TY - JOUR ID - 72746 TI - کاربردها و الزامات بکارگیری پلتفرم های ‌تامین‌مالی جمعی در کسب وکارهای تثبیت شده ‌خدماتی–‌ ورزشی( مورد مطالعه باشگاههای فوتبال ایران) JO - فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی JA - JED LA - fa SN - 2008-2266 AU - محمدکاظمی, رضا AU - حسینی نیا, غلامحسین AU - حبیبی, حمیدرضا AD - دانشیار گروه کسب و کار، دانشکده کارآفرینی AD - دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران AD - گروه کسب وکار دانشکده کارآفرینی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 12 IS - 2 SP - 281 EP - 300 KW - اعتماد KW - باشگاه فوتبال KW - تامین‌مالی‌جمعی KW - کسب وکار تثبت شده DO - 10.22059/jed.2019.277842.652945 N2 - تامین‌مالی‌جمعی یک فراخوان عمومی اینترنتی برای تامین سرمایه از جمعیتی گسترده است که با پاداش مادی یا معنوی همراه است. این روش اغلب به عنوان جایگزین یا مکمل روشهای مرسوم تامین مالیِ استارت آپها و کارآفرینان نوپا معرفی شده است. پژوهش حاضر به بررسی‌کاربردهای تامین ‌مالی ‌جمعی درون کسب وکارهای تثبیت شده خدماتی‌- ورزشی پرداخته و الزامات استفاده از این پلتفرم‌های تخصصی را شناسایی می‌نماید. این پژوهش ازنظر جهت‌گیری، کاربردی و بر حسب شیوه گردآوری اطلاعات کیفی است و از روش تحلیل مضمون برای تحلیل داده ها بهره جسته است. در این راستا با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند زنجیره ای، مصاحبه نیمه ساختار یافته با 22 نفر از خبرگان در زمینه تامین ‌مالی‌جمعی و اداره باشگاههای فوتبال به‌عمل آمده و داده‌های حاصله با استفاده از کدگذاری باز و محوری مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. براساس یافته‌ها؛ کسب وکارهای تثبیت شده می‌توانند از تامین‌مالی‌جمعی به عنوان یک روش مناسب برای ایده‌یابی، انجام مسئولیت اجتماعی، تامین‌مالی‌مستقیم و غیرمستقیم پروژه‌های مورد نظر سازمان استفاده نمایند. الزامات شناسایی شده برای بکارگیری تامین مالی جمعی نیز در سه محور اصلی دسته بندی گردیده اند که عبارتند از: 1- خصوصیات سازمان جمع سپار، 2- ویژگیهای فناورانه و 3- ویژگیهای محیطی که سازمان جمع سپار در آن به کسب وکار می پردازد. کلید واژه‌ها: اعتماد، باشگاه فوتبال، تامین‌مالی‌جمعی، کسب وکار تثبت شده. UR - https://jed.ut.ac.ir/article_72746.html L1 - https://jed.ut.ac.ir/article_72746_43664aeb6854838a0d62b98299e889b6.pdf ER -