2024-03-29T15:50:29Z
https://jed.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=10734
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1400
14
1
مرور نگاشت نظامند بر تحقیقات اثرگذار در حوزهی تشخیص فرصت کارآفرینانه و تحلیل رویکرد شناختی: از سال 1994-2018
وحیده
بامشاد
کامبیز
طالبی
حمیدرضا
یزدانی
زهرا
آراستی
بهرغم رشد بیسابقهی تحقیقات در زمینه تشخیص فرصت کارآفرینانه در دهههای اخیر، اما انباشت دانش در این زمینه با شکست مواجه شده است. این مطالعه درصدد است تا با نگاشت نظامند این حوزه، موجب بهبود در درک ساختار و محتوای ادبیات شود. از اینرو روش پژوهش برحسب هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات، توصیفی- مرور اسنادی در نظر گرفته شده است. برای انتخاب مقالهها از روش جستوجوی نظاممند در 19 مجله معتبر کارآفرینی و مدیریت استفاده شده است. از مجموع 362 مقاله جمعآوری شده در فاز اول جستوجو، در نهایت با استفاده از ابزار کَسپ (CASP) تعداد 71 مقاله که در فاصله زمانی 1988 تا 2018 منتشر شده است، انتخاب و تحلیل شدند. در این مطالعه سعی شد تا بدنهی ادبیات براساس سه معیار تمرکز تحقیق، دیدگاه نظری و روششناسی نگاشت شود. نتایج نشان میدهد که تمرکز مقالههای یادشده اغلب معطوف به بررسی دو حوزهی چرایی و چگونگی این فرآیند است. همچنین در این مطالعه نظریههای بهکار گرفته شده در تشخیص فرصت به تفکیک تمرکز نظری مطالعات نیز بررسی و مشخص شد. بهعلاوه، مرور انجام شده از منظر روششناسی نشان میدهد که مطالعات فرصت اغلب کیفی- مفهومی هستند و سهم مطالعات کمی- مفهومی در پایینترین رتبه قرار دارد.
Opportunity Identification Process
Entrepreneurial Opportunity Identification
Systematic Mapping Review
2021
05
22
1
19
https://jed.ut.ac.ir/article_81975_9657499bec581f6d76b70ef5d3013eb9.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1400
14
1
علّیت، اثرسازی و عملکرد کسب و کار: یک رویکرد فازی
غلامحسین
حسینی نیا
علی
داوری
وجیه
باقرصاد
ترانه
فرخ منش
اثرسازی و علّیت به عنوان دو منطق بنیادی تصمیم گیری از حوزه های پژوهشی رو به رشد در حوزه کارآفرینی است. هدف این مقاله بررسی تاثیر علّیت و ابعاد اثرسازی (آزمایشگری، زیان قابل تحمل، انعطاف پذیری و پیش تعهدات) بر عملکرد کسب و کار با رویکرد فازی است. در این پژوهش علاوه بر بررسی علّی شروط لازم و کافی، در شکل گیری عملکرد کسب و کار، ترکیبات موثر علّیت و ابعاد اثرسازی در شکل گیری عملکرد کسب و کار مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش از منظر هدف کاربردی است و دادهها به روش، توصیفی- همبستگی گردآوری شده است. جامعه آماری پژوهش، بر اساس آمار سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران شامل 170 کسب وکار استارتاپی در سال 1399 در شهر تهران است که بیش از سه سال فعالیت دارند. بر اساس فرمول کوکران نمونه آماری 118 محاسبه شد که به روش نمونه گیری تصافی، 120 نمونه گردآوری شده و با نرمافزارهایfsQCA3 و SPSS24 تجزیه و تحلیل شده است. بر اساس یافتهها، از میان علیت و ابعاد مختلف اثرسازی، یک بعد از شروط لازم و پنج بعد نیز از شروط کافی برای عملکرد کسب و کار است. در نهایت دو نوع مسیر علی پیچیده و مرکب احصا شد، که هرکدام از آنها چهار ترکیب مختلف از علیت و ابعاد اثر سازی را در جهت عملکرد کسب و کار معرفی کرده است.
"Effectuation"
"Entrepreneurial decision making"
" Causation"
"Performance"
2021
05
22
21
40
https://jed.ut.ac.ir/article_81972_94801094ee083061ebc87ed4e0a99f9d.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1400
14
1
تأثیر حمایت مدیران ارشد بر کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی تعهد عاطفی اعضای هیئتعلمی دانشگاه تبریز
زهرا
حیدری
صمد
رحیمی اقدم
سید صمد
حسینی
کارآفرینی بهعنوان پدیدهای مهم در اقتصاد، نقش مؤثری را در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها ایفا میکند. از دیدگاه دیگر، در یک اقتصاد پویا، ایدهها، محصولات و خدمات همواره در حال تغییر هستند و در این میان، کارآفرین و سازمانهای کارآفرین الگویی مناسب برای مقابله و سازگاری با شرایط جدید محسوب میشوند. ازاینرو، هدف از این پژوهش، بررسی نقش حمایت مدیران ارشد بر کارآفرینی سازمانی با میانجیگری تعهد عاطفی است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای هیئتعلمی دانشگاه تبریز در سال 1399 است. همچنین، با روش نمونهگیری تصادفی ساده، از نظرات 239 نفر از اعضای هیئتعلمی استفاده شد. برای جمعآوری دادهها نیز از پرسشنامه استاندارد استفاده گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از معادلات ساختاری و از نرمافزارهای SPSS23 و Amos23 استفاده شد. خروجی نرمافزارها نشان میدهد که روابط مستقیم بین متغیرها معنادار است. همچنین، نقش میانجی تعهد عاطفی در بین حمایت مدیران ارشد و کارآفرینی سازمانی تأیید گردید. یافتههای این مطالعه میتواند نقش بسزایی در بهبود فرهنگسازمانی محیطهای آموزش عالی و دانشگاهها از طریق افزایش حمایت مدیران این سازمانها از کارآفرینی اعضای خود، افزایش تعهد عاطفی در آنها و درنتیجه نیل به اهداف تعیینشده سازمان داشته باشد.
Faculty Members
University of Tabriz
Affective commitment
Top Managers Support
Organizational entrepreneurship
2021
05
22
41
60
https://jed.ut.ac.ir/article_81973_5fda3a09c68ad89ec3339fcfc69b757b.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1400
14
1
تاثیر فناوری زنجیره بلوک بر حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی در شرکتهای دانش بنیان حوزه فناوری اطلاعات
محمدحسین
رونقی
ویژگیهای زنجیره بلوک مانند قابلیت اطمینان، ردیابی، تغییرناپذیری داده ها و قراردادهای هوشمند باعث ایجاد محیطهای امن با نیاز کمتر به واسطه ها میشود. اعتقاد بر این است که زنجیره بلوک و سایر فناوری های توزیع شده تأثیرات قابل توجهی در جامعه دارند زیرا می توانند به بهبود کارایی تراکنش، کاهش هزینه، اعتمادسازی و بهبود شفافیت کمک کنند. از طرف دیگر، حاکمیت شرکتی عامل مهمی در عملکرد شرکت است. حاکمیت شرکتی ضعیف میتواند به منافع سهامداران آسیب برساند و منجر به انحلال کسبوکار شود. بر این اساس هدف پژوهش ارزیابی تاثیر فناوری زنجیره بلوک بر حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی شرکتها میباشد. پژوهش برحسب هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و کارشناسان ارشد شرکت های دانش بنیان میباشد. از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS 3 جهت تحلیل داده استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد با توجه به ایجاد سیستمی غیرمتمرکز، شفافیت و قابلیت ردیابی، بکارگیری فناوری زنجیره بلوک، تاثیر مستقیمی بر حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی شرکتها دارد. همچنین نتیجه فرضیه آخر تاثیر مستقیم حاکمیت شرکتی بر مسئولیت اجتماعی شرکتها را نشان داد. بنابراین فناوری زنجیره بلوک پتانسیل زیادی برای ارائه راهکارهای کارآمد برای سیستمهای موجود حاکمیت شرکتی دارد. نقش زنجیره بلوک نه تنها در عملکرد سازمانی و کسب مزیت رقابتی موثر است بلکه در کسب مزایای محیطی و اجتماعی نیز تاثیر دارد.
Blockchain
Corporate Governance, Social Responsibility, Knowledge based Companies
2021
05
22
61
80
https://jed.ut.ac.ir/article_81971_6fe4c9892e12055dd53e5415233f3084.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1400
14
1
شناسایی عوامل مؤثر بر بازاریابی نوآورانه در شرکت های کوچک و متوسط در صنعت فناوری اطلاعات
محمود
محمود محمدیان محمودی تبار
سحر
ستوده نژاد
حسن
بودلایی
در عصر جدید شرکتهای کوچک و متوسط، نقش مهمی در اقتصاد کشورها دارند، درحالیکه ضعف نداشتن بازاریابی متناسب جزو عوامل اصلی شکست این نوع شرکتها میباشد. این شرکتها بازاریابی متفاوتی نسبت به شرکتهای بزرگ را میطلبند، بازاریابی نوآورانه بازاریابی متناسب با شرکت های کوچک و متوسط میباشد که میتواند نرخ شکست آن ها را در صنعت فناوری اطلاعات کاهش دهد. پژوهش حاضر روش برحسب هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات روش دلفی انجام شده است تا عوامل مؤثر شناسایی گردد. لازم به ذکر است جامعه پژوهش را ۱۵ نفر از مدیران ارشد و مدیران حوزه بازاریابی و فروش شرکتهای کوچک و متوسط در صنعت فناوری اطلاعات با حداقل ۱۰ سال سابقه مفید کاری و اساتید دانشگاهی دارای رزومه پژوهشی مرتبط تشکیل داده است. روش نمونه گیری هدفمند است و از نظر افق زمانی یک مطالعه مقطعی(از آذر۱۳۹۵ الی خرداد ۱۳۹۶) بوده است. ابزار گردآوری داده در مطالعه میدانی، ۴ مرحله پرسشنامه محقق ساخته است که در اختیار ۱۵خبره از متخصصان قرار گرفت. برای تحلیل دادهها و بررسی روابط درونی آن ها از تکنیک دلفی،ANP و دیمتل استفاده شده است، که منجر به شناسایی ۱۴ معیار و ۴۶ زیرمعیار گردید. نتایج نشان میدهد از بین عوامل شناسایی شده، عوامل نوآوری، نیروهای متخصص، تمرکز بر مشتری و تمرکز بر بازار به ترتیب از اهمیت بیشتری برخوردار میباشند
Innovation
Innovative Marketing
SMEs
IT industry
2021
05
22
81
98
https://jed.ut.ac.ir/article_81976_681132e924fd9594a926863932efbc6e.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1400
14
1
شاکله دانش در نظریه توانمندسازی کارآفرینانه فقرا: یک تحلیل وسیع علمسنجی
امیرحسین
شفیعیان
قنبر
محمدی الیاسی
محمود
احمدپور داریانی
سید احسان
خاندوزی
حمید
پاداش
توانمندسازی کارآفرینی تاکنون کمتر بهعنوان رویکرد اساسی فقرزدایی پایدار مطرح شده است. توانمندسازی کارآفرینانه فقرا در ادبیات به دو صورت «توانمندسازی فقرا برای کارآفرینی» یا «توانمندسازی فقرا در اثر کارآفرینی» تعریف شده؛ با این حال، تبیین نظری جامعی برای توانمندسازی کارآفرینانه فقرا و اطلاع دقیقی از پیکره دانش آن وجود ندارد. این پژوهش که برحسب هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات توصیفی- اسنادی است، سعی دارد شاکله دانش تضمینشده توانمندسازی کارآفرینانه فقرا را دررابطه با مؤلفههای نظری آن شناسایی نماید. بدینمنظور، ابتدا بر اساس تعاریف موجود در ادبیات، سه مؤلفه نظری: نهادها، عاملیت کارآفرینانه و پیامدها، کشف شد. سپس پیکره دانش توانمندسازی کارآفرینانه فقرا، با جستجوی واژگان مرتبط با توانمندسازی، کارآفرینی، فقر/فقیر در موضوع مقالات پایگاه دبلیو.او.اس. (WoS) برای دوره 2019-1970 گردآوری، و به روش علمسنجی و با نرمافزار سایتنتاکسپلورر (CitNetExplorer) شناسایی شد. یافتههای این پژوهش شامل بر تعیین شاخصهای کتابسنجی حوزه، معرفی شش خوشهی دانش «تأمین مالی خرد»، « جامعه پایه هرم»، «قصد و انگیزه کارآفرینی»، «کاربرد فناوری و زیرساخت»، «سازماندهی نوآوری و بازاریابی شرکتهای فقرا»، و«کارآفرینی زنان»؛ و سپس تبیین شاکله دانش موجود مطابق با دو مؤلفه نهادها و عاملیت کارآفرینانه بود. عدم تشکیل برخی خوشههای مورد انتظار، با جستجو در پایگاههای عمومیتر دانش مورد بحث قرار گرفت. تطبیق پیکره دانش با مؤلفههای نظریه توانمندسازی کارآفرینانه فقرا، مشارکتهای مورد نیاز برای توسعه دانش و نظریه را مشخص میسازد.
body of knowledge
CitNetExplorer
entrepreneurial empowerment of the poor
scientometric analysis
theoretical factor
2021
06
21
99
118
https://jed.ut.ac.ir/article_82638_765b6871d9ac2031194e89e7f5b1353c.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1400
14
1
واکاوی ابعاد کیفی عملکرد کارآفرینان معلول
وحید
مکی زاده
سعاده
عزیززاده
عملکرد کارآفرینان معلول تنها محدود به پیامدهای مالی نبوده و میتواند ارزشهای کیفی برای سطوح مختلفی خلق نماید. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل ابعاد کیفی عملکرد کارآفرینان معلول انجام شده است. این پژوهش از منظر هدف کاربردی و با رویکردی کیفی از نوع مطالعه موردی است. دادههای پژوهش نیز از طریق انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 کارآفرین معلول در بازه زمانی مرداد و شهریورماه سال 1399 و در استانهای هرمزگان، بوشهر و کرمان گرداوری شد. از طریق نمونهگیری هدفمند گردآوری شد. تجزیهوتحلیل دادهها نیز طی سه مرحله کدگذاری باز، انتخابی و محوری و رویکرد جهتدار انجام شد. در مرحله کدگذاری باز، 32 کد نهایی شدند. در مرحله کدگذاری محوری نیز نه مقوله فرعی شناسایی گردید. مرحله سوم نیز چهار مقوله اصلی که نشاندهنده ابعاد کیفی عملکرد کارآفرینان معلول بود را نشان داد. در مقوله فردی ابعاد فرعی عاملیت، و رشد و توسعه فردی شناسایی شد. در مقوله کسبوکار نیز ابعاد دسترسی به منابع، و دسترسی به شبکهها استخراج شد. همچنین در مقوله خانواده، ابعاد بهبود بهزیستی و رفاه خانواده از طریق کسب درآمد، و تغییر جایگاه معلولین در خانواده شناسایی شد. در نهایت و در مقوله جامعه نیز، ابعاد فرعی پشتیبانی جامعه، خروجی برای جامعه، و خروجی برای معلولین شناسایی شدند.
Entrepreneurship
Person with Disability
Qualitative Performance
2021
05
22
119
138
https://jed.ut.ac.ir/article_81977_02a9e9394f969f72d4c1a17d162affdf.pdf
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2008-2266
1400
14
1
باز بودن در نوآوری فرایند: مرور سیستماتیک ادبیات و ارائه مسیرهای پژوهشی آتی
سعید
نیّری
سیدرضا
حجازی
کمال
سخدری
این پژوهش بدنبال تبیین جایگاه «نوآوری فرآیندی باز» در ادبیات کنونی نوآوری، نوآوری فرآیند و نوآوری باز بوده و مفهومپردازی اجزا و ابعاد آن برای انجام پژوهشهای آتی در این زمینه را دنبال کرده است. روش پژوهش مورد استفاده مرور سیستماتیک است که از منظر هدف بنیادی و بر حسب روش گردآوری داده، مطالعه اسناد است که با تکیه بر این روش، امکان بررسی جامع و استاندارد پژوهشهای هدف فرآهم می شود. در همین راستا 68 مقاله از سالهای 2001 تا 2020 مورد بررسی قرار گرفت. درنهایت یافته های پژوهش در دو دسته »ارکان« و »ویژگیهای « نوآوری فرآیندی باز طبقه بندی شده اند.. ارکان نوآوری فرآیندی باز شامل «مکانیزمها، شرکا، دستاوردها و عناصر پیشبین» و ویژگیهای نوآوری فرآیندی باز در برگیرنده «میزان فناوریمحور بودن، درجه اهمیت فرآیندی، سطح تغییرات و کانون بهرهبرداری» میباشد. همچنین براساس یافته ها، سه زمینه کلی برای مطالعات آتی نیز پیشنهاد گردید: اول؛ « استفاده از روشهای متنوعتر (تغییر تسلط حاکمیت رویکردهای کمی به رویکردهای کیفی و آمیخته)؛ »، دوم؛ « تاکید بر توسعه و آزمون نظری» بواسطه ضعف نظری مطالعات موجود و سوم؛ « انجام مطالعات بیشتر در زمینههای بینبخشی (بین چند صنعت یا حوزه کسب وکار) و فراملی (بینالمللی)».
Openness
Open innovation
Process innovation
Open Process Innovation
Systematic review
2021
05
22
158
139
https://jed.ut.ac.ir/article_81970_7b979502ff0fd5745b228ab477137d64.pdf