TY - JOUR ID - 69776 TI - ارزیابی عوامل مؤثر بر ظرفیت تاب‏ آوری کسب‏ و‏‏کارهای کوچک و متوسط (مورد مطالعه: قطعه‏ سازان صنعت خودرو) JO - فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی JA - JED LA - fa SN - 2008-2266 AU - چیت سازان, هستی AU - داوری, علی AU - جلالی, محمد AD - استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران AD - استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران AD - کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 11 IS - 3 SP - 421 EP - 440 KW - تاب‌آوری KW - دارایی‌ها و منابع KW - رقابت‌پذیری پویا KW - قطعه سازان صنعت خودرو KW - یادگیری و فرهنگ DO - 10.22059/jed.2018.246822.652417 N2 - تاب‌آوری، یکی از مفاهیم مهم و حیاتی در علوم مختلف می‌باشد که در سال‌های اخیر توسط محققان حوزه کسب‌وکار و سازمان، مورد بررسی قرار گرفته است. تاب‌آوری به معنای ظرفیت یک کسب‌وکار برای زنده ماندن، انطباق و پایداری، در مواجه شدن  با تغییرات آشفته و پرتلاطم است. این پژوهش با هدف ارزیابی عوامل مؤثر بر ظرفیت تاب‌آوری کسب‌وکارهای کوچک و متوسط فعال در حوزه تولید قطعات خودرو صورت گرفته است. براین اساس، تحقیق حاضر بر مبنای هدف، کاربردی بوده و برمبنای طرح تحقیق توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش قطعه‌سازان صنعت خودرو در کشوراند.. با استفاده از فرمول کوکران، 99 شرکت به روش نمونه‏گیری تصادفی ساده مورد تحلیل قرار گرفتند. پس از توزیع و جمع‌آوری پرسشنامه‌های استاندارد تحقیق، برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزارSmartPLS3  استفاده  شد. یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که دارایی‌ها و منابع سازمان 34درصد، و رقابت‌پذیری پویای سازمان 5/41درصد از تغییرات تاب‌آوری کسب‌وکارهای کوچک و متوسط را تبیین می‌کنند. این در حالی است که متغیر یادگیری و فرهنگ، تأثیر معناداری بر ظرفیت تاب‏آوری نداشته است. UR - https://jed.ut.ac.ir/article_69776.html L1 - https://jed.ut.ac.ir/article_69776_4e4a535de2b756ccaca6102949e46244.pdf ER -