2024-03-29T08:16:40Z
https://jed.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=8796
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1396
10
4
مولفه های تحقق حکمرانی کارآفرینانه شهری
مجتبی
بابایی هزه جان
علی
پیران نژاد
بهمن
خداپناه
جواد
صادقی
در سالهای اخیر مفاهیمی مانند شهرهای خلاق و کارآفرین بهعنوان کلید حل مسائل متعدد شهری همچون بیکاری، مهاجرت، بزهکاری و غیره شناخته شده است. اما بدیهی است که تحقق و توسعۀ این مفاهیم، بدون وجود سبک چابکی از حکمرانی که به مسائل و چالشهای شهری پاسخی خلاقانه و کارآفرینانه دهد، امکانپذیر نیست. از اینرو تحقیق حاضر با رویکرد کیفی و با استفاده از راهبرد تحلیل تم به شناسایی شاخصهای تحقق حکمرانی کارآفرینانۀ شهری پرداخته است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی بوده و از نظر شیوۀ گرد آوری دادهها در ردۀ پژوهشهای توصیفی قرار میگیرد. جامعه تحقیق متشکل از خبرگان و مسئولان حوزۀ شهری، کارآفرینان و کارشناسان ساختار سازمانی مستقر در شهر تهران بوده و دادههای تحقیق از طریق مصاحبۀ نیمه ساختاریافته بهدست آمده است. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از دو مرحلۀ کدگذاری باز و محوری با استفاده از نرمافزار اطلستی .آی استفاده شد. طبق نتایج بهدست آمده شاخصهای اصلی حکمرانی کارآفرینانۀ شهری در 7 طبقۀ اصلی جایگاهسازی، چابکسازی، یکپارچهسازی، تمرکززدایی، مشارکتپذیری، قانونمداری و پاسخگویی قرار میگیرد.
کارآفرینی شهری
حکمرانی شهری
حکمرانی کارآفرینانه شهری
شهر خلاق
2018
02
20
535
553
https://jed.ut.ac.ir/article_66377_3e56c5471f8f11117f2f030c1d10fa47.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1396
10
4
آموزش کارآفرینی در مقطع ابتدایی با هدف تقویت نگرش کارآفرینانه
ندا
بهمنی
زهرا
آراستی
سید رسول
حسینی
مقطع ابتدایی از مقاطع مهم و اثرگذار در دوران زندگی است. با توجه به اینکه ارزشهای کسبشده قبل از 20 سالگی حفظ میشوند، آموزش کارآفرینی در مقطع ابتدایی اهمیت مییابد و محتوای آموزش کارآفرینی در این دوره باید متناسب با نیازها و توانمندیهای دانشآموزان تدوین شود. بسیاری از کشورها با درنظرگرفتن این مسئله و برنامهریزی بلندمدت و کوتاهمدت مقولۀ آموزش، کارآفرینی را وارد برنامههای رسمی و غیررسمی مدارس خود کردهاند. پژوهش حاضر، با هدف شناسایی مفاهیم قابلآموزش کارآفرینی بهمنظور تقویت نگرش کارآفرینانه در دانشآموزان مقطع ابتدایی انجام شده است. این تحقیق برمبنای هدف، کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات کیفی، تحلیل روایتی است. جامعۀ آماری شامل 9 نفر از خبرگان دانشگاهی و 2 خبرۀ تجربی که بهصورت هدفمند انتخاب شدند و نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافته است. براساس یافتههای تحقیق، مفاهیم قابلآموزش در هریک از پنج بعد نگرش کارآفرینانه شامل میل به موفقیت، کنترل شخصی، خلاقیت و نوآوری، عزتنفس و تشخیص و بهرهبرداری از فرصت شناسایی هستند. نتایج این پژوهش به برنامهریزان تألیف کتب درسی، متخصصان امر آموزش کارآفرینی و برگزارکنندگان دورههای آموزش کارآفرینی کودکان در تدوین محتوای مناسب این مقطع یاری میرساند.
آموزش کارآفرینی
محتوا
مقطع ابتدایی
نگرش کارآفرینانه
2018
02
20
555
574
https://jed.ut.ac.ir/article_66374_0f95ac6602cb2e2897944e9b19f08092.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1396
10
4
تحلیل سیر تکاملی پژوهشهای جهانی کارآفرینی با فنون علمسنجی
روزبه
حبیبی
رضا
مختارپور
علی اکبر
خاصه
در پژوهش حاضر از دو فن جدید علمسنجی به نامهای RPYS و RPYS-CO استفاده شده است تا سیر تکاملی و تاریخی پژوهشهای حوزة کارآفرینی شناسایی شود، همچنین آثار و چهرههای تأثیرگذار در روند تکامل این رشته تحلیل شده است. روش تحقیق برحسب هدف، کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات، توصیفی است. جامعة این پژوهش را 13 هزار و 723 مقاله تشکیل میدهد که در حوزة کارآفرینی چاپ شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش نیز پایگاه استنادی وب آو ساینس است. پس از استخراج تمام آثاری که در قسمت فهرست منابع این مقالات درج شده بود، نتایج با استفاده از نرمافزار CRExplorer تحلیل شد. یافتهها نشان داد که در بازة زمانی سالهای 1700 تا 2016، درمجموع، حوزة کارآفرینی با هجده جهش تاریخی در سالهای مختلف مواجه بوده است. در این بین، عنوان پرارجاعترین آثار در بازههای زمانی مورد بررسی، بهترتیب به کتاب «ثروت ملل» اسمیت (1776)؛ «اصول اقتصاد» مارشال (1890) و «نظریه توسعة اقتصادی» شومپیتر (1934) متعلق است. نتایج نیز بیان میکند فرایند تبادل اطلاعات در سیر تکوین و تکامل حوزة کارآفرینی، عمدتاً از کانال کتاب صورت گرفته است.
تحلیل استنادی
پژوهشهای کارآفرینی
سیر تکاملی
علمسنجی
2018
02
20
575
594
https://jed.ut.ac.ir/article_66376_ca56c21a655133ef4536f7015ada9f5c.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1396
10
4
طراحی الگوی مدیریت استعداد کارآفرینانه دانشجویان مؤسسات آموزش عالی کشور با رویکرد داده بنیاد
مریم
راشکی
حبیب ا...
سالارزهی
امین رضا
کمالیان
شناسایی و پرورش استعدادهای کارآفرینانة دانشجویان در مؤسسات آموزش عالی، یکی از اهداف دانشگاهها در راستای ایجاد دانشگاه کارآفرین است. هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگوی مدیریت استعداد کارآفرینانة دانشجویان در مؤسسات آموزش عالی کشور با رویکرد دادهبنیاد است. روش پژوهش برحسب هدف بنیادی، و برحسب گردآوری اطلاعات کیفی بوده و با استفاده از روش نظریة دادهبنیاد صورت گرفته است. در این پژوهش، با استفاده از روشهای نمونهگیری گلولة برفی، با هجده نفر از اعضای هیئتعلمی و کارآفرینان موفق فارغالتحصیل دانشگاههای کشور با تجربة کارآفرینی در دانشگاهها مصاحبهای عمیق صورت گرفت سپس دادههای حاصل از آنها از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیهوتحلیل شد. الگوی پارادایمی مدیریت استعداد کارآفرینانة دانشجویان از شرایط علی (عوامل فردی، عوامل سازمانی و فراسازمانی)، عوامل زمینه (اسناد بالادستی و زمینه کاری)، مقولة محوری معماری چندوجهی استعدادهای کارآفرینانه (تعادلبخشی چندوجهی مهارتها، متمایزسازی استعدادها و ساختارسازی استعداد محور)، متغیرهای مداخلهگر (فرهنگ کارآفرینی، پایداری سیستم موجود کشف استعدادها و مسئولیتپذیری اجتماعی)، راهبردها (نهادینهسازی سیستم مدیریت استعداد کارآفرینانة دانشجویان، طراحی فرایند مدیریت استعداد کارآفرینانة چندگانه و طراحی نظام تخصیص منابع) و پیامدها (اشتغالزایی، ارزشآفرینی و مزیت رقابتی استعدادهای کارآفرینانه) برای دانشگاهها تشکیل شده است.
آموزش عالی
داده بنیاد
مدیریت استعداد کارآفرینانه
2018
02
20
595
614
https://jed.ut.ac.ir/article_66378_fa285a217e76c4f1000a4baa897dddb5.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1396
10
4
ارایه الگوی حمایتی دولت از کارآفرینی رسانهای در ایران ( مورد مطالعه بازی های رایانه ای )
افسانه
طاهری
طاهر
روشندل اربطانی
با توجه به حمایت دولت در این سالها از بخش خصوصی در تولید و تأمین بازیهای رایانهای بومی و متناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی، مهم است تا به فرصتهای موجود در این حوزه بیش از پیش پرداخته شود. هدف این پژوهش، ارایۀ الگوی حمایتی دولت از کارآفرینی رسانهای در ایران است. بدین منظور محققان، این تحقیق بنیادی را با بهکارگیری روش کیفی نظریۀ برخاسته از دادهها، شکل دادند و در این راستا از ابزار مصاحبه برای جمعآوری دادهها استفاده کردهاند. محققان با استفاده از ابزار مصاحبه با 14 نفر از مدیران و کارآفرینان رسانهای در بخش بازیهای رایانهای مصاحبه و به شناسایی حوزههای پراهمیت و نقاط کلیدی این حوزه پرداختهاند. روش نمونهگیری در این پژوهش، روش نمونهگیری گلولۀ برفی بوده است که محققان خبرگان کلیدی در این حوزه را بهواسطۀ افرادی که مورد مصاحبه قرار میگرفتند، شناسایی میکردند. محققان ابتدا از طریق تحلیل و کدگذاری مصاحبهها و سپس تحلیل محتوای حوزههای پرتکرار، مقولات این حوزه را در قالب 5 مقوله؛ پیش برندهها، عوامل درون سازمانی، عوامل محیطی، دولت و چشمانداز صنعت برساخته کردند. سپس بهوسیلۀ نرمافزار MAXQDA، ارتباط عوامل الگوی حمایتی دولت از بخش بازیهای رایانهای و روابط میان آنها در نگاشتی ارایه شده است.
بازیهای رایانهای
کارآفرینی رسانهای
حمایت دولت
ایران
2018
02
20
615
634
https://jed.ut.ac.ir/article_66383_71f6fdfe82253396c2a93dcb88c12e5e.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1396
10
4
آموزش کارآفرینی برای دانستن، انجام دادن و بودن در دوره ابتدایی با رویکرد تلفیقی
محمد
عزیزی
نگار
مختاری
آموزش کارآفرینی جزء جداناشدنی هر نظام آموزشی است. با وجود اهمیت این موضوع در زمینة آموزش کارآفرینی در دورة دبستان، بهویژه در کشورهای در حال توسعه، مطالعة چندانی انجام نشد است. این پژوهش به دنبال آن است تا محتوای برنامة درسی کارآفرینی دورة ابتدایی را با استفاده از رویکرد تلفیقی شناسایی کند. تحقیق اکتشافی حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها و اطلاعات از نوع کیفی است. جامعة آماری در این پژوهش متخصصان برنامهریزی درسی و خبرگان آموزش کارآفرینی و کارشناسان تعلیموتربیت میباشند که تحصیلات یا تجربة مرتبط با کارآفرینی و یا مفاهیم کارآفرینی داشتهاند. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبة نیمه ساختار یافته با 14 نفر از خبرگان استفاده شده است. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادههای کیفی از کدگذاری باز و محوری بهوسیلة نرمافزار اطلس تی نسخة 6 استفاده شده است. براساس یافتههای پژوهش، محتوا و فعالیتهای مرتبط با دانستن از جمله آشنایی با مشاغل، مفهوم پول، سواد مالی، شناخت محصولات جدید؛ انجام دادن شامل: فعالیتهای یادگیری گروهی، انجام محاسبههای مالی، ارایة محصولات، برگزاری بازارچه و کارآفرینانه بودن شامل علاقهمندی به مسیر شغلی کارآفرینانه، در دروس دوره ابتدایی استخراج شده است.
آموزش کارآفرینی
برنامة درسی تلفیقی
دورة ابتدایی
انجام دادن
دانستن
بودن
2018
02
20
635
654
https://jed.ut.ac.ir/article_66382_fda1e156b4267b16a0daca15f9a66250.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1396
10
4
رتبهبندی عوامل اثرگذار بر نوآوری شرکتهای سرمایهپذیر از منظر سرمایه گذاران مخاطره پذیر (مورد مطالعه: صندوقهای سرمایهگذاری مخاطره پذیر و شتابدهندهها)
مهرداد
کریمخانی
کامران
پاکیزه
محمّدرضا
اخوان انوری
نوآوری از جمله مهمترین عوامل موفقیت شرکتهای نوپایی است که اغلب اندازهای کوچک و متوسط دارند. براساس ادبیات تحقیق، صندوقهای سرمایهگذاری مخاطرهپذیر و شتابدهندهها، نوآوری مجموعههای سرمایهپذیر را ارتقاء میدهند. هدف اصلی این پژوهش رتبهبندی عوامل اثرگذار بر نوآوری شرکتهای سرمایهپذیر میباشد. این پژوهش از نظر نوع هدف کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بوده و با استفاده از پرسشنامۀ مقایسههای زوجی و با روش DEMATEL عوامل استخراج شده، اولویتبندی و رتبهبندی شدهاند. جامعۀ آماری این پژوهش، خبرگان و متخصصان حاضر در صندوقهای سرمایهگذاری مخاطرهپذیر، مربیان و مشاوران شتابدهندهها و اساتید این حوزه که عضو انجمن سرمایهگذاران مخاطرهپذیر ایران هستند، میباشند؛ که از میان این خبرگان ۱۲ نفر با استفاده از روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند قضاوتی انتخاب و در پژوهش مشارکت داشتهاند. از میان عوامل شناسایی شده، مهیا کردن اطلاعات ارزشمند از صنعت مربوطه، برقراری ارتباط و همکاری با فعالان صنعت، آگاهیبخشی دربارة تهدیدها و فرصتهای موجود، بهعنوان مهمترین عوامل اثرگذار بر نوآوری شرکتهای سرمایهپذیر معرفی شدهاند
سرمایه گذاری مخاطره پذیر
صندوقهای سرمایهگذاری مخاطره پذیر
شتابدهنده های سرمایهگذاری
نوآوری
روش دیمتل
2018
02
20
655
674
https://jed.ut.ac.ir/article_66379_a977ea140cfa5c27c68a44e774f6fb2b.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1396
10
4
شناسایی محورهای توسعه قابلیت متقاعد سازی در کارآفرینان کارکشته
فاطمه
داداشی
قنبر
محمدی الیاسی
مرتضی
رضایی زاده
کارآفرینان برای پیشبرد امور و فعالیتهای مختلف کسبوکار خود مانند متقاعدکردن مشتریان نیاز به مهارت متقاعدسازی دارند. این پژوهش با هدف شناسایی محورهای توسعۀ قابلیت متقاعدسازی در کارآفرینان کارکشته انجام شده است. روش تحقیق برحسب هدف، کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات، کیفی- روایتی و انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته و به کمک رویکرد نظاممند و بهرهگیری از روش کدگذاری میباشد. دادههای تحقیق با استفاده از 11 مصاحبه که از کارآفرینان کارکشته بهدست آمده بود و در مرحلۀ بعد از طریق کدگذاری باز و محوری نتایج استخراج شدهاند. در نهایت پس از دستهبندی مقولهها، 11 محور اصلی برای توسعۀ قابلیت متقاعدسازی شناسایی و ارایه گردیده است. این محورها عبارتند از ارائۀ اسناد مرتبط با اعتبارسنجی محصول در مراکز معتبر، ارایه و برجستهسازی مشخصات کیفیت محصول برای مشتریان، ایجاد شراکت با دیگران، برجستهسازی مرجعیت علمی و تخصصی، تأمل در تجربههای گذشته و برجستهسازی آن برای مخاطب، برجسته کردن مزایا و فناوریهای نوین کسبوکار، برقراری ارتباط مبتنی بر عواطف و احساسات، برقراری ارتباط با افراد ذیربط/ مسئولان، برندسازی و برجستهسازی برند محصول برای معرفی به مشتری، توجه به رضایت مشتری بهمنظور مجابسازی و توجه به نیاز مخاطب.
متقاعدسازی
تاثیرگذاری
کارآفرینان کارکشته
توسعۀ قابلیت
صنایع غذایی
2018
02
20
675
694
https://jed.ut.ac.ir/article_66380_b850de4f17c1458a3a047f7726dacb9e.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1396
10
4
واکاوی سوگیری اعتماد به نفس بیشازاندازه در رفتار بازاریابی کارآفرینانه
پوریا
نوری
نرگس
ایمانی پور
کامبیز
طالبی
محمد رضا
زالی
کارآفرینان در بسیاری از تصمیمات خود در برابر سوگیریهای تصمیمگیری، از جمله اعتماد بهنفس بیش از اندازه آسیبپذیرند. اعتماد بهنفس بیش از اندازه پیامدهای مهمی در تصمیمات مختلف کارآفرینان دارد. همچنین، رفتار بازاریابی کارآفرینانه یکی از مهمترین ویژگیهای کارآفرینان بهویژه در کسبوکارهای کوچک است. این پژوهش با هدف واکاوی اعتماد بهنفس بیشاز اندازه در رفتار بازاریابی کارآفرینانه انجام شد. براساس یافتههای این پژوهش که بر حسب هدف کاربردی بوده و برحسب گردآوری اطلاعات کیفی- دادهبنیاد نظاممند که دادههای آن از مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 18 کارآفرین نوپای دانشبنیان فناوری نانو و زیستفناوری واقع در استان تهران گردآوری و تحلیل شد. منابع بنگاه، اهداف بنگاه، تلاطم محیطی، ناملایمات محیطی، خوشبینی و خودباوری بهعنوان مهمترین عوامل شکلدهندۀ اعتماد بهنفس بیشاز اندازه، تصمیمات مربوط به بازار و تصمیمات مربوط به محصول بهعنوان مهمترین راهبردهای ناشی از اثرات آن و درنهایت سود و زیان بهعنوان مهمترین پیامدهای اعتماد بهنفس بیشاز اندازه در رفتار بازاریابی کارآفرینانه شناسایی شدند.
اعتمادبهنفس بیشاز اندازه
رفتار بازاریابی کارآفرینانه
نظریۀ داده بنیاد
استان تهران
2018
02
20
695
712
https://jed.ut.ac.ir/article_66381_480573e1fed4622ef56363b9875c88b7.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1396
10
4
شناخت کارآفرینان از ویژگیهای مدل کسبوکار اثرگذار با استفاده از روش شبکة خزانه (مورد مطالعه: کارآفرینان حوزۀ کسبوکارهای الکترونیکی در ایران)
حسین
نیک بین
علی
داوری
علی
بدیع زاده
غلامحسین
حسینی نیا
شناخت کارآفرینان بهمنظور معرفی سازههای مدل کسبوکار اثرگذار، بسیار پیچیده و متفاوت است. در ادبیات علم کارآفرینی برای طراحی منسجم این شناختهای کارآفرینان نقصهای فراوانی مشاهده میشود. این پژوهش بهدنبال طراحی منظومۀ مدل کسبوکار اثرگذار با استفاده از سازههای شخصی کارآفرینان حوزۀ کسبوکارهای الکترونیکی در ایران بوده است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش گردآوری دادهها، روش شبکه خزانه است. تعداد 13 نفر از کارآفرینان این حوزه با در نظر گرفتن نقطۀ اشباع به عنوان نمونه بررسی شدهاند. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبۀ نیمه ساختار یافته میباشد .براساس روش شبکۀ خزانه با 5 عنصر تشکیلدهندۀ این شبکه، 13 شبکه خزانه شخصی منفرد و در مجموع 346 سازه شخصی اولیه دربارۀ مدل کسبوکار اثرگذار بهدست آمد. با تحلیل محتوای این سازهها، شبکۀ جمعی مشتمل بر 5 عنصر و 37 سازۀ ثانویه احصاء شده است و روایی و پایایی پژوهش تایید شده است. در نتیجه 6 خوشۀ مجزاء از ویژگیهای مدل کسبوکار اثرگذار از سازههای ذهنی کارآفرینان حوزۀ کسبوکارهای الکترونیکی بهدست آمد که میتواند کاربرد علمی وعملی درحوزۀ علم کارآفرینی داشته باشد.
مدل کسبوکار اثرگذار
شبکۀ خزانه
عنصر
سازه
نظریۀ سازۀ شخصی
2018
02
20
713
732
https://jed.ut.ac.ir/article_66375_0d75e885859811d0034a6307a4def37f.pdf