TY - JOUR ID - 71590 TI - فراترکیب عوامل مؤثر بر توسعه کسب‌وکارهای فناورانه نوپا در اکوسیستم کارآفرینی JO - فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی JA - JED LA - fa SN - 2008-2266 AU - کردحیدری, راحیل AU - منصوری مؤید, فرشته AU - خدادادحسینی, سید حمید AD - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی بین الملل دانشگاه تربیت مدرس AD - استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس AD - استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 12 IS - 1 SP - 141 EP - 160 KW - اکوسیستم کارآفرینی KW - شرکت‌های نوپا KW - فراترکیب KW - کسب‌وکارهای فناورانه DO - 10.22059/jed.2019.279279.652965 N2 - نقش کلیدی کارآفرینی و کسب‌وکارهای فناورانه نوپا در روند رشد اقتصادی و توسعه پایدار کشورها روشن است. به‌عنوان یک قاعده کلی، شکل‌گیری و عملکرد مناسب چنین کسب‌وکارهایی در گرو عملکرد مطلوب مقوله‌ای با عنوان اکوسیستم کارآفرینی معرفی می‌شود. ازاین‌رو، توجه به عوامل موجود در این اکوسیستم و تأثیرگذاری آن‌ها بر کسب‌وکارهای فناورانه نوپا، ضروری و هم‌سو با معانی افزایش توسعه اقتصادی و صنعتی و ایجاد مشاغل گوناگون در جوامع است. روش پژوهش حاضر برحسب هدف، بنیادی و برحسب روش گردآوری اطلاعات، فراترکیب است. همچنین جامعه آماری، مطالعات مرتبط با موضوع پژوهش در مجلات Scopus و Web of Science بوده و ابزار گردآوری اطلاعات، مطالعات داده‌های ثانویه کتابخانه‌ای است. در فرآیند این تحقیق، ابتدا با استفاده از روش فراترکیب، ابعاد و مؤلفه‌های محتمل اکوسیستم یادشده شناسایی شد. سپس با بهره‌گیری از نظر خبرگان، نتایج حاصل از این روش مورد تحلیل و راستی‌آزمایی قرار گرفت. بر این‌ اساس 12 مؤلفه سیاست‌گذاران، مؤسسه‌های آموزش عالی و دانشگاه‌ها، حمایت‌گران، بازارها، عوامل سازمانی، انکوباتورها، شتاب‌دهندگان، سرمایه‌گذاران، نهادها، بازیگران و ذی‌نفعان، فرهنگ و اجتماع، و عوامل فردی با در برداشتن 36 مفهوم در 3 بُعد خرد، میانی و کلان نتیجه‌گیری شده است UR - https://jed.ut.ac.ir/article_71590.html L1 - https://jed.ut.ac.ir/article_71590_a323e3e38c9ee29a585763b4f73962e0.pdf ER -