیز متشکل از کسبوکارهای کوچک و متوسط تثبیت شده فناورانه در شهرستان تهران است. دادههای موردنیاز با استفاده از ابزار مصاحبه عمیق واقعهمحور با مدیران 7 کسبوکار کوچک و متوسط فناورانه که دچار اُفول شدهاند، جمعآوری و تحلیل شده است. نتایج تحلیل دادههای کیفی نشان میدهد، استراتژیهای بازگشت در دو دسته کلی محتوامحور و فرایندمحور و در پنج طبقه محوری مستحکمسازی دارایی و هزینه، تمرکز بر فعالیتهای کلیدی، رشد و بازیابی، تغییر ساختار سازمانی و تغییر فرهنگ و رهبری دستهبندی میشوند.
"Strategy"
"Turnaround Strategy"
"Organizational Decline"
"اhigh-tech Small and Medium Enterprises"
2019
05
22
1
19
https://jed.ut.ac.ir/article_71587_715a4319209f7bd5d259c98879f443f8.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1398
12
1
شناسایی عوامل پیشبرنده استفاده از تأمین مالی جمعی توسط کارآفرینان (مورد مطالعه: صنعت گردشگری)
هستی
چیت سازان
ساره
کولجی
افسانه
باقری
تأمین مالی جمعی روشی نوین برای کارآفرینان بهمنظور تأمین مالی، تحقق و پیشبرد ایدهها و پروژههای کارآفرینانه آنها است و امکان جمعآوری منابع مالی از عموم را برای آنها فراهم میسازد. در پژوهش حاضر سعی بر آن است تا با تمرکز بر جویندگان سرمایه، عوامل پیشبرنده استفاده از تأمین مالی جمعی توسط کارآفرینان در صنعت گردشگری شناسایی شوند. این پژوهش، کیفی و از نوع تجزیه و تحلیل تم است. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با 22 نفر از مدیران و کارشناسان شرکتهای خدمات گردشگری/مسافرتی شهر تهران و کارشناسان بخش گردشگری سازمان میراث فرهنگی که در زمینه تأمین مالی دانش و تجربه داشتند، با بهکارگیری تکنیک گلولهبرفی گردآوری شد و با استفاده از کُدگذاری باز و محوری مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با توجه به نتایج بهدست آمده، عوامل پیشبرنده استفاده از تأمین مالی جمعی از دیدگاه جویندگان سرمایه را میتوان در قالب شش محور مجزا طبقهبندی نمود که عبارتند از: عوامل مرتبط با جویندگان سرمایه، عوامل مرتبط با تأمینکنندگان سرمایه، عوامل مرتبط با پلتفرم، عوامل مرتبط با پروژه و ایده، عوامل مرتبط با روش تأمین مالی جمعی و عوامل مرتبط با محیط و زمینه. هر یک از این محورها خود شامل مقولات و زیرمقولاتی هستند که در این پژوهش به آنها پرداخته شده است.
Crowdfunding
Fundraising
Capital Seekers
tourism industry
Crowdfunding Drivers
2019
05
22
21
40
https://jed.ut.ac.ir/article_71588_a12e4c4db592a56a4fed9730d68c185a.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1398
12
1
مدلسازی یکپارچه عوامل مؤثر بر شکست کارآفرینان و پیامدهای مالی، اجتماعی و روانی آن
محمدرضا
پارسانژاد
سید مصطفی
رضوی
زینب
فروتن
این پژوهش با هدف مدلسازی یکپارچه عوامل مؤثر بر شکست و پیامدهای آن بر کارآفرینان صورت گرفته است. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات، توصیفی–همبستگی است. همچنین براساس اطلاعات گردآوری شده از استارتآپهای دانشگاهی مستقر در تهران، میزان تأثیر دلایل شکست و پیامدهای آن را میسنجد. از اینرو، نظرات 257 نفر از کارآفرینان دانشگاهی که بهصورت تصادفی انتخاب شدهاند، در قالب پرسشنامه محققساخته گردآوری شد. با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری نیز، عمق تأثیرگذاری هر یک از عوامل در شکست و پیامدهای آن استخراج شد. بهطور خلاصه بر اساس نتایج بهدست آمده، ضعف در تیم استارتآپی بهعنوان مهمترین عامل شکست کارآفرینی شناسایی شد، و پس از آن به ترتیب استراتژیهای اشتباه، بازاریابی نادرست، دشواری صنعت، محصول ضعیف و عوامل مالی در رتبههای بعدی اهمیت قرار گرفتند. در میان پیامدهای شکست نیز بیشترین هزینه تحمیل شده بر کارآفرین، هزینههای روانی و سپس اجتماعی و مالی بوده است.
Antecedents
Consequences
Entrepreneur
Objective Failure
Startup
2019
06
08
41
59
https://jed.ut.ac.ir/article_72513_7fcd2979d426543cebec0f7e2db0aa90.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1398
12
1
تأثیر مهارتهای اکتشافی تیم مؤسس بر پیشرفت فرآیند ایجاد کسبوکار نوپا: تبیین نقش تعدیلگر درجه تازگی ایده
کمال
سخدری
سیما
سجادی
محمد حسن
مبارکی
این پژوهش با هدف تأثیر مهارتهای اکتشافی تیم مؤسس بر پیشرفت فرآیند ایجاد کسبوکار نوپا صورت گرفته است. روش پژوهش بر حسب هدف، کاربردی و از لحاظ رویکرد کّمی است. روش جمعآوری دادهها همبستگی و با استفاده از ابزار پرسشنامه محققساخته انجام شده که در اختیار 210 نفر در 101 تیم مؤسس در شرکتهای فناور مستقر در پارکهای علم و فناوری شهر تهران قرار گرفت. روش تحلیل رگرسیون سلسه مراتبی نیز با استفاده از نرمافزارSPSS25 صورت گرفته است. نتایج نشان میدهد که مهارتهای پرسشگری و مشاهدهگری تیم مؤسس، بر پیشرفت فرآیند ایجاد کسبوکار تأثیرگذار است. بررسی تأثیر تعدیلگر درجه تازگی ایده نیز نشان میدهد که مشاهدهگری، بهویژه زمانی که نوآوری ایده پائین است، پیشرفت فرآیند ایجاد کسبوکار را تقویت میکند. این نتایج بینشهای ارزشمندی در جهت فهم رشد فرآیند ایجاد کسبوکار برای محققان و کارآفرینان ارائه میدهد
Entrepreneurial team
Observing
Questioning
Networking
Experimenting
2019
05
22
61
80
https://jed.ut.ac.ir/article_71589_312a780f853a5f3ce8304b2a243a34ac.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1398
12
1
تأثیر دانش پیشین بر موفقیت کارآفرینانه با نقش میانجی هوشیاری کارآفرینانه (مورد مطالعه: کسبوکارهای حوزه فستفود در شهر اصفهان)
مهران
شایان
علی
شائمی برزکی
هادی
تیموری
این پژوهش به بررسی تأثیر دانش پیشین بر موفقیت کارآفرینانه با نقش میانجی هوشیاری کارآفرینانه در میان کسبوکارهای حوزه فستفود در شهر اصفهان میپردازد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل 1366 مالک واحدهای فروش فستفود در شهر اصفهان است. نمونهی مورد بررسی با استفاده از جدول مورگان 297 کسبوکار است که به روش تصادفی ساده انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد بوده که پایایی و روایی آن بررسی و تأیید شده است. به هر کسبوکار فستفود یک پرسشنامه داده شد که توسط مالک آن تکمیل گردید برای بررسی فرضیههای پژوهش از روش معادلات ساختاری و نرمافزار3 Smart PLS استفاده شد. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که دانش پیشین و تمامی ابعاد آن (دانش پیشین بازار، دانش پیشین فناوری، دانش پیشین پیرامون مشکلات مشتری، دانش پیشین نحوه خدمت به بازار)، بر موفقیت کارآفرینانه با سطح اطمینان 95/0 تأثیر مثبت و معنادار دارند. همچنین نقش میانجی هوشیاری کارآفرینانه در تأثیرگذاری دانش پیشین بر موفقیت کارآفرینانه با ضریب تأثیر 53/0 موردتأیید قرار گرفت.
Prior knowledge
Entrepreneurial success
Entrepreneurial alertness
2019
05
22
82
100
https://jed.ut.ac.ir/article_72394_85f9cad428fdd3620fb3741d40ed5bbe.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1398
12
1
سازماندهی کسب و کار جدید: چه فعالیتهای پیشسازمان را ایجاد میکنند؟
کامبیز
طالبی
سیدهادی
فرحزادی
سیدرضا
حجازی
سید مجتبی
سجادی
با توصیف کارآفرین بهعنوان خالق کسبوکار جدید، مطالعات این حوزه بر رفتار کارآفرین یا همان «سازماندهی سازمان جدید» متمرکز میشوند. مطالعات بسیاری در این حوزه به فرآیند کارآفرینی پرداخته و تنها چند مطالعه معدود به پیشسازمان بهعنوان آنچه در ابتدای مسیر خلق کسبوکار جدید توسط کارآفرینان ساخته میشود، اشاره کردهاند. این مطالعات با تأکید بر اینکه پیشسازمانها هنوز ویژگیهای یک سازمان را ندارند، آنها را چیزی بیشتر از یک الگوی تصادفی نمیدانند. روش پژوهش حاضر برحسب هدف، کاربردی است. همچنین با استفاده از رویکرد آمیخته – اکتشافی، در جامعه کسبوکارهای اینترنتی استان تهران اجرا شده است. بخش کیفی با استفاده از روشهای دلفی (با حضور 5 نفر از خبرگان)، مدیریت تعاملی و مدلسازی ساختاری- تفسیری، با هدف استخراج روابط میان فعالیتها از دید خبرگان انجام شد. در بخش کمّی با هدف تأیید روابط استخراج شده در بخش کیفی، براساس نمونهای با حجم 124 مورد و با استفاده از تحلیل مسیر، 10 فعالیت کلیدی تشکیلدهنده پیشسازمان و روابط میان آنها شناسایی شد. این فعالیتها عبارتند از: ایجاد تیم، تأمین پول هوشمند، راهاندازی فروش، تخصصیسازی، یادگیری تأملی، شناسایی نیازهای بازار، تنظیم ارزش پیشنهادی، ایجاد هویت مشترک، تسهیم منافع احتمالی و توسعه ساختار سازمانی؛ فعالیتهایی که انتظار میرود کارآفرینان برای سازماندهی کسبوکار جدید انجام دهند.
Preorganization
Organizing
New Venture Creation
Interactive Management
Interpretive structural modeling
2019
05
22
101
120
https://jed.ut.ac.ir/article_71591_83f3e7efe66ddd55aa164c8ec185f6fd.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1398
12
1
طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه استراتژیک در صنعت ساختمان با رویکرد آمیخته
شهرام
کوسه غراوی
سعید
صفاریان همدانی
هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه استراتژیک در صنعت ساختمان با رویکرد آمیخته اکتشافی در شرکتهای ساختمانی شمال کشور (استانهای گلستان، مازندران و گیلان) است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی-توسعهای، از نظر ماهیت، اکتشافی و از نظر روش گردآوری دادهها، آمیخته-اکتشافی است. در بخش کیفی پژوهش، تیم مشارکتکننده شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران شرکتهای ساختمانی، بهشیوه غیرتصافی (هدفمند) و روش گلولهبرفی به تعداد 30 نفر انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمّی شامل 252 شرکت ساختمانی شمال کشور با رتبههای 4 و 5 و 180 حجم نمونه به به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای برآورد شد. در بخش کیفی، اطلاعات گردآوری شده با استفاده از نرمافزار Nvivo نسخه8 تحلیل و در قالب مدل مفهومی دادهبنیاد تدوین شد. در آزمون مدل، ابتدا فرضیههای پژوهش تدوین شده و سپس با روش تحلیل مسیر و استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخه25 و Smart-PLS نسخه2/3 صورت مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج مرحله کمّی نشان داد، شرایط علّی اثرگذار بر بازاریابی کارآفرینانه استراتژیک شامل قابلیت ارتباطی، قابلیت سازمانی، استراتژی سازمان، حمایت مدیریت و سازمان و سیستمهای سازمانی است. شرایط مداخلهگر شامل رابطهمداری، قابلیت محیطی و حاکمیت شرکتی، و شرایط زمینهای نیز شامل تفکر سیستمی، بهکارگیری فناوری و فرهنگ سازمانی است. همچنین راهبردهای ارائه شده شامل مدیریت سرمایه فکری، همراستایی استراتژیک و دانشافزایی برای بهبود عملکرد راهبردی، تاکتیکی و کارایی شرکت بهعنوان پیامدهای بازاریابی کارآفرینانه استراتژیک شناخته میشود
Strategic Entrepreneurial Marketing
Building Industry
mixed approach
2019
05
22
121
140
https://jed.ut.ac.ir/article_71592_ed2f1be596d17373903151507b621745.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1398
12
1
فراترکیب عوامل مؤثر بر توسعه کسبوکارهای فناورانه نوپا در اکوسیستم کارآفرینی
راحیل
کردحیدری
فرشته
منصوری مؤید
سید حمید
خدادادحسینی
نقش کلیدی کارآفرینی و کسبوکارهای فناورانه نوپا در روند رشد اقتصادی و توسعه پایدار کشورها روشن است. بهعنوان یک قاعده کلی، شکلگیری و عملکرد مناسب چنین کسبوکارهایی در گرو عملکرد مطلوب مقولهای با عنوان اکوسیستم کارآفرینی معرفی میشود. ازاینرو، توجه به عوامل موجود در این اکوسیستم و تأثیرگذاری آنها بر کسبوکارهای فناورانه نوپا، ضروری و همسو با معانی افزایش توسعه اقتصادی و صنعتی و ایجاد مشاغل گوناگون در جوامع است. روش پژوهش حاضر برحسب هدف، بنیادی و برحسب روش گردآوری اطلاعات، فراترکیب است. همچنین جامعه آماری، مطالعات مرتبط با موضوع پژوهش در مجلات Scopus و Web of Science بوده و ابزار گردآوری اطلاعات، مطالعات دادههای ثانویه کتابخانهای است. در فرآیند این تحقیق، ابتدا با استفاده از روش فراترکیب، ابعاد و مؤلفههای محتمل اکوسیستم یادشده شناسایی شد. سپس با بهرهگیری از نظر خبرگان، نتایج حاصل از این روش مورد تحلیل و راستیآزمایی قرار گرفت. بر این اساس 12 مؤلفه سیاستگذاران، مؤسسههای آموزش عالی و دانشگاهها، حمایتگران، بازارها، عوامل سازمانی، انکوباتورها، شتابدهندگان، سرمایهگذاران، نهادها، بازیگران و ذینفعان، فرهنگ و اجتماع، و عوامل فردی با در برداشتن 36 مفهوم در 3 بُعد خرد، میانی و کلان نتیجهگیری شده است
Entrepreneurial Ecosystem
Startups
New Technology-Based Firms
Meta Synthesis
2019
05
22
141
160
https://jed.ut.ac.ir/article_71590_a323e3e38c9ee29a585763b4f73962e0.pdf