2024-03-28T13:20:21Z
https://jed.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2303
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1388
2
1
بررسی آثار باورهای مذهبی بر گرایش به راهاندازی یک کسبوکار جدید (مطالعهی موردی: دانشگاههای منتخب تهران)
امیرحسین
ملکی
آرین
قلیپور
حسن
عابدیجعفری
کارآفرینی یکی از حوزههای نوظهور و امید بخش در دهههای اخیر بوده است. شناسایی علتها و پیامدهای تلاشهای کارآفرینانه در این راستا اهمیت بسیاری پیدا کرده است. هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر باورهای مذهبی بر راهاندازی یک کسبوکار جدید است. بدین منظور با استفاده از روش تحقیق آمیخته، که شامل پرسشنامه و مصاحبه است، از دانشجویانی که در مراکز رشد دانشگاههای تهران، شریف و شهید بهشتی اقدام به راهاندازی شرکت کرده بودند، آزمون به عمل آمد. نتیجهی اولیهی بهدست آمده، نشان دهندهی تأثیر نداشتن این باورها بر راهاندازی کسبوکار بودند. پاسخدهندگان از وجود یک نظام درونی ارزشی قوی صحبت میکردند که به حفظ و تقویت آن گرایش داشتند و در تلاش بودند تا تقید و پایبندی خود را به اصول مذهبی نشان دهند. یافتهها نشان میدهند که تأثیر نداشتن باورهای مذهبی بر راهاندازی کسبوکار به دلیل وجود متغیرهای میانجی است که باعث میشوند تا باورها به صورت غیرمستقیم بر راهاندازی کسب وکار تأثیر بگذارند. مطالعات در غرب نیز حاکی از آن است که باورهای مذهبی بر راهاندازی کسب وکار تأثیری ندارند. از سویی در قرآن و احادیث اسلامی نیز دربارهی موضوعهای اقتصادی و کارآفرینی، نشانههای زیادی وجود دارد که نشاندهندهی تمایل و توجه زیاد اسلام به کارآفرینی است.
اخلاق اسلامی
باور
کارآفرینی
مذهب
2009
05
22
11
34
https://jed.ut.ac.ir/article_22971_7870c2dc1895909e80120692d4382273.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1388
2
1
ارایهی چارچوب ادراکی مناسب از کارآفرینی در بخش دولتی
علی
جهانگیری
محمدحسن
مبارکی
در این مقاله ضمن بررسی مهمترین مبانی نظری کارآفرینی، کارآفرینی دولتی و سازمانی، الگوی اولیهای از مبانی نظری مطالعه شده استخراج و سپس در یکی از سازمانهای دولتی آزموده شد. پژوهش حاضر با طراحی سه پرسشنامه به ترتیب به سنجش عوامل فردی، سازمانی و عناصر کارآفرینی و همچنین آزمون مدل اولیه پرداخته و تأثیر متغیرهای مستقل (عوامل فردی و سازمانی) و متغیرهای وابسته (عناصر کارآفرینی) را الگوسازی کرده است. پس از جمعآوری اطلاعات، از طریق تحلیل عاملی چرخشی با روش واریماکس و چندین بار تکرار، هشت عامل برای عوامل سازمانی، هفت عامل برای عوامل فردی و پنج عامل برای عناصر کارآفرینی بهدست آمد. پس از آن با استفاده از تحلیلهای رگرسیونی، بنیادی و تحلیل مسیر (علیت) الگوی اولیه آزموده و در نهایت دو الگو با ترکیبی از عناصر مختلف و با ارزشهای متفاوت ارائه شد. از اینرو شاخصهای اندازهگیری کارآفرینی و عوامل تأثیرگذار به صورت الگوی مناسب کارآفرینی همراه با یک الگوی ساختاری در مسیر تحقیق ارائه شد. نتیجهی تحقیق نشان میدهد که سازههای اصلی کارآفرینی را در میان عوامل فردی، توفیق طلبی، تعهد سازمانی، مهارتهای مذاکره و اعتماد به نفس؛ و در میان عناصر کارآفرینی، خطرپذیری، رفتار اثرگذار، استقلال و تمایل به اصلاح؛ تشکیل میدهند. از مجموع عوامل تأثیرگذار عوامل سازمانی نیز عوامل مشتریمداری، ساختار منعطف، فرهنگ کاری، کنترل استراتژیک، حمایت مدیریت و سیستم پذیرش ایده در الگوی ساختاری معنیدار بوده است.
عوامل و عناصر کارآفرینی
کارآفرینی
کارآفرینی دولتی
کارآفرینی سازمانی
2009
05
22
35
60
https://jed.ut.ac.ir/article_22972_fff3276a2b762c277ff7056e51d1fec6.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1388
2
1
بررسی ارایهی برنامهی درسی آموزش کارآفرینی در رشتهی علوم تربیتی
جهانگیر
یدالهی فارسی
رضا
میرعرب رضی
هدف این پژوهش بررسی و اولویتبندی مواد و مهارتهای اصلی، هدفهای آموزشی، بهترین روشهای یاددهی - یادگیری و ظرفیت زمانی مناسب برای آموزش کارآفرینی در رشتهی علوم تربیتی است. این تحقیق بر روی دو جامعهی آماری انجام شده است؛ حجم نمونهی اول تحقیق را 117 نفر دانشجوی مقطع کارشناسی (27 پسر و 90 دختر) دانشگاه تهران در سال تحصیلی 86-1385 و حجم نمونهی دوم تحقیق را 40 نفر از صاحبنظران تشکیل دادهاند. روش تحقیق به صورت آمیخته (کمی و کیفی) است. برای گردآوری دادهها در روش کمی از دو پرسشنامه با آلفای کرونباخ 31/88 (دانشجویان) و 69/88 (صاحبنظران) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تحلیل توصیفی (درصد و فراوانی)، تحلیل استنباطی (T مستقل، ضریب همبستگی پیرسون) و تحلیل کیفی استفاده شده است. بر اساس نتایج این پژوهش، اولویتهای آموزشی برای توسعهی کارآفرینی در بین دانشجویان رشتههای علوم تربیتی که باید در برنامه درسی آنها گنجانده شوند، عبارتاند از: انجام پروژههای تحصیلی مرتبط با رشتهی علوم تربیتی در قسمت آموزش سازمانهای مختلف، آشنایی با نحوهی تدوین طرح کسبوکار، آشنایی با شغلهای مربوط به رشتهی تحصیلی، آشنایی با قانونهای کسبوکار، آشنایی با مهارتهای مالی و بازاریابی، آشنایی با مفاهیم خلاقیت، نوآوری و مهارتهای مربوط به آن و ...
آموزش کارآفرینی
برنامهی درسی
فرایندهای کارآفرینی
مهارتهای کسب وکار
2009
05
22
61
80
https://jed.ut.ac.ir/article_22973_b7177b81da14dd41b01eeb46502090d3.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1388
2
1
محدودیتهای راهاندازی کسبوکارهای نوظهور
مجتبی
امیری
محمدرضا
زالی
مهدی
مجد
سالانه بسیاری از کارآفرینان نوظهور اقدام به راهاندازی کسبوکار جدید میکنند اما تنها تعداد اندکی از آنها موفق به ایجاد یک شرکت پایدار میشوند. بیشتر این کارآفرینان در مواجههی با مانعها و مشکلهای راهاندازی کسبوکار جدید، دست از تلاش میکشند. این مطالعه به بررسی مانعهای پیش روی کارآفرینان نوظهور که در دورههای آموزش کارآفرینی و مهارتهای کسبوکار در تهران شرکت کردهاند، میپردازد. یافتههای این پیمایش (179= n) نشان میدهد که محدودیتهای نگرشی و فرهنگی (میانگین 7/3)، محدودیتهای آموزشی (میانگین 66/3)، محدودیتهای حمایتی و زیربنایی (میانگین 64/3)، محدودیتهای بازار و محیط کار (میانگین 38/3)، محدودیتهای قانونی و اداری (میانگین 41/3)، و محدودیتهای مالی (میانگین 42/3) به ترتیب مهمترین مانعهای راهاندازی کسبوکار هستند؛ در حالیکه محدودیتهای شخصی افراد (میانگین 08/3) مانعی برای راهاندازی کسبوکار آنها نمیباشند. اما نکتهی مهم این است که کارآفرینان نوظهوری که ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانهی قویتری دارند با وجود درک این مانعها، همچنان تمایل بیشتری به راهاندازی کسبوکار دارند. در واقع، تبیین نقش تعدیلکنندگی متغیر «ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه» و تأثیر مانعها بر تمایل به راهاندازی کسبوکار جدید، مهمترین مشارکت علمی این تحقیق در توسعهی دانش کارآفرینی بوده است.
فرایند کارآفرینی
کارآفرینی نوظهور
موانع راهاندازی کسبوکار
ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه
2009
05
22
81
102
https://jed.ut.ac.ir/article_22974_9bf65d9f8ed99044c776c582f8b5a0bb.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1388
2
1
بررسی عوامل تأثیرگذار بر فرایند شناسایی فرصتهای کارآفرینی بین کارآفرینان برتر منتخب
محمود
صارمی
محمدکاظم
علیزاده ثانی
«چرا»، «چه وقت» و «چگونه» برخی افراد در کشف فرصتهای کارآفرینی توانمند ظاهر میشوند در حالیکه برخی دیگر این توانایی را ندارند. این سؤال یکی از مهمترین سؤالهایی است که در زمینهی کارآفرینی و شناسایی فرصت مطرح است و پاسخ به آن میتواند پنجرهای جدید را پیش روی محققان بگشاید. هدف از این تحقیق بررسی عوامل تأثیرگذار بر شناسایی فرصت در بین کارآفرینان بوده است. برای رسیدن به این هدف از الگوی ارائه شده در این مقاله استفاده شده است. بر همین اساس پس از توزیع پرسشنامه میان 279 نفر از کارآفرینان برتر سومین جشنوارهی ملی کارآفرینی، در پایان 92 پرسشنامه تجزیه و تحلیل شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، ابتدا به بررسی درستی الگوی نظری با دادههای حاصل از جامعه از طریق نرم افزار لیزرل پرداخته شد. نتایج نشان داد که الگوی یادشده برای جامعهی آماری قابل استفاده است. سپس تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون همبستگی انجام شد. نتایج نشان داد که بین متغیر هوشیاری کارآفرینی، ویژگیهای شخصیتی کارآفرین، شبکههای اجتماعی، دانش اولیه و نیروهای پیش برنده با شناسایی فرصتهای کارآفرینی ارتباط معناداری وجود دارد. این مطالعه میتواند در شناخت عوامل اصلی شناسایی فرصت و آموزش و تقویت آن در میان کارآفرینان بالقوه سبب پیشرفت آنها در زمینههای مختلف شود.
خلاقیت و نوآوری
دانش اولیه
شبکههای اجتماعی
شناسایی فرصت
نیروهای پیش برنده
هوشیاری کارآفرینی
2009
05
22
103
122
https://jed.ut.ac.ir/article_22975_68632a6e517961038719a2cb146e3db2.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1388
2
1
بررسی عوامل مؤثر بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در حوزهی فناوری اطلاعات
رحمتا...
قلیپور
حسنعلی
آقاجانی
محمدعلی
کرامتی کریمی
در سالهای اخیر کارآفرینی در حوزهی فناوری اطلاعات بهعنوان مهمترین عامل در توسعهی اقتصادی کشورها شناسایی شده است. با توجه به اینکه تشخیص فرصت بهعنوان اولین و مهمترین مرحله در کارآفرینی است، از اینرو شناسایی عاملهای مؤثر بر تشخیص فرصت موضوع بسیار با اهمیتی بوده و در همین راستا مقالهی حاضر با هدف بررسی عاملهای مؤثر فردی و اجتماعی بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در حوزهی فناوری اطلاعات انجام شده است. در راستای سؤال اصلی تحقیق، اثرهای متغیرهای مستقل (دانش سابق کارآفرین، احساس خود اثربخشی، جستجوی منظم فرصتها، پیوندهای قوی و ضعیف اجتماعی، مربیان و جریانهای اطلاعاتی) بر متغیر وابسته (تشخیص فرصت کارآفرینانه) آزموده شد. جامعهی آماری این تحقیق230 نفر ازکارآفرینان در حوزهی فناوری اطلاعات در شهر تهران بودهاند که از میان آنها حدود 142 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه، روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده و روایی پرسشنامه به روش اعتبار محتوا و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ (7/0) تأیید شده است. نتایج نشان میدهد که متغیرهای مستقل دانش سابق، وجود مربی در صنعت فناوری اطلاعات و احساس خوداثربخشی، تأثیر مثبت بر تشخیص فرصت کارآفرینانه دارند؛ اما متغیرهای مستقل دیگر تأثیر معناداری بر تشخیص فرصت در این حوزه نداشتهاند. همچنین مقایسهی پیوندهای ضعیف و قوی اجتماعی نشان میدهد که پیوندهای ضعیف اجتماعی تأثیر بیشتری بر تشخیص فرصت کارآفرینانه در مقایسه با پیوندهای قوی دارند.
احساس خود اثربخشی
تشخیص فرصت کارآفرینی
دانش سابق
فناوری اطلاعات
مربی
2009
05
22
123
158
https://jed.ut.ac.ir/article_22976_a376fa0762e60398261aa49623fe6747.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2008-2266
1388
2
1
بررسی الگویی برای تعیین ساختار سرمایه در کسبوکارهای خانوادگی (مطالعه موردی: صنعت نساجی و نفت)
نادر
سیدامیری
رضا
تهرانی
وینا
ترجمان
تعداد محدودی از مطالعات ساختار سرمایه در مورد شرکتهای کوچک و متوسط (SME) انجام شده است. تحقیقات اخیر در مورد کسبوکارهای خانوادگی نشان میدهند که فرایندهای تصمیمگیری در مورد ساختار سرمایه، تحت تأثیر گرایش مالکان در بهکارگیری بدهی به عنوان شکلی از تأمین مالی است. عوامل دیگری همچون فرهنگ، ویژگیهای کارآفرینانه، تجربههای پیشین کارآفرین در زمینهی ساختار سرمایه نیز بر تصمیمات تأمین مالی تأثیر میگذارند. این مطالعه با کمک پژوهش انجام شده توسط کلادیو و همکاران (2000) قصد دارد الگویی را برای تأمین مالی کسبوکارهای خانوادگی ایران ارائه دهد. این پژوهش کسبوکارهای خانوادگی در دو صنعت نساجی و شرکتهای پیمانکاری صنعت نفت در استان تهران را بررسی کرده است. در صنعت نساجی حدود 78 شرکت خانوادگی و در صنعت نفت 80 شرکت خانوادگی شناسایی و در نهایت یک نمونهی 88 تایی از دو صنعت به عنوان نمونهی آماری بررسی شد. یافتههای تحقیق نشان میدهند که اندازهی شرکت، کنترل کسبوکار خانوادگی، برنامه و اهداف کسبوکار بهطور معناداری با بدهی شرکت دارای ارتباط است.
تأمین مالی
ساختار سرمایه
کارآفرینی
کسبوکار خانوادگی
2009
05
22
159
190
https://jed.ut.ac.ir/article_22977_7bbd14724c0898376a5f60f105edce33.pdf