TY - JOUR ID - 83504 TI - تأثیر تجربه شکست کسب‌وکار و یادگیری از شکست بر انجام سرمایه‌گذاری جدید کارآفرینان – موردمطالعه استان قم JO - فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی JA - JED LA - fa SN - 2008-2266 AU - کریمی, آصف AU - ملائی, محمد حمید AU - محمدیان, بهزاد AU - زرگران خوزانی, فاطمه AD - استادیار، دانشگاه مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران. AD - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشکده مدیریت، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران. AD - دکتری مدیریت رفتاری، دانشگاه تهران، تهران ایران. AD - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی و مشاور مدیریت Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 14 IS - 2 SP - 281 EP - 299 KW - انجام سرمایه‌گذاری جدید KW - تجربه شکست KW - شکست کارآفرینانه KW - یادگیری از شکست KW - یادگیری کارآفرینانه DO - 10.22059/jed.2021.317684.653588 N2 - کارآفرینی مملو از شکست است، اما در اقتصادی ایران، شروع کسب‌وکار و انجام سرمایه‌گذاری جدید پس از شکست، دشوار است. ازاین‌رو، موضوع یادگیری از تجربه‌های شکست اهمیت بیشتری برای کارآفرینان ایرانی دارد. این پژوهش در تلاش است تأثیر تجربه شکست و یادگیری از شکست بر انجام سرمایه‌گذاری جدید را بررسی کند. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، کارآفرینان فعال استان قم در سال 1398 است که با روش نمونه‌گیری احتمالی ساده، برای کارآفرینان پرسشنامه استاندارد در طیف پنج‌گانه لیکرت ارسال شد و درنهایت 100 پرسشنامه به روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار SmartPLS 2.0 مورد تحلیل قرار گرفت.  پرسشنامه استاندارد مذکور دارای  38 سؤال است. روایی توسط خبرگان دانشگاهی و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ 748/0 مورد تائید قرار گرفت. نتایج حاکی از این است که اکثر کارآفرینان مشارکت‌کننده، تجربه شکست داشتند و موافق هستند که با یادگیری از شکست می‌توان به انجام سرمایه‌گذاری جدید اقدام کرد. با توجه به نتایج می‌توان گفت یادگیری و تجربه شکست در کسب‌وکار کارآفرینانه بسیار درهم‌تنیده هستند و درواقع برای یادگیری کارآفرینی، تجربه شکست یک نقش اساسی دارد و پیشنهاد می‌شود که مجموعه‌ای شکست‌های متداول کارآفرینانه گردآوری و یادگیری از تجربیات نیابتی جایگزین تجربیات خودزیسته شده و در دانشگاه تدریس شود.  UR - https://jed.ut.ac.ir/article_83504.html L1 - https://jed.ut.ac.ir/article_83504_682ff503a66042f7468931e4fd150831.pdf ER -