2024-03-29T04:46:32Z
https://jed.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=3839
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1389
3
4
تدوین الگوی نهادی کردن کارآفرینی در بخش کشاورزی زیربخش گلخانهداری
حسن
دانایی فرد
عادل
آذر
فاطمه
دیده ور
بیشک یکی از اصلیترین ارکان اقتصاد ملی ایران بخش کشاورزی بوده و تامین 75 درصد نیازهای غذایی جامعه، 25 درصد از تولید ناخالص داخلی، 23 درصد سطح اشتغال و میزان درخور توجهی از صادرات غیر نفتی مربوط به این بخش است. بر این اساس در برنامهی چهارم توسعهی کشور، بر تحقق رشد سالیانهی 6.5 درصدی در بخش کشاورزی؛ تامین و امنیت غذایی، خودکفایی در تولید محصولات اساسی، توسعهی صادرات محصولات کشاورزی و حفاظت از منابع طبیعی تاکید شده است. برای ارتقای جایگاه این بخش نهادی کردن کارآفرینی میتواند پایداری رشد کشور را رقم بزند. از اینرو، هدف غایی این پژوهش ارایهی الگویی برای نهادی کردن کارآفرینی در بخش کشاورزی بوده و سوال اصلی این پژوهش این است که چگونه کارآفرینی در بخش کشاورزی در کشور نهادی میشود؟ باید گفت که یک عمل نهادی شده دارای سه ویژگی استمرار، فراگیری و واقعیت اجتماعی شدن است. بنابراین، نهادی کردن کارآفرینی کشاورزی، ایجاد شرایط مطلوب و مساعد برای استمرار بخشیدن، فراگیر کردن و تبدیل شدن کارآفرینی به یک واقعیت اجتماعی در قلمرو کشاورزی بوده و این پژوهش از نظر هدف پژوهش بنیادی و نتایج آن رهنمودهای کاربردی متعددی دارد. این پژوهش در 3 مرحلهی (1) طراحی الگوی فعلی نهادی کردن کارآفرینی در بخش کشاورزی، (2) آزمون الگو و (3) فاز ارایهی الگوی مطلوب نهادی کردن کارآفرینی کشاورزی استوار است.
کارآفرینی کشاورزی
نهادی کردن
نهادی کردن کارآفرینی
2011
01
21
7
27
https://jed.ut.ac.ir/article_22786_3afd1e7ad8db011880b208be85c9f193.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1389
3
4
نقش مشارکت زوجی درارتقای کیفیت درک شهودی کارآفرینان سریالی
سعید
رضایی طرقی
مریم
میرزایی
محمد رضا
زالی
سید مصطفوی
رضوی
رضا
رستمی
کارآفرینی فرایند شناسایی، ارزیابی و بهرهبرداری از فرصتهای نوین کسبوکار است. تشخیص این فرصتها براساس رویکرد جستوجوی منظم یا به کمک رویکرد شهودی انجام میشود. این مقاله مربوط به رویکرد دوم و در راستای توسعهی نگرش شهودی به کارآفرینی بوده و شهود فرایندی است که طی آن، اطلاعاتی که دریافت آن به صورت ناخودآگاه است، توسط نظام روان- تنی ادراک میشود. در این پژوهش آزمایشی، نمونهی آماری شامل 45 کارآفرین سریالی از پارکهای علم و فناوری شهر تهران بوده و به مشاهدهی تصاویر منتخب از نظام بینالمللی تصاویر احساسی (IAPS) در گروه زوجی (گروه آزمایش شامل 30 نفر در گروههای دو نفره) و گروه انفرادی (گروه کنترل شامل 15 نفر در گروههای تک نفره) میپرداختند. نتایج این تحقیق نشان میدهد که کارآفرینان گروه زوجی نسبت به گروه انفرادی، کیفیت شهود بیشتری دارند. در هر دو گروه زوجی و انفرادی منحنیهای احساسی و خنثی آشکارا واگرا بودند که این واگرایی تقریبا از پنج ثانیه قبل از محرک (مشاهدهی تصویر) شروع شده است. تفاوت واگرایی تغییرپذیری ضربان قلب در دورهی پیش- محرک برای گروه زوجی و انفرادی بدین معناست که مشارکت زوجی کارآفرینان کیفیت شهودیشان را بهطور معناداری ارتقا میدهد.
شهود لامکان
کیفیت شهود
نظریه کوانتوم هولوگرافیک
2011
01
21
29
47
https://jed.ut.ac.ir/article_22787_137d63ae086aa35eefb97f78fb467be9.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1389
3
4
سرمایهی اجتماعی کارآفرینان نوپا و تامین مالی غیررسمی
روجا
امینی نژاد
آرین
قلی پور
غلامرضا
اسلامی بید گلی
چگونگی تامین منابع مالی یکی از موضوعهای راهبردی پیش روی کارآفرین برای راهاندازی کسبوکار است. بانکها و موسسههای مالی بهعنوان منابع رسمی تامین مالی در مرحلهی پیشراهاندازی و راهاندازی یک کسبوکار جدید کمک چندانی نمیکنند. در این مرحله کارآفرین باید بیشتر بر سرمایهی شخصی خود و منابع غیررسمی مانند افراد خانواده، دوستان و غریبههای متهور تکیه کند. درک اینکه چرا برخی کارآفرینان از منابع مالی غیررسمی برای راهاندازی کسبوکارشان استفاده میکنند و برخی دیگر از این منابع نمیتوانند استفاده کنند، تمرکز اصلی این تحقیق است. نوآوری این تحقیق تبیین نقش سرمایهی اجتماعی در تامین مالی از منابع مالی غیررسمی بوده و سرمایهی اجتماعی در این تحقیق به وسیلهی چهار بعد شبکههای اجتماعی، اعتماد، مهارتهای اجتماعی و تمایل به همکاری تعریف شده است. دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده و با روش رگرسیون لجستیک تحلیل شدند. کارآفرینانی که بهتازگی کسبوکارشان را آغاز کردهاند (کمتر از یک سال) یا در مرحلهی راهاندازی و پیشراهاندازی هستند بهعنوان جامعهی آماری در نظر گرفته شدهاند. نمونهی آماری این تحقیق شامل 77 کارآفرین بوده است. نتایج تحلیل دادههای این تحقیق، اثرگذاری شبکههای اجتماعی، اعتماد و تمایل به همکاری بر تامین مالی غیررسمی را پشتیبانی و اثرگذاری مهارتهای اجتماعی بر تامین مالی غیررسمی را رد میکنند. در مجموع یافتههای تحقیق، بیانگر آن بودهاند که هر فردی از سطح سرمایهی اجتماعی بالاتری برخوردار باشد، با احتمال بالاتری به منابع مالی غیررسمی دسترسی خواهد داشت.
تامین مالی غیررسمی
سرمایه اجتماعی
کارآفرینی
2011
01
21
49
70
https://jed.ut.ac.ir/article_22788_64ab16ac74a6fb7a95e3339a6ad5ab51.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1389
3
4
شناسایی و اولویتبندی نیازهای حمایتی توسعهی کسبوکارهای کشاورزی
(مطالعه موردی: استان گلستان)
ابوالقاسم
شریف زاده
ابوالقاسم
عربیون
غلامحسین
عبدالله زاده
این تحقیق با هدف شناسایی و اولویتبندی نیازهای حمایتی توسعهی کسبوکارهای کشاورزی در استان گلستان انجام شده و روش تحقیق توصیفی و با استفاده از تکنیک دلفی انجام شده است. بهمنظور گردآوری اطلاعات مورد نیاز، نمونهای از صاحبان و مدیران کسبوکارهای کشاورزی انتخاب شدند (n=34). بر مبنای رویهی معمول تکنیک دلفی، سه دور گردآوری و پردازش اطلاعات با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه انجام شد. براساس نتایج تحقیق، دو دسته نیازهای حمایتی (الف) حمایتهای نهادی و (ب) خدمتهای آموزشی و اطلاعاتی بهطور جداگانه براساس ضریب تغییرهای اولویتبندی شده قرار گرفته است. در بین حمایتهای نهادی، پرداخت تسهیلات بانکی، آسان شدن امور اداری، توسعهی زیرساختها، شفافسازی قوانین و امور حقوقی، واگذاری زمین، پرداخت یارانه، تنظیم بازار و گسترش پوشش بیمه از اولویت بیشتری برخوردار است. در بین حمایتهای آموزشی و اطلاعاتی، امور و روند اداری مرتبط با راهاندازی و مدیریت کسبوکارها، زمینهها و فرصتهای موجود و آتی کارآفرینی، قوانین و امور حقوقی مرتبط با راهاندازی و مدیریت کسبوکار، نوشتن طرح توجیهی، مکانیابی، سازهها و تاسیسات کسبوکار، و برنامهریزی تولید از بیشترین اولویت برخوردار هستند.
تکنیک دلفی
توسعهی کسبوکار
کارآفرینی کشاورزی
نیازهای حمایتی
2011
01
21
71
91
https://jed.ut.ac.ir/article_22789_a24f8a646a54751489e840e987f2293d.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1389
3
4
اثر بافتار سازمانی شرکت مادر بر کارآفرینی سازمانی واحدهای راهبردی کسبوکار
معصومه
حسین زاده شهری
شرکتهای چند کسبوکاره یا گروههای صنعتی سازمانهایی متشکل از کسبوکارهای مختلف و چه بسا ناهمگن هستند که ویژگیهای متفاوتی نسبت به سازمانهای معمولی دارند. هدف این تحقیق بررسی اثرگذاری بافتار سازمانی (داخلی و خارجی) شرکت مادر بر کارآفرینی سازمانی واحدهای کسبوکار است. بافتار داخلی شرکت مادر شامل ماهیت منابع، پورتفوی شرکت مادر، سازوکارهای هماهنگی، نظامهای کنترل و اندازهی شرکت مادر و بافتار خارجی شامل فشار رقابت صنعت و شدت و گسترهی فناوری بوده و سه بُعد نوآوری، ایجاد کسبوکارهای جدید و بازسازی راهبردی بهعنوان نِمود کارآفرینی سازمانی در شرکتهای تابعه در نظر گرفته شده است.
جامعهی آماری تحقیق مدیران عالی، میانی و عملیاتی واحدهای کسبوکار در 22 شرکت هلدینگ در صنایع مختلف است که بهطور متوسط هفت واحد کسبوکار راهبردی دارند و برای آزمون الگو نیز از الگوی معادلههای ساختاری استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد بافتارخارجی شرکت مادر نسبت به بافتار داخلی اثرگذاری بیشتری بر فعالیتهای کارآفرینی سازمانی واحدهای کسبوکار زیرمجموعهی شرکت مادر دارد. همچنین بیشترین اثرگذاری بافتار سازمانی شرکت مادر، بر نوآوری و ایجاد کسبوکارهای جدید در زیرمجموعهها و کمترین اثرگذاری در بازسازی راهبردی واحدهای کسبوکار است.
بازسازی راهبردی
بافتار سازمانی
شرکت مادر
کارآفرینی سازمانی
واحد راهبردی کسبوکار
2011
01
21
93
114
https://jed.ut.ac.ir/article_22790_15276c3391616165529ed0951f84e4dd.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1389
3
4
بررسی وضعیت فرهنگ سازمانی کارآفرینانه
در دانشگاه تهران
سوسن
قناتی
اسد اله
کرد نائیج
حمید رضا
یزدانی
یکی از ابزارهای راهبردی و کلیدی در راه توسعهی اقتصادی و تضمین اشتغال پایدار در جوامع امروزی، وجود دانشگاه کارآفرین در سطح آموزش عالی است. هنگامی که دانشگاهی میخواهد به سمت کارآفرینی حرکت کند، باید فرهنگ کل دانشگاه به فضای کارآفرینانه تبدیل شود. بهعبارت دیگر دانشگاه کارآفرین نیازمند یک فرهنگ سازمانی کارآفرینانه بوده و برهمین اساس این تحقیق در صدد آن است تا به بررسی وضعیت فرهنگ سازمانی کارآفرینانه در دانشگاه تهران بپردازد. روش تحقیق استفاده شده، روش توصیفی از شاخهی پیمایشی است. دادههای تحقیق با پرسشنامه انجام شده و برای بررسی وضعیت فرهنگ سازمانی کارآفرینانه و شناسایی نقاط ضعف و قوت از آزمونهای علامت و تحلیل واریانس فریدمن استفاده شده است. جامعهی آماری تحقیق مدیران و کارشناسان دانشکدههای دانشگاه تهران بالغ بر 1536 نفر هستند. تعداد کارشناسان رسمی در واحدهای ستادی و دانشکدهها 1191 نفر و تعداد مدیران برابر با 345 نفر بوده است. تعداد نمونهی محاسبه شده برابر با 203 بوده اما در نهایت تعداد 160 پرسشنامه برگشت داده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد فرهنگ سازمانی کارآفرینانه در دانشگاه تهران در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. تنها دو بعد تفریح و سرگرمی، و ارزشمندی کار در وضعیت مطلوب بوده و سایر ابعاد فرهنگ سازمانی کارآفرینانه شامل جسارت، تحمل انحراف خلاق، آیندهنگری جسورانه، خطرپذیری، ارتباط باز، همکاری و تشریک مساعی، نوآوری پیشگام، تحمل شنیدن اظهارنظرهای مخالف در وضعیتی نامطلوب هستند.
پارادایمهای دانشگاهی
دانشگاه کارآفرین
فرهنگ سازمانی کارآفرینانه
کارآفرینی
2011
01
21
115
133
https://jed.ut.ac.ir/article_22791_27c3a719dc460bb9df47d05d8792f8fd.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1389
3
4
بررسی نگرش دانشجویان کشاورزی به کارآفرینی
ابوطالب
حسین پور
مسعود
رضایی
این پژوهش با هدف بررسی نگرش دانشجویان کشاورزی به کارآفرینی انجام شده و از نوع پیمایشی است و جامعهی آماری آن دانشجویان کارشناسی رشتهی کشاورزی دانشگاههای علوم کشاورزی و منابع طبیعی و پیام نور ساری بودند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم، 110 نفر انتخاب و مطالعه شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه بود که روایی محتوایی آن توسط حلقهی اندیشمندان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ تایید شد. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد بین متغیرهای مهارتهای کارآفرینی، انگیزههای درونی و بیرونی دانشجویان، برداشت ذهنی از جذاب بودن کارآفرینی، خودکارآمدی، انتظار، خلاقیت و هنجار اجتماعی و نگرش دانشجویان به کارآفرینی رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد. نتایج همچنین نشان داد که نداشتن سرمایه یا پسانداز شخصی، ناتوانی در بهدست آوردن منابع مالی و نداشتن اطلاعات دربارهی راهاندازی یک کسبوکار، مهمترین موانع تمایل دانشجویان به کارآفرینی هستند.
کارآفرینی
کشاورزی
نگرش
2011
01
21
135
153
https://jed.ut.ac.ir/article_22792_a5ccafb58d2dd520ba13dcccddf1ffe6.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1389
3
4
شاخصهای مدیریت راهبردی، راهبرد رقابتی و کارآفرینی شرکتی
مجتبی
امیری
محمد جواد
نائیجی
بهرغم برخی شواهد پژوهشی که نشان میدهد شرکتهای کارآفرین بیش از شرکتهای محافظهکار درگیر فرایندهای مدیریت راهبردی هستند، اما هیچ تحقیق مستقل و منسجمی در اینباره، در محیط کسبوکار ایران انجام نشده است. در این پژوهش، روابط درونی میان شاخصهای مدیریت راهبردی و درجهی کارآفرینی شرکتی و همچنین گرایش راهبردی غالب در شرکتهای کارآفرینی براساس طبقهبندی پورتر بررسی شده است. دادههای تحقیق، از نمونههایی متشکل از 362 مدیر در 136 شرکت کوچک و متوسط در سه صنعت مختلف گردآوری شده و براساس نتایج این مطالعه، رابطهی عمیق مثبتی میان برخی شاخصهای راهبردی شامل تجزیه و تحلیل، انعطافپذیری، حیطهی برنامهریزی، کنترل راهبردی با کارآفرینی و رابطهای منفی میان کنترل مالی با کارآفرینی مشاهده شد. همچنین راهبرد رقابتی عاملی تعیینکننده در کارآفرینی محسوب میشود و شرکتهای کارآفرین گرایش بیشتری به استفاده از راهبردهای متمایزسازی و تمرکزی نشان میدهند.
راهبردهای عمومی پورتر
کارآفرینی شرکتی
مدیریت راهبردی
2011
01
21
155
171
https://jed.ut.ac.ir/article_22793_fe870b840bd0d3e34f9f1388fc0d3e00.pdf