2024-03-29T10:00:22Z
https://jed.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=8355
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1396
10
2
شناسایی شیوه های آموزش کارآفرینی در حیطه ی یادگیری عاطفی با رویکرد «آموزش از طریق تفریحات سالم»
آیدا
احمدی
رضا
محمدکاظمی
قنبر
محمدی الیاسی
با توجه به نقش انکارناپذیر آموزش در توسعهی جوامع، شناسایی شیوههای آموزش مقولهای ارزشمند است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی شیوههای آموزش کارآفرینی در حیطهی عاطفی یادگیری با رویکرد «آموزش از طریق تفریحات سالم» صورت گرفته است. حیطهی عاطفی یادگیری در دستهبندی سطوح یادگیری بلوم (1956) در کنار حیطههای یادگیری شناختی و روان-حرکتی مطرح می شود. در این پژوهش که از نظر روش، کیفی است، با استفاده از مصاحبههای نیمهساختاریافته، تجربیات بیانشدهی 13 نفر از خبرگان حوزهی آموزش و کارآفرینی مستند شده و برای تحلیل روایتها از روش کدگذاری و مقولهسازی استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که اعضای نمونهی آماری تحقیق از چهار شیوهی آموزش کارآفرینی مطابق با رویکرد آموزش از طریق تفریحات سالم استفاده میکنند که در حیطهی عاطفی یادگیری دانشآموزان است. شیوههای آموزش شناساییشده شامل «سخنران میهمان»، «کارگاه آموزشی»، «ایفای نقش» و «بازدید علمی» است. شناخت مناسب این شیوهها هم به مدرسان کارآفرینی و هم به سیاستگذاران آموزشی در تدوین برنامهها و طرح درسهای کارآفرینی کمک میکند.
آموزش کارآفرینی
آموزش از طریق تفریحات سالم
یادگیری عاطفی
بازی
2017
08
23
201
220
https://jed.ut.ac.ir/article_63407_b8e34dc4dc808afebb206cfb012203a4.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1396
10
2
شناسایی ویژگیهای هوش کارآفرینانۀ زنان کارآفرین: مطالعهای کیفی با استفاده از تحلیل محتوای قراردادی
علیرضا
امینی
سیده شیما
حسینی ماچک
با توجه به اینکه امروزه زنان در عرصههای متنوعی از فعالیتهای اقتصادی وارد شدهاند و در آفرینش کسبوکارهای زیادی ایفای نقش میکنند، شناخت توانمندیها و هدایت استعداد و خلاقیت آنان را میتوان در بهرهبرداری از ظرفیتهای این قشر بزرگ اجتماعی مؤثر دانست. هدف پژوهش حاضر کشف ویژگیهای هوش کارآفرینانه در زنان کارآفرین است. پژوهش حاضر کیفی و بهلحاظ هدف کاربردی است که در آن، از راهبرد تحلیل محتوا برای تحلیل دادههای متنی استفاده شده است. جامعۀ مورد مطالعه شامل زنان کارآفرین استان گیلان است. نمونهگیری به روش هدفمند انجام گرفت و بهمنظور جمعآوری دادهها، از مصاحبۀ نیمهساختاریافته استفاده شد. درنهایت، با توجه به اشباع نظری، با 15 نفر مصاحبه انجام گرفت. تحلیل مصاحبهها به روش تحلیل محتوای قراردادی انجام شد و ویژگیهای هوش کارآفرینانۀ زنان کارآفرین در قالب شش مضمون اصلی بینش کارآفرینانه، هوش شناختی، هوش اجتماعی، هوش شهودی، هوش جسورانه و هوش برانگیزاننده، استخراج و نامگذاری شد. سپس از طریق روشهای اعتباریابی کیفی، صحت اعتبار آن تأیید شد. درنهایت، با استفاده از روش آنتروپی شانون، مقولههای ظهوریافته در هریک از مضامین اصلی اولویتبندی شدند.
آنتروپی شانون
زنان کارآفرین
نظریههای هوش
هوش کارآفرینانه
2017
08
23
359
374
https://jed.ut.ac.ir/article_63830_807e3442a82f79b240ce6357ad97f360.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1396
10
2
طراحی الگوی برندسازی شهری برای توسعه کارآفرینی (مورد مطالعه: شهرستان گرمی)
نادر
بهاری
هاشم
آقازاده
طاهر
روشندل اربطانی
شهرام
صدقی
برند شهری، دارایی مهمی برای توسعه پایدار شهری بوده و وجه تمایز بین شهرهاست. برندسازی شهر، پدیده ای است که شهرها برای نیل به مزیت رقابتی پایدار در عصر جهانی شدن و بسترسازی برای کارآفرینی، بدان نیاز دارند. هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگوی برندسازی شهری برای توسعه کارآفرینی در شهرستان گرمی میباشد. روش تحقیق برحسب هدف، بنیادی و برحسب گردآوری اطلاعات کیفی و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجام شده است. در این پژوهش با استفاده از روش های نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی، 21 نفر از اعضای هیأت علمی رشته های مدیریت شهری، مدیریت بازاریابی، مدیریت اجرایی، مدیریت دولتی و مدیریت فرهنگی و مدیران شهرداری و افراد دارای تجربه مدیریت شهری، مورد مصاحبه های عمیق قرار گرفتند و سپس دادههای حاصل از آنها از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیه و تحلیل شد. الگوی پارادایمی برندسازی از شرایط علی ، شرایط زمینهای، متغیرهای مداخله گر، راهبردها و پیامدهای برندسازی(توسعه کارآفرینی، توسعه سرمایه اجتماعی، جذب و توسعه سرمایه گذاری وگردشگری، و توسعه روستایی و کاهش مهاجرت) برای آن شهر، نتایج تحقیق محسوب می شوند.
بازاریابی مکان
برند سازی شهری
تئوری داده بنیاد
توسعه کارآفرینی
شهرستان گرمی
2017
08
23
221
240
https://jed.ut.ac.ir/article_63405_bf078538986eb6a0d09a6f3deaeaf0ce.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1396
10
2
شناسایی نقش مرشد در راه اندازی کسب و کارهای جدید در شتابدهنده ها.
افسانه
باقری
فاطمه
پاک
زهرا
آراستی
کلیه کارآفرینان قبل و پس راه اندازی کسب و کار با چالش های بسیاری روبه رو می شوند و مرشدها نقش موثری در ارتقای توانمندی های آنان برای مقابله با این مشکلات ایفا می نمایند. از این رو هدف اصلی این پژوهش شناسایی نقش های مرشدها در راه اندازی کسب و کارهای جدید توسط کارآفرینان نوپا در شتابدهنده ها می باشد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش کیفی واقع محور می باشد و با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختار یافته به احصای ابعاد گوناگون نقش مرشد(شناختی، عاطفی، مدیریتی) پرداخته شده است. جامعه آماری، مرشدانی هستندکه بیش از 5 سال سابقه ی هدایت کارآفرینان را در شتابدهنده ها داشتند. برای انتخاب مرشد ها از روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی استفاده شد و انجام مصاحبه ها تا زمان اشباع نظری ادامه یافت. در مصاحبه 14 اشباع نظری حاصل شد، اما جهت جمع آوری داده ها تا نمونه 17 ادامه یافت. پس از تجزیه و تحلیل داده ها و تجمیع مقوله ها و مولفه ها، نقش های مرشدها به دو دسته ی غیر مستقیم و مستقیم، تقسیم شد. 38 مقوله ی شناسایی شده در 3 بعد شناختی، عاطفی، مدیریتی تعلق گرفتند ودو بعد یادگیری و بهره گیری از فناوری های نوین و مولفه های آنها به عنوان دو بعد جدید به چارچوب پژوهش اضافه شدند.
نقش مرشد
راه اندازی کسب و کار جدید
کارآفرینان نوپا
شتابدهنده ها
2017
08
23
241
257
https://jed.ut.ac.ir/article_63401_2271a33094d7844c73cf9150e74eefee.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1396
10
2
ارائه الگوی تعیین و استقرار اثربخش استعداد کارآفرینانه با رویکرد فراترکیب
مریم
راشکی
حبیب ا...
سالارزهی
امین رضا
کمالیان
میرعلی
سیدنقوی
زهرا
وظیفه
امروزه کارآفرینی در اقتصاد کشورها به عنوان یک مزیت رقابتی شناخته می شود. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی تعیین و استقرار اثربخش استعداد کارآفرینانه با رویکرد فراترکیب انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش فراترکیب است. محقق با استفاده از روش فراترکیب، بازنگری دقیق و عمیق در موضوع انجام داده است و یافته های پژوهش های کیفی و کمی مرتبط را ترکیب کرده است. 118مقاله در حوزه استعداد کارآفرینانه مورد ارزیابی قرار گرفت؛ که در پایان 55 مقاله انتخاب و با تحلیل محتوای آنها ابعاد و کدهای مربوطه استخراج و میزان اهمیت و اولویت هر یک با استفاده از آنتروپی شانون تعیین گردید. براساس یافتههای تحقیق، کدهای خلاقیت، راهحلهای نوآور، تخصص خانوادگی، فعالیتهای تیمی، مباحث اقتصادی، فرصتهای نوآور، چیرگی(مهارت) در کار، تمایل به کسب درآمد و عوامل اجتماعی و فرهنگی، بیشترین ضریب اهمیت را در بین ابعاد ششگانه استعداد کارآفرینانه دارا میباشد. در نهایت پس از طی گامهای پژوهش، الگوی تعیین و استقرار اثربخش استعداد کارآفرینی در سه لایۀ شناسایی، ساختار اجرا و لایه طراحی برنامۀ حمایتی استعداد کارآفرینانه ارائه شد.
استعداد کارآفرینی
تعیین
فراترکیب
آنتروپی شانون
2017
08
23
259
278
https://jed.ut.ac.ir/article_63406_8c5961159dcac47cd30ead97690a0a15.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1396
10
2
طراحی برنامه مرشدی در کسب و کار: انتخاب متربی شایسته
محمد
عزیزی
عاطفه
آقایی پور
راهاندازی و مدیریت کسبوکار جدید نیازمند شناخت و توسعه شایستگیها و مهارتهای خود، بازار و مشتریان است. برنامهمرشدیکسبوکار در راستای توسعه شایستگیهای کارآفرینان است. در این برنامه انتخاب متربی شایسته نقش اصلی و محوری را در موفقیت برنامه مرشدی دارد، لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی شایستگیهای مورد نیاز متربی کسبوکار است. جامعه آماری مرشدهای مجرب در شتابدهندها هستند. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، از نظر گردآوری دادهها کیفی و از مصاحبه نیمه ساختار یافته به احصای شایستگیهای متربی پرداخته است. روش نمونهگیری هدفمند و ملاک تعیین حجم نمونه، اشباع نظری است که درنمونه دهم اشباع نظری حاصل شد. برای تحلیل دادهها ازکدگذاری باز و محوری استفاده شد. نتایج پژوهش بعد شایستگیهای حرفهای شامل سه مقوله تیمسازی، ایده و محصول و شناخت بازار را به چارچوب کلاتربک اضافه کرده است. برای تیمسازی 7 مولفه، ایده و محصول 5 مولفه و شناختبازار 6 مولفه شناسایی شد. دو مقوله جدید شامل ویژگیهای کارآفرینانه و آمادگی به بعد شایستگیهای شروع رابطه اضافه شد. در مجموع 4 بعد و 16 مقوله جدید به شایستگی های مورد نیاز متربیان کسب و کار اضافه شدهاست.
شایستگی
متربی
کسبوکار
مرشد
منتی
2017
08
23
279
298
https://jed.ut.ac.ir/article_63402_e5bb6185bfb7562fcc06081bd57ef252.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1396
10
2
رابطه شبکه های اجتماعی بر عملکرد کسب و کارهای زنان با نقش میانجی هوشیاری کارآفرینانه و تبعیض جنسیتی
پروانه
گلرد
مریم
حسینی
الهه
عسگری
چکیده پژوهش حاضر که از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی است به بررسی رابطه شبکههای اجتماعی بر عملکرد کسبوکارهای زنان با نقش میانجی هوشیاری کارآفرینانه و تبعیض جنسیتی پرداخته است. جامعه آماری پژوهش دربرگیرنده 148 نفر از زنان صاحب کسب وکار در سیزدهمین همایش توسعه کارآفرینی زنان ایرانی بودند که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی ساده 106 نفر حجم نمونه درنظر گرفته شده است. دادههای لازم از طریق پرسشنامه جمعآوری شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد که به این منظور نرمافزاری آماری PLS Smart بکار گرفته شده. نتایج پژوهش بیانگر رابطه معناداری بین شبکههای اجتماعی بر عملکرد کسبوکارهای زنان با نقش میانجی هوشیاری کارآفرینانه و تبعیض جنسیتی میباشد. همچنین شبکه اجتماعی و تبعیض جنسیتی و هوشیاری کارآفرینانه بر عملکرد کسبوکارهای زنان رابطه معناداری دارد. با توجه به رابطه شبکههای اجتماعی بر عملکرد کسبوکارهای زنان میتوان بیان کرد که ارتباطات گسترده و موثر زنان از طریق شبکههای اجتماعی میتواند به عملکرد بهتر آنها در زمینه کسب وکار منجر شود.
شبکه های اجتماعی
عملکرد کسب و کارهای زنان
هوشیاری کارآفرینانه
تبعیض جنسیتی
2017
08
23
299
318
https://jed.ut.ac.ir/article_63404_cf535c604c77b1c7a4815d8ba14fb90a.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1396
10
2
اولویت بندی پیشران های عوامل اثرگذار در راستای توسعه شرکت های دانش بنیان در استان کرمان
سمیه
منصوری
زهرا
وظیفه
حلیمه
یوسفی طبس
هدف تحقیق حاضر شناسایی و اولویت بندی پیشران های عوامل اثرگذار در راستای توسعه شرکت های دانش بنیان می باشد. تحقیق حاضر از نظرهدف کاربردی و از لحاظ نحوه ی گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق همه مدیران شرکت های دانش بنیان مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری استان کرمان است که تعداد آن ها 140 نفر می باشد و از میان آنها تعداد 103 مدیر با استفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش۵۰ عامل توسعه شرکت های دانش بنیان از طریق روش های مختلف جمع آوری داده ها شناسایی شدند و در6 گروه طبقه بندی شدند. در مرحله بعد این عوامل توسط متخصصان با یکدیگر مقایسه و پس از تجزیه و تحلیل داده های حاصل، اولویت آن ها در هر گروه و نیز رتبه بندی کلی آن ها با استفاده از آزمون فریدمن، ارائه شده که به صورت زیر است :عوامل توسعه و ایجاد مراکز مرتبط با فناوری، عوامل فرهنگی و اجتماعی، عوامل نیروی انسانی، عوامل حمایتی از مؤسسات دانش بنیان در جهت تولید فناوری، عوامل مرتبط با دولت، عوامل زیرساخت ها.
توسعه
پیشران ها
شرکت های دانش بنیان
2017
08
23
319
338
https://jed.ut.ac.ir/article_63403_bcb1ae5028cfa8132f666e5f33490491.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1396
10
2
تأثیر عوامل نهادی بر نرخ کارآفرینی بینالمللی در کشورهای در حال توسعه
محمد علی
مرادی
کمال
سخدری
شیما
صنیعی
توسعه کسب و کارهای بینالمللی یکی از ابزارهای رشد و توسعه اقتصادی است. از طرفی، کارآفرینان نوپا نیز به بازارهای خارجی وارد میشوند. براساس نظریه نهادی، یکی از عوامل مؤثر بر بینالمللیشدن کارآفرینان، عوامل نهادی است. از سوی دیگر، ضعف نهادها در یک کشور، با سازوکارهای سازمانی تا حدی قابل جبران است. با توجه به ضعف نهادها در کشورهای در حال توسعه، هدف اصلی این پژوهش سنجش تأثیر عوامل نهادی بر نرخ کارآفرینی بینالمللی در این کشورها با درنظر گرفتن تعامل بین محیط نهادی و راهبرد کارآفرینان است. روش تحقیق بر حسب هدف، کاربردی و بر حسب گردآوری اطلاعات، توصیفی-همبستگی است؛ به این منظور، از دادههای ثانویه استفاده شد و دادههای پژوهش مربوط به 59 کشور در حال توسعه، از گزارشهای بینالمللی که بر اساس دادههای پیمایشی، شاخصهای اقتصادی و کارآفرینی کشورها را ارائه میکنند، استخراج و با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار SmartPLS3 تحلیل گردید. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها نشان میدهد که نهاد هدایتگر بر نرخ کارآفرینی بینالمللی در کشورهای در حال توسعه تأثیر مثبت دارد. همچنین، بررسی نقش تعدیلگری ریسکپذیری در رابطه بین عوامل نهادی و کارآفرینی بینالمللی نشان میدهد که در کشورهایی که ریسکپذیری بیشتر است، تأثیر نهادهای شناختی و قانونی بر نرخ کارآفرینی بینالمللی به صورت منفی تعدیل میشود.
کارآفرینی بینالمللی
عوامل نهادی
ریسکپذیری
کشورهای در حال توسعه
کارآفرینان نوپا
2017
08
23
339
358
https://jed.ut.ac.ir/article_63408_5558b2bf5ef44c9c92369bf96feabd55.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1396
10
2
تأثیر آمیختۀ بازاریابی داخلی بر گرایش کارآفرینانۀ باشگاههای فرهنگی-ورزشی: نقش میانجی فرهنگ نوآوری و قابلیتهای مدیریت دانش
محمدجواد
نائیجی
فرهاد
پناهی فر
زینب
اسفندیاری
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آمیختۀ بازاریابی بر گرایش کارآفرینانه، از طریق نقش میانجی فرهنگ نوآوری و قابلیتهای مدیریت دانش در باشگاههای فرهنگی-ورزشی است. این پژوهش بهلحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل باشگاههای فرهنگی-ورزشی در استانهای تهران و اصفهان است که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. نمونۀ تحقیق شامل 87 باشگاه فرهنگی-ورزشی در سطح استانهای تهران و اصفهان است. برای گردآوری دادهها، 174 پرسشنامه از مدیران و کارمندان این باشگاهها دریافت شد. ابزار اصلی گردآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد است که روایی و پایایی آنها برای تمامی سازهها قابلقبول است. برای بررسی تأثیر متغیرها بر یکدیگر، مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از حداقل مربعات جزئی انجام گرفت. یافتهها بیانگر آن است که گرایش کارآفرینانه، از ابعاد مختلف بازاریابی داخلی شامل پاداش راهبردی، آموزش و توسعه، ارتباطات داخلی و رهبری عالی تأثیر میپذیرد. همچنین یافتهها، نقش میانجی فرهنگ نوآوری و قابلیتهای مدیریت دانش را در رابطۀ آمیختۀ بازاریابی داخلی و گرایش کارآفرینانه تأیید میکنند
بازاریابی داخلی
باشگاههای فرهنگی-ورزشی
فرهنگ نوآوری
گرایش کارآفرینانه
منابع انسانی
2017
08
23
375
393
https://jed.ut.ac.ir/article_63829_4324df11b6f19230a69caa72932eaa48.pdf