2024-03-29T02:13:16Z
https://jed.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=8133
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1395
9
4
تأثیر آموزش کارآفرینی از طریق روش داستان سرایی بر نگرش کارآفرینانه دانش آموزان مقطع ابتدایی
زهرا
آراستی
سمیرا
قدوسی
افسانه
باقری
با توجه به ضرورت آموزش کارآفرینی در ترویج کارآفرینی و نیز مناسببودن دوران کودکی برای ایجاد نگرش عمیق دربارة کارآفرینی، باید برنامههای آموزشی دورة دبستان در راستای آگاهی و تقویت نگرش به سوی کارآفرینی هدفگذاری و اجرا شوند. یکی از روشهای آموزش کارآفرینی به کودکان مقطع ابتدایی، داستانسرایی است. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر آموزش کارآفرینی از طریق روش داستانسرایی در زمینة کارآفرینی بر تقویت نگرش کارآفرینانة دانشآموزان مقطع ابتدایی با استفاده از روش تحقیق کاربردی بهصورت کمی شبهآزمایشی در کل جامعة آماری دانشآموزان پایههای چهارم و پنجم ابتدایی دبستان دخترانة سلام منطقة 1 تهران (45 نفر آزمایشی و 40 نفر کنترل) انجام گرفت. میزان نگرش کارآفرینانه و ابعاد آن قبل و پس از یک دورة آموزشی در هر دو گروه آزمایشی و کنترل سنجش شد. براساس نتایج، آموزش کارآفرینی با روش داستانسرایی در زمینة کارآفرینی موجب تقویت نگرش کارآفرینانة دانشآموزان و همچنین تقویت ابعاد آن شامل خلاقیت، میل به موفقیت، کنترل درونی و عزت نفس شده است. همچنین، داشتن خانوادة فعال در کسبوکار بر رابطة آموزش کارآفرینی به روش داستانسرایی در زمینة کارآفرینی و نگرش کارآفرینانة دانشآموزان مقطع ابتدایی تأثیر داشته است. این یافتهها به تدوین برنامههای آموزش کارآفرینی در دبستان کمک میکند.
آموزش کارآفرینی
داستانسرایی
شبهآزمایشی
مقطع ابتدایی
نگرش کارآفرینانه
2017
02
19
593
612
https://jed.ut.ac.ir/article_61547_701f239d721d50887c854528dd218540.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1395
9
4
تأثیر قابلیت جذب، سرمایة اجتماعی و قابلیت مدیریتی بر عملکرد کسبوکارهای فرانچایزی(مطالعة واحدهای فرانچایزی حوزة فستفود در ایران)
احسان
اصغریان
مجتبی
حسینی
در سالهای اخیر، بسیاری از افراد در صنایع مختلف از راهبرد فرانچایزی بهمنظور توسعه و راهاندازی کسبوکار استفاده کردهاند. با توجه به کمبود اتخاذ دیدگاه فرانچایزی و نیز اهمیت قابلیتهای منتسب به آنها در ارائة عملکرد مطلوب، این تحقیق تأثیر قابلیت جذب، سرمایة اجتماعی و نیز قابلیت مدیریتی را بر عملکرد واحدها بررسی کرده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از منظر روش گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی است که دادههای آن بهصورت تصادفی از 122 فرانچایزی فعال در حوزة فستفود در ایران گردآوری شدهاند. دادههای تحقیق با استفاده از مدل معادلات ساختاری و با بهرهگیری از نرمافزار AMOS 22 تجزیه و تحلیل شده است. نتایج نشان میدهد ظرفیت جذب، سرمایة اجتماعی و نیز قابلیتهای مدیریتی تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد فرانچایزیها داشته است. همچنین، رقابتپذیری محیطی موجب تقویت تأثیر ظرفیت جذب و قابلیتهای مدیریتی بر عملکرد فرانچایزیها میشود.
سرمایة اجتماعی
ظرفیت جذب
عملکرد
قابلیت مدیریتی
کسبوکار فرانچایز
2017
02
19
613
622
https://jed.ut.ac.ir/article_61548_594769ea807d1e69b865f649139451a7.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1395
9
4
شناسایی مختصات تفکر استراتژیک کارآفرینانه
کامبیز
طالبی
سید مجتبی
سجادی
پریسا
رسولیان
با توجه به اهمیت کارآفرینی و تفکر راهبردی (استراتژیک) برای موفقیت کسبوکارها و سازمانها در دنیای پررقابت امروز، در پژوهش حاضر مختصات و ویژگیهای تفکر راهبردی کارآفرینانه شناسایی میشود. تفکر راهبردی راهی برای حل مسائل راهبردی است که طی آن، رویکرد عقلایی و همگرا با فرایندهای تفکر خلاق و واگرا ترکیب میشوند. پژوهش پیش رو بر این پیشفرض استوار است که مفهوم تفکر راهبردی میتواند در کنار مفاهیمی همچون کارآفرینی و کارآفرینی راهبردی قرار گیرد و مفهوم جدیدی را بهوجود آورد که موجب بهبود عملکرد و خلق ثروت و رشد در بنگاهها میشود. پژوهش حاضر یک تحقیق کیفی با رویکرد استقرایی و روش تحلیل مضمون (تم) با هدف توسعهای است. فرایند پژوهش با برگزاری مصاحبههای نیمهساختاریافته با یازده نفر از خبرگان حوزة تفکر راهبردی و کارآفرینی انجام گرفته است که به روش گلوله برفی انتخاب شدند. با توجه به تجزیه و تحلیل مضمون پاسخهای ارائهشده و براساس اولویتبندی خبرگان، هفت مقولة اصلی بهمنزلة مختصات تفکر راهبردی کارآفرینانه تأیید شد که عبارتاند از: ابتکار عمل، غایتمندی، کیاست، شجاعت جسورانه، پویایی، پاکنظری، بهرهگیری از معرفت تجربی.
تفکّر استراتژیک
کارآفرینی
کارآفرینی استراتژیک
2017
02
19
633
652
https://jed.ut.ac.ir/article_61552_553b0348f3c24def234c3642ccb7bd96.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1395
9
4
هنجاریابی آزمون خودارزیابی مهارت های غیرشناختی مرتبط با قصد و موفقیت کارآفرینانه در بین کودکان 12-11 ساله شهر اهواز
مریم
عزیزی
منیجه
شهنی ییلاق
علیرضا
حاجی یخچالی
سیروس
عالیپور
مهارتهای شناختی جنبة مهم و لازم برای موفقیت در زندگی است، اما برای عملکرد در زندگی اجتماعی کافی نیست و برای موفقیت در بازار کار و تحصیل، مهارتهای غیرشناختی نیز اهمیت دارند. این مطالعه برحسب هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات روش توصیفی- پیمایشی و با هدف هنجاریابی آزمون خودارزیابی مهارتهای غیرشناختی مرتبط با قصد و موفقیت کارآفرینانه صورت گرفته است. 300 نفر از دانشآموزان پسر پایة ششم مدارس ابتدایی شهر اهواز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای (نسبتی) نمونة آماری درنظر گرفته شدند. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل عامل تأییدی و آلفای کرونباخ صورت گرفته است. نتایج نشان میدهد آزمون خودارزیابی مهارتهای غیرشناختی مرتبط با قصد و موفقیت کارآفرینانه از روایی لازم برای سنجش مهارتهای غیرشناختی کودکان 12 ساله برخوردار است. بهعلاوه، ضرایب آلفای کرونباخ برای خردهمقیاسهای این آزمون، 56/0 تا 80/0 است که بیانگر پایایی خوب آن است.
اهواز
تحلیل عامل تأییدی
ریسکپذیری
مهارتهای غیرشناختی
2017
02
19
653
669
https://jed.ut.ac.ir/article_61554_41a3dc426f41e3a844f8364706fe50e3.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1395
9
4
طراحی الگوی راهبردی نوآوری اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری
مهران
کشتکار
هدف اصلی این تحقیق طراحی الگوی راهبردی نوآوری اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران است. تحقیق از نظر هدف کاربردی- توسعهای و برحسب روش گردآوری اطلاعات، پیمایشی است. جامعة آماری تحقیق شامل 25 نفر از خبرگان صاحبنظر دارای سوابق تجربی، مدیریتی و علمی در حوزة نوآوری و امور اجتماعی در نظام جمهوری اسلامی ایران است که بهصورت هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. دادههای تحقیق از طریق مطالعة کتابخانهای و پرسشنامه گردآوری شد که به احصای ابعاد هشتگانة کلان الگو منجر شد. تحلیل عاملی ابعاد با استفاده از نرمافزار «اسمارت پی آل اس» انجام گرفت. درادامه، بهمنظور تعیین رابطه بین ابعاد و سطحبندی آنها از مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شد. نتایج نشان داد بر مبنای معیارهای «قدرت هدایت» و «وابستگی»، بعد «مبانی ارزشی» بهعنوان متغیر مستقل کلیدی مانند سنگ زیربنای الگو در سطح چهارم؛ «فضای اجتماعی» در سطح سوم؛ «ساختارها و نهادها»، «منابع» و «چارچوب خطمشی و سیاستگذاریها» بهعنوان متغیرهای پیونددهنده در سطح دوم و درنهایت «محتوا»، «فرایند» و «حکمرانی و ظرفیتسازی» بهعنوان متغیرهای وابسته در سطح اول قرار دارند.
الگوی راهبردی
مدلسازی معادلات ساختاری
نوآوری اجتماعی
2017
02
19
671
690
https://jed.ut.ac.ir/article_61550_f1fda2130a3ce820d5ba032fbb617c52.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1395
9
4
ارزیابی و رتبهبندی معیارهای دانشگاه کارآفرین (مورد مطالعه: دانشگاههای استان اصفهان)
مینا
بهرام چوبین
محمدحسین
مشرف جوادی
علی
صفری
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و رتبهبندی معیارهای دانشگاه کارآفرین در دانشگاههای استان اصفهان انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها از نوع ترکیبی (کیفی- کمی) است. در تعیین معیارها جامعة آماری پژوهش مدیران مراکز رشد، مراکز کارآفرینی، معاونان و مدیران پژوهشی دانشگاهها و اعضای هیئتعلمی دارای تجربه در مباحث کارآفرینی است. همچنین، نمونهگیری به روش قضاوتی انجام پذیرفت و از این میان 15 نفر انتخاب شدند. سپس دانشگاههای بزرگ دولتی و آزاد استان اصفهان رتبهبندی شدند. در گام اول، با بهرهگیری از ادبیات موضوع و روش دلفی فهرستی از معیارهای دانشگاه کارآفرین شامل منابع مالی، منابع انسانی، ساختار، عوامل محسوس و عوامل نامحسوس و زیرمعیارهای آنها ارائه شد. سپس وزن و درجة اهمیت آنها با استفاده از روش فرایند تحلیل شبکهای بهدست آمد و دانشگاهها با استفاده از روش ویکور رتبهبندی شدند. در بین معیارهای دانشگاه کارآفرین، معیار منابع انسانی بیشترین درجة اهمیت را داشت. در بین دانشگاههای دولتی، دانشگاه صنعتی اصفهان و در بین دانشگاههای آزاد، دانشگاههای آزاد اسلامی نجفآباد و خوراسگان رتبة یک را از نظر مجموع معیارها داشتند.
دانشگاه کارآفرین
روش ویکور
عوامل محسوس
عوامل نامحسوس
معیارهای درونی
2017
02
19
691
710
https://jed.ut.ac.ir/article_61549_c48a5fbf28edcde841ff046a5d34a347.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1395
9
4
بررسی تأثیر گرایش کارآفرینانه بر بینالمللیسازی شرکتهای موجود در صنعت شیشه و بلور ایران با نقش میانجیگری فرهنگ سازمانی
علی
مبینی دهکردی
علیرضا
نانکلی
محمدجواد
جامه بزرگی
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر گرایش کارآفرینانه بر بینالمللیسازی با میانجیگری فرهنگ سازمانی در شرکتهای بینالمللی فعال در حوزة صنعت شیشه و بلور ایران صورت گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری پژوهش شامل 107 نفر از مدیران و کارشناسان 9 شرکت فعال در حوزة صنعت شیشه و بلور ایران است که با استفاده از روش نمونهگیری بهصورت تصادفی ساده و براساس فرمول کوکران 66 نفر نمونه درنظر گرفته شد. جمعآوری دادهها براساس پرسشنامة محققساخته انجام گرفت که روایی آن از سوی خبرگان و پایایی آن از طریق روش پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد که به این منظور نرمافزار آماری Smart PLS بهکار گرفته شد. درنهایت، یافتهها تمام فرضیههای پژوهش را تأیید کردند، بهطوریکه تأثیر مثبت گرایش کارآفرینانه بر بینالمللیسازی شرکت تأیید شد و این نتیجه بهدست آمد که 69 درصد از اثر کل گرایش کارآفرینانه بر بینالمللیسازی از طریق غیرمستقیم متغیر میانجی فرهنگ سازمانی تبیین میشود.
بینالمللیسازی
فرهنگ شرکتهای شیشه و بلور ایران
گرایش کارآفرینانه
2017
02
19
711
729
https://jed.ut.ac.ir/article_61553_826fc3cefb59d18f4b407e079e0dbfdc.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1395
9
4
تاثیر دانش پیشین بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه (مورد مطالعه: آژانس های گردشگری مشارکت کننده در نمایشگاه گردشگری شهر شیراز)
طیبه
نیک رفتار
الهه
حسینی
دانش پیشین کارآفرین یکی از اصلیترین عوامل مؤثر بر فرایند تشخیص فرصت کارآفرینانه شناخته شده است. همچنین، صنعت گردشگری پتانسیل زیادی برای انجامدادن فعالیتهای کارآفرینانه دارد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر دانش پیشین بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در میان کارآفرینان آژانسهای گردشگری است. روش تحقیق برحسب هدف، کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات توصیفی– همبستگی است. بهمنظور گردآوری دادهها برای آزمون فرضیهها، برای هریک از متغیرها از پرسشنامة استاندارد استفاده شد. دادههای جامعة آماری شامل صاحبان 80 آژانس گردشگری در شهر شیراز میشود که در نمایشگاه سالانة گردشگری بهعنوان کارآفرین مشارکت میکنند. 76 پرسشنامه بهصورت تصادفی توزیع شد، از میان این تعداد پرسشنامة توزیعشده، 67 پرسشنامه تکمیل شد. سپس دادههای پژوهش با نرمافزار PLS20 بر مبنای روش معادلات ساختاری تحلیل شد. براساس یافتههای پژوهش، دو بعد دانش پیشین فناوری، بازار و مشتریان تأثیر بسزایی بر شناسایی فرصت دارند. همچنین، نتایج پژوهش نشان میدهد افرادی که دانش بیشتری درمورد حوزة گردشگری دارند، امکان شناسایی فرصتهای کارآفرینانه برای آنها بیشتر فراهم میشود.
فرصت های کارآفرینی
دانش پیشین کارآفرینان
گردشگری
2017
02
19
731
748
https://jed.ut.ac.ir/article_61551_4c842b9cceb73e1099e4047188ef7702.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1395
9
4
واکاوی مولفههای فرهنگی و اجتماعی کارآفرینی روستایی : یک پژوهش کیفی
حسن
شهرکی
رضا
موحدی
احمد
یعقوبی فرانی
در این پژوهش، پاسخ به دو پرسش مدنظر بوده است، اینکه مهمترین مؤلفههای فرهنگی و اجتماعی بستر کارآفرینی روستایی چیست و ارتباط معنایی آنها با کارآفرینی روستایی چگونه است. پارادایم اصلی جامعهشناختی که در این پژوهش کیفی از آن استفاده شده، ماتریس تحلیلی بارل و مورگان در علوم اجتماعی است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی بوده و در آن از تحلیل محتوای متون مصاحبه بهعنوان روش استفاده شده است. براساس مصاحبة نیمهساختاریافته با 20 کارآفرین روستایی و کارشناس حوزة کارآفرینی و توسعة روستایی- که بهصورت هدفمند انتخاب شدند- و تحلیل متون مصاحبه با استفاده از نرمافزار ATLAS.ti، بستر اجتماعی و فرهنگی کارآفرینی روستایی تحلیل شده است. از جمله مهمترین یافتههای پژوهش میتوان به این موارد اشاره کرد: الف) گفتمان کارآفرینی روستایی در ایران، دولتی و اقتصادی است؛ ب) گفتمان کارآفرینی روستایی در ایران در حیطة تولیدگرایی در کشاورزی عمل میکند؛ ج) گفتمان روزمره واجد پتانسیل بالایی برای تأثیرگذاری بر کارآفرینی روستایی است؛ د) عاملیت کارآفرینان در سطح کارگاه و مواجهه با نهاد دولت، چندان فعال نیست. در پایان پژوهش، پیشنهادهای نظری، کاربردی و تحقیقی ارائه میشود.
جامعهشناسی کارآفرینی
فرهنگ کارآفرینی
کارآفرینی روستایی
گفتمان
2017
02
19
749
768
https://jed.ut.ac.ir/article_61639_6d197454c83765077986a9bbb5e7dc08.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1395
9
4
شناسایی شایستگی های عمومی عاملین توسعه خوشه های کسب و کار ایران
هادی
نوتاش
قنبر
محمدی الیاسی
مرتضی
رضایی زاده
عامل توسعه به فرد یا گروهی اشاره دارد که در فرایند توسعة خوشه نقشی محوری دارد و در اجرای پروژة توسعة خوشه نقش سکانداری و تسهیلگری را عهدهدار است. موفقیت پروژة توسعة خوشه بهطور مستقیم به شایستگیهای عامل توسعه بستگی دارد. شایستگیهای عامل توسعه به دو بخش شایستگیهای عمومی و فرایندی تقسیم میشود. شایستگیهای عمومی به مجموعة دانش، مهارتها و ویژگیهایی اشاره دارد که انتظار میرود عاملان توسعه در همة مراحل توسعة خوشه از آنها برخوردار باشند و بهمنظور دستیابی به عملکرد مناسب از خود بروز دهند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگیهای عمومی عاملان توسعة خوشههای کسبوکار ایران انجام گرفته است. این تحقیق برحسب هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات کیفی- روایتی است. نمونة آماری این تحقیق براساس روش نمونهگیری هدفمند شامل 15 نفر از عاملان توسعة خوشههای کسبوکار منتخب ایران بوده است که افراد نمونه تا مرحلة دستیابی به اشباع نظری انتخاب شدند. یافتههای این تحقیق براساس روش کدگذاری بهدست آمدهاند و نشان میدهند شایستگیهای عمومی عامل توسعه عبارتاند از: مهارت مذاکره و چانهزنی، مهارت اداری، رعایت اصول اخلاق حرفهای، مهارت شبکهسازی اجتماعی مؤثر، مهارت تأثیرگذاری و متقاعدسازی، مهارت نهادسازی، مهارت ارائه و دریافت بازخورد و بهبود مستمر، مهارت الگوسازی و الگوبرداری، مهارت بهکارگیری فنون یاددهی- یادگیری، تصمیمگیری مبتنیبر حل مسئله و مهارت بهکارگیری فنون اطلاعرسانی و تبلیغات خوشه.
خوشة کسبوکار
شایستگی
شایستگی عمومی
عامل توسعه
2017
02
19
769
788
https://jed.ut.ac.ir/article_61640_f102315831c3127b8b86b7ea44cd512f.pdf