TY - JOUR ID - 71587 TI - واکاوی استراتژی‌های بازگشت در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط فناورانه JO - فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی JA - JED LA - fa SN - 2008-2266 AU - ایمانی پور, نرگس AU - جهاندیده, علیرضا AU - داوری, علی AD - دانشیار گروه کسب و کار، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران AD - کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران AD - استادیار گروه کسب و کار، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران ، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 12 IS - 1 SP - 1 EP - 19 KW - استراتژی KW - استراتژی بازگشت KW - اُفول سازمانی KW - کسب‌وکارهای کوچک و متوسط فناورانه DO - 10.22059/jed.2018.252895.652502 N2 - از آنجا که بسیاری از کسب‌وکارها به دلایل مختلف درونی و محیطی با اُفول مواجه می‌شوند، مبحث استراتژی‌های بازگشت در ادبیات کسب‌وکار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. استراتژی‌های بازگشت، آن دسته از استراتژی‌هایی هستند که سازمان را برای مواجهه با شرایط اُفول و خروج از آن آماده می‌سازند. در این مقاله هدف، شناسایی استراتژی‌های بازگشت در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط فناورانه است. شیوه انجام پژوهش از منظر هدف، کاربردی و برحسب گردآوری داده‌ها، کیفی با رویکرد موردپژوهی چندگانه است. جامعه آماری نیز متشکل از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط تثبیت شده فناورانه در شهرستان تهران است. داده‌های موردنیاز با استفاده از ابزار مصاحبه عمیق واقعه‌محور با مدیران 7 کسب‌وکار کوچک و متوسط فناورانه که دچار اُفول شده‌اند، جمع‌آوری و تحلیل شده است. نتایج تحلیل داده‌های کیفی نشان می‌دهد، استراتژی‌های بازگشت در دو دسته کلی محتوامحور و فرایندمحور و در پنج طبقه محوری مستحکم‌سازی دارایی و هزینه، تمرکز بر فعالیت‌های کلیدی، رشد و بازیابی، تغییر ساختار سازمانی و تغییر فرهنگ و رهبری دسته‌بندی می‌شوند. UR - https://jed.ut.ac.ir/article_71587.html L1 - https://jed.ut.ac.ir/article_71587_715a4319209f7bd5d259c98879f443f8.pdf ER -