2024-03-29T01:23:44Z
https://jed.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=8949
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1397
11
1
تأثیر کارآفرینی راهبردی بر عملکرد کسبوکار: نقش قابلیتهای پویای سازمان و آشفتگی محیط کسبوکار در شرکتهای دانش بنیان استان اصفهان
مهدی
اقبال مجد
علی
صفری
علی
شائمی برزکی
این پژوهش به بررسی تأثیر کارآفرینی راهبردی بر عملکرد کسبوکار با توجه به قابلیتهای پویای سازمان و آشفتگی محیط کسبوکار در شرکتهای دانشبنیان استان اصفهان میپردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و براساس ماهیت و روش توصیفی- همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شرکتهای دانش بنیان استان اصفهان 230 شرکت بودهاند. نمونۀ مورد بررسی با استفاده از جدول مورگان 143 شرکت دانشبنیان میباشد که به روش تصادفی دردسترس انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ محقق ساخته بوده که پایایی و روایی آن بررسی و تأیید شده و به هر شرکت یک پرسشنامه داده شده و توسط مدیر عامل آن تکمیل گردیده است. برای بررسی فرضیههای پژوهش از روش معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پیالاس3 (Smart PLS 3) استفاده شد. نتایج بهدست آمده از بررسی فرضیهها نشان میدهد که آشفتگی محیطی و قابلیتهای پویای کسبوکار بر کارآفرینی راهبردی و هر سه متغیر بر عملکرد کسبوکار تأثیرگذار است. همچنین، نقش میانجیگری کارآفرینی راهبردی در تأثیرگذاری آشفتگی محیطی و قابلیت پویا بر عملکرد کسبوکار مورد تأیید قرار گرفت.
کارآفرینی راهبردی
آشفتگی محیطی
قابلیتهای پویا
عملکرد کسبوکار
اصفهان
2018
05
22
1
19
https://jed.ut.ac.ir/article_67263_e1732387239c964bc24457c8b0cdb98b.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1397
11
1
زیستبوم کارآفرینی نوآورانه: الگوی عمومی و پیامهایی برای ایران
یعقوب
انتظاری
زیستبوم کارآفرینی نوآورانه نقش کلیدی در توسعۀ اقتصادی و ظهور اقتصادهای مبتنی بر نوآوری داشته است. متأسفانه، این زیستبوم در ایران شکل نگرفتهاست. قدم اول برای شکلگیری آن در ایران، شناخت نظری و تجربی آن است. از اینرو، هدف پژوهش حاضر ارائه الگویی برای زیستبوم کارآفرینی نوآورانه و استخراج پیامهایی برای سیاستگذاران ذیربط در ایران است. این پژوهش با رویکرد توصیفی (از نوع همبستگی) انجام شده و از حیث هدف کاربردی و از حیث روش کمّی است. دادههای مورد نیاز برای اندازهگیری سازههای زیستبوم یادشده، بهصورت مقطعی از گزارشهای 2017 «نمایۀ جهانی نوآوری»، «نمایۀ جهانی کارآفرینی» و «نمایۀ آزادی اقتصادی» برای 137کشور جهان استخراج شدهاست. برای اندازهگیری سازهها و رابطۀ بین آنها از روش مدلسازی معادلههای ساختاری و نرمافزار «اسمارت پی ال اس» استفاده شدهاست. نتایج پژوهش نشان میدهدکه اقتصاد آزاد و محیط سیاسی کارا و اثربخش مؤلفههای کلیدی زیستبوم کارآفرینی نوآورانه هستند و دیگر مؤلفهها براساس آنها شکل میگیرند، توسعه مییابند و اثرگذار میشوند. بنابراین، مقاله این پیام را به سیاستگذاران ایران میدهد که اگر خواهان توسعۀ کارآفرینی نوآورانه در اقتصاد ایران هستند، همزمان باید برای «بهبود کارایی و اثربخشی حکومت و دولت» و«باز و آزادسازی نظام اقتصادی» تلاش کنند
زیستبوم نوآوری
زیستبوم کارآفرینی
زیستبوم کارآفرینی نوآورانه
2018
05
22
21
40
https://jed.ut.ac.ir/article_67280_eedbf523e3bad4b7d48404c4a30cfbc8.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1397
11
1
نقشهای بنگاه جدید فناوری نانو در توسعۀ محصول جدید مشترک با شرکت صنعتی
محمد علی
بحرینی
علی
مبینی دهکردی
محمد رضا
میگون پوری
بنگاههای جدید بهطور معمول فاقد منابع و قابلیتهای موردنیاز بوده و بهدنبال ایجاد همکاری بهمنظور دسترسی به منابع بیرون از بنگاه هستند. علیرغم اهمیت همکاری بنگاههای جدید با شرکتهای صنعتی، تکامل نقش بنگاه جدید در همکاری با شرکت صنعتی در طی فرایند توسعۀ محصول جدید، کمتر موردتوجه محققان بوده است. این تحقیق بر مبنای هدف، کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات، کیفی است و با روش مورد کاوی چندگانه طولانیمدت، به بررسی پنج همکاری بنگاه جدید فناور نانو و شرکت صنعتی از سال 1389 تا 1395 پرداخته است. روش گردآوری داده، مصاحبۀ نیمهساختاریافته و بررسی مکاتبات، توافقنامهها، قراردادها و صورتجلسات بوده و برای تجزیهوتحلیل دادهها، پس از اشباع نظری، از روش کدگذاری استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد نقش بنگاه جدید در ابتدای همکاری، توصیهکنندۀ فناوری و برانگیزانندۀ شرکت صنعتی بوده و بعداز آن بهترتیب مجری پژوهشهای موردنیاز شرکت صنعتی، ارائهدهندۀ دانش فنی، تأمینکنندۀ مواد و تجهیزات پیشرفته موردنیاز شرکت صنعتی و سرانجام مشاورۀ وی در حوزههای فناوری است. این مطالعه تصویر مناسبی از همکاری بنگاه جدید فناوری نانو با شرکتهای صنعتی برای محققان و مدیران بنگاهها و شرکتها و همچنین سیاستگذاران ارائه میکند.
بنگاه جدید
شرکت صنعتی
همکاری
فناوری نانو
توسعۀ محصول جدید
2018
05
22
41
60
https://jed.ut.ac.ir/article_67264_39f50fbd8299e9a593940857c33ad20b.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1397
11
1
تأثیرخودکارآمدی کارآفرینانه بر تشخیص فرصتها:با ملاحظۀ نقش اشتیاق کارآفرینانۀ شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارکهای علموفناوری شهر تهران
مژگان
دیانتی
آصف
کریمی
مرتضی
اکبری
در سالهای اخیر موضوع فرصتهای کارآفرینی، به عنوان مفهومی که میتواند قلمرو کارآفرینی را از دیگر حوزههای مدیریت متمایز کند و به عنوان حوزه ای مستقل به آن مشروعیت ببخشد، مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش باهدف بررسی تأثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه بین شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارکهای علموفناوری شهر تهران با ملاحظه نقش اشتیاق کارآفرینانه انجام شد. پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نحوهی گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع همبستگی است که بر مبنای مدل معادلات ساختاری انجامشده است. جامعهی آماری پژوهش 600 شرکت دانشبنیان مستقر در پارکهای علموفناوری بودند که تعداد 234 نفر بر اساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوری و با استفاده از نرمافزارAmoss22 تحلیل شدند. نتایج نشان داد خودکارآمدی کارآفرینانه بر اشتیاق کارآفرینانه باشدت (411/0)، خودکارآمدی کارآفرینانه بر تشخیص فرصت با شدت (491/0) و اشتیاق کارآفرینانه بر تشخیص فرصت با شدت (230/0) تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین اثر میانجی اشتیاق کارآفرینانه در رابطه بین خودکارآمدی کارآفرینانه و تشخیص فرصتها به تأیید رسید.
اشتیاق کارآفرینانه
تشخیص فرصتها
خودکارآمدی کارآفرینانه
شرکتهای دانشبنیان
2018
06
22
61
80
https://jed.ut.ac.ir/article_67310_c89ab0ba7af902f054275cd1c2f82300.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1397
11
1
طراحی بوم مدل کسبوکار رسانههای اجتماعی نوپای بومی با جهتگیری راهبرد تمرکز پورتر
سیاوش
صلواتیان
محمدرضا
تقوا
میلاد
گودرزی
استارتآپ
رسانۀ اجتماعی بومی
راهبردهای عمومی پورتر
کانواس
مدل کسبوکار
2018
05
22
81
100
https://jed.ut.ac.ir/article_67281_be8a53bdb0a036f8cc6327cb9903bde4.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1397
11
1
ارائه الگوی آموزشی توسعه توانمندیهای کارآفرینانه در دانش-آموزان با میانجیگری ویژگیهای شخصیتی
کاظم
عسکری فر
ابوالقاسم
ابراهیمی
سید مسلم
علوی
هدف این پژوهش تعیین ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی و ارائۀ الگوی آموزشی برای توسعۀ این ویژگیها در دانشآموزان مقطع دبستان است. در گام اول، ضرورتهای شخصیتی مرتبط با فرآیند کارآفرینی تعیین و اولویت هر ویژگی در پرورش توانمندی کارآفرینانه مشخص شد. در مرحلۀ بعدی، فهرست فعالیتها و رویکردهای آموزشی در مقطع دبستان گردآوری و میزان اثرگذاری هر عامل در توسعۀ ویژگیهای شخصیتی دانشآموزان تعیین و در ادامه هریک از فعالیتها و رویکردها وزندهی شدهاند. در نهایت الگوی آموزشی توسعۀ توانمندیهای کارآفرینانۀ دانشآموزان ارائه شده است. این تحقیق از نوع کاربردی و آمیختۀ اکتشافی میباشد. جامعۀ آماری در بخش صنعت کارآفرینان و در بخش آموزش، آموزگاران و کارشناسان آموزشی مقطع دبستان بوده و نمونۀ آماری با روش قضاوتی و هدفمند انتخاب و با روش گلولۀ برفی توسعه یافت. در تحلیل دادهها از روشهای تحلیل محتوا، تحلیل سلسلهمراتبی و روش تاپسیس استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد رویکرد مدیریت مشارکتی در برنامههای مدرسه، الگوسازی برای دانشآموز، تشویق هدفمند و برقراری رابطۀ احساسی مثبت با آنها در کنار فعالیتهایی از قبیل هنرهای آوایی و نمایشی، بازیهای آموزشی و تقلیدی و پرورش مهارتهای ارتباط کلامی و برنامهریزی اثرگذاری معناداری بر ویژگیهای شخصیتی و رشد توانمندیهای کارآفرینانه در دانشآموزان دارد.
آموزش
کارآفرینی
کارآفرینی دانشآموزان
ویژگیهای شخصیتی
2018
05
22
101
120
https://jed.ut.ac.ir/article_67283_e56eaa65983f58a7f805baee3ef98ee5.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1397
11
1
تحلیل جایگاه مفهوم برکت در کسبوکار
مهدی
علیزاده
سید رضا
حجازی
رامین
کاشف آذر
یکی از مفاهیمیکه در فرهنگ مردم ایران و ملل دیگر وجود دارد، مفهوم برکت میباشد. بهرغم توجه بسیاری از مطالعات به مؤلفههای های فرهنگی و دینی در کسبوکار، تاکنون جایگاه برکت در این زمینه، توجه چندانی را به خود معطوف نداشته و حتی تعریفی جامع و مشخصی از این مفهوم در رشتههای مرتبط با کسبوکار ارائه نشده است. در این مطالعه با اتخاذ رویکرد پژوهش کیفی از نوع نظریۀ داده بنیاد، از طریق نمونهگیری هدفمند متون دینی و 12 نفر از خبرگان دینی و کسبوکار با استفاده از مرور متون و مصاحبه به دنبال ارائۀ مفهومی جامع از جایگاه برکت در کسبوکار بودهایم. در این مطالعه، علاوه بر ارائۀ تعریفی از مفهوم برکت و ابعاد آن در کسبوکار، مشخص شده است که مفاهیمیمانند نوعدوستی و خدامحوری، پیش شرطهای علّی برای تحقق برکت در کسبوکار بوده و نتایجی از قبیل اثربخشی پایدار، رشد و کارآیی در زمان را برای کسبوکار موجب میشود. همچنین شرایط زمینه و راهبردهای کسبوکار برای ایجاد نتایج برکت در کسبوکار نیز مورد شناسایی قرار گرفته است
برکت
کسبوکار
کیفیت
اثربخشی پایدار
2018
06
22
121
139
https://jed.ut.ac.ir/article_67341_6c449b7240629192068c3172139adc85.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1397
11
1
بررسی رابطۀ بین بازاریابی کارآفرینانه و وفاداری به برند در صنایع غذایی لبنی (مورد مطالعه: برند کاله)
علی
محبت طلب
مهران
رضوانی
بابک
ضیاء
این پژوهش با هدف بررسی رابطۀ بین ابعاد منتخب بازاریابی کارآفرینانه و وفاداری به برند در صنایع غذایی لبنی، انجام شده است. نوآوری این پژوهش چنین است که، برای اولین بار سنجهها و ابعاد سازۀ بازاریابی کارآفرینانه، از دید مشتریان، با بهرهگیری از مطالعههای گذشته، استخراج و رابطۀ این ابعاد بر وفاداری مشتریان نسبت به برند کاله، ارزیابی شده است. این تحقیق، از لحاظ هدف در زمرۀ پژوهشهای کاربردی بوده و از لحاظ نحوۀ گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی است. جامعۀ مورد بررسی کلیۀ شهروندان تهرانی هستند که از محصولات شرکت کاله استفاده کردهاند. این پژوهش در سال ۱۳۹۶ به انجام رسیده است. برای گردآوری اطلاعات با استفاده از جدول مورگان برای تعیین حجم نمونه تعداد ۳۸۰ پرسشنامه استاندارد با روش نمونهگیری تصادفی ساده در بین اعضای نمونه، توزیع و اطلاعات به روش تحلیل معادلات ساختاری و از طریق نرمافزار لیزرل نسخه ۸/۸ تحلیل شده است. نتایج نشاندهندۀ وجود رابطۀ مستقیم بین دو بعد نوآوریگرایی ادراکشده و ارزشآفرینی ادراکشده با وفاداری به برند و رابطۀ معکوس بین بُعد بیشفعالی ادراکشده و وفاداری به برند در مشتریان کاله است.
بازاریابی کارآفرینانه
صنایع غذایی لبنی
وفاداری به برند
2018
05
22
141
160
https://jed.ut.ac.ir/article_67278_1524cfe6b5148e195e0d78bcbb8b7a75.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1397
11
1
اولویتبندیِ پیشرانهای توسعۀ اکوتوریسم کارآفرینانه با رویکرد توانمندسازی اجتماعمحور
عبدالباسط
مرادزاده
محمد
قاسمی
حبیب ا...
سالارزهی
نورمحمد
یعقوبی
جواد
بذرافشان
برنامههای توسعهای در جوامع محلی، بدون همراهی و مشارکت ساکنان، با چالشهای متعددی در اجرا مواجه خواهند شد. توانمندسازیِ ساکنان قبل از اجرای این برنامهها، ضمن کاهش آسیبها و هدر رفت هزینهها، منجر به تسهیل و تسریع در اجرا و بروز پیامدهای مثبتِ طرحهای کارآفرینانه خواهد شد. مبتنی بر این رویکرد، هدفِ این پژوهش، شناسایی و اولویتبندیِ مهمترین شاخهای توانمندسازِ اکوتوریسم کارآفرینانه در مناطق روستاییِ استان سیستان و بلوچستان بوده است. روش پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعۀ آماری پژوهش، شامل کارشناسان مرتبط با حوزۀ گردشگریِ ادارۀ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان و برخی از اساتید دانشگاه به تعداد 26 نفر بود که سرشماری شدند. دادههای پژوهش بر اساس پرسشنامۀ محققساختۀ ارجحیتبندی که مبتنی بر شاخصهای شناساییشده تدوین شده بود جمعآوری و به کمک نرمافزار Expert Choice تحلیل شد. نتایج پژوهش، نشان از شناساییِ چهار شاخص اصلی بود که توانمندسازی روانشناختی با وزن 459/. در جایگاه نخست قرار گرفت. توانمندسازی سیاسی با وزن 226/.، توانمندسازی اقتصادی با وزن 172/. و توانمندسازی اجتماعی با وزن 142/. در رتبههای بعدی قرار گرفتند. بنابراین به خطمشیگذاران حوزۀ اکوتوریسم کارآفرینانه توصیه میشود برای رشد و توسعۀ این صنعت، توانمندسازی ذهنی و روانیِ جوامع هدف را در اولویت برنامههای خود قرار دهند.
ااکوتوریسم کارآفرینانه
توانمندسازیِ اجتماعمحور
سیستان و بلوچستان
مناطق روستایی
2018
05
22
161
179
https://jed.ut.ac.ir/article_67279_da8d314804317921c849e91c543111fe.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1397
11
1
شناسایی و دستهبندی عوامل تعیینکنندۀ عملکرد نوآوری بنگاههای بخش مواد پیشرفته در ایران
جواد
مشایخ
سید حبیباله
طباطبائیان
مقصود
امیری
محمودمهرداد
شکریه
مواد پیشرفته یکی از حوزههای دانشبنیان است که طی سالهای اخیر در حال تبدیل شدن به یک بخش صنعتی مستقل در ایران است. نوآوری در این حوزه افزونبر اهمیت اقتصادی، اهمیت راهبردی نیز دارد. در نتیجه، شناخت مجموعه عوامل تعیینکنندۀ عملکرد نوآوری بنگاههای این بخش، بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله با تکیه بر نگرش سیستم باز به نوآوری در بنگاه، تلاش شد با در نظر گرفتن دو بعد اصلی عوامل درونبنگاهی و برونبنگاهی، عوامل تعیینکنندۀ عملکرد نوآوری شناسایی و دستهبندی شوند. این پژوهش بر حسب هدف، کاربردی و از نظر نوع داده، کیفی محسوب میشود که راهبرد تحقیق آن بر مطالعۀ چندموردی استوار است. جامعۀ آماری تحقیق شامل 370 شرکت دانشبنیان بخش مواد پیشرفته میباشد؛ که با روش نمونهگیری هدفمند 5 شرکت بهعنوان موارد مطالعه انتخاب و با 9 نفر از مطلعان کلیدی مصاحبههای نیمهساختیافته انجام شد. دادههای کیفی مبتنی بر فرایند نظاممند کدگذاری، تحلیل شدند. برای اعتباریابی نتایج نیز از روش گروه کانونی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهند که 64 عامل تعیینکنندۀ عملکرد نوآوری را میتوان در قالب 6 مؤلفه ویژگیهای جمعیتشناختی، ویژگیهای راهبردی، شایستگیهای سازمانی، ویژگیهای بخش، ویژگیهای محیط علم و فناوری و ویژگیهای محیط کسبوکار دستهبندی کرد. شناخت این مؤلفهها و عوامل مربوط به آنها هم برای مدیران بنگاههای این بخش و هم برای سیاستگذاران در سطوح مختلف راهگشا خواهد بودمواد پیشرفته یکی از حوزههای دانشبنیان است که طی سالهای اخیر در حال تبدیل شدن به یک بخش صنعتی مستقل در ایران است. نوآوری در این حوزه افزونبر اهمیت اقتصادی، اهمیت راهبردی نیز دارد. در نتیجه، شناخت مجموعه عوامل تعیینکنندۀ عملکرد نوآوری بنگاههای این بخش، بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله با تکیه بر نگرش سیستم باز به نوآوری در بنگاه، تلاش شد با در نظر گرفتن دو بعد اصلی عوامل درونبنگاهی و برونبنگاهی، عوامل تعیینکنندۀ عملکرد نوآوری شناسایی و دستهبندی شوند. این پژوهش بر حسب هدف، کاربردی و از نظر نوع داده، کیفی محسوب میشود که راهبرد تحقیق آن بر مطالعۀ چندموردی استوار است. جامعۀ آماری تحقیق شامل 370 شرکت دانشبنیان بخش مواد پیشرفته میباشد؛ که با روش نمونهگیری هدفمند 5 شرکت بهعنوان موارد مطالعه انتخاب و با 9 نفر از مطلعان کلیدی مصاحبههای نیمهساختیافته انجام شد. دادههای کیفی مبتنی بر فرایند نظاممند کدگذاری، تحلیل شدند. برای اعتباریابی نتایج نیز از روش گروه کانونی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهند که 64 عامل تعیینکنندۀ عملکرد نوآوری را میتوان در قالب 6 مؤلفه ویژگیهای جمعیتشناختی، ویژگیهای راهبردی، شایستگیهای سازمانی، ویژگیهای بخش، ویژگیهای محیط علم و فناوری و ویژگیهای محیط کسبوکار دستهبندی کرد. شناخت این مؤلفهها و عوامل مربوط به آنها هم برای مدیران بنگاههای این بخش و هم برای سیاستگذاران در سطوح مختلف راهگشا خواهد بود
تحلیل محتوا
عملکرد نوآوری
عوامل تعیینکنندۀ نوآوری
مواد پیشرفته
2018
07
23
181
200
https://jed.ut.ac.ir/article_67282_a3d1946de43c5f5acda2ed5aa9574c90.pdf