TY - JOUR ID - 71118 TI - عوامل موثر بر نوآوری باز در کارآفرینی دیجیتال JO - فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی JA - JED LA - fa SN - 2008-2266 AU - سخته, شقایق AU - کریمی, آصف AD - کارشناسی ارشد کارآفرینی پرددیس فارابی، دانشگاه تهران، ایران AD - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 11 IS - 4 SP - 719 EP - 737 KW - کارآفرینی KW - کارآفرینی دیجیتال KW - کسب و کار دیجیتال KW - نوآوری KW - نوآوری باز DO - 10.22059/jed.2019.268571.652771 N2 - با توجه به رشد کارآفرینی دیجیتال و کارایی نوآوریِ باز، و همچنین عدم مطالعه نظام‌مند بر عوامل مؤثر بر نوآوریِ باز و خلأ تئوریک موجود، شناسایی عوامل مؤثر بر نوآوریِ باز در بستر کارآفرینی دیجیتال از دیدگان محققان و خبرگان بازار از اهمیت بالایی برخوردار است. پژوهش حاضر از منظر هدف، کاربردی است و رویکرد کیفی دارد و از منظر شیوه جمع‌‌آوری داده‌ها نیز توصیفی- پیمایشی است. این پژوهش در دو فاز صورت گرفته است. فاز اول با استفاده از روش کیفی فراترکیب انجام شده و ابزار گردآوری داده‌ها و اطلاعات در این فاز، اسناد و مدارک گذشته است که شامل 43 مقاله می‌شود. شیوه تحلیل داده‌ها نیز براساس کُدگذاری باز انجام شده است. در فاز دوم با توجه به یافته‌های فاز اول، پروتکل مصاحبه طراحی شده و در ادامه عوامل مؤثر بر نوآوریِ باز در کارآفرینی دیجیتال در ایران شناسایی شد. جامعه آماری فاز دوم، خبرگان حوزه کارآفرینی دیجیتال هستند که با ده نفر از آنان مصاحبه عمیق انجام شد و با روش کُدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرار گرفت. در نهایت با برآیند دو فاز، به چهار عامل تأثیرگذار شامل محیط، خصوصیات فردی، قابلیت‌های کسب‌وکار و فعالیت‌های استراتژیک به همراه شاخص‌های هر کدام دست یافتیم UR - https://jed.ut.ac.ir/article_71118.html L1 - https://jed.ut.ac.ir/article_71118_b3d6613e9070388931265e477e6e1da6.pdf ER -