TY - JOUR ID - 70383 TI - واکاوی نقش مزیت‌های منطقه‌ای در ایجاد کسب‌وکارهای جدید JO - فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی JA - JED LA - fa SN - 2008-2266 AU - احمدپور داریانی, محمود AU - دهقانی اشکذری, محمدرضا AU - ایمانی پور, نرگس AU - ضیاء, بابک AD - دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران AD - دانشجوی دکترای کارآفرینی دانشگاه تهران AD - دانشیار دانشکده کارافرینی دانشگاه تهران AD - استادیار دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 11 IS - 4 SP - 601 EP - 619 KW - زمینه‌گرایی ‌کارآفرینانه KW - صنعت نساجی KW - کسب‌وکار جدید KW - مزیت‌های منطقه‌ای KW - نظریه داده‌بنیاد DO - 10.22059/jed.2019.268508.652770 N2 - مطالعه حاضر که از جهت هدف بنیادی است، درجهت توسعه نظریات زمینه‌های کارآفرینانه با تاکید بر نقش مزیت‌های منطقه‌ای انجام گرفته و دارای رویکرد پژوهشِ کیفی از نوع داده‌بنیاد نظام‌مند است. داده‌ها از طریقِ مطالعه منابع مستند و مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 17 نفر از کارآفرینان و مدیران صنعت نساجی ازطریق نمونه‌گیری هدفمند، جمع‌آوری گردید. در مرحلۀ کدگذاری باز، تعداد 114 کد مقدماتی از تحلیل مصاحبه‌ها شناسایی شد که پس از پالایش و ادغامِ کدهای مشابه، 91 کد، نهایی شدند. در دومین مرحله، کدگذاری محوری با استفاده از سازه‌های مدل کدگذاری محوری حول پدیدة مورد بررسی انجام شد. در بخش کدگذاری انتخابی، درخصوص عوامل علّی، 17 مفهومِ شناسایی شده از مصاحبه‌ها، در 4 زیرمقوله و 2 مقوله عوامل اقتصادی و عوامل غیراقتصادی طبقه‌بندی شدند. پدیده محوریِ مطالعه، مزیت‌های منطقه‌ای است که شامل 26 مفهوم بوده و در 2 مقوله عوامل مشهود متشکّل‌از عوامل فضایی، عوامل صنعتی و بازرگانی و عوامل نامشهود متشکّل‌از عوامل تاریخی و اجتماعی طبقه‌بندی شد. همچنین شرایط زمینه‌ای، با 25 مفهوم، 4 زیرمقوله و 2 مقوله شامل بسترسازهای تخصصی و بسترسازهای عمومی تعریف شد. UR - https://jed.ut.ac.ir/article_70383.html L1 - https://jed.ut.ac.ir/article_70383_67340b1b3cb661f402b1827fc3dc5592.pdf ER -