2024-03-29T05:10:25Z
https://jed.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4702
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1392
6
1
شناسایی روشهای یادگیری توسعهی محصول جدید در کسبوکارهای با رشد سریع (مورد مطالعه: صنایع تکنولوژی پیشرفته)
قنبر
محمدی الیاسی
مهران
رضوانی
ملیحه
فرامرزی
هادی
نوتاش
با توجه به نقش انکارناپذیر توسعهی محصول در کسبوکارهای با رشد سریع، یادگیری چگونگی انجام فعالیتهای توسعهی محصول میتواند مقولهای ارزشمند باشد، گرچه فعالیتهای توسعهی محصول خود یک بستر مناسب برای یادگیری هستند. در این پژوهش با استفاده از روش رویکرد روایتی و شیوهی مصاحبههای عمیق و هدفمند، روایتها و داستانهای بیان شدهی 9 نفر از مدیران فروش و بازاریابی در کسبوکارهای با رشد سریع، بهمنظور شناسایی روشهای یادگیری مستند شد. برای تحلیل روایتها از روش کدگذاری استفاده شده است. نتایج بهدست آمده از کدگذاری سه مرحلهای نشان میدهد که مدیران از 20 روش یادگیری برای انجام فعالیتهای توسعهی محصول استفاده کردهاند. این 20 روش با توجه به ماهیت، در قالب 4 منبع یادگیری چیدمان شدهاند: یادگیری از تعاملات انسانی- اجتماعی، یادگیری از انجام وظایف کاری درون سازمانی، یادگیری از انجام فعالیتهای کاری مرتبط با بازار، یادگیری از آموزش و انتشارات. یافتهها همچنین نشان میدهد که منبع یادگیری از تعاملات انسانی- اجتماعی نسبت به سایر منابع پرکاربردتر است.
learning
New product development
Fast-growing Firms
2013
05
22
7
26
https://jed.ut.ac.ir/article_36246_c2c1dd2cc58e197f0ae9e6eb71e6fe72.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1392
6
1
نقش روابط بین شرکتی در یادگیری شرکتی و ایجاد نوآوری باز در شرکتهای کوچک و متوسط
محسن
قوامیپور
عبدالله
ایراندوست
یکی از ملزومات عملکرد موفق شرکتهای کوچک و متوسط در دنیای رقابتی امروز داشتن نوآوری و ایجاد روحیهی یادگیری سازمانی است. از اینرو، هدف از این مطالعه بررسی مدل رابطهای بین متغیرهای ارتباطی، یادگیری بین سازمانی و درنهایت ایجاد نوآوری باز در شرکتهای کوچک و متوسط استان تهران میباشد، بهطوریکه بتواند روابط بین متغیرها و ضریب اهمیت آنها را بررسی کند. این تحقیق از نوع کاربردی و به لحاظ روش تحقیق از شاخه توصیفی- همبستگی میباشد. جامعهی آماری مطالعه مدیران کسبوکارهای کوچک و متوسط است، که با توجه به گسترهی جغرافیایی، شهر تهران و محدودهی آن بهعنوان جامعهی هدف انتخاب و با استفاده از نمونهگیری تصادفی 99 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شد. از اینرو برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تاییدی و آزمونهای همبستگی استفاده شده است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که پدیدهی اعتماد بین شرکتها بهعنوان مهمترین عامل شکلگیری ارتباطات بین شرکتی با بهدست آوردن دانش در فرایند یادگیری بین سازمانی رابطهی معنادار مثبتی دارد و نیز ارتباطات بین شرکتی نقش معناداری را در فرایند ایجاد نوآوری باز در شرکتهای کوچک و متوسط ایفا میکند.
Networkability
organizational learning
Open innovation
SMEs
2013
05
22
27
46
https://jed.ut.ac.ir/article_36247_9c73d1f543161592ea5ccacc0c375f48.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1392
6
1
شناسایی عوامل اثرگذار بر انتخاب راهبردهای تجاری¬سازی تحقیقات دانشگاهی در حوزهی فناوری نانو در ایران
محمدرضا
میگونپوری
اسماعیل
کلانتری
در ایران حدود یک دهه میباشد که فناوری نانو با نرخ رشد سریعی در حال تبدیل شدن به یک مزیت رقابتی برای کشور است. در این میان لازمهی دستیابی به مزیتهای رقابتی در حوزهی فناوری نانو تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی میباشد. در این پژوهش نگارنده بر اساس مدل اومام به دنبال پاسخ به این سؤالِ اساسی است که چه عواملی بر انتخاب راهبردهای تجاریسازی تحقیقات دانشگاهیِ فناوری نانو در ایران تاثیر دارد؟ این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش کیفی میباشد. جامعهی آماری آن را خبرگانی تشکیل میدهند که در حوزهی راهبردهای تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی و فناوری نانو تخصص دارند. حجم نمونه شامل 10 نفر است که با روش گلولهی برفی انتخاب شدهاند. روش تحلیل دادهها، کدگذاری در سه گامِ کدگذاری اولیه، کدگذاری باز و کدگذاری محوری است. یافتههای پژوهش نشان دهندهی وجود 5 گروه عواملِ سازمانی، محیطی، فردی، نهادی و فناورانه در 32 بُعد میباشد که بر انتخاب راهبردهای تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی در حوزهی فناوری نانو در ایران اثرگذارند. توجه به این عوامل در به کارگیری راهبردهای تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی فناوری نانو به کارآفرینان و پژوهشگران توصیه میشود.
Commercialization Strategies of Academic Research
Umum Model
Snowball Model
Nanotechnology
2013
05
22
47
66
https://jed.ut.ac.ir/article_36248_ebe545d2d2a177240ca92f235d605a21.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1392
6
1
تاثیر نگرش کارآفرینانه بر عملکرد مدیران ورزشی (مورد مطالعه: فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران)
رضا
محمدکاظمی
غلامحسین
حسینینیا
سعید
رمضان زرندی
از جمله اقدامات لازم برای توسعه و رشد کارآفرینی در جامعه بسترسازی میباشد که از مهمترین جنبههای آن ایجاد فرهنگ کارآفرینی است. فرهنگ کارآفرینی، مجموعهی ارزشها، نگرشها، هنجارها و رفتارهایی میباشد که هویت افراد کارآفرین را تشکیل میدهد. هدف کلی این تحقیق بررسی تاثیر نگرش کارآفرینانه بر عملکرد مدیران ورزشی فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران است. برای این منظور یک تحقیق توصیفی که جامعهی آماری آن 137 نفر از مدیران ورزشی فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران هستند، انجام شد. ابزار گردآوری دادهها در این تحقیق پرسشنامهی استاندارد میباشدکه به سنجش تاثیر 4 عامل از ویژگیهای نگرش کارآفرینانه بر عملکرد مدیران ورزشی (توفیقطلبی، کنترل شخصی، نوآوری و عزت نفس) میپردازد. نتایج بهدست آمده از این تحقیق نشان میدهد که نگرش کارآفرینانه بر عملکرد مدیران ورزشی فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران تاثیرگذار بوده و براساس اولویتبندی که بین ویژگیهای نگرش کارآفرینانه انجام شد به ترتیب نوآوری،کنترل شخصی و عزت نفس بر عمکرد مدیران ورزشی تاثیرگذار هستند و تاثیر ویژگی توفیقطلبی بر عملکرد مدیران ورزشی فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران در این جامعه رد شد.
Entrepreneurship
entrepreneurial attitude
Performance of Managers
2013
05
22
67
85
https://jed.ut.ac.ir/article_36249_21949995779c91e49c4abb34e3a380c9.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1392
6
1
تعاونیهای کسبوکار خانگی در استان همدان (چالشها و راهکارها)
حشمتاله
سعدی
فریبا
حیدری
این پژوهش با هدف بررسی چالشها و مشکلات تعاونیهای کسبوکار خانگی انجام شده است. جامعهی آماری تحقیق شامل کلیهی اعضای تعاونیهای کسبوکار خانگی استان همدان در سال 1390 میباشد که بهصورت تمام شماری بررسی شدهاند (80= N). ابزار تحقیق این پژوهش توصیفی- پیمایشی پرسشنامهای بود که روایی آن بر اساس نظر جمعی از اساتید و پایایی آن نیز با محاسبه ضریب کرونباخ آلفا (77/0α=) برآورد شده است. در این پژوهش در کنار توصیف دادهها از تحلیل عاملی نیز استفاده شد. بر اساس نتایج تحقیق از مجموع 31 مشکل اساسی تعاونیها، پایین بودن سطح درآمد و شرکت نکردن اعضا در کلاسهای آموزشی در اولویتهای نخست قرار گرفتهاند. همچنین نتایج تحلیل عاملی نشان داد، مشکلات تعاونیهای کسبوکار خانگی را میتوان در پنج عامل کلیدی 1- ضعف حمایتهای دولتی؛ 2- مشکلات و چالشهای مدیریتی؛ 3- ضعف برنامهریزی؛ 4- مشکلات اقتصادی و تولیدی و 5- ضعف خلاقیت و کارآفرینی دستهبندی کرد. در پایان اراه آموزشهای کاربردی بر اساس نیاز آموزشی اعضا، ارائه تسهیلات ارزان قیمت و ارتقای سطح درآمد تعاونیها مهمترین راهحل برون رفت تعاونیها از شرایط کنونی پیشنهاد شده است.
Small Business
Home Business
Home Business Cooperatives (HBCs)
Hamedan province
2013
05
22
87
104
https://jed.ut.ac.ir/article_36250_7c19ab376b95f2821efcfedbfd5a2aa6.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1392
6
1
بررسی موانع توسعهی کارآفرینی نانوفناورانه
روحاله
رضایی
شادعلی
توحیدلو
ابوالقاسم
عربیون
این پژوهش با هدف بررسی موانع توسعهی کارآفرینی نانوفناورانه در بخش کشاورزی ایران انجام شده است که به لحاظ شیوهی گردآوری دادهها، از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی بوده و جامعهی آماری آن را 190 نفر از محققان شاغل در 22 موسسه و مرکز تحقیقات ملی کشاورزی تشکیل دادهاند. با توجه به جدول کرجسی و مورگان، تعداد 128 نفر از آنان برای انجام تحقیق با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. اعتبار پرسشنامه با نظر اعضای هیات علمی دانشگاههای تهران و زنجان تایید شده و بهمنظور تعیین قابلیت اعتماد ابزار تحقیق نیز پیشآزمون انجام شد که مقدار آلفای کرونباخ محاسبه شده برای مقیاس اصلی پرسشنامه 752/0 بهدست آمد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که 05/70 درصد از واریانس موانع توسعهی کارآفرینی نانوفناورانه در بخش کشاورزی ایران را پنج عامل زیرساختی- حمایتی، قانونی (عدم حمایتهای قانونی)، شناختی- آموزشی، روانشناختی و ارتباطاتی تبیین میکنند.
Technological Entrepreneurship
Nanotechnology
Agricultural sector
2013
05
22
105
124
https://jed.ut.ac.ir/article_36252_b1596c486cf9db45727cd85e86ebd6f8.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1392
6
1
تحلیل موانع تامین مالی برای شرکت¬های کوچک و متوسط
آصف
کریمی
شهریار
بوذرجمهری
امروزه یکی از مهمترین چالشهای فراروی مدیران شرکتهای کوچک و متوسط، مبحث تامین مالی است. در این پژوهش با استفاده از روش کیو (ترکیبی از دو روش کیفی و کمّی) موانع تامین مالی برای شرکتهای کوچک و متوسط شناسایی شدند. پس از بررسی ادبیات تحقیق و انجام مصاحبه با 12 نفر از مدیران عامل شرکتها، 64 مانع برای شرکتهای کوچک و متوسط شناسایی شد. این موانع توسط 84 نفر از مشارکتکنندگان شامل مدیران مالی، مدیران تامین و مدیران عامل شرکتها رتبهبندی شدند. در پایان با استفاده تحلیل عاملی کیو، دیدگاههای مختلف (الگوهای ذهنی) مشارکتکنندگان نسبت به موانع تامین مالی شناسایی شده و بر این اساس پنج الگوی ذهنی که در مجموع حدود 09/79 درصد از واریانس کل را تبیین مینمودند، شناسایی شد. الگوهای ذهنی پاسخگویان به ترتیب، فراهم نبودن شرایط بازار رقابتی بین شرکتها؛ ارایه نشدن آموزشهای لازم در زمینهی کارآفرینی و کسبوکار؛ نداشتن وثیقهی لازم برای دریافت تسهیلات بانکی؛ محدودیتهای موجود در زمینهی جذب سرمایههای خارجی و حمایت ناکافی دولت از شرکتهای کوچک و متوسط بهعنوان مهمترین موانع تامین مالی شناخته شدند.
Barriers
Financing
small and medium enterprises (SMEs)
2013
05
22
125
144
https://jed.ut.ac.ir/article_36253_f47444c4271c8c178b0ac232f3858f18.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1392
6
1
ارزیابی قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان؛ بازاندیشی در مأموریتهای برنامهی درسی آموزش عالی
محمد
امینی
محمدرضا
تمناییفر
صدیقه
غلامی علوی
هدف اصلی این پژوهش بررسی و ارزیابی قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان بهمنظور اعتباربخشی و بازاندیشی در کارکردها و مأموریتهای برنامههای درسی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ایران میباشد. جامعهی آماری این تحقیق توصیفی- پیمایشی، دانشجویان شاغل به تحصیل دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 91- 90 میباشد (5502=N). که به روش نمونهگیری طبقهای تعداد 412 نفر از آنها بهعنوان گروه نمونه انتخاب و مطالعه شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی (آزمون t تک متغیره و تحلیل واریانس یک طرفه) استفاده شد. نتایج بهدست آمده از این پژوهش نشان داد که میان دانشجویان دانشکدههای مختلف از نظر قابلیتهای کارآفرینی تفاوت معناداری وجود ندارد. اما در عین حال میان دانشجویان دختر و پسر در نمرهی کل کارآفرینی و شاخصهای ریسکپذیری و خلاقیت تفاوت معناداری وجود دارد. افزونبر این، یافتههای این تحقیق نشان داد که میان دانشجویان سال اول و چهارم از نظر میزان برخورداری از قابلیتهای کارآفرینی تفاوت معناداری وجود ندارد.
Entrepreneurship
Entrepreneurship education
Entreprene-urial Capabilities
Higher Education
Higher Education Curriculum
2013
05
22
145
164
https://jed.ut.ac.ir/article_36254_7f3378f376dfddb19b285ffddc2226e6.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1392
6
1
تحلیل محتوای کتابهای آموزش حرفه و فن دورهی راهنمایی بر اساس شاخصهای کارآفرینی
غلامعلی
احمدی
زینب
فضائلیفر
نظام آموزش و پرورش یکی از بسترهای مهم در هر جامعهای برای ایجاد، رشد و توسعهی مهارتهای کارآفرینی در افراد محسوب میشود. هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتابهای آموزش حرفه وفن دورهی راهنمایی براساس شاخصهای کارآفرینی میباشد. روش تحقیق توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بوده و جامعهی آماری پژوهش شامل محتوای سه جلد از کتابهای آموزش حرفه وفن دورهی راهنمایی در سال تحصیلی 91-1390 است. ابزار این پژوهش فرم تحلیل محتواست که 7 شاخص اصلی کارآفرینی یعنی توفیقطلبی، ریسکپذیری، مسئولیتپذیری، سختکوشی، تحمل ابهام، خلاقیت و نوآوری و کنترل درونی را دربر میگیرد و بهمنظور روایی صوری و محتوایی آن از دیدگاههای صاحبنظران برنامهریزی درسی و متخصصان کارآفرینی استفاده شده است. پایایی این پژوهش نیز با توجه به فرمول پایایی هولستی محاسبه شد. دادههای تحلیل محتوا نیز با استفاده از شاخصهای آمارتوصیفی، فراوانی و درصد فراوانی تجزیه و تحلیل شده است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که در هر سه کتاب آموزش حرفه وفن بیشترین میزان فراوانی مربوط به شاخص خلاقیت و نوآوری بوده وکمترین میزان فراوانی مربوط به شاخص تحمل ابهام در کتابهای آموزش حرفه و فن سال اول، دوم و سوم دورهی راهنمایی میباشد.
Content analysis
Vocational Training Books
Creativity and Innovation
Tolerance for Ambiguity
Entrepreneurship
2013
05
22
165
183
https://jed.ut.ac.ir/article_36255_53984dd55566838530a72476f3eaea07.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1392
6
1
شناسایی عوامل علّی اثرگذار بر شکلگیری رفتار کارآفرینان اجتماعی در ایران
حمید
رحیمیان
محمود
احمدپور داریانی
عباس
عباسپور
فرنوش
اعلامی
کارآفرینان اجتماعی افرادی هستند که رهبری، خلاقیت و روحیهی کارآفرینانه را برای حل مشکلات اجتماعی که مرتبط با رفاه انسانی در سطح کلان است، ترکیب میکنند. آنها بهدنبال توسعهی برنامههای نوآورانهای برای کمک به بهبود معیشت کسانی هستند که کسبوکار و قدرت مالی ندارند و یا در استفاده از فرصتهای خدمات اجتماعی با محدودیت مواجهاند. هدف این پژوهش که با رویکرد کیفی انجام شده است، شناسایی عوامل علّی اثرگذار بر شکلگیری رفتار کارآفرینان اجتماعی در ایران میباشد. جامعهی آماری پژوهش، بنیانگذاران موسسات و انجمنهای خیریه در استان تهران بودند که اهداف موسسهی آنها اجتماعی بوده و در ارائهی خدمتشان به ذینفعان نوآوری داشتهاند. پس از مصاحبهی عمیق با 13 کارآفرین اجتماعی که به روش گلولهی برفی انتخاب شدند، اشباع نظری بهدست آمد و از نظریهی برخاسته از دادهها برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که پیشینهی خانوادگی، پیشینهی تحصیلات، پیشینهی شغلی و حرفهای، ابعاد شخصیتی، تجربه و رویدادهای کلیدی زندگی، فعالیتها و علایق عمومی، دینباوری و ارزشمداری و مهارتها از عوامل علّی اثرگذار بر شکلگیری رفتار کارآفرینان اجتماعی در ایران میباشند
Social Entrepreneur
Charity Organizations
qualitative approach
2013
05
22
185
202
https://jed.ut.ac.ir/article_36256_966177eaf0ca0d6e84928d05f2917ed8.pdf