TY - JOUR ID - 61552 TI - شناسایی مختصات تفکر استراتژیک کارآفرینانه JO - فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی JA - JED LA - fa SN - 2008-2266 AU - طالبی, کامبیز AU - سجادی, سید مجتبی AU - رسولیان, پریسا AD - دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران AD - استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران AD - کارشناسی ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 9 IS - 4 SP - 633 EP - 652 KW - تفکّر استراتژیک KW - کارآفرینی KW - کارآفرینی استراتژیک DO - 10.22059/jed.2017.61552 N2 - با توجه به اهمیت کارآفرینی و تفکر راهبردی (استراتژیک) برای موفقیت کسب‌وکارها و سازمان‌ها در دنیای پررقابت امروز، در پژوهش حاضر مختصات و ویژگی‌های تفکر راهبردی کارآفرینانه شناسایی می‌شود. تفکر راهبردی راهی برای حل مسائل راهبردی است که طی آن، رویکرد عقلایی و همگرا با فرایندهای تفکر خلاق و واگرا ترکیب می‌شوند. پژوهش پیش رو بر این پیش‌فرض استوار است که مفهوم تفکر راهبردی می‌تواند در کنار مفاهیمی همچون کارآفرینی و کارآفرینی راهبردی قرار گیرد و مفهوم جدیدی را به‌وجود آورد که موجب بهبود عملکرد و خلق ثروت و رشد در بنگاه‌ها می‌شود. پژوهش حاضر یک تحقیق کیفی با رویکرد استقرایی و روش تحلیل مضمون (تم) با هدف توسعه‌ای است. فرایند پژوهش با برگزاری مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با یازده نفر از خبرگان حوزة تفکر راهبردی و کارآفرینی انجام گرفته است که به روش گلوله برفی انتخاب شدند. با توجه به تجزیه و تحلیل مضمون پاسخ‌های ارائه‌شده و براساس اولویت‌بندی خبرگان، هفت مقولة اصلی به‌منزلة مختصات تفکر راهبردی کارآفرینانه تأیید شد که عبارت‌اند از: ابتکار عمل، غایتمندی، کیاست، شجاعت جسورانه، پویایی، پاک‌نظری، بهره‌گیری از معرفت تجربی.  UR - https://jed.ut.ac.ir/article_61552.html L1 - https://jed.ut.ac.ir/article_61552_553b0348f3c24def234c3642ccb7bd96.pdf ER -