2024-03-29T00:48:00Z
https://jed.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=6968
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1393
7
1
رتبهبندی کشورهای منتخب در خصوص بهبود ظرفیت ملی نوآوری با استفاده از تحلیل پوششی دادهها
نظامالدین
فقیه
کاظم
عسکری فر
هر کشوری میتواند با ایجاد زیرساختهای مناسب و بهبود فضای ملی فرایند نوآوری را مؤثر و بهینه کند. هدف اصلی این تحقیق رتبهبندی کشورهای منتخب بر اساس عوامل ورودی و خروجی سیستم نوآوری کشورها در سطح ملی است. از بعد روششناختی، در این تحقیق بر اساس نظر خبرگان و تحلیل آماری یازده متغیر از بین بیست متغیر جمعیتی، تحقیق و توسعه و فضای کسب و کار به عنوان ورودی و تعداد ثبت اختراعات در ادارة ثبت اختراعات امریکا به عنوان خروجی انتخاب شدهاست. دادههای ورودی از گزارشهای منتشرشدة نهادهای بینالمللی از جمله بانک جهانی و بنیاد هریتیج گردآوری شدهاند؛ سپس رتبة 57 کشور منتخب بر اساس کارایی حاصل از تحلیل پوششی دادهها در سه الگوی CCR ورودی محور، BCC خروجی محور و جمعی تعیین شده است. یافتهها نشان میدهد که الگوی جمعی با منظورکردن همزمان ورودی و خروجی نتایج مناسبتری نسبت به دو الگوی دیگر داده است. رتبههای بالای تحلیل به کشورهای توسعهیافته با زیرساختها و اختراعات ثبتشدة مناسب مربوط بوده است، در حالی که کشورهای توسعهنیافته و در حال توسعه با رتبههای پایینتر در ظرفیت ملی نوآوری، زیرساختها یا نتایج ضعیفی داشتهاند؛ همچنین متغیرهای مربوط به بودجه و تعداد محققان حرفهای تحقیق و توسعه در بخشهای دولتی و خصوصی اهمیت نسبی بالاتری در بهبود ظرفیت ملی نوآوری کشورها دارند که میتواند در سیاستگذاریها و برنامههای خرد و کلان مدنظر باشد.
Business environment
Data Envelopment Analysis (DEA)
National Innovation Capacity
Research and Development (R&D)
Ranking
2014
04
21
1
16
https://jed.ut.ac.ir/article_51552_35dc5f2fd2cedcc80ebc126df55da1af.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1393
7
1
مقایسه سطح سرمایه اجتماعی زنان و مردان کارآفرین در حوزه های کاری زنان و مردان
زهرا
آراستی
ژوان
ناهید
آرین
قلی پور
در فرایند خلق ارزش از راه شناسایی و بهرهبرداری از فرصتها، به منظور دستیابی به منابع و اطلاعات، کارآفرینان ناگزیر به ایجاد شبکههای اجتماعی و بهرهمندی از سرمایة حاصل از ارتباطات اجتماعی (سرمایة اجتماعی) هستند. در این میان، یکی از عواملی که بر سطح سرمایة اجتماعی افراد جامعه (فرد کارآفرین به طور خاص) تأثیرگذار است نوع فعالیتها، ارتباطات و عملکرد آنها در حوزههایی است که بدان اشتغال دارند. این پژوهش با هدف مقایسه سطح سرمایة اجتماعی کارآفرینان در حوزههای کاری زنانه و مردانه از نقطه نظر چهار بعد اعتماد، مشارکت، فعالیت و شبکههای اجتماعی با استفاده از روش تحقیق کمی از نوع پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه و به صورت سرشماری در جامعة آماری کارآفرینان برتر استان تهران، انجام شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که زنان کارآفرین در حوزههای کاری زنانه دارای بالاترین سطح سرمایه اجتماعی نسبت به سایر گروهها هستند، در صورتی که زنان و مردان کارآفرین در حوزههای کاری مردانه دارای کمترین سطح سرمایة اجتماعی هستند. نتایج تحقیق میتواند علاوه بر کمک به سیاستگذاران و مدیران اجرایی در توسعة سرمایة اجتماعی مفید و اثربخش کارآفرینان را در انتخاب حوزههای فعالیت کارآفرینی که بالاترین سطح سرمایة اجتماعی و بالطبع عملکرد مناسبتری را به همراه داشته باشند رهنمون شود.
Entrepreneurship
male and female dominated job sectors social capital
2014
04
21
17
35
https://jed.ut.ac.ir/article_51553_a36f72323c2fe82b800d6d9dd103247b.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1393
7
1
طراحی مدل مفهومی کارآفرینی استراتژیک بر مبنای رویکرد پیکرهبندی
سید مصطفی
رضوی
محمود
احمدپور داریانی
سلطانعلی
شهریاری
کارآفرینی استراتژیک بهعنوان فصل مشترک تحقیقات مدیریت استراتژیک (جستوجوی مزیت) و کارآفرینی (جستوجوی فرصت) زمینة تحقیقی جدیدی است که هنوز اتفاق نظر چندانی در مورد تعریف، ابعاد و عناصر تشکیلدهندة آن وجود ندارد و معدود مدلهای مطرحشده دچار محدودیتهایی است. این مقاله با هدف ایجاد شناخت بیشتر کارآفرینی استراتژیک ضمن مرور مطالعات قبلی با تأکید بر شواهد تجربی بهدستآمده از این مطالعات و خلاصة آنها در چارچوبی ابتکاری بر مبنای متدولوژی پیکرهبندی مدلی مفهومی با هفت پیکره منابع و قابلیتها، هماهنگسازی منابع، شبکهها، فرایند اکتشاف، فرایند بهرهبرداری، مزیت رقابتی و رشد و سایر منافع در قالب ورودی، فرایند، خروجی، پیامد و اثر مطرح شده است و نتیجه میگیرد که شرکتهای علاقهمند به ثروتآفرینی پایدار نمیتوانند صرفاً بر مبنای فعالیتهای مرتبط با کارآفرینی یا استراتژی عمل کنند؛ چرا که اعمال فعالیتهای محدود به یک حوزه باعث میشود شرکت بتواند فقط از ارزشها و مزایای مرتبط با همان حوزه بهرهبرداری کند؛ بنابراین این نوع عملکردها تنها به ثروتآفرینی کوتاهمدت منجر میشوند، در نتیجه موفقیت مدیران وابسته به انجام فعالیتها و ایجاد تعادل میان حوزههای هفتگانة مطرحشده است. شناخت عمیقتر این مفهوم میتواند سرآغازی برای انجام مطالعات آینده نظیر شناسایی اجزا و عناصر آن، آزمون مدل پیشنهادی از سوی پژوهشگران و اجرا و بهکارگیری آن در سازمان از سوی مدیران باشد.
Configuration Approach
Competitive Advantage
Exploration
Exploitation
Strategic Entrepreneurship
2014
04
21
37
55
https://jed.ut.ac.ir/article_51554_462aa97f2d36cd8de813533f2a0fe752.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1393
7
1
شناسایی رابطه سرریز دانش و عملکرد نوآورانه کسب وکارهای دانشبنیان فعال در حوزه فناوری اطلاعات
کامبیز
طالبی
حسام
صالحی
شرکتها برای ارتقای فعالیتهای نوآورانة خود در فعالیتهای یادگیرانه سرمایهگذاری میکنند. این یادگیری میتواند به صورت درونی یا بیرونی صورت گیرد. جریان دانش بین بازیگران اصلی یکی از عوامل یادگیری بیرونی است. جریان ناخواستة دانش بین شرکتها بدون جبران مالی یا کمتر از ارزش واقعی آن را پدیدة سرریز دانش مینامند. با توجه به روایتهای گوناگونی که از رابطة این نوع جریان دانش و عملکرد نوآورانة شرکتها میشود این مقاله بر آن است که رابطة مکانیزمهای سرریز دانش را به عنوان متغیر مستقل و عملکرد نوآورانة شرکتهای دانشبنیان را به عنوان متغیر وابسته مورد بررسی قرار دهد. بدین منظور پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق کمی و ابزار پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات از مدیران اجرایی و کارشناسان ارشد فنی 66 شرکت فعال در صنعت فناوری اطلاعات مستقر در پارکهای علم و فناوری شهر تهران انجام شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها از طریق نرمافزارهای SPSS و Smart PLS و با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری نشان میدهد که سرریز دانش از طریق جابهجایی نیروی کار متخصص، ایجاد شرکتهای زایشی و تعاملات غیر رسمی کارکنان با یکدیگر به طور معناداری بر عملکرد نوآورانة تکنولوژیک و سازمانی کسبوکارهای دانشبنیان یادشده تأثیر مثبت دارد.
Innovative performance
Knowledge spillover
Knowledge flow
Knowledge transaction
Knowledge intensive firm
science and technology parks
2014
04
21
57
73
https://jed.ut.ac.ir/article_51555_0bb1c3be8a76f97f0391e9f44dc2eab5.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1393
7
1
شناسایی روشهای جانشینپروری برای پیشبرد کارآفرینی بیننسلی در بنگاههای خانوادگی ایران
حسین
صامعی
سید علیرضا
فیضبخش
تداوم کارآفرینی در نسلهای جانشین بنگاه خانوادگی که از آن به عنوان کارآفرینی بیننسلی یاد میشود یکی از عوامل مؤثر بر تداوم و رشد بنگاه خانوادگی تلقی میشود. جانشین نقش کلیدی را در تداوم کارآفرینی در بنگاه خانوادگی ایفا مینماید. بنابراین استفاده از روشهای اثربخش جانشینپروری به منظور پرورش جانشینی که از شایستگیهای لازم برای توسعه کارآفرینی در بنگاه خانوادگی برخوردار باشد از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف این تحقیق شناسایی روشهای جانشینپروری مورد استفاده در تعدادی از بنگاههای خانوادگی ایران به منظور پیشبرد کارآفرینی بیننسلی است. در این تحقیق با اتخاذ روش تحقیق کیفی و رویکرد موردکاوی چندگانه، به صورت هدفمند پنج بنگاه خانوادگی ایرانی که توانستهاند کارآفرینی را در نسلهای گوناگون حیات خود تداوم ببخشند انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتهاند. اطلاعات با انجام مصاحبه گردآوری شدهاند. نتایج تحقیق نشان میدهد، این بنگاهها از چهار روش اصلی برای جانشینپروری استفاده کردهاند: تحصیلات و آموزش رسمی، کار کردن درون یا بیرون بنگاه خانوادگی، پرورش در خانواده، و منتورینگ. در این مقاله هر کدام از این روشها تشریح شده و نحوه اثرگذاری آنها بر پرورش جانشین تبیین شده است. به خصوص انواع کارکردهای مسیر شغلی و روانشناختی منتورینگ تبیین شده است.
Corporate entrepreneurship
Ffamily firm
Successor development
Successor
Transgenerational entrepreneurship
2014
04
21
75
94
https://jed.ut.ac.ir/article_51556_be573716b32f26cc575a9427adb717a2.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1393
7
1
شناسایی فرصتهای کسب وکار (کارآفرینانه) در صنعت ورزش با رویکرد فناوری اطلاعات
رضا
محمدکاظمی
رضا
زعفریان
عباس
خدایاری
سید مهران
جوادینیا
امروزه، تعداد کسبوکارهایی که با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در سرتاسر جهان با یکدیگر مرتبطند هر روز بیشتر و بیشتر میشود. بهتبع آن انتظار میرود کسبوکارهای ورزشی نیز وارد محیط کسبوکار الکترونیکی شوند و با شناسایی فرصتهای نوآورانه و کسب مزیت رقابتی از این فرصتها بقای سازمانی خود را تضمین کنند و سبب ایجاد سود و ارزش برای جامعه شوند. در تحقیق حاضر، با رویکردی ترکیبی (کیفی– کمی) و بررسی آرای 86 نفر از خبرگان فعال در زمینۀ کسبوکارهای ورزشی مرتبط با فناوری اطلاعات، فرصتهای کارآفرینانۀ ورزشی در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات شناسایی و گروهبندی شدهاند. نتایج این پژوهش نشان میدهد سه گروه عمده از این فرصتها مشتمل بر فرصتهای خدماتی، ایجاد و فروش و بازاریابی وجود دارند. از این میان، گروه فرصتهای خدماتی بالاترین رتبه و گروه ایجاد و فروش پایینترین رتبه را دارند؛ علاوه بر این، در این مطالعه اولویت نسبی هریک از فرصتهای 89گانه شناسایی و در سازههای بیانشده مشخص شدهاند.
Entrepreneurship
Opportunity
Sports
2014
04
21
95
112
https://jed.ut.ac.ir/article_51557_e39fba9dcc588859a4b2bd7430d4dc35.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1393
7
1
بررسی نقش میانجی سبک شناختی بر رابطه سرمایه انسانی و قصد کارآفرینانه (مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران)
محمد علی
مرادی
محمدرضا
زالی
فریبا
محمدی
رشد نامتناسب ظرفیت اشتغالزایی با افزایش تعداد دانشآموختگان دانشگاهها بیکاری دانشآموختگان را به معضلی مهم در کشور تبدیل کرده است. یکی از راههای اشتغال، کارآفرینی و بهترین پیشبینیکنندة آن، قصد است؛ همچنین یکی از عوامل مؤثر در شکلگیری قصد کارآفرینانه سرمایة انسانی است. پژوهش حاضر تلاش میکند تا رابطة سرمایة انسانی و قصد کارآفرینانه را از طریق متغیرهای میانجی سبکشناختی شهودی و منطقی بسنجد. در این پژوهش، سرمایة روانشناختی و متغیرهای فردی متغیرهای کنترلی در نظر گرفته شدهاند. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق، کمی و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری پژوهش حاضر را دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدة مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران تشکیل دادهاند که با استفاده از فرمول کوکران، 140 پرسشنامه به صورت تصادفی در دسترس از دانشجویان گردآوری شد. نتایج این پژوهش رابطة مثبت سرمایة انسانی و قصد کارآفرینانه را تأیید میکند؛ همچنین اثر سرمایة روانشناختی و متغیرهای فردی بر قصد از طریق متغیرهای میانجی سبک شناختی شهودی و منطقی به اثبات رسید. این در حالی است که آموزش تنها از طریق سبک شناختی منطقی و تجربة پیشین از طریق سبک شناختی شهودی بر قصد کارآفرینانه مؤثرند.
cognitive style
Entrepreneurial Intention
Human capital
Psychological capital
2014
04
21
113
131
https://jed.ut.ac.ir/article_51558_137686cbe0b88a13aec56280331c47bf.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1393
7
1
قصد کارآفرینانه اجتماعی: اثر متقابل نگرش کارآفرینانه اجتماعی، امنیت مالی و سرمایه اجتماعی
نسیم
یادگار
محمدمهدی
معماریانی
عبدالرضا
صدق آمیز
از آنجا که کارآفرینان اجتماعی عاملان تغییر اجتماعی و اقتصادی شناخته میشوند، توسعة کارآفرینان اجتماعی موضوع مورد توجه بسیاری از محققان و سیاستگذاران شده است. با توجه به قصدمحور بودن رفتار کارآفرینانة اجتماعی، پژوهش حاضر به بررسی رابطة قصد کارآفرینانة اجتماعی و نگرش کارآفرینانة اجتماعی پرداخته است؛ همچنین نقش تعدیلگری امنیت مالی و سرمایة انسانی و سرمایة اجتماعی بررسی شده است. برای انجام این کار از رویکرد کمی- همبستگی و روش تحلیل رگرسیون چندمتغیره با راهبرد تحلیل سلسلهمراتبی استفاده شده است. دادهها از 141 عضو داوطلب در مؤسسات خیریة شهر شیراز به کمک ابزار پرسشنامه و به روش نمونة در دسترس جمعآوری شدهاند. برای تحلیل دادهها نیز از نرمافزارهای 17SPSS و تحلیل مسیر AMOS 21 استفاده شدهاست. نتایج این پژوهش نشان میدهد که نگرش کارآفرینانة اجتماعی_ که در این پژوهش داشتن واکنشهای عاطفی، شناختی و رفتاری نسبت به همدلی و مسئولیتپذیری در مورد نیازهای اجتماعی تعریف شده است_ با قصد کارآفرینانة اجتماعی رابطه دارد. در ضمن، این رابطه به ترتیب شدت اثر از طریق امنیت مالی و سرمایة اجتماعی تقویت میشود؛ با وجود این سرمایة انسانی کارآفرینانة اجتماعی رابطة نگرش و قصد کارآفرینانة اجتماعی را تقویت نمی کند.
Financial security
Human capital
intention
Social Entrepreneurship
Social entrepreneurial attitude
Social capital
2014
04
21
133
152
https://jed.ut.ac.ir/article_51559_f86d500645519b47c7778156c4f1fdf9.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1393
7
1
تبیین رابطه کارآفرینی شرکتی و عملکرد با میانجی سرمایه دانشبنیان (مورد مطالعه: شرکت های تکنولوژی محورِ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران)
سعید
صحت
محسن
یاراحمدی
تحقیقات بیانگر آن است که فرایند اثرگذاری کارآفرینی شرکتی بر عملکرد از مجرای مکانیسمهای دانش بنیانِ صورت میگیرد. هدف تحقیق حاضر تبیین رابطة کارآفرینی شرکتی و عملکرد با متغیر میانجی سرمایه دانش بنیان شرکتهای تکنولوژی محورِ پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. این تحقیق از نظر ماهیت و روش توصیفی- همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعة آماری تحقیق چهار صنعت خودرو، دستگاههای برقی، شیمیایی و مواد دارویی را شامل میشود که تعداد آن 65 شرکت است. برای انتخاب شرکتها از روش سرشماری استفاده شد که دادههای 42 شرکت مورد بررسی قرار گرفت. برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامة استاندارد و دادههای دست دوم (مستندات مربوط به عملکرد شرکتها) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری به روش کمترین توان دوم جزئی (PLS) استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که سرمایة دانشبنیان در سه بعد سرمایة انسانی، سرمایة سازمانی و سرمایة اجتماعی نقش میانجی را در رابطة کارآفرینی شرکتی و عملکرد دارد. به این معنا که پرداختن به کارآفرینی شرکتی توسعة سرمایة دانشبنیان را در پی دارد و این توسعة سرمایه به بهبود عملکرد شرکت منجر می شود.
Corporate entrepreneurship
Corporate Performance
Human capital
Organizational Capital
Social capital
2014
04
21
153
172
https://jed.ut.ac.ir/article_51560_91c4f59b003d424df63d31ae0af90a68.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1393
7
1
رابطه میان نیاز به شناخت، خودکارآمدی آموزشی و انگیزه یادگیری/انگیزة آموزشی، با انتقال آموزش در میان کارآموزان مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان
فرزانه
دباشی
حمیدرضا
عریضی
ابوالقاسم
نوری
ناهید
اکرمی
آموزش کارآفرینی از مهمترین برنامههای آموزشی غیر رسمی است که در بسیاری از مراکز آموزشی در حال انجام است. هدف از این پژوهش بررسی رابطۀ نیاز به شناخت، خودکارآمدی آموزشی و انگیزة یادگیری/انگیزة آموزشی با انتقال آموزش است. طرح پژوهش از نوع همبستگی است و تعداد 164 نفر از کارآموزان مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان در دو مرحلة پیشآموزشی و پسآموزشی مورد سنجیده شدند. پرسشنامههای مرحلة پیشآموزشی عبارت بودند از: مقیاس نیاز به شناخت کاسیوپو، پتی و کائو (1984)، مقیاس خودکارآمدی پیشآموزشی کوئینونز (1995) و پرسشنامة انگیزة یادگیری نو و ویلک (1993). پرسشنامههای مرحلۀ پسآموزشی تحقیق عبارت بودند از: پرسشنامۀ خودکارآمدی پسآموزشی براون (1999) و پرسشنامۀ محققساختۀ انتقال آموزش. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین همة متغیرهای تحقیق و انتقال آموزش روابط مثبت معناداری وجود دارد؛ به علاوه نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که دو متغیر نیاز به شناخت و خودکارآمدی پسآموزشی توان پیشبینی انتقال آموزش را دارند. با عنایت به این موضوع که سازههای نیاز به شناخت و خودکارآمدی پسآموزشی از طریق آموزش قابل ارتقا هستند، میتوان انتظار داشت که با طراحی برنامههای آموزشی بر مبنای این دو متغیر انتقال آموزش به عملکرد نیز افزایش یابد.
Entrepreneurship training
learning\ training motivation
Need for cognition
training self-efficacy
training transfer
2014
04
21
173
190
https://jed.ut.ac.ir/article_51561_7c7d1d7d25d97bb9e2dfba0c292d32e3.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1393
7
1
چکیده های انگلیسی
2014
04
21
1
10
https://jed.ut.ac.ir/article_52116_e1ca3b4fc8f8ad0e7265abf74de65ba6.pdf