TY - JOUR ID - 82638 TI - شاکله دانش در نظریه توانمندسازی کارآفرینانه فقرا: یک تحلیل وسیع علم‏‏‏سنجی JO - فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی JA - JED LA - fa SN - 2008-2266 AU - شفیعیان, امیرحسین AU - محمدی الیاسی, قنبر AU - احمدپور داریانی, محمود AU - خاندوزی, سید احسان AU - پاداش, حمید AD - دانشجوی دکتری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران AD - دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران AD - عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی AD - استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 14 IS - 1 SP - 99 EP - 118 KW - پیکره دانش KW - تحلیل علم‌سنجی KW - توانمندسازی کارآفرینانه فقرا KW - سایت‏نت‏اکسپلورر KW - مؤلفه‏ نظری DO - 10.22059/jed.2021.315258.653536 N2 - توانمندسازی کارآفرینی تاکنون کمتر به‏عنوان رویکرد اساسی فقرزدایی پایدار مطرح شده ‏است. توانمندسازی کارآفرینانه فقرا در ادبیات به دو صورت «توانمندسازی فقرا برای کارآفرینی» یا «توانمندسازی فقرا در اثر کارآفرینی» تعریف شده؛ با این حال، تبیین نظری جامعی برای توانمندسازی کارآفرینانه فقرا و اطلاع دقیقی از پیکره دانش آن وجود ندارد. این پژوهش که برحسب هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات توصیفی- اسنادی است، سعی دارد شاکله دانش تضمین‏شده توانمندسازی کارآفرینانه فقرا را دررابطه با مؤلفه‏های نظری آن شناسایی نماید. بدین‏منظور، ابتدا بر اساس تعاریف موجود در ادبیات، سه مؤلفه نظری: نهادها، عاملیت کارآفرینانه و پیامدها، کشف شد. سپس پیکره دانش توانمندسازی کارآفرینانه فقرا، با جستجوی واژگان مرتبط با توانمندسازی، کارآفرینی، فقر/فقیر در موضوع مقالات پایگاه دبلیو.او.اس. (WoS) برای دوره 2019-1970 گردآوری، و به روش علم‏سنجی و با نرم­افزار سایت‏نت‏اکسپلورر (CitNetExplorer) شناسایی شد. یافته‏های این پژوهش شامل بر تعیین شاخص‏های کتابسنجی حوزه، معرفی شش خوشه­ی دانش «تأمین مالی خرد»، « جامعه پایه هرم»، «قصد و انگیزه کارآفرینی»، «کاربرد فناوری و زیرساخت»، «سازماندهی نوآوری و بازاریابی شرکت‌های فقرا»، و«کارآفرینی زنان»؛ و سپس تبیین شاکله دانش موجود مطابق با دو مؤلفه نهادها و عاملیت کارآفرینانه بود. عدم تشکیل برخی خوشه‏های مورد انتظار، با جستجو در پایگاه‏های عمومی­تر دانش مورد بحث قرار گرفت. تطبیق پیکره دانش با مؤلفه­های نظریه توانمندسازی کارآفرینانه فقرا، مشارکت‏های مورد نیاز برای توسعه دانش و نظریه را مشخص می‏سازد. UR - https://jed.ut.ac.ir/article_82638.html L1 - https://jed.ut.ac.ir/article_82638_765b6871d9ac2031194e89e7f5b1353c.pdf ER -