TY - JOUR ID - 81972 TI - علّیت، اثرسازی و عملکرد کسب و کار: یک رویکرد فازی JO - فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی JA - JED LA - fa SN - 2008-2266 AU - حسینی نیا, غلامحسین AU - داوری, علی AU - باقرصاد, وجیه AU - فرخ منش, ترانه AD - عضو هیئت علمی دانشگاه تهران AD - عضو هیات علمی دانشگاه تهران AD - عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای AD - دانشجوی دکترای دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 14 IS - 1 SP - 21 EP - 40 KW - اثرسازی KW - امکان گرایی KW - تصمیم گیری کارآفرینانه KW - علّیت KW - عملکرد KW - هدف گرایی DO - 10.22059/jed.2021.318608.653594 N2 - اثرسازی و علّیت به عنوان دو منطق بنیادی تصمیم گیری از حوزه های پژوهشی رو به رشد در حوزه کارآفرینی است. هدف این مقاله بررسی تاثیر علّیت و ابعاد اثرسازی (آزمایش­گری، زیان قابل تحمل، انعطاف پذیری و پیش تعهدات) بر عملکرد کسب و کار با رویکرد فازی است. در این پژوهش علاوه بر بررسی علّی شروط لازم و کافی، در شکل گیری عملکرد کسب و کار، ترکیبات موثر علّیت و ابعاد اثرسازی در شکل گیری عملکرد کسب و کار مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش از منظر هدف کاربردی است و داده­ها به روش، توصیفی- همبستگی گردآوری شده است. جامعه آماری پژوهش، بر اساس آمار سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران شامل 170 کسب وکار استارتاپی در سال 1399 در شهر تهران است که بیش از سه سال فعالیت دارند. بر اساس فرمول کوکران نمونه آماری 118 محاسبه شد که به روش نمونه گیری تصافی، 120 نمونه گردآوری شده و با نرم‌افزارهایfsQCA3 و SPSS24 تجزیه و تحلیل شده است. بر اساس یافته­ها، از میان علیت و ابعاد مختلف اثرسازی، یک بعد از شروط لازم و پنج بعد نیز از شروط کافی برای عملکرد کسب و کار است. در نهایت دو نوع مسیر علی پیچیده و مرکب احصا شد، که هرکدام از آنها چهار ترکیب مختلف از علیت و ابعاد اثر سازی را در جهت عملکرد کسب و کار معرفی کرده است. UR - https://jed.ut.ac.ir/article_81972.html L1 - https://jed.ut.ac.ir/article_81972_94801094ee083061ebc87ed4e0a99f9d.pdf ER -