2024-03-28T16:16:02Z
https://jed.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=3918
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1391
5
1
مفهومپردازی عوامل زمینهساز در بهکارگیری گزینههای ابتکاری در فرایند تصمیمگیری کارآفرینان برتر ایرانی (راهبرد تحقیقی گروه کانونی)
محمد حسن
مبارکی
علی
رضائیان
روزا
مهرابی
امیرمحمد
کلابی
گزینههای ابتکاری تصمیمگیری سازوکارهایی شناختی هستند که کارآفرینان در فرایند تصمیمگیری خود بهکار میبرند. این پژوهش با درک اهمیت این گزینهها در تصمیمگیری کارآفرینان و ضعف پژوهشهای کیفی پیشین در پرداختن به این مقوله، به مفهومپردازی عوامل زمینهساز بهکارگیری گزینههای ابتکاری در فرایند تصمیمگیری کارآفرینان برتر ایران میپردازد. روش تحقیق در این پژوهش کیفی و بهطور مشخص راهبرد تحقیقی گروه کانونی است. نمونهی آماری این تحقیق 6 نفر از کارآفرینان برتر معرفی شده توسط وزارت کار و امور اجتماعی ایران در سال 1388-1389 و 3 نفر از اساتید و خبرگان تصمیمگیری و کارآفرینی هستند. تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیل محتوای کیفی، و بهطور مشخص تحلیل تِم و کدگذاری باز و محوری انجام شد. یافتهها نشان میدهد که عوامل زمینهساز در بهکارگیری گزینههای ابتکاری در فرایند تصمیمگیری کارآفرینان برتر ایرانی در شش دسته شامل ویژگیهای روانشناختی و شخصیتی، توانایی پردازش اطلاعات، تواناییهای شناختی-ادراکی، تعصبات ابتکاری- شناختی، ویژگیهای محیط مسأله و شرایط زندگی فردی جای دارند. این پژوهش گامی است در راستای توسعهی مفهوم نوظهور تصمیمگیری ابتکاری کارآفرینان، از اینرو توجه به عوامل زمینهساز در بهکارگیری گزینههای ابتکاری برای تقویت تصمیمگیری، به کارآفرینان نوپا توصیه میشود.
فرایند تصمیمگیری کارآفرینان
گزینههای ابتکاری تصمیمگیری
گروه کانونی
2012
05
21
7
24
https://jed.ut.ac.ir/article_24652_c1f926b05ebb9efdffa451c0ee381317.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1391
5
1
تبیین نقش رابطه ی رفتار شبکه سازی در رفتار کارآفرینانه( مطالعه موردی:شرکت های مستقر در پارک های علم وفناوری)
سعید
نقابی
رضا
زعفریان
محسن
یوسفی
مهران
رضوانی
رفتار شبکهسازی، یکی از رویکردهای نوین مرتبط با رفتار کارآفرینانه بهشمار میآید اما تاکنون تلاشهای اندکی برای بررسی رابطهی آنها انجام شده است. از این منظر، هدف اصلی این مقاله بررسی رابطهی بین رفتار شبکهسازی و رفتار کارآفرینانه میباشد. این پژوهش کاربردی بوده و روش تحقیق آن از نوع همبستگی است. نقش متغیرهای بررسی شده، در بین 137 نفر از مالکان شرکتهای مستقر در سه پارک علم و فناوری دانشگاههای تهران، امیرکبیر و تربیت مدرس، با روش پیمایشی آزمون شدهاند. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات آماری، از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام استفاده شده است. نتایج نشان میدهد بین رفتار شبکهسازی و رفتار کارآفرینانه، رابطهی معناداری وجود دارد و از بین ابعاد رفتار شبکهسازی، به ترتیب ابعاد ایجاد، استفاده و حفظ ارتباطات، بیشترین اثرگذاری را در رفتار کارآفرینانه دارند. "همچنین پیشنهادهایی برای کارآفرینان و مالکان کسبوکارها بهمنظور بهبود رفتار کارآفرینانه رفتار شبکهسازی ارائه شده است."
پارکهای علم و فناوری
رفتار شبکهسازی
رفتار کارآفرینانه
روابط بین فردی
2012
05
21
25
43
https://jed.ut.ac.ir/article_24653_1279bff8d4b2c05cb963cf07b7f0b728.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1391
5
1
تأثیر اقدامات مدیریت راهبردی بر کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: شرکت سرمایهگذاری مهدتابان)
محمدوزین
کریمیان
حسن
خلیلی
سعید
صفری
داوود
عابد آملی
کارآفرینی سازمانی و مدیریت راهبردی مفاهیمی هستند که در مبانی نظری و در عرصهی عمل مدیریت، توجه محققان و مدیران زیادی را به خود جلب کرده است. از اینرو، در تحقیق حاضر به بررسی تأثیر اقدامات خاص مدیریت راهبردی- شامل میزان کاوش محیطی، انعطافپذیری در برنامهریزی، افق زمانی برنامهریزی، مشارکت در برنامهریزی، کنترلهای راهبردی و کنترلهای مالی- بر کارآفرینی سازمانی در شرکت سرمایهگذاری مهدتابان میپردازیم. جامعهی آماری این تحقیق 153 نفر از مدیران و کارشناسان شرکت سرمایهگذاری مهدتابان میباشد که با نمونهگیری کوکران تعداد 126 نفر از بین دو گروه مدیران و کارشناسان بهعنوان نمونهی تحقیق انتخاب شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و با استفاده از روش همبستگی انجام شده است. همچنین از پرسشنامه برای گردآوری دادهها کمک گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از آزمونهای آماری ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه بهره گرفتیم. نتایج بررسی نشان میدهد که به جز کنترلهای مالی، سایر اقدامات مدیریت راهبردی بر کارآفرینی سازمانی تأثیر مثبت و معنیداری می-گذارد. درنهایت براساس نتایج بهدست آمده پیشنهادهایی برای مدیران و کارشناسان شرکت ارائه شده است.
کارآفرینی سازمانی
کاوش محیطی
کنترلهای راهبردی
مدیریت راهبردی
2012
05
21
45
64
https://jed.ut.ac.ir/article_24654_03131eb2a87246aae14135ff1c6f7721.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1391
5
1
شناسایی الگوی کارآفرینی رسانهای برای کسبوکارهای رسانههای دیجیتال کشور
عباس
نیکنژاد
سیدمحمد
مقیمی
طاهر
روشندل اربطانی
کارآفرینی رسانهای (ME) خلق و مالکیت یک شرکت یا سازمان کوچک است که فعالیتهای آن حداقل یک نوآوری برای بازار کسبوکارهای رسانهای ایجاد کند. با عنایت به نو بودن پدیدهی کارآفرینی در کسبوکارهای رسانهای، هدف این پژوهش ارائه الگویی برای کارآفرینی رسانهای میباشد. این تحقیق از نوع کیفی و با بهکارگیری روش نظریهی دادهبنیاد (نظریهی برخاسته از داده) انجام شده است. دادههای تحقیق از طریق مصاحبهی نیمهساختار یافته از میان 11 موسسهی رسانهای دیجیتال کشور شامل چهار دستهی اصلی تولیدکنندگان محتوا، فروش محصولات/خدمات، پشتیبانی و نرمافزار و تبلیغات جمعآوری شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که در الگوی کارآفرینی رسانهای، سه دسته عوامل زیربنایی (منابع و انسانمداری)، عوامل روبنایی (کارآفرین رسانهای، بازار و مشتریان و دولت/جامعه) و عوامل موازنهکننده (ارتباطات، ارزشها و هنجارها و نظام اجتماعی- اقتصادی) بازیگران اصلی محسوب میشوند که تعامل و توازن هر سه دسته عوامل یادشده موجب دوام و استمرار کارآفرینی رسانهای میشود.
الگوی کارآفرینی
رسانه
کارآفرینی رسانهای
2012
05
21
65
83
https://jed.ut.ac.ir/article_24655_202ca4d2991a55a6793351d844d05bd7.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1391
5
1
شناسایی شاخصهای خروجی عملکرد تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی براساس الگوی ترکیبیEFQM و AHP
هادی
زارع
آیدین
سلامزاده
بهتدریج بین دانشگاه و جامعه، رابطهای دوطرفه مبتنی بر دانش ایجاد شده است و دانشگاهها توانستهاند نقشی فعال را در توسعهی اقتصادی- اجتماعی جوامع خود ایفا کنند. باتوجه به اهمیت نقش برجستهی دانشگاهها در چرخهی نوآوری هدف این پژوهش شناسایی شاخصهای خروجی عملکرد تجاریسازی پژوهشهای دانشگاهی میباشد. شاخصهایی که میزان اثرگذاری دانشگاه را نشان میدهند. روش تحقیق برای شناسایی شاخصها، کمّی بوده و از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه استفاده شده است. براساس نتایج بهدست آمده از تحقیق که شامل شناسایی شاخصهای خروجی عملکرد تجاریسازی پژوهشهای دانشگاهی براساس الگوی EFQM میباشد، این شاخصها در4 بُعد شاخصهای نتایج کلیدی عملکرد، شاخصهای نتایج جامعه، شاخصهای نتایج کارکنان و شاخصهای نتایج مشتریان شناسایی و با رویکردAHP اولویتبندی شدند. نتایج نشان میدهد که دستهبندی شاخصها براساس الگو میتواند به تاثیرگذاری و کاربردی بودن شاخصها کمک کند افزونبر اینکه میتوان به یک جمعبندی مناسب از شاخصها در هنگام تصمیمگیریهای این حوزه پرداخت.
تجاریسازی پژوهشهای دانشگاهی
شاخصهای خروجی عملکرد
کارآفرینی دانشگاهی
2012
05
21
85
104
https://jed.ut.ac.ir/article_24656_493da0b7526c414283df924dd624f5bb.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1391
5
1
شناسایی عوامل زیربنایی موثر بر تصمیمات مکانیابی کارآفرینان فعال در زمینهی فناوری اطلاعات در شهر تهران با رویکرد پی.ال.اس
ریحانه
کشاورز فرد
ابوالقاسم
عربیون
با توجه به گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات، در عصر حاضر، موضوع مکان کسبوکار شکلی متفاوت از مفهوم سنتی آن پیدا کرده است. مدیران کسبوکارها در حال حاضر میتوانند فعالیت کسبوکارهای خود را از فواصل دور و در مکانهای مختلف مدیریت و سازماندهی کنند. بنابراین، در این مطالعه بر آن شدیم تا عوامل موثر بر تصمیمات مکانیابی کسبوکارهای فعال در زمینهی فناوری اطلاعات و ارتباطات را بررسی کنیم. در این مطالعه با بررسی نمونهای 102 نفره از مدیران و کارشناسان فعال در زمینهی فناوری اطلاعات و ارتباطات شهر تهران و با اتخاذ رویکرد پی.ال.اس، میزان تبیینکنندگی هر یک از این عوامل در الگو را تحلیل کردهایم. میزان روایی و پایایی برای سازهها درحد بسیار خوبی بوده و درنهایت نتیجه گرفتهایم که پنج گروه از عوامل، تصمیمات مکانیابی این کسبوکارها را تحت تاثیر قرار میدهند (خدمات کسبوکار، رفاهی، پشتیبانی، بازار و دولتی). از میان آنها عوامل بازار بالاترین اولویت را دارد و عوامل رفاهی کمترین اولویت را نشان میدهند. نتایج این تحقیق به ایجاد مبنایی جدید برای دستهبندی عوامل موثر بر تصمیمات مکانیابی کسبوکارهای کارآفرین منجر شده و میتواند راهنمای سیاستگذاران در تعیین مکان شهرکهای صنعتی و مراکز رشد باشد.
پی.ال.اس
تصمیمات مکانیابی
فناوری اطلاعات و ارتباطات
2012
05
21
105
126
https://jed.ut.ac.ir/article_24657_0f8bb1d6ac164ba2d3fa6c3985104bbf.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1391
5
1
بررسی عوامل اثرگذار برقصد کارآفرینانهی دانشجویان کشاورزی دانشگاه آزاد ایلام
مهدی
رحمانیان کوشککی
محمد
چیزری
علی
هواسی
شواهد زیادی بیانگر آن است که بیکاری دانش آموختگان آموزش عالی، در بسیاری از کشورها از جمله ایران در حال افزایش است. با وجود این چالشها، بسیاری از سیاست-گذاران، کارآفرینی در محیطهای دانشگاهی را امری ضروری و اجتنابناپذیر میدانند. شناسایی عوامل اثرگذار بر نیتهای کارآفرینانهی دانشجویان جوامع دانشگاهی بسیار با اهمیت بوده و در همین راستا تحقیقی با این هدف انجام شده است. جامعهی آماری این تحقیق 342 نفر از دانشجویان رشتههای کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام بودند که از میان آنها 89 نفر بهعنوان نمونه بهطور تصادفی با استفاده از فرمول محاسباتی کوکران انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای بود که روایی آن با کسب نظرات اساتید دانشگاه تایید شد و پایایی آن نیز بر پایهی ضریب آلفای کرونباخ 72/ بهدست آمد. اثرات متغییرهای مستقل (باور به خودکارآمدی، نگرش نسبت به کارآفرینی، حمایت خانواده و هنجارهای ذهنی) بر متغیر وابسته (نیات کارآفرینانهی دانشجویان) آزموده شد. نتایج نشان میدهد تمامی متغیرهای مستقل، بهغیر از نگرش نسبت به کارآفرینی رابطهی مثبت و معناداری با نیتهای کارآفرینانه دارند. درپایان برای ترغیب بیشتر نیتهای کارآفرینانهی دانشجویان به برنامه-ریزان آموزشی دانشگاه، پیشنهادهایی ارائه شد.
باور به خود کارآمدی
حمایت خانوادگی ادراک شده
نیات کارآفرینانه
نگرش نسبت به کارآفرینی
هنجارهای ذهنی
2012
05
21
125
144
https://jed.ut.ac.ir/article_24658_ea96f9d1783533c1f935f12de1bbbc89.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1391
5
1
بررسی تاثیر عوامل فردی و محیطی بر رفتار کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه کردستان
فریدون
احمدی
رضا
شافعی
فرانک
مفاخرینیا
هدف این تحقیق بررسی چگونگی تاثیر عوامل فردی و محیطی بر رفتار کارآفرینانهی دانشجویان دانشگاه کردستان است. این تحقیق برحسب هدف کاربردی و براساس شیوهی گردآوری دادهها توصیفی بوده و از نوع پیمایشی میباشد. جامعهی آماری کلیهی دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه کردستان در نیمسال دوم سال تحصیلی 90-89 را شامل میشود که براساس فرمول کوکران 260 نفر به شیوهی طبقهای تصادفی ساده بهعنوان نمونهی آماری انتخاب شده است. برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه، جهت تعیین اعتبار الگو از نرمافزار Amos و برای تعیین میزان تاثیر عوامل فردی و محیطی بر رفتار کارآفرینانه از آزمون کایدو بهره گرفته شده است. نتایج نشان میدهد که عوامل فردی رابطهی معنیداری با ویژگیهای کارآفرینانه دارد، بهطوریکه دانشجویان پسر و آنهایی که وضعیت تحصیلی مناسبی دارند، حس توفیقطلبی، استقلالطلبی و خلاقیت در آنها بیشتر میباشد. از دیگر یافتههای این پژوهش تاثیر مورد انتظار و ادراکات دانشجویان از محیط کارآفرینانهی دانشگاه بر تقویت رفتارهای کارآفرینانهی آنها است.
رفتارهای کارآفرینانه
عوامل فردی
عوامل محیطی
ویژگیهای کارآفرینانه
2012
05
21
145
163
https://jed.ut.ac.ir/article_24659_409d9e235590ae504daf32442f359fde.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1391
5
1
تعیین محدوده و ترتیب ارایهی برنامه درسی برای ارتقای قابلیتهای دانشجویان با استفاده از روش مدلیابی ساختاری تفسیری
مرتضی
رضاییزاده
محسن
انصاری
محبوبه
عارفی
ایمون
مورفی
یکی از پیشنیازها برای برنامهریزی ارتقای قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان در نظام آموزش عالی کشورمان، تعیین «دامنهی» برنامهی درسی کارآفرینانه است. اهمیت این موضوع زمانی مشخص میشود که با گسترهای از ویژگیها و توانمندیهای کارآفرینانه مواجه باشیم. از اینرو برای طراحی برنامهی درسی اثرگذار، افزونبر تعیین «دامنه»، به تعیین «توالی» اجزای آن نیز نیازمندیم. این تحقیق با هدف شناسایی این دو شاخصهی برنامهی درسی برای ارتقای توانمندیهای کارآفرینی در دانشجویان، از روش الگوسازی ساختاری تفسیری (ISM) که یکی از شیوههای تحقیق کیفی میباشد استفاده کرده و با بررسی نظرات 8 نفر از کارآفرینان موفق ایرانی، تعداد 13 ویژگی برتر کارآفرینی بهعنوان اهداف نهایی برنامهی درسی کارآفرینانه در دانشگاهها تعیین شده است. سپس ساختار ارتباطات بینابینی و میزان اهمیت آنها نیز در قالب یک شبکهی تعاملی ترسیم گردید. بر این اساس مشخص شد که «اعتماد به نفس» بهعنوان مهمترین ویژگی کارآفرینی بر روی تمامی 12 ویژگی منتخب دیگر، اثرگذاری مستقیم و یا غیرمستقیم دارد. همچنین، ضمن بررسی نتایج پژوهشهای مشابه در زمینهی روابط بین ویژگیهای کارآفرینانه در ساختار تعاملی بهدست آمده در این تحقیق، برخی کاربردهای نتایج حاصله در زمینهی طراحی اثرگذار برنامهی درسی کارآفرینی بحث و بررسی شده است.
آموزش
برنامهی درسی
توانمندیهای کارآفرینی
دانشگاه
کارآفرینان
2012
05
21
165
184
https://jed.ut.ac.ir/article_24660_f4e3e540a5c50e622091d2f5f1c51a3f.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1391
5
1
مهارتهای استادان و مربیان کارآفرینی برای پرورش کارآفرینان نوپا در دانشگاهها
قنبر
محمدی الیاسی
مقصود
فراستخواه
شیما
فرخ
ایدهپردازی، فرصتجویی و عملگرایی بهصورت توأمان، دیدگاه کارآفرینانه را بهوجود میآورند که ماهیتا مقولهای نامشخص و غیرساختارمند است. بنابراین یادگیری و یاددهی این دیدگاه توسط مربیان و استادان حرفهای به نسل جوان و با هدف ایجاد کسبوکارهای نوپا، موضوعی اساسی و چالشی محسوب میشود. با توجه به دغدغهی بیان شده، این مسالهی پژوهشی مطرح میشود که مهارتهای یک استاد شایستهی کارآفرینی معطوف به پرورش دانشآموختهی کارآفرین یا کارآفرینان نوپا، کدامند؟ برای پاسخ به این سوال، از روش تحقیق کیفی و ابزار مصاحبه برای گردآوری اطلاعات از جامعهی اساتید و دانشجویان رشتهی کارآفرینی در ایران استفاده شده است. بدین ترتیب که مصاحبه با24نفر، شامل اساتید و دانشجویان رشتهی کارآفرینی انجام شد و یافتهی تحقیق، بهعبارتی چارچوب ابتدایی مهارتها بعد از اعمال نظر گروه کانونی (7نفر)- با رویکرد روش کیفی- برخوردار از پنج مقولهی اساسی به شرح زیر ارائه شده است: مقولهی یادگیری استاد- مربی، مقولهی یاددهی استاد-مربی، مقولهی برقراری ارتباط اثربخش، مقولهی ایجاد و ادارهی کسبوکار نوپا، مقولهی تحلیل محیط کسبوکار نوپا، شناسایی و ارائهی مجموعهای منسجم و متمایز از مهارتهای مربیان- استادان کارآفرینی برای پرورش دانشجویان علاقهمند به ایجاد کسبوکار، وجه تمایز این پژوهش محسوب میشود.
دانش آموخته ی کارآفرین
کسب وکار نوپا
مهارت های استاد-مربی کارآفرینی
2012
05
21
185
201
https://jed.ut.ac.ir/article_24661_e85bcd1f7b9bd727bfde1817c3defad6.pdf