TY - JOUR ID - 69770 TI - بین‌المللی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان: نقش دانش بازار خارجی و تشخیص فرصت کارآفرینانه بین‌المللی JO - فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی JA - JED LA - fa SN - 2008-2266 AU - صنوبر, ناصر AU - سروری, رحیم AU - جبارزاده, یونس AD - دانشیار دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز AD - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز AD - استادیار دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 11 IS - 3 SP - 461 EP - 479 KW - بین‌المللی شدن KW - دانش بازار خارجی KW - فرصت کارآفرینانه بین‌المللی DO - 10.22059/jed.2018.258853.652605 N2 - در ادبیات نظری حوزه کسب‌وکار، بر نقش کلیدی بین‌المللی شدن شرکت در ارتقای کیفیت کارکردهای سازمانی و نیز متغیرهای نهایی نظیر کارایی و اثربخشی تأکید شده است.  با توجه به این مهم  و نظر به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در ایجاد اشتغال و کارآفرینی، در این پژوهش تأثیر متغیرهای دانش بازار خارجی و تشخیص فرصت کارآفرینانه بین‌المللی، بر بین‌المللی شدن شرکت‌های کوچک و متوسط حوزه دانش‌بنیان کشور بررسی‌ شده است. پژوهش حاضر به‌لحاظ هدف کاربردی و ازنظر ماهیت و روش، توصیفی- همبستگی است. داده‌ها از طریق پرسشنامه استاندارد  با طیف لیکرت، از 157 شرکت دانش‌بنیان در سرتاسر کشور جمع‌آوری‌شده، برای روایی صوری از نظر خبرگان و برای سنجش  پایایی از  آلفای کرونباح و پایایی ترکیبی استفاده ‌شده است. فرضیه‌ها با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی و نرم‌افزار Smart PLS 3 آزمون شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد،  دانش بازار خارجی و تشخیص فرصت  کارآفرینانه بین‌المللی، بر بین‌المللی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان تأثیر مثبت دارد. متغیر تشخیص فرصت کارآفرینانه بین‌المللی نیز نقش میانجی در رابطه دانش بازار خارجی و بین‌المللی شدن دارد. بر این اساس لازم است برای کمک به نشر آثار مثبت شرکت‌های دانش‌بنیان بر اقتصاد کشور، توسعه قابلیت‌های  شناخت دانش بازار و تشخیص فرصت‌های کارآفرینی بین‌المللی مدیران و دست‌اندرکاران به‌عنوان اولویت‌های راهبردی لحاظ شود. UR - https://jed.ut.ac.ir/article_69770.html L1 - https://jed.ut.ac.ir/article_69770_0e2796cff767a3d092559bafc5d869bf.pdf ER -