TY - JOUR ID - 62306 TI - عوامل اکوسیستم کارآفرینی ایران بر اساس مدل آیزنبرگ JO - فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی JA - JED LA - fa SN - 2008-2266 AU - داوری, علی AU - سفیدبری, لیلا AU - باقرصاد, وجیه AD - استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران AD - کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشگاه تهران AD - مدرس دانشگاه فنی و حرفه‌ای و کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشگاه تهران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 10 IS - 1 SP - 101 EP - 120 KW - "کارآفرینی" KW - "اکوسیستم" KW - "اکوسیستم کارآفرینانه" KW - "سیاستگذاری کارآفرینی" KW - "مدل آیزنبرگ" DO - 10.22059/jed.2017.62306 N2 - اکوسیستم­ها مجموعه­ای از دورنماهای فرهنگی متمرکز، شبکه­های اجتماعی، حمایت مالی، دانشگاه‌ها و سیاست‌های اقتصادی فعالی هستند که محیط‌های حمایتی کسب­وکار مخاطره­آمیز را خلق می­کند و در این اواخر در حوزۀ کارآفرینی مورد توجه قرار گرفته‌اند. این پژوهش به­دنبال عوامل اکوسیستم کارآفرینی در ایران براساس مدل آیزنبرگ بوده و از منظر هدف، کاربردی و برحسب روش گردآوری داده­ها، پژوهشی از نوع توصیفی- پیمایشی است. نمونۀ آماری شامل 130 نفر از سیاست­گذاران توسعۀ کارآفرینی و کارآفرینان و صاحبان شرکت­های دانش بنیان است. ابزار گردآوری داده­ها مصاحبۀ مبتنی بر پرسشنامۀ بسته بوده است. روایی و پایایی پژوهش پس از سنجش تایید  شد. براساس یافته­های این مطالعه، از جنبۀ توصیفی ابعاد مدل مفهومی از دید خبرگان مناسب بوده‌اند. تحلیل‌های مربوط به اهداف اصلی پژوهش نیز نشان می­د‌هد مجموعه‌ای از عوامل وجود دارند که کارایی یک اکوسیستم کارآفرینی را تحت تاثیر قرار می­دهند که به­ترتیب حمایت­ها، سرمایۀ انسانی، بازارها، فرهنگ ، سیاست و تامین مالی بر اکوسیستم کارآفرینی ایران تاثیرگذار هستند. ند. UR - https://jed.ut.ac.ir/article_62306.html L1 - https://jed.ut.ac.ir/article_62306_cce98f6e99166e3548cbd9ed984a0622.pdf ER -